Modelism - RHC Forum: Despre termica - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Despre termica

#1 Useril este offline   Big 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1647
  • Inregistrat: 30-May 02

Postat 31 March 2005 - 07:15 AM

Hai sa continuam aici subiectul fascinant al curentilor ascendenti termici.

big.
FROGS CAN FLY!
0

#2 Useril este offline   Big 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1647
  • Inregistrat: 30-May 02

Postat 31 March 2005 - 07:18 AM

Asa cum ziceam de termica se poate vorbi mult. Si pt ca tot m-a provocat BogdanStancu o sa scriu cate ceva, asa idei disparate ce mi se poar interesante sau care imi vin pur si simplu in minte.

...
FROGS CAN FLY!
0

#3 Useril este offline   Big 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1647
  • Inregistrat: 30-May 02

Postat 31 March 2005 - 07:26 AM

Pentru ca aceste lifturi gratuite sa functioneze e nevoie de mai multe conditii:
- atmosfera sa fie stratificata instabil, adica straturile mai calde sa fie jos si cele reci sus.
- o briza usoara favorizeaza declansarea termicilor, dar daca viteza vantului este prea mare acesta o poate fractiona
- termica se declansaza cu predilectie de pe dealuri sau alte obstacole. In cazul pantelor cu diferenta de nivel considerabila, expuse spre vest sau sud, briza de panta (care este generata de un mecanism asemanator termicii) poarta bulele incalzite de la baza undeva pe creasta. De acolo acestea se declansaza, adica se desprind de sol.
-zona generatoare trebuie sa aiba in vecinatate o zona cu contrast termic. Exemplul clasic este o pasune langa padure. Zone care incalzesc bine aerul sunt: lanuri de grau copt, stanci, platforme betonate, sere etc.
-declansarea termicii de la sol se face de catre un elemnt perturbator, nu este suficienta doar incalzirea diferentiata a maselor de aer. Acest elemnt perturbator poate fi un obstacol spre care termica este purtata de vant. Sau chiar un vehicol ce trece prin zona incalzita

...
FROGS CAN FLY!
0

#4 Useril este offline   Ady13 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 364
  • Inregistrat: 27-January 04

Postat 31 March 2005 - 10:50 PM

De multe ori stau si ma-ntreb cum reusesc unele pasari (pescarusii), sa stea uneori poate chiar un minut invartindu-se-n cerc, fara sa dea din aripi. Au ele un simt aparte si simt tremica, de care profita din plin?

Oare am putea si noi cu un slowfly, sa stam un minut in termica, fara sa pornim motoru si fara sa pierdem altitudine?
Orice om are.... un dram de nebunie!
0

#5 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9331
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 01 April 2005 - 03:14 AM

Deoarece sunt comandate de un procesor ultraspecializat in milioane de ani de evolutie.....sute de mii de senzori prin tot corpul.....sisteme de orientare diverse.....samd. Noua ni se pare simplu dar este extrem de sofisticat. Cel mai avansat avion militar este in pantaloni scurti si nu poate decat sa-si scoata palaria in fata unui pescarus....ca sa nu vorbim de albatros sau de fregate.

Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 01 April 2005 - 04:44 AM

0

#6 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6867
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 01 April 2005 - 04:22 AM

Ady13, la 31 Mar 2005, 22:50, a spus:

Oare am putea si noi cu un slowfly, sa stam un minut in termica, fara sa pornim motoru si fara sa pierdem altitudine?

nu neaparat cu un slow-fly.se poate si cu un planor si chiar doar cu o aripa.
si nu numai 1 minut ci minute sau chiar zeci de minute in sir fara sa pornesti motorul.(depinde de maiestria pilotului sa nu "piarda" termica)

si in termica castigi altitudine nu numai ca nu "o pierdem" cum spuneai tu mai sus.

Aceasta postare a fost editata de SILVIU66: 01 April 2005 - 04:23 AM

flying is my life...
0

#7 Useril este offline   Ady13 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 364
  • Inregistrat: 27-January 04

Postat 01 April 2005 - 08:29 AM

SILVIU66, la 1 Apr 2005, 04:22, a spus:

(depinde de maiestria pilotului sa nu "piarda" termica)

Bine bine, dar cum iti dai seama daca esti in termica sau ai pierdut-o? Ca nu se vede, mama ei de termica.

Aceasta postare a fost editata de Ady13: 01 April 2005 - 08:34 AM

Orice om are.... un dram de nebunie!
0

#8 Useril este offline   Tomcat 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 121
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 01 April 2005 - 09:37 AM

Primele si singurele declansari le-am prins pe aerodromul de la Tuzla cu un Primus-400.Sunt niste platforme betonate din partea militara a aerodromului si erau fenomenale declansarile acolo.La experienta de atunci tot ce faceam erau treceri prin zona respectiva, fara cercuri.Si asa si tot am reusit sa stau 7min fara motor.Era si destul de devreme(in jur de 10:30).
In tot cazul, a fost cea mai tare senzatie din toate zborurile pe care le-am facut.(poate doar la prima vrie sa si fost mai tare, dar nu cred)

Aceasta postare a fost editata de Tomcat: 01 April 2005 - 09:50 AM

0

#9 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6867
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 01 April 2005 - 10:17 AM

Ady13, la 1 Apr 2005, 08:29, a spus:

Bine bine, dar cum iti dai seama daca esti in termica sau ai pierdut-o? Ca nu se vede, mama ei de termica.

nu se vede dar "se simte"
daca nu mai vrea sa urce fara motor e clar ca ai pierdut-o
experienta trebuie!
flying is my life...
0

#10 Useril este offline   Big 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1647
  • Inregistrat: 30-May 02

Postat 01 April 2005 - 12:00 PM

Primul semn ca te apropii de termica poate fi o descendenta in care uyneori aparatul tinde sa accelereze. Apoi poti intalni o zona cu turbulente, in stratul de forsecare care delimiteaza masa de aer ascendenta de cea stationara sau chiar descendenta. Dupa ce ai intrat cauti sa te mentii acolo cat mai mult, sa fructifici tot ce se poate scoate. In interior termica are vectorul urcarii mai mare la mijloc, in miez, si asta este o informatie foarte pretioasa, pe ea se bazeaza tehnica de centrare si apoi de mentinere in termica.

Cum se face:
Centrarea - dupa intrarea in caminul ascendent se urmareste cat de bien urca aparatul de zbor. daca intrarea se face radial atunci urcarea va creste pana la un moment data cand atingi miezul, dupa care incepe sa scada. la primele semne de scadere se trece in virav, mentinad in acelasi timp viteza de zbor mai mica, la o valoare care sa asigure o infunfare minima. Din acest moment scopul nostru este sa facem o spiralare cat mai eficienta. Adica sa ne mentinem cat mai aproape de miez, unde urcarea este mai buna. O spiralare prea stransa duce la infundare mai mare deci nu este eficienta. Ca sa ne centram in termica folosim un algoritm relativ simplu si logic: Atunci cand urcarea creste, slabuim virajul. Cand urcarea scade, strangem virajul. Binenteles ca toate astea se fac mentinand o viteza de zbor cat mai constanta.

Mentinerea
Se face incercand sa pastram o urcare constanta. Dupa ce am obtinut asta vom incerca sa slefuim, sa optimizam, strangand usor spirala, sau micsorand viteza. Uneori termica are mai multe miezuri, si asta ne poate pacalii la centrare. La inaltime mica termica este mai stramta si ceva mai turbulenta. Oricum in termica este necesar un pilotaj activ si o atentie marita, pentru a ne mentine acolo si pentru a obtine maximum. Plus ca in manevrele de scadere a vitezei, de spiralare mai stransa, exista riscul de angajare si vrie, data fiind si eventualele turbulente, care amplifica pericolul.

...
FROGS CAN FLY!
0

#11 Useril este offline   vlad1 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2659
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 14 September 2005 - 08:41 AM

Rog pe cei care stiu, sa-si deserte siretenia. Poate s-o lipi ceva si de noi (amatorii).

Va rog sa scrieti experiente nu vise, legate de cum cautati, gasiti, pastrati si folositi curentul termic, in special in conditii dificile. Patura (superioara) a moderatorilor sunt in mod explicit rugati sa nu intervina cu stersul.
0

#12 Useril este offline   Flying Kettle 

  • Adevaratul ceaun zburator!
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2498
  • Inregistrat: 17-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 14 September 2005 - 01:55 PM

Hai ca ma bag eu in seama. Big nu mai are timp sa scrie, Corsair4U iar munceste, iar restul moderatorilor nu stiu sa aiba habar de asta (asta numa asa, ca sa mi-i ridic in cap).

Si sa stii ca amatori suntem toti, profesioniste sunt doar TIR-istele!

Nu o sa dau un raspuns complet, ca nu am prea mult timp, dar iti dau niste idei. Minunat ar fi sa mergi pe camp si sa stai acolo pe langa priceputi pana iti iese, dar ia aminte macar la niste sfaturi:
echilibreaza si trimeaza planorul de la inceput sa zboare drept, fara sa coboare sau sa urce excesiv;
in functie de modul in care iti ridici modelul, ai mai mult sau mai putin timp la dispozitie: profita de el si du-ti modelul unde vrei si unde crezi ca se poate forma termica; de obicei (in conditii ideale) se formeaza la intalnirea intre 2 mase de aer cu temperaturi, deci densitati diferite. Gandeste-te ca ceea ce e deschis la culoare (lanuri de grau copt, nisip, acoperisuri) absoarbe repede caldura, dar o si cedeaza repede. Padurea, apa, iarba verde, absorb caldura incet si o cedeaza incet (aparent ranam mai reci). De aici incepi sa jonglezi. Daca bate vantul, termica va fi deplasata in directa vantului.
sa nu crezi ca termica e de la inceput perfect circulara; cu cat e mai jos e mai puternica, dar mai turbulenta si mai ingusta in diametru. Mai sus se stabilizeaza (de regula!) si se largeste.

descrie niste linii drepte acolo unde crezi ca poti intalni termica; ca repere, pasarile mari (berze, ulii, etc) ar fi ideale; de multe ori mai gasesti (dar asta la inaltime relativ mare) resturi zburatoare, panusi de porumb, pungi, hartii, etc: astea daca urca iti indica termica.

daca atunci cand zbori in linie dreapta ti se pare ca modelul urca (la ochi de multe ori e inselator si mai ai pana sa merite sa cumperi variometre) incepi si fa o spirala.
daca, la fel, ti se pare ca aripa (de ex) din dreapta a fost saltata de o turbulenta, incearca o spirala pe dreapta acolo, poate e ceea ce cauti

Cel mai greu e sa centrezi o termica: acolo unde urcarea e mare, largesti virajul, iar acolo (pe arcul de cerc al virajului) unde urcarea ti se pare ca se opreste, strangi virajul, pana cand ai un viraj oarecum constant. Cel mai greu la inceput e sa centrezi o termica, dar cu timpul o sa iti iasa din reflex, daca nu vii mahmur pe camp :)
Atunci can un planor (1:1 cel putin) intalneste o termica, viteza indicata o sa creasca: la modele se petrece acelasi lucru, numai ca neavand instrumente, nu ne prindem noi: trage putin de profundor. Nu reduce excesiv viteza modelului, te paste o angajare sau (depinzand de model) o vrie din care scoti picand si aducand directia si eleroanele la 0. Daca modelul ti-o permite, coboara flapsul cu cateva grade, ca sa poti zbura cu viteza ceva mai mica si cu mai multa siguranta.
Daca vezi ca nu urca, nu te incapatana sa tragi de profundor ca n-o sa urce nici batuta.
Incearca sa faci cat mai putine miscari cu suprafetele de comanda: fiecare miscare iti scade finetea (daca nu e corect spus tehnic vorbind, sorry!). Cu timpul o sa constati ca ai nevoie doar de mici corectii si totul merge de la sine.

Nu incerca sa faci planorul punct pe cer, o sa-ti oboseasca ochiii, o sa-l pierzi sau nu o sa-ti dai macar seama in ce pozitie este: iesi din termica si cauta alta dupa ce ai planat ceva timp.
Cam atat azi, doar n-oi fi eu singurul siret prin preajma...

Aceasta postare a fost editata de BogdanStancu: 14 September 2005 - 02:00 PM

Nu mancati de pe jos! Dauneaza grav sanatatii !

Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
0

#13 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 14 September 2005 - 06:12 PM

Paul Naton, are o serie de DVD-uri si casete video pe tot soiul de teme modelistice. Multe dintre ele se constituie in tutorial-uri interesant de aprofundat. Are si un DVD fix pe tema asta "Secrets of Thermal Soaring":
http://www.radiocarbonart.com/Pages/asecth...hermalmain.html
Se poate da jos si un preview de fo 2 mega al DVD-ului.

Daca va trece pe careva, weekendul asta pot sa iau marfa de la:
http://www.modellflu...net/1145958.htm

Merita...
In DVD-ul asta se prezinta mult mai mult decat am putea scrie sporadic aici.
Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#14 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5664
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 14 September 2005 - 07:20 PM

Cu mult timp in urma am facut A2. Fara rezultate deosebite. Stiu doar ca cel mai bine se invata cu planorul legat in mansa, pe camp. Cu RC nu simti nimic, totul e legat de vedere. Termica se simte la mana. Si din acest motiv te deplasezi acolo unde crezi ca exista, verifici, te mai deplasezi, si tot asa pana o gasesti. Cei experimentati se duc direct la ea. Efectiv iti ridica mana sau in functie de reglajul carligului se poate desprinde din mansa. Si cu putina experienta se lanseaza modelul exact acolo unde trebuie. Tot dupa multe lansari si reglaje se poate gasi si un diametru optim al traiectoriei, sa ramai in termica. Avantajul la astea libere e ca se "centreaza" singure in curentul ascendent.
De fapt a cam spus BogdanStancu ce era important. Eu doream doar sa completez la ca mansa se simte mai bine ca la RC. E doar o parere.
Spor la treaba.
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#15 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 16 September 2005 - 09:27 AM

Cei care practica zborul liber, umbla cu tricoul ridicat! (acu nu sperati sa o vedeti pe Nicoleta Luciu, modelista)Daca simti rece la spate, sigur te afli sub caminul unei termici! De regula, termicele se formeaza sub norii castelati, cei albi-pufosi!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#16 Useril este offline   vlad1 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2659
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 16 September 2005 - 12:12 PM

Aia isi scot tricoul sa rupa (initieze) termica, nu din considerente estetice.
Bine bine, eu practic planajul la termica de multi ani, dar nu-mi reuseste chiar la fiecare zbor. Pe mine ma interesau secretele, tactica pilotajului si semnele maestrilor.
0

#17 Useril este offline   Calu2 

  • Zbor cu orice navo auto velo sport
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 757
  • Inregistrat: 28-May 05
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 16 September 2005 - 06:56 PM

Cred ca un balon cu heliu dala care se gaseste pt.copii ,mai mare cu motorizare sub el de howercraft de jucarie din Niro ,ridicat la inaltimea x...poate da niste date despre curentii ascendenti-pe zona respectiva binenteles. Daca sunt mai multi la zbor cineva poate sa stea cu balonu in aer sa verifice straturile de aer nu?Asta e o chestie de joaca ,ca termica e ceva foarte complicat cum a-ti spus mai sus si nu se repeta la fiecare zbor si in acelasi loc. Sfat ---daca a-ti prins termica lucrati doar din trimaj ,orice comanda din mansa brusca va scoate din circuit si dupa aia e greu sa mai prinzi valu-asta din ce am zburat io
Cred ca am mai trosnit ceva!!!Cand vorbesc aiurea este Robotul...
0

#18 Useril este offline   Big 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1647
  • Inregistrat: 30-May 02

Postat 16 September 2005 - 07:12 PM

S-au facut cateva afirmatii inexacte, si cred ca e bine sa clarificam unele aspecte:
- cel mai bine se exploateaza termica in zbor 1:1 apoi RC. Ideea este sa stii sa citesti ce se intampla cu modelul, atunci cand fara sa atingi comenzile el isi modifica regimul sau pozitia. daca cititi mai sus vedeti ca aam spus undeva cum se modifica acestea
- in termica se piloteaza intens! se tine modelul la viteza corespunzatoare infundarii minime, se mentine aceasta viteza cat mai constanta, si se cauta mentinerea in caminul termic! Sa nu uitam ca termica este totusi o turbulenta, si se comporta ca atare! Adica urcarea nu este constanta, uneori are mai multe inimi etc.
- termica se formeaza in zone cu contrast termic, dar uneori este transportata ape sol, pana la un element ce favorizeaza declansaarea ei. De aceea se cauta termica pe pantele batute de vant, insorite, si in cazuri exceptionale in spatele pantelor!
...

big

Aceasta postare a fost editata de Big: 16 September 2005 - 07:14 PM

FROGS CAN FLY!
0

#19 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6867
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 16 September 2005 - 07:12 PM

Calu2, la 16 Sep 2005, 18:56, a spus:

Sfat ---daca a-ti prins termica lucrati doar din trimaj ,orice comanda din mansa brusca va scoate din circuit si dupa aia e greu sa mai prinzi valu-

e si pe dos- daca nu dai comanda brusca o pierzi...
flying is my life...
0

#20 Useril este offline   Calu2 

  • Zbor cu orice navo auto velo sport
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 757
  • Inregistrat: 28-May 05
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 16 September 2005 - 07:38 PM

Acolo intervine experienta.....trebuie sa simti invizibilu...stiti voi mai multe :( :( :(
Cred ca am mai trosnit ceva!!!Cand vorbesc aiurea este Robotul...
0

#21 Useril este offline   Big 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1647
  • Inregistrat: 30-May 02

Postat 16 September 2005 - 10:39 PM

experienta? ha! e dependenta! daca aapuci sa calaresti putin ceva termica... e gata! dependent de termica scrie pe tine! Si greu mai scapi! Sevraj, lehamite de motoare, etc!

Big.
FROGS CAN FLY!
0

#22 Useril este offline   Calu2 

  • Zbor cu orice navo auto velo sport
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 757
  • Inregistrat: 28-May 05
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 16 September 2005 - 11:03 PM

Aici ai dreptate :vazut ,simtit ,placut si tot timpul ai senzatia de nepevazut-----bagi motor si faci ce vrei tu ,daca ai motorizare poti sa zbori si o coada de lopata cu un servou la coada :D :D :D
Cred ca am mai trosnit ceva!!!Cand vorbesc aiurea este Robotul...
0

#23 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 18 September 2005 - 10:45 PM

Ady13, la 31 Mar 2005, 22:50, a spus:

De multe ori stau si ma-ntreb cum reusesc unele pasari (pescarusii), sa stea uneori poate chiar un minut invartindu-se-n cerc, fara sa dea din aripi. Au ele un simt aparte si simt tremica, de care profita din plin?

Oare am putea si noi cu un slowfly, sa stam un minut in termica, fara sa pornim motoru si fara sa pierdem altitudine?

da... astazi am pus aripa de 1300 mm deasupra unor cladiri (imediat invecinate cu terenul de pe care zburam). Este imposibil sa fi fost altceva deoarece fara motor rotita in cerc "am dublat" altitudinea...

e prima data cand prind o termica semnificativa cu aripioara... pana acum doar inceputuri. acum incarc bateria ca vreau sa vad de mai prind una :( creeaza dependenta! are dreptate Big!

imediat ce scap de treburi-sapt aviatoare-scot la zbor aripa mare (2100 mm anvergura... as fi curios-daca mai am norocul-sa vad cum se comporta in termica:D)...

MIG-29

edit: hehehe asa cum speram termica a fost din plin... ora 5:10 PM locala.
Acum bagat statia la incarcat ca dupa aterizare am vazut led-ul indicator al bateriei pe 20% (rosu) :(
in vreo ora cat dureaza si incarcatul bateriei aripii sper sa fie suficienta energie electrica si in bateria statiei :(

e prima data cand zbor pe rosu cu statia... se comporta excelent insa.

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 19 September 2005 - 12:31 AM

0

#24 Useril este offline   Marian 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 44
  • Inregistrat: 01-June 02

Postat 19 September 2005 - 08:52 PM

Nu doar planoarele pot folosi termica. Orice model care planeaza cit de cit poate folosi curentul termic ascendent.

Indraznesc sa spun ca in cazul de fata marimea nu conteaza . Conteaza finetea, adica raportul dintre inaltimea pierduta si distanta parcurs. O finete de 1/37 inseamna ca prin pierderea unui metru de inaltime este parcursa o distanta de 37 metri. Finetea este o caracteristica a oricarui avion. Si un avion de linie poate plana si planeaza.
Ca urmare daca aveti un model care poate veni la aterizare cu motorul oprit, pe o panta nu foarte abrupta, puteti incerca sa prelungiti timpul de zbor cu o termica. Ma gindesc aici la modelele cu motor electric.
Se pot cistiga minute bune de zbor, trebuie ceva rabdare deoarece probabil va urca mai greu la inceput. Pe masura ce inaltimea creste va urca tot mai repede.

Un semn destul de bun ca modelul trece pe linga o termica este atunci cind modelul se inclina puternic pe o aripa, fara ca de vina sa fie o rafala de vint. Virati imediat spre aripa care s-a ridicat si destul de probabil modelul va incepe sa ia inaltime.

Poate merita vorbit si despre curentul dinamic de panta ?
0

#25 Useril este offline   vlad1 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2659
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 20 September 2005 - 10:57 AM

Vad ca nu va oferiti cu sfaturi, asa ca am sa descriu cum fac eu (evident cind sunt conditii de termica, respectiv soare vint albedo etc)

- in primul rind ridic planorul sus - cu sandoul merge iute, cu motorul merg in spirale largi (de preferinta intr-o zona unde ma ajuta turbulentele)
- cind e sus ii dau o linie dreapta (da dreaptaaaa, asa cum merge sarpele beat)
- pe linie dreapta termica se simte in doua feluri:
- abordare frontala - cind intrii direct cu botul in termica - avionul coboar brusc, dupa care intra in zona de urcare, constanta si usor de vazut
- abordare laterala - cind intrii tangential in termica - avionul este aruncat in afara lateral (nu-i place acolo) evident trebuie sa-l duci exact unde nu vrea singur.

Dupa descoperirea termicii, incepe virajul (uzual in sens trigonometric), cercuri cercuri, pe acelasi plafon (inaltime). Calm, fin, pastrind si folosind inertia si viteza.

Evident daca vezi pasari zburind in cercuri poti sa intri si tu. Ele stiu mai bine.

Marian are dreptate, e o problema de finete nu de greutatea avionului, dar un avion bun (un RC de calitate), pride termica seara la 10 si pe ploaie. (glumesc nu sunt asa de bun)
0

#26 Useril este offline   Vector 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 39
  • Inregistrat: 04-March 06

Postat 12 May 2006 - 03:43 PM

Va salut planoristi,
pentru cei cu experienta in zborul la termica cu diferite (moto)planoare,(viteze de infundare,finete,etc.) se poate face un top al modelelor care urca cel mai usor in termica dar se si comporta cel mai bine la zborul in termica? Cu referire la cele care se vand si in Romania.
Ce (moto)planor (care se comercializeaza si la noi) credeti ca ar avea cam cel mai bun raport pret/calitati de zbor in termica?

@vlad1 "in primul rind ridic planorul sus - cu sandoul merge iute, cu motorul merg in spirale largi (de preferinta intr-o zona unde ma ajuta turbulentele)
- cind e sus ii dau o linie dreapta" - opresti motorul,pentru a pune planorul apoi intru-un zbor in linie dreapta,dar la ce inaltime maxima (aproximativa) il duci de obicei,pana la momentul cand il pui in linie dreapta?

Toate cele bune
0

#27 Useril este offline   vlad1 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2659
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 13 May 2006 - 05:21 PM

In general este 100m. Acolo termicele sunt destul de puternice, si pot fi separate (distinse) de turbulentele de sol (date de cladiri sau copaci).

Aceasta postare a fost editata de vlad1: 13 May 2006 - 05:23 PM

0

#28 Useril este offline   Vector 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 39
  • Inregistrat: 04-March 06

Postat 13 May 2006 - 06:06 PM

@vlad1,cam asa banuiam si eu,gandindu-ma la un planor cu anvergura de exemplu 1,8 , inaltimea maxima la care o data ridicat sa mai poti observa cand intra in termica (fie cu botul ,fie tangential) ar fi de pana la 100 metri. Eu am intrat dintr-o intamplare intr-o termica ducand Easystarul la mai mult de 100 metri ,dar indiciile ca am intrat in termica la aceasta inaltime nu mai puteau fi inclinarea pe o aripa,coborarea brusca,apoi urcarea,etc,indiciile care le-ai mentionat tu ,indiciul a fost altul usor de sesizat chiar si pentru un necunoscator ca mine in termica :-) si anume o data ce am oprit motorul si spiralam larg, EZ-ul se facea nu tot mai mare cum ma asteptam ci tot mai mic,atat de mic incat am inceput sa nu-i mai pot distinge traiectoria si a trebuit sa-l aduc rapid mai jos cu un picaj.Nu faceam nimic altceva decat zbor in cercuri. M-am uitat la ceas din momentul in care am oprit motorul si am sesizat ca nu coboara pana in momentul in care am fost nevoit sa-l bag in picaj pentru ca greu ii mai distingeam traiectoria ,trecusera ceva mai mult de 20 de minute. Zborul in termica este super! :-)

Aceasta postare a fost editata de Vector: 13 May 2006 - 06:08 PM

0

#29 Useril este offline   Vector 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 39
  • Inregistrat: 04-March 06

Postat 13 May 2006 - 06:18 PM

La recentele iesiri la zbor,cine a mai prins termica,cu ce aeromodel(e),durata de zbor in termica,inaltime,in ce conditii? (locul,vremea,la ce ora) Eventual alte mici "siretlicuri" de gasire si mentinere in caminul termic, care nu s-au mai spus in acest subiect,pentru marirea sanselor de a prinde un zbor cat mai reusit in termica.

Aceasta postare a fost editata de Vector: 13 May 2006 - 06:19 PM

0

#30 Useril este offline   Silfax 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1450
  • Inregistrat: 15-April 04
  • Gender:Male

Postat 13 May 2006 - 10:19 PM

Vector, la 13 May 2006, 18:06, a spus:

@vlad1,cam asa banuiam si eu,gandindu-ma la un planor cu anvergura de exemplu 1,8 , inaltimea maxima la care o data ridicat sa mai poti observa cand intra in termica (fie cu botul ,fie tangential) ar fi de pana la 100 metri. Eu am intrat dintr-o intamplare intr-o termica ducand Easystarul la mai mult de 100 metri ,dar indiciile ca am intrat in termica la aceasta inaltime  nu mai puteau fi inclinarea pe o aripa,coborarea brusca,apoi urcarea,etc,indiciile care le-ai mentionat tu ,indiciul a fost altul usor de sesizat chiar si pentru un necunoscator ca mine in termica :-) si anume o data ce am oprit motorul si spiralam larg, EZ-ul se facea nu tot mai mare cum ma asteptam ci tot mai mic,atat de mic incat am inceput sa nu-i mai pot distinge traiectoria si a trebuit sa-l aduc rapid mai jos cu un picaj.Nu faceam nimic altceva decat zbor in cercuri. M-am uitat la ceas din momentul in care am oprit motorul si am sesizat ca nu coboara pana in momentul in care am fost nevoit sa-l bag in picaj pentru ca greu ii mai distingeam traiectoria ,trecusera ceva mai mult de 20 de minute. Zborul in termica este super! :-)

Exact asta ma pregateam sa spun si eu.... EZ'ul este un motoplanor care se mentine in termica destul de ushor.
Asa cum spunea si Vector, te apuci sa-l inaltzi in jur de 100m si cautzi ( e bine sa fie dimineatza pana in 10.00 sau dupa amiaza cam dupa 5-6) lasand sa zboare liber. Apoi cand ai detectat termica, trimezi putin pentru a o mentine. Mie de cele mai multe ori mi s-a intamplat sa se centreze modelul de la sine pe termica. Azi de exemplu pe la ora 17.00 in maxim 1-2 min mi-am dublat plafonul de zbor fara sa umblu la comenzi. Nu mai zic de faptul ca incercand sa cobor in vrie, mai ca stateam pe loc... asta se intampla undeva la peste 200m intr-un lift de termica provocat de hangarele aerodromului banuiesc.
Si am observat si ceea ce spunea Marinarul, adica forma norilor in momentul in care se declanseaza termica... adica acei nori "albi pufosi".

Aceasta postare a fost editata de Silfax: 13 May 2006 - 10:20 PM

...audaces fortuna iuvat...
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

2 useri citesc topicul
0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu