Despre termica
#1
Postat 31 March 2005 - 07:15 AM
big.
#2
Postat 31 March 2005 - 07:18 AM
...
#3
Postat 31 March 2005 - 07:26 AM
- atmosfera sa fie stratificata instabil, adica straturile mai calde sa fie jos si cele reci sus.
- o briza usoara favorizeaza declansarea termicilor, dar daca viteza vantului este prea mare acesta o poate fractiona
- termica se declansaza cu predilectie de pe dealuri sau alte obstacole. In cazul pantelor cu diferenta de nivel considerabila, expuse spre vest sau sud, briza de panta (care este generata de un mecanism asemanator termicii) poarta bulele incalzite de la baza undeva pe creasta. De acolo acestea se declansaza, adica se desprind de sol.
-zona generatoare trebuie sa aiba in vecinatate o zona cu contrast termic. Exemplul clasic este o pasune langa padure. Zone care incalzesc bine aerul sunt: lanuri de grau copt, stanci, platforme betonate, sere etc.
-declansarea termicii de la sol se face de catre un elemnt perturbator, nu este suficienta doar incalzirea diferentiata a maselor de aer. Acest elemnt perturbator poate fi un obstacol spre care termica este purtata de vant. Sau chiar un vehicol ce trece prin zona incalzita
...
#4
Postat 31 March 2005 - 10:50 PM
Oare am putea si noi cu un slowfly, sa stam un minut in termica, fara sa pornim motoru si fara sa pierdem altitudine?
#5
Postat 01 April 2005 - 03:14 AM
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 01 April 2005 - 04:44 AM
#6
Postat 01 April 2005 - 04:22 AM
Ady13, la 31 Mar 2005, 22:50, a spus:
nu neaparat cu un slow-fly.se poate si cu un planor si chiar doar cu o aripa.
si nu numai 1 minut ci minute sau chiar zeci de minute in sir fara sa pornesti motorul.(depinde de maiestria pilotului sa nu "piarda" termica)
si in termica castigi altitudine nu numai ca nu "o pierdem" cum spuneai tu mai sus.
Aceasta postare a fost editata de SILVIU66: 01 April 2005 - 04:23 AM
#7
Postat 01 April 2005 - 08:29 AM
SILVIU66, la 1 Apr 2005, 04:22, a spus:
Bine bine, dar cum iti dai seama daca esti in termica sau ai pierdut-o? Ca nu se vede, mama ei de termica.
Aceasta postare a fost editata de Ady13: 01 April 2005 - 08:34 AM
#8
Postat 01 April 2005 - 09:37 AM
In tot cazul, a fost cea mai tare senzatie din toate zborurile pe care le-am facut.(poate doar la prima vrie sa si fost mai tare, dar nu cred)
Aceasta postare a fost editata de Tomcat: 01 April 2005 - 09:50 AM
#9
Postat 01 April 2005 - 10:17 AM
Ady13, la 1 Apr 2005, 08:29, a spus:
nu se vede dar "se simte"
daca nu mai vrea sa urce fara motor e clar ca ai pierdut-o
experienta trebuie!
#10
Postat 01 April 2005 - 12:00 PM
Cum se face:
Centrarea - dupa intrarea in caminul ascendent se urmareste cat de bien urca aparatul de zbor. daca intrarea se face radial atunci urcarea va creste pana la un moment data cand atingi miezul, dupa care incepe sa scada. la primele semne de scadere se trece in virav, mentinad in acelasi timp viteza de zbor mai mica, la o valoare care sa asigure o infunfare minima. Din acest moment scopul nostru este sa facem o spiralare cat mai eficienta. Adica sa ne mentinem cat mai aproape de miez, unde urcarea este mai buna. O spiralare prea stransa duce la infundare mai mare deci nu este eficienta. Ca sa ne centram in termica folosim un algoritm relativ simplu si logic: Atunci cand urcarea creste, slabuim virajul. Cand urcarea scade, strangem virajul. Binenteles ca toate astea se fac mentinand o viteza de zbor cat mai constanta.
Mentinerea
Se face incercand sa pastram o urcare constanta. Dupa ce am obtinut asta vom incerca sa slefuim, sa optimizam, strangand usor spirala, sau micsorand viteza. Uneori termica are mai multe miezuri, si asta ne poate pacalii la centrare. La inaltime mica termica este mai stramta si ceva mai turbulenta. Oricum in termica este necesar un pilotaj activ si o atentie marita, pentru a ne mentine acolo si pentru a obtine maximum. Plus ca in manevrele de scadere a vitezei, de spiralare mai stransa, exista riscul de angajare si vrie, data fiind si eventualele turbulente, care amplifica pericolul.
...
#11
Postat 14 September 2005 - 08:41 AM
Va rog sa scrieti experiente nu vise, legate de cum cautati, gasiti, pastrati si folositi curentul termic, in special in conditii dificile. Patura (superioara) a moderatorilor sunt in mod explicit rugati sa nu intervina cu stersul.
#12
Postat 14 September 2005 - 01:55 PM
Si sa stii ca amatori suntem toti, profesioniste sunt doar TIR-istele!
Nu o sa dau un raspuns complet, ca nu am prea mult timp, dar iti dau niste idei. Minunat ar fi sa mergi pe camp si sa stai acolo pe langa priceputi pana iti iese, dar ia aminte macar la niste sfaturi:
echilibreaza si trimeaza planorul de la inceput sa zboare drept, fara sa coboare sau sa urce excesiv;
in functie de modul in care iti ridici modelul, ai mai mult sau mai putin timp la dispozitie: profita de el si du-ti modelul unde vrei si unde crezi ca se poate forma termica; de obicei (in conditii ideale) se formeaza la intalnirea intre 2 mase de aer cu temperaturi, deci densitati diferite. Gandeste-te ca ceea ce e deschis la culoare (lanuri de grau copt, nisip, acoperisuri) absoarbe repede caldura, dar o si cedeaza repede. Padurea, apa, iarba verde, absorb caldura incet si o cedeaza incet (aparent ranam mai reci). De aici incepi sa jonglezi. Daca bate vantul, termica va fi deplasata in directa vantului.
sa nu crezi ca termica e de la inceput perfect circulara; cu cat e mai jos e mai puternica, dar mai turbulenta si mai ingusta in diametru. Mai sus se stabilizeaza (de regula!) si se largeste.
descrie niste linii drepte acolo unde crezi ca poti intalni termica; ca repere, pasarile mari (berze, ulii, etc) ar fi ideale; de multe ori mai gasesti (dar asta la inaltime relativ mare) resturi zburatoare, panusi de porumb, pungi, hartii, etc: astea daca urca iti indica termica.
daca atunci cand zbori in linie dreapta ti se pare ca modelul urca (la ochi de multe ori e inselator si mai ai pana sa merite sa cumperi variometre) incepi si fa o spirala.
daca, la fel, ti se pare ca aripa (de ex) din dreapta a fost saltata de o turbulenta, incearca o spirala pe dreapta acolo, poate e ceea ce cauti
Cel mai greu e sa centrezi o termica: acolo unde urcarea e mare, largesti virajul, iar acolo (pe arcul de cerc al virajului) unde urcarea ti se pare ca se opreste, strangi virajul, pana cand ai un viraj oarecum constant. Cel mai greu la inceput e sa centrezi o termica, dar cu timpul o sa iti iasa din reflex, daca nu vii mahmur pe camp :)
Atunci can un planor (1:1 cel putin) intalneste o termica, viteza indicata o sa creasca: la modele se petrece acelasi lucru, numai ca neavand instrumente, nu ne prindem noi: trage putin de profundor. Nu reduce excesiv viteza modelului, te paste o angajare sau (depinzand de model) o vrie din care scoti picand si aducand directia si eleroanele la 0. Daca modelul ti-o permite, coboara flapsul cu cateva grade, ca sa poti zbura cu viteza ceva mai mica si cu mai multa siguranta.
Daca vezi ca nu urca, nu te incapatana sa tragi de profundor ca n-o sa urce nici batuta.
Incearca sa faci cat mai putine miscari cu suprafetele de comanda: fiecare miscare iti scade finetea (daca nu e corect spus tehnic vorbind, sorry!). Cu timpul o sa constati ca ai nevoie doar de mici corectii si totul merge de la sine.
Nu incerca sa faci planorul punct pe cer, o sa-ti oboseasca ochiii, o sa-l pierzi sau nu o sa-ti dai macar seama in ce pozitie este: iesi din termica si cauta alta dupa ce ai planat ceva timp.
Cam atat azi, doar n-oi fi eu singurul siret prin preajma...
Aceasta postare a fost editata de BogdanStancu: 14 September 2005 - 02:00 PM
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#13
Postat 14 September 2005 - 06:12 PM
http://www.radiocarbonart.com/Pages/asecth...hermalmain.html
Se poate da jos si un preview de fo 2 mega al DVD-ului.
Daca va trece pe careva, weekendul asta pot sa iau marfa de la:
http://www.modellflu...net/1145958.htm
Merita...
In DVD-ul asta se prezinta mult mai mult decat am putea scrie sporadic aici.
#14
Postat 14 September 2005 - 07:20 PM
De fapt a cam spus BogdanStancu ce era important. Eu doream doar sa completez la ca mansa se simte mai bine ca la RC. E doar o parere.
Spor la treaba.
Telefon: 0721 385365
#15
Postat 16 September 2005 - 09:27 AM
Cu rabdare si ciocan.
#16
Postat 16 September 2005 - 12:12 PM
Bine bine, eu practic planajul la termica de multi ani, dar nu-mi reuseste chiar la fiecare zbor. Pe mine ma interesau secretele, tactica pilotajului si semnele maestrilor.
#17
Postat 16 September 2005 - 06:56 PM
#18
Postat 16 September 2005 - 07:12 PM
- cel mai bine se exploateaza termica in zbor 1:1 apoi RC. Ideea este sa stii sa citesti ce se intampla cu modelul, atunci cand fara sa atingi comenzile el isi modifica regimul sau pozitia. daca cititi mai sus vedeti ca aam spus undeva cum se modifica acestea
- in termica se piloteaza intens! se tine modelul la viteza corespunzatoare infundarii minime, se mentine aceasta viteza cat mai constanta, si se cauta mentinerea in caminul termic! Sa nu uitam ca termica este totusi o turbulenta, si se comporta ca atare! Adica urcarea nu este constanta, uneori are mai multe inimi etc.
- termica se formeaza in zone cu contrast termic, dar uneori este transportata ape sol, pana la un element ce favorizeaza declansaarea ei. De aceea se cauta termica pe pantele batute de vant, insorite, si in cazuri exceptionale in spatele pantelor!
...
big
Aceasta postare a fost editata de Big: 16 September 2005 - 07:14 PM
#19
Postat 16 September 2005 - 07:12 PM
Calu2, la 16 Sep 2005, 18:56, a spus:
e si pe dos- daca nu dai comanda brusca o pierzi...
#20
Postat 16 September 2005 - 07:38 PM
#21
Postat 16 September 2005 - 10:39 PM
Big.
#22
Postat 16 September 2005 - 11:03 PM
#23
Postat 18 September 2005 - 10:45 PM
Ady13, la 31 Mar 2005, 22:50, a spus:
Oare am putea si noi cu un slowfly, sa stam un minut in termica, fara sa pornim motoru si fara sa pierdem altitudine?
da... astazi am pus aripa de 1300 mm deasupra unor cladiri (imediat invecinate cu terenul de pe care zburam). Este imposibil sa fi fost altceva deoarece fara motor rotita in cerc "am dublat" altitudinea...
e prima data cand prind o termica semnificativa cu aripioara... pana acum doar inceputuri. acum incarc bateria ca vreau sa vad de mai prind una :( creeaza dependenta! are dreptate Big!
imediat ce scap de treburi-sapt aviatoare-scot la zbor aripa mare (2100 mm anvergura... as fi curios-daca mai am norocul-sa vad cum se comporta in termica:D)...
MIG-29
edit: hehehe asa cum speram termica a fost din plin... ora 5:10 PM locala.
Acum bagat statia la incarcat ca dupa aterizare am vazut led-ul indicator al bateriei pe 20% (rosu) :(
in vreo ora cat dureaza si incarcatul bateriei aripii sper sa fie suficienta energie electrica si in bateria statiei :(
e prima data cand zbor pe rosu cu statia... se comporta excelent insa.
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 19 September 2005 - 12:31 AM
#24
Postat 19 September 2005 - 08:52 PM
Indraznesc sa spun ca in cazul de fata marimea nu conteaza . Conteaza finetea, adica raportul dintre inaltimea pierduta si distanta parcurs. O finete de 1/37 inseamna ca prin pierderea unui metru de inaltime este parcursa o distanta de 37 metri. Finetea este o caracteristica a oricarui avion. Si un avion de linie poate plana si planeaza.
Ca urmare daca aveti un model care poate veni la aterizare cu motorul oprit, pe o panta nu foarte abrupta, puteti incerca sa prelungiti timpul de zbor cu o termica. Ma gindesc aici la modelele cu motor electric.
Se pot cistiga minute bune de zbor, trebuie ceva rabdare deoarece probabil va urca mai greu la inceput. Pe masura ce inaltimea creste va urca tot mai repede.
Un semn destul de bun ca modelul trece pe linga o termica este atunci cind modelul se inclina puternic pe o aripa, fara ca de vina sa fie o rafala de vint. Virati imediat spre aripa care s-a ridicat si destul de probabil modelul va incepe sa ia inaltime.
Poate merita vorbit si despre curentul dinamic de panta ?
#25
Postat 20 September 2005 - 10:57 AM
- in primul rind ridic planorul sus - cu sandoul merge iute, cu motorul merg in spirale largi (de preferinta intr-o zona unde ma ajuta turbulentele)
- cind e sus ii dau o linie dreapta (da dreaptaaaa, asa cum merge sarpele beat)
- pe linie dreapta termica se simte in doua feluri:
- abordare frontala - cind intrii direct cu botul in termica - avionul coboar brusc, dupa care intra in zona de urcare, constanta si usor de vazut
- abordare laterala - cind intrii tangential in termica - avionul este aruncat in afara lateral (nu-i place acolo) evident trebuie sa-l duci exact unde nu vrea singur.
Dupa descoperirea termicii, incepe virajul (uzual in sens trigonometric), cercuri cercuri, pe acelasi plafon (inaltime). Calm, fin, pastrind si folosind inertia si viteza.
Evident daca vezi pasari zburind in cercuri poti sa intri si tu. Ele stiu mai bine.
Marian are dreptate, e o problema de finete nu de greutatea avionului, dar un avion bun (un RC de calitate), pride termica seara la 10 si pe ploaie. (glumesc nu sunt asa de bun)
#26
Postat 12 May 2006 - 03:43 PM
pentru cei cu experienta in zborul la termica cu diferite (moto)planoare,(viteze de infundare,finete,etc.) se poate face un top al modelelor care urca cel mai usor in termica dar se si comporta cel mai bine la zborul in termica? Cu referire la cele care se vand si in Romania.
Ce (moto)planor (care se comercializeaza si la noi) credeti ca ar avea cam cel mai bun raport pret/calitati de zbor in termica?
@vlad1 "in primul rind ridic planorul sus - cu sandoul merge iute, cu motorul merg in spirale largi (de preferinta intr-o zona unde ma ajuta turbulentele)
- cind e sus ii dau o linie dreapta" - opresti motorul,pentru a pune planorul apoi intru-un zbor in linie dreapta,dar la ce inaltime maxima (aproximativa) il duci de obicei,pana la momentul cand il pui in linie dreapta?
Toate cele bune
#27
Postat 13 May 2006 - 05:21 PM
Aceasta postare a fost editata de vlad1: 13 May 2006 - 05:23 PM
#28
Postat 13 May 2006 - 06:06 PM
Aceasta postare a fost editata de Vector: 13 May 2006 - 06:08 PM
#29
Postat 13 May 2006 - 06:18 PM
Aceasta postare a fost editata de Vector: 13 May 2006 - 06:19 PM
#30
Postat 13 May 2006 - 10:19 PM
Vector, la 13 May 2006, 18:06, a spus:
Exact asta ma pregateam sa spun si eu.... EZ'ul este un motoplanor care se mentine in termica destul de ushor.
Asa cum spunea si Vector, te apuci sa-l inaltzi in jur de 100m si cautzi ( e bine sa fie dimineatza pana in 10.00 sau dupa amiaza cam dupa 5-6) lasand sa zboare liber. Apoi cand ai detectat termica, trimezi putin pentru a o mentine. Mie de cele mai multe ori mi s-a intamplat sa se centreze modelul de la sine pe termica. Azi de exemplu pe la ora 17.00 in maxim 1-2 min mi-am dublat plafonul de zbor fara sa umblu la comenzi. Nu mai zic de faptul ca incercand sa cobor in vrie, mai ca stateam pe loc... asta se intampla undeva la peste 200m intr-un lift de termica provocat de hangarele aerodromului banuiesc.
Si am observat si ceea ce spunea Marinarul, adica forma norilor in momentul in care se declanseaza termica... adica acei nori "albi pufosi".
Aceasta postare a fost editata de Silfax: 13 May 2006 - 10:20 PM