5 secunde de zbor - AVIZ INCEPATORILOR!
#1
Postat 08 June 2010 - 06:44 PM
De multa vreme ma tot atragea ideea sa intru si eu in lumea aeromodelismului, dar parca nu prea aveam curaj sa fac pasul cel mare, mai ales ca nu stiam aproape nimic despre acest subiect (ma refer aici la partea tehnica in special) si nici nu a avut cine sa ma sfatuiasca. Singurul meu contact cu avioanele a fost MS Flight Simulator si mai nou RealFlight, deci doar simulatoare, in care zic eu ca ajunsesem sa ma descurc binisor. Acu vre-o 2 luni m-am hotarat sa fac si pasul spre un model real, asa ca m-am pus pe studiat la greu pe net ca sa ma pot hotari ce model sa-mi iau. M-am hotarat intr-un final sa merg pe mana unui motoplanor, asa ca acu 2 saptamani si ceva mi-am luat un Diamond 2500 si o telecomanda Futaba T6EX. Am citit manualele, am studiat, am facut conexiunile, totul bine si frumos, singurul impediment mai era vremea. Intr-un final s-a facut si vreme buna (sau cel putin asa am crezut eu) si m-am dus pe deal pentru primul meu zbor. Am montat avionul, am facut testul de distanta, totul era ok. Si a venit momentul lansarii, cand am facut greseala fatala. Fiind primul meu avion nu stiam la ce sa ma astept, cum o sa se comporte avionul, asa ca pentru siguranta mea, ca sa nu trantesc avionul in bot, am coborat flapsurile, am turat motorul la maxim si am aruncat avionul contra vantului (care din pacate nu stiu sa apreciez daca era prea puternic pentru zbor... ). Efectul: pentru o secunda avionul a zburat drept, iar apoi, dupa ce a prins cat de cat viteza, s-a ridicat brusc la verticala Am incercat din profundor sa-l dau in fata dar acesta nu avea cum sa faca fata la flapsuri + motor turat la maxim + vant din fata, asa ca a facut un looping iar inaltimea fiind mica a venit direct in bot si s-a infipt cam 10cm in pamant (abia l-am scos de acolo)... Fuselajul rupt,o aripa rupta la imbinarea cu fuselajul, bara care conecteaza aripile indoita, incheieturile flapsurilor rupte, elicea rupta, acumulatorul curs. Fiind incepator m-am panicat si n-am taiat motorul cand am obsrevat ca avionul o ia vertiginos in sus. Daca faceam asta, mai mult ca sigur ca l-as fi salvat. In conditiile care erau acolo as fi putut lansa planorul si cu motorul oprit sau cu maxim un sfert din turatia maxima, dar nu cu turatia la maxim... Cam asa au decurs primele mele 5 secunde de zbor. Sper sa nu fie si ultimele, ma gandesc sa-mi mai iau odata modelul, mai ales ca acuma o sa am si piese de schimb pentru el :wacko:), plus ca de data asta voi aborda altfel problema.
Sper ca patania mea sa fie invatatura de minte si pentru alti incepatori, ca sa nu mai repete aceeasi greseala.
#4
Postat 08 June 2010 - 06:54 PM
Ai facut cateva greseli:
-cea mai mare este ca ai zburat singur. Ar fi bine sa-ti treci locatia in profil si sa mergi la zbor cu cineva priceput.
-primele zboruri le faci fara vant.
-flapsurile le lasi pentru anul viitor. Acum nu-ti trebuie. Pana inveti ai nevoie de o tarla maaaaaaaaaaaaaaaaaare si sa nu incerci sa aterizezi, musai, modelul langa tine. Daca mergi un pic dupa el nu-i nimic.
Fruntea sus, trage invataturile din patanie, trece pierderile la capitolul ''plati pentru invatat'' si continua.
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
PS. Stiu exact prin ce-ai trecut:
http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?show...ost&p=83963
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 08 June 2010 - 06:56 PM
#5
Postat 08 June 2010 - 06:57 PM
Greseli :
1.Trebuie sa zbori cu altcineva !!!! Prima maximus gresitus dixit !
2. Nu vrei cu altcineva - ok . De pe acel deal puneai mina si aruncai fara motor din mina modelul ca sa vezi cum merge si mai ales daca e bine echilibrat - aluneca el incet la vale si cel mult il frecai de panta
Flapsuri la decolare si full throttle la planor - your crash our cash !
Ne pare rau - poate ai invatat ceva .....daca ai bagat mina in buzunar...
Si BTW o sa-ti fie al naibii de greu sa inveti sa zbori cu acel motoplanor - poate incepi cu EZ* si iesi la 1/2, 1/3 pret
Succes de acum incolo
P.S bine ca esti tu destept DAne - am postat in acelasi timp :wacko:
Aceasta postare a fost editata de motzu: 08 June 2010 - 06:58 PM
#6
Postat 08 June 2010 - 07:10 PM
Avionu, la Jun 8 2010, 07:53 PM, a spus:
Eu m-am gandit ca daca e mai mare e mai stabil, plus ca am vrut un motoplanor pentru a avea o autonomie mai mare... Cel putin asa am gandit eu lucrurile. De acuma o sa merg tot pe modelul asta pentru ca am piese de schimb pentru el.
dan_mitea, la Jun 8 2010, 07:54 PM, a spus:
Ai facut cateva greseli:
-cea mai mare este ca ai zburat singur. Ar fi bine sa-ti treci locatia in profil si sa mergi la zbor cu cineva priceput.
-primele zboruri le faci fara vant.
-flapsurile le lasi pentru anul viitor. Acum nu-ti trebuie. Pana inveti ai nevoie de o tarla maaaaaaaaaaaaaaaaaare si sa nu incerci sa aterizezi, musai, modelul langa tine. Daca mergi un pic dupa el nu-i nimic.
Fruntea sus, trage invataturile din patanie, trece pierderile la capitolul ''plati pentru invatat'' si continua.
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
PS. Stiu exact prin ce-ai trecut:
http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?show...ost&p=83963
Am zburat singur pentru ca nu cunosc deocamdata pe nimeni din zona cu care sa ma fi dus... Poate totusi o sa ma duc cu cineva data viiroare, daca o sa gasesc. Ms. pentru incurajari http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif
motzu, la Jun 8 2010, 07:57 PM, a spus:
Greseli :
1.Trebuie sa zbori cu altcineva !!!! Prima maximus gresitus dixit !
2. Nu vrei cu altcineva - ok . De pe acel deal puneai mina si aruncai fara motor din mina modelul ca sa vezi cum merge si mai ales daca e bine echilibrat - aluneca el incet la vale si cel mult il frecai de panta
Flapsuri la decolare si full throttle la planor - your crash our cash !
Ne pare rau - poate ai invatat ceva .....daca ai bagat mina in buzunar...
Si BTW o sa-ti fie al naibii de greu sa inveti sa zbori cu acel motoplanor - poate incepi cu EZ* si iesi la 1/2, 1/3 pret
Succes de acum incolo
P.S bine ca esti tu destept DAne - am postat in acelasi timp ;)
Asta era si urmatorul meu plan, sa arunc planorul fara motor ca sa vad cum se comporta si FARA FLAPSURI! Din pacate nici n-am apucat sa-mi dau seama cum se comporta planorul... E chiar asa mare diferenta fata de simulator? Intreb pentru ca pe simulator ma descurc foarte bine, n-am nici o problema, decolez si aterizez chiar si pe vant de 10mph... Chiar sa fie asa de greu sa ma invat sa zbor pe acest model (pentru ca asta va ramane de acuma) ?
P.S. Am testat si pe simulator ce am facut la fata locului si... acelasi rezultat.
#8
Postat 08 June 2010 - 07:27 PM
imi pare rau pentru ce ai patit, dar iti urez succes, perseverenta si rabdare.
Eu dupa mai multe evenimente asemanatoare mi-am luat un anemometru. Daca vantul depaseste anumite limite nu zbor.
E o diferenta intre simulator si realitate. E vorba de orientarea in spatiu. Cand privesti ecranul calculatorului e una, dar cand esti pe campul de zbor este altceva.
Terenurile pe care zbor eu au si ceva obstacole (unul din ele are cladiri, celalalt copaci) si desi poti alege si pe simulator terenuri asemanatoare, cand vezi in realitate ca modelul tau zboara pe deasupra cladirii, parca mai intervine si altceva (o stare de neliniste), care pe simulator sigur nu o ai.
Simulatorul te ajuta la castigarea unor reflexe. Eu incerc totdeauna sa gasesc acelasi model pentru simulator si incerc tot felul de scenarii de zbor.
Din pacate nu am avut cu cine sa zbor, ma asista doar cativa colegi de servici in cel mai bun caz.
Asa ca am invatat singur.
Multa bafta pe viitor !
Aceasta postare a fost editata de popad: 08 June 2010 - 07:28 PM
#9
Postat 08 June 2010 - 07:37 PM
popad, la Jun 8 2010, 08:27 PM, a spus:
...
Din pacate nu am avut cu cine sa zbor, ma asista doar cativa colegi de servici in cel mai bun caz.
Si cam care este viteza maxima a vantului de la care nu mai zbori?
Si eu cred ca mai mult ca sigur voi fi nevoit sa ma invat singur. Din fericire pe dealul unde o sa zbor eu nu sunt obstacole, ceea ce este un avantaj. O sa incerc sa ridic planorul cat mai sus (in limita in care-l vad foarte bine) si o sa incerc sa ma obisnuiesc acolo cu comenzile si cu modul lui de a reactiona. Sper sa nu mai am incidente chiar atat de grave ca parca vad ca ma descurajez si o las balta... Mai bine zis buzunarul meu se descurajeaza :-S
#10
Postat 08 June 2010 - 07:41 PM
As cumpara de pe forum un EasyStar tabacit si cu el sigur reusesti. Dupa aceea totul devine accesibil. Viteza maxima a vantului depinde de indemanare. Sigur e, la primele zboruri vrei fara vant.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#11
Postat 08 June 2010 - 07:57 PM
ddalcu, la Jun 8 2010, 08:37 PM, a spus:
Si eu cred ca mai mult ca sigur voi fi nevoit sa ma invat singur. Din fericire pe dealul unde o sa zbor eu nu sunt obstacole, ceea ce este un avantaj. O sa incerc sa ridic planorul cat mai sus (in limita in care-l vad foarte bine) si o sa incerc sa ma obisnuiesc acolo cu comenzile si cu modul lui de a reactiona. Sper sa nu mai am incidente chiar atat de grave ca parca vad ca ma descurajez si o las balta... Mai bine zis buzunarul meu se descurajeaza :-S
Depinde de model. daca vorbim de parapante RC cu motor - Skysurfer (sub 500 gr) 5 km/h, Seabreaze parachute (1kg) 15 km/h, avioane: Wing Dragon (650 gr) 10km/h.
Probabil zburatorii mai experimentati depasesc aceste limite. Cum le-am depasit am avut evenimente.
#13
Postat 08 June 2010 - 08:16 PM
Aterizari line !!!
#14
Postat 08 June 2010 - 08:37 PM
#15
Postat 08 June 2010 - 08:47 PM
Cel putin primele ore de zbor real trebuie sa le faci pe vant 0. Numai dupa ce te obisnuiesti cu modelul poti sa zbori si pe vant puternic, dar totul treptat......
Bafta la zbor in continuare si nu te descuaja....
#16
Postat 08 June 2010 - 08:53 PM
tetea, la Jun 8 2010, 09:47 PM, a spus:
Cel putin primele ore de zbor real trebuie sa le faci pe vant 0. Numai dupa ce te obisnuiesti cu modelul poti sa zbori si pe vant puternic, dar totul treptat......
Bafta la zbor in continuare si nu te descuaja....
Si revenim cu ideea de a da planorul la panta fara motor chiar si 10 metri - doar ca sa -ti faci idee cum actioneaza asupra lui comenzile
Eu care zbor de 2 ani planor tot imi mai rup gatul pe mdoele noi - fiecare e cu aia masii
Succes
C'est la vie !
#18
Postat 08 June 2010 - 09:06 PM
Avionu, la Jun 8 2010, 09:58 PM, a spus:
Eu sunt chiar din Suceava, din oras. Locul unde am zburat, daca se poate spune asa avand in vedere ca au fost numai 5 secunde, este dealul Tataras, daca ai auzit de el. Ms pentru oferta de a ma ajuta, am sa tin cont de ea, numai ca deocamdata trebuie sa-mi iau din nou modelul si cred ca o sa mai dureze putin, avand in vedere ca e 800 RON (tocmai l-au scumpit cei de la S. )...
Apropo, cei care ati mai colaborat cu alte magazine de profil, va rog sa-mi trimiteti niste link-uri pe privat (banuiesc ca aici se considera publicitate), ca sunt interesat si de alte oferte si nu mai stiu alte site-uri. Multumesc.
Aceasta postare a fost editata de ddalcu: 08 June 2010 - 09:06 PM
#19
Postat 08 June 2010 - 10:00 PM
Succes.
PS: Nu cred ca exista pilot de aeromodele care sa fi pilotat fara o cazatura la activ in cadrul primelor zboruri.
#20
Postat 08 June 2010 - 10:14 PM
2. Stiu sigur ca mai exista aeromodelisti prin Suceava, nu mi-i aduc aminte acum, dar sigur sunt, mai cauta pe forum pe la aero si uita-te la locatiile trecute langa nume (majoritatea le au trecute). Daca dai de un modelist cu experienta majoritatea problemelor tale se vor incheia brusc :blink: .. sau cel putin cele tehnice :)
Bafta!
If you can't fix it with a hammer you have an electrical problem.
#21
Postat 08 June 2010 - 10:15 PM
protheus, la Jun 8 2010, 11:00 PM, a spus:
Succes.
PS: Nu cred ca exista pilot de aeromodele care sa fi pilotat fara o cazatura la activ in cadrul primelor zboruri.
eventual treci si pe la aeroclub :blink:
Aceasta postare a fost editata de 9unuunu: 08 June 2010 - 10:16 PM
#22
Postat 08 June 2010 - 10:23 PM
protheus, la Jun 8 2010, 11:00 PM, a spus:
Succes.
PS: Nu cred ca exista pilot de aeromodele care sa fi pilotat fara o cazatura la activ in cadrul primelor zboruri.
Aerodrom? Unde e asta? Te referi la aeroportul de la Salcea?
9unuunu, la Jun 8 2010, 11:15 PM, a spus:
Unde e aeroclubul?
#23
Postat 08 June 2010 - 10:31 PM
Al doilea, un Edge !!!! cado de mos gerila de la consoarta (apropos, mai are cineva asa o comoara??!!), 10 secunde. Trimis puradeii asistenti peste derea (garla) sa recupereze resturile imprastiate pe vreo 50 metri patrati. Actualmente fuselaj reconditionat, electronica donata unui flacauas de prin zona ta...deocamdata decor pentru baraca de scule.
Al treilea, Cessna asiatic de calitate medie, 2 minute (exagerez!!). Dupa lungi perioade de studiu, cap sec a inversat comenzile pe eleroane si vertical. Departat la vreo 300 sute de metri, dupa un deal impadurit, luat de vant, iesit din raza TX-ului, probabil planat vreo alte sute.....L-am cautat vreo trei ore.... Pierdut in Noiembrie si gasit la locul crash-ului (de nici prin cap nu-mi trecea) in Martie..... :( Recuperat ceva electronica.
Al patrulea, Cessna asiatic de calitate buna. Sta frumusel la coltul lui de vreo 3 luni. A vazut juma' de tara din portbagaj..Intrucat toate betele de chibrit pe care le-am aprins afara aveau flacara la 0.05 grade de la verticala am apreciat ca bate vantul prea tare ca sa ma risc.... :) Insa sigur o sa-i vina si lui randul cat de curand... :)
Si da, tot singur am incercat sa zbor! Era subinteles, nu?
Altfel, iti doresc succes deplin si aterizari line!
Sal,
Mihai
#24
Postat 08 June 2010 - 10:35 PM
dan_mitea, la Jun 8 2010, 07:54 PM, a spus:
Ai facut cateva greseli:
-cea mai mare este ca ai zburat singur. Ar fi bine sa-ti treci locatia in profil si sa mergi la zbor cu cineva priceput.
-primele zboruri le faci fara vant.
-flapsurile le lasi pentru anul viitor. Acum nu-ti trebuie. Pana inveti ai nevoie de o tarla maaaaaaaaaaaaaaaaaare si sa nu incerci sa aterizezi, musai, modelul langa tine. Daca mergi un pic dupa el nu-i nimic.
Fruntea sus, trage invataturile din patanie, trece pierderile la capitolul ''plati pentru invatat'' si continua.
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
PS. Stiu exact prin ce-ai trecut:
http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?show...ost&p=83963
asta a fost Starter-ul? :blink:
Radio:
Multiplex Royal Pro 16 2.4GHz
Aero:
BADAN Kit - Yak55M 2.8m; MVVS116NP; Rezo RE2 MTW
EXTREME FLIGHT - Extra 300 2.3m; MVVS58 Prosport; Rezo -MVVS
MULTIPLEX - Funcub;Parkmaster;Funjet Ultra2
FREEWING - F22 Xicoy X45 Jet
ROBBE - Mistral 2.0m
F22 depron
AERONAUT - Triple RES 2.0m
Auto:
TRAXXAS - E Revo 1/16
ARRMA - Typhon 6S
#25
Postat 09 June 2010 - 12:29 AM
@oachidori. Este primul. Dupa ce am facut cativa pasi inapoi si am zburat ratusca cea urata...apropos, era iarna si la 7:00 eram pe tarla ca sa nu fie vantat:
http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?show...ost&p=88060
...si beaver-ul, mi-am cumparat inca unul care este intact.
Mai vreti o scena de groaza?
http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?show...st&p=136960
chiar inainte de revelion.
Asa arata inainte:
http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?show...st&p=136958
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa si fruntea sus, zburatorule.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 09 June 2010 - 12:32 AM
#26
Postat 09 June 2010 - 08:26 AM
In concluzie, nu te da batut, daca gasesti pe cineva sa te indrume este perfect. Si eu am fost inapatant si am plecat fara cineva cu experienta la primul zbor.
Am o vaga impresie ca la aeromodelul tau, asa cum a mai spus cineva mai sus, centrul de greutate nu a fost la locul lui ci un pic spre spate. La primul zbor tine cont de sfatul colegilor si arunca-l cu putere la panta, bine inteles opus vantului.
Mult succes in continuare, zboruri cat mai line si aterizari cu bine. :)
P.S. Daca cineva a filmat primul tau zbor, urmareste filmul si incearca sa tragi invataminte din el :)
Aceasta postare a fost editata de adioperator: 09 June 2010 - 08:27 AM
#27
Postat 09 June 2010 - 11:02 AM
Daca te consoleaza cu ceva si eu la fel ca multi altii am avut primele 10 zboruri adunate in secunde undeva la 7-8
La inceput cam tot dai cu ele de pamant smecheria e sa nu te descurajezi. Oricum daca ai sange in instalatie si destula pasiune un crash mic sau mare nu te va opri de la nimic.
Bafta multa !
#28
Postat 09 June 2010 - 11:41 AM
dan_mitea, la Jun 9 2010, 01:29 AM, a spus:
Aripile se pot repara fara probleme, daunele sunt, sa zicem asa, minore. Dar fuselajul este distrus in bot rau de tot. Toata zona in care este sustinut motorul e facuta bucati, placajul ala de acolo e rupt, tubul de plastic in care e prins motorul si ala e rupt... Nu cred ca mai am ce face cu el. Ma gandeam sa-mi cumpar numai fuselajul, dar am facut un calcul si nu se prea merita... Numai acesta e 372 RON + acumulator + elicea... ma apropii prea mult de pretul de nou, asa ca nu se merita.
#29
Postat 09 June 2010 - 01:00 PM
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
#30
Postat 09 June 2010 - 01:07 PM
ddalcu, la Jun 9 2010, 12:41 PM, a spus:
Asta daca insisti sa-l repari acum.
Te poti orienta la un model mai simplut si cu mult mai ieftin, utilizind cit mai mult din echiparea pe care o ai deja.
E plin forumul de sfaturi si indrumari asupra primului model.
Faptul ca ai busit motor, acumulator si ce ai mai zis tu acolo, e nasol dar cu timpul, o sa te uiti mirat in raft si-o sa te intrebi cind mama draq ai cumparat toate acareturile alea si daca mai incerci sa faci si totalul, ti-ai stricat ziua.
Daca ti-a placut, chiar si asa scurt, mergi mai departe; joaca asta e scumpa si cere rabdare.
Cea mai importanta concluzie pe care ar trebui sa o tragi acum, zic eu (cred ca majoritatea am fost in situatia ta), este ca trebuie sa-ti cunosti colegii din zona ta si in felul asta, scutesti multi bani si frustrare.
Multa bafta