incepator... (moto?)planor home-made sfaturi... de oricare
Postat 14 September 2009 - 12:20 AM
Am disponibil motorasul ce era pe elicopter(no-name dar il am) si tind sa cred din felu in care a planat modelul(inca nefinisat cu multe chestii care atarna si cauzeaza frecare) ca nu are nevoie de prea multa tractiune. Am cumparat si un venti 660 care conform spuselor celor dupa situl de unde a fost cumparat paote sa traga 810 grame cu un acumulator 8 NiMH 3300 mA. Eu inca nu am cumparat acumulator/incarcator si aici am nevoie in special de sfaturi... Problema este din nou... $$$ nu am prea multi disponibili... am vreo 200 ron pt ceva acumulator+incarcator. Sper ca nu is prea absurd in cerinte... cum ziceam, sunt incepator "nu stiu pe ce lume traiesc... inca!".
alte informatii: ideea planorului e sa fie contruit cu cat mai mutle materiale "house-hold" ca sa iasa cat mai ieftin, cu asta am inceput, asadar: fuselajul e facut din polistiren smirgheluit pana la forma ce am cautat-o, aripile tot din polistiren taiat cu fir incins si cu ceva scotch mai calumea pe bord de atac si fuga pt rezistenta si ca si lonjeron ceva profil de aluminiu.
am construit de asemenea si un mosor ce se cupleaza la o masina de gaurit( http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif)... da stiu.... ), mosor pe care l-am si testat din pacate doar odata intrucat am dat cu modelul de pamant rupand fuselajul, nu pt ca nu a fost controlabil modelul ce pt ca am fost absolut uimit cand a reusit deolarea la mosor(a luat vreo 15 metrii cu foarte putina ata intinsa pe camp) si pur si simplu am fost concentrat pe al tine in linie dreapta uitand de emotii ca mai trebuie sa iau si viraj, astfel modelul sa tot duuuus pana nu l-am mai vazut bine :lol:). Fuselajul sa rupt dar l-am refacut mai mare/masiv, nu e asa frumos dar e mai rezistent.
incerc sa atasez si o poza, incercati sa fiti ingaduitori, stiu ca modelul e foarte nefninisat dar e o prima incercare, nu cea finala(sunt constient ca voi mai da cu el de pamant asadar nu vreau sa fac ceva extrem de aspectuos, sa zboare doar!) si in timp as vrea sa fac un model mai mare folosind mai mult policarbonat ca material de contructie din motive de rezistenta. cat de curand(maine) vreau sa improvizez ceva acumulator pt receptie sa il decolez ca simplu planor si sa il filmez, si voi posta pe youtube pentru eventuale pareri de imbunatatire a zborului/modelului.
astept orice sfaturi, multumesc!
Postat 14 September 2009 - 01:23 AM
Daca imi permiti o sugestie, te-as sfatui sa treci direct la motoare fara perii si LiPo. Sunt si motoare ieftine. Ai un exemplu mai jos:
http://hobbyking.com/hobbycity/store/uh_li...mp;ParentCat=59
De fapt studiaza, daca vrei, tot site-ul. Interesante sunt si combo-urile. Motorul 600 plus bateria data de tine sunt monstruos de grele...parea mea.
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 14 September 2009 - 01:28 AM
Postat 14 September 2009 - 05:46 AM
Am si eu o mica observatie (tot esti planorist)....de ce nu ai pus eleroanele spre extremitatile aripilor....in rest arata bine planorul tau.
Nu te arunca la motioare periate si acc NiMh ca sunt prea grei.....mai stringe ceva banutzi si fa o achizitie buna.
Inca o intrebare.......unde vrei sa pui motorul?....in bot sau deasupra aripii (pusher)
Postat 14 September 2009 - 11:15 AM
Planoarele RC de obicei au fuselajul mult mai subtire decat cele mari, si alte profile la aripi. De asemenea, alungirea aripii nu este la fel de avantajoasa la RC.
Suntem cativa pe aici care folosim DLG (planoare lansate din mana, care ating inaltimi de 3-50 m la lansare, suficient ca sa prinzi orice termica). Au 1.5 metri anvergura, dar sunt foarte fine si foarte manevrabile. Eu merg cu el in parc.
Daca vrei sa te tii de planorism, eu zic sa tii motoarele pentru acro (e bine sa ai si un avion de acrobatie, pentru cand nu e conditie). Motoplanoarele nu te ajuta sa avansezi.
Daca nu vrei HLG, in loc de mosor poti incerca un sandou. Acumulatorii, cel mai bine inveti sa ti-i construiesti singur. Avantajul nu este pretul, ci faptul ca ai de unde sa alegi dimensiunile (te duci la un dealer de baterii, cum ar fi GP). Doar ca trebuie sa stii bine sa lipesti cu letconul.
Postat 14 September 2009 - 06:30 PM
baterie/incarcator:probabil ca ma voi indrepta spre ceva mai calitativ, probabil voi tinde la acumulatori lipo chair daca de o capacitate mai mica pentru a ma incadra in pret dar sa fie macar calumea... iarasi motor inca nu voi cumpara pt ca nu imi ajung banii de altu (+regulatorul pt unu brushless) si il voi folosi deocamdata strict ca si planor (langa oradea exista un deal unde ma gandesc ca POATE as putea icnerca umpic de panta) sau pentru un mic mic ajutor(prelungire planare nu neaparat urcare) voi folosi motorul no-name de la elicopterul ce l-am avut... e mic... usor... deocamdata altceva nu am.
eleroanele: le-am pus langa fuselaj pentru ca asa mi-a fost mai usor sa le cuplez la servoul care e asezat sub planor undeva sub "incastrarea" aripilor. Initial le doream ca facand parte din profil la capatul aripii dar am ales un compromis pt usurimea constructiei. in putinele dati in care am reusit sa dau cu el sa comportat ok si a raspuns comenzilor(initial si eu imi faceam griji ca e parghia(distanta eleronului fata de fuselaj) prea mica)
motorul o sa vreau sa il pun deocamdata(nu e nimic batut in cuie) deasupra aripii(pentru a proteja elicea si pentru ca nu trebuie sa decupez nimica in model ireversibil) daca o sa fac rost de bani pt ceva elici pliabile atunci probabil ca o sa scobesc in bot loc pt motor...
cat despre sandou: incerc pe cat posibils a evit zborul clasic al unui model foarte usor (stilul ala de "musca" susceptibila la ORICE mica turbulenta, nu in sigurata zborului dar sa arata zboru a zbor nu a "agatat" de aer). De aceea doresc un mosor pentru autenticitate in decolare. Atunci cand am decolat cu mososrul nu am inregistrat cu camera video intrucat eram absolut sigur ca voi da cu el de pamant asa ca am zis ca nu are rost, acuma mi-e ciuda, a semanat extraodinar de mult cu o decolare de mosor 1:1.
Urmaresc sa iasa un planor care sa zboare dand o maxima impresie de inertie...
Nu vreau acrobatie iesita din comun, vreau sa pot face doar ceea ce face si originalul: looping, vrie(asta ma joc cu centraju pana iese chair daca nu sta in ea 10 ture consecutive sau ceva) si ranversare, si toate astea as vrea sa le pot face si din resursa de viteza luata din inaltime nu strict numai din motor. Aripile sunt intarite cu profil de aluminiu(tub) care pe lungimea de 2 m desi flexeaza usor e foarte rezistent la rupere/deformari plastice.
Postat 14 September 2009 - 09:52 PM
costin_branzas, la Sep 14 2009, 07:30 PM, a spus:
Eu nu sunt sigur ca tu ai vazut vreodata lansare la sandou.
Postat 14 September 2009 - 10:40 PM
in plus am mi vazut si pe la aeroclub la mine modelistii folosind sandoul.
si acuma ca sa iti raspund pe acelasi ton intelegator: Tu nu cred cai vazut/experimentat vreodata o decolare la mosor in realitate.
sandoul MIE cel putin in comparatie cu o decolare la mosor(din care ca sa nu crezi ca vbesc in necunostinta de cauza am sute :| ) mi se pare un fel de "tras cu pusca planoru in sus"... is viteze/acceleratii care la scara is ridicole(te rog sa ma corectezi daca ma insel).... da ok, asa este... it gets the job done, dar, dupa cum am mai mentionat mai sus, eu nu vreau numa sa il urc si gata(indiferent cum), incerc sa urmaresc ceva autenticitate, decolare lina, o tentativa de palier, racordare treptata, panta mentinuta constant la un unghi care sa inspire autenticitate NU o decolare stil "racheta" asa cum (si din nou te rog sa am corectezi daca gresesc) vad eu la sandou.(am revizionat ca sa fiu sigur ca nu vbesc prostii mai multe videouri pe youtube si toate is la fel... "racheta"... o fi... da eu nu asta urmaresc)
profilul este plan convex
Aceasta postare a fost editata de costin_branzas: 14 September 2009 - 10:41 PM
Postat 15 September 2009 - 11:35 AM
Filmul pe care l-ai aratat tu era la mosor (winch), si era cam ca din pusca.
Chestia e ca... nu trebuie neaparat sa compari aeromodelismul cu planorismul real. Nu poti sa ai acelasi comportament la scara. Nu esti inauntru, ca sa simti aerul. Asta e cel mai mare dezavantaj. Apoi, dupa cum am spus, din cauza scarii reduse totul se comporta mai prost decat la un planor real. Asa ca trebuie sa intelegi ca avantajele pe care le poti avea trebuie sa le folosesti.
Principalul instrument la RC e vederea. Pentru ca sa beneficiezi de asta, trebuie sa faci planorul sa-ti semnaleze turbulentele, nu sa treaca prin termici ca prin branza. Cand esti in planor, simti acceleratii care nu se vad de la sol. Daca vrei, poti sa pui in planorul RC un variometru audio, dar tot nu e acelasi lucru, pentru ca variometrul masoara viteza, nu acceleratia. Raspunsul este mai lent.
Incearca sa eviti comparatia. Scopul unui planor RC nu este sa semene cu planorul real, ci sa zboare cat mai bine in termica sau alte forme de ascendente. Daca intelegi asta, o sa fie OK. Daca nu, mai bine incearca sa te tii de planorism si lasa RC deoparte.
Si sa revenim la treburi tehnice. Daca ai posibilitatea sa tai aripi cu fir incins, incearca sa tai dupa un profil studiat. O sa intelegi destul de repede ca 'plan convex' nu are relevanta decat atunci cand pui nervurile pe masa si vrei sa stea paralele. Cand tai cu fir incins, tai dupa niste sabloane. Intereseaza-te ce profile folosesc altii pentru planoare cu aceleasi dimensiuni si scopuri pe care le urmaresti tu; pe acelea foloseste-le.
Postat 15 September 2009 - 02:53 PM
Acuma eu am nevoie de ajutor in alegerea acumulatorului in urmatoarele conditii:
-deocamdata voi folosi doar motor cu perii(am 2 din astea, unul micut no-name si un venti 660)
-regulatorul pe care il am e compatibil nimh sau lipo de 7,4v 2 celule serie
Asadar, ce sa iau? Am ajuns pana la urma sa oscilez intre:
-nimh 8 celule 3300ma 9.6 v (jumate de kg aprox, intradevar e foarte greu asta)
-lipo 2 celule 2200ma 7.4 v (greutate muult mai mica fata de nimh dar capacitate mai mica, merita?)
Am citit ceva tutorial pdf ce am gasit aici pe forum dar inca nu imi este 100% in clar. Capacitatea am inteles ca influenteaza durata/cat timp ma pot da cu modelul dar nu am priceput complet voltajul cum influenteaza performanta motorului/modelului.
Sa zicem ca aleg lipo de 2200, capacitatea nu e prea mica pentru a furniza putere pt timp decent unui motoras?(chiar daca motoras f mic).
La motorul venti 660(care nu cred ca e considerat motoras mic) curentul nominal pe site e de 16A, calculand dupa cum am vazut in tutorialul de care ziceam mai sus imi iese 2,2ah/16a=vreo 8 minute. e corect cat de cat calculul asta? (la motorasul mic desi nu ar avea aceasi forta ma andesc ca ar tine mai mult)
deci va rog sfatuiti-ma din cele 2 alternative pe care sa o aleg?
Postat 15 September 2009 - 05:18 PM
Puterea maxima la lipo este data cu notatia C. De exemplu, 16C inseamna ca-l poti descarca in 1/16 dintr-o ora, adica un acumulator de 2200 ar tine 2200*16 Amperi.
In timpul zborului, un motor nu trage tot timpul la maxim. Cu acumulatorul ala de 2200 probabil vei putea zbura linistit 30 de minute, daca nu gasesti termica.
La motoare cu perii de obicei se da si tensiunea pentru care este proiectat sa functioneze. Asta tine de bobine. Daca este de 6 V, o sa traga foarte bine cu acumulatorul de 7.4. Daca este dat de 7.2, o sa fie mai lenes. S-ar putea sa-i scada viata celui de 6V, dar nu semnificativ.
Sandou te-as sfatui sa iei pentru un planor fara motor. Adica mai usor, incarcarea alara mai mica, sa te ajute. Daca bate vantul, mai adaugi lest :rolleyes:
Uite un site ca sa te inspiri. Cam toate planoarele moderne RC se inspira mai mult sau mai putin din acelea:
http://www.charlesri...rg/articles.htm
Si ca am uitat. Planoarele moderne sunt in general mult mai rapide decat cele de acum 20 de ani, dar zboara bine si la viteze mici. Gandeste-te ca un DLG pleaca din mana si cu 100 km/h, si aterizeaza cu sub 10, cu flaps 40 de grade. In plus, la fel ca la cele mari, se vorbeste de viteze de salt, mai mult decat de viteze de infundare minime sau de finete.
Postat 15 September 2009 - 08:28 PM
Puterea maxima la lipo este data cu notatia C. De exemplu, 16C inseamna ca-l poti descarca in 1/16 dintr-o ora, adica un acumulator de 2200 ar tine 2200*16 Amperi.
"C" reprezinta capacitatea acumulatorului in miliamperi/ora exact ca si la acumulatorul de masina in exemplul de fata ar fi 2,2A/h.Iar cifra 16 indica curentul maxim care-l poti descarca de pe el adica 16x2,2=35,2A.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
Postat 15 September 2009 - 09:02 PM
Postat 15 September 2009 - 09:13 PM
costin_branzas, la Sep 15 2009, 10:02 PM, a spus:
1. Mai si filtreaza, "currency" e valuta, ori un acumulator nu da valuta. :) (Da, stiu, chinezii traduc cu google translate, da' totusi...);
2. Ti-ai raspuns aproape singur. O celula litiu-polimer ajunge la 4,2 V incarcata complet, deci un acumulator 3s (3 celule in serie) ajunge la 12,6 V deci SUB cei 14,4 pe care ii suporta regulatorul. Deci raspunsul e "da, poti folosi acel regulator cu acumulatorul 3S". Problema ta este daca MOTORUL suporta tensiunea de maxim 14 V care poate ajunge pe el, sau scoate fum (da, exista motoare care merg la 7,4 V si motoare care merg la 12 V). Apropo de rata, hai sa calculam, ca vaz ca n-ai facut-o. Ce inseamna 15C la acumulatorul pe care vrei sa-l folosesti? Si, cel mai important:
3. De ce vrei sa pui o caramida de 4000 mAh?!? Ce avantaje ai?
Postat 15 September 2009 - 09:54 PM
ave, la Sep 15 2009, 09:13 PM, a spus:
2. Ti-ai raspuns aproape singur. O celula litiu-polimer ajunge la 4,2 V incarcata complet, deci un acumulator 3s (3 celule in serie) ajunge la 12,6 V deci SUB cei 14,4 pe care ii suporta regulatorul. Deci raspunsul e "da, poti folosi acel regulator cu acumulatorul 3S". Problema ta este daca MOTORUL suporta tensiunea de maxim 14 V care poate ajunge pe el, sau scoate fum (da, exista motoare care merg la 7,4 V si motoare care merg la 12 V). Apropo de rata, hai sa calculam, ca vaz ca n-ai facut-o. Ce inseamna 15C la acumulatorul pe care vrei sa-l folosesti? Si, cel mai important:
3. De ce vrei sa pui o caramida de 4000 mAh?!? Ce avantaje ai?
Pardon...rata de descarcare 8C! Pai am un Venti 660 care rezista la acumulatorul respectiv! ...Si da intra.adevar ii cam mare acumulatorul(la fel si motorul) dar pe viitor vreau sa construiesc un model din policarbonat...si nu dispun de prea multi bani ca sa cumpar 2 acumulatoare.
Postat 16 September 2009 - 08:28 AM
costin_branzas, la Sep 15 2009, 10:54 PM, a spus:
Tot planor ? ...din policarbonat ?
Modele FPV
Piper-Wot4
Modelare 3D
Modele pt.simulator - RealFlight :
LazyBee;SpeedyBee;Aurora Scimitar;Sbach 342;BV 141;Heptad
Postat 16 September 2009 - 01:07 PM
Postat 16 September 2009 - 03:34 PM
1:Un acumulator lipo 4000ma 11.1v cu rata de descarcare 8C e potrivit pt un motor venti 660 (cu trasaturile: Voltaj: 4 - 11 V Curent nominal: 16 A Curent cu ax blocat: 84 A)? (mie imi este frica cum ca rata de descarcare a acumulatorului e prea mica)
din ceva calcule de mai sus referitoare la rata de descarcare am dedus:4A*8=24, sa inteleg atunci ca acumulatorul paote debita maxim 24 de amperi?
2:intreb inca o data ca sa fiu sigur: regulatorul suporta 14.4 v(asta in hartiile lui) deci inteleg ca el nu se arde DAR nu risc cumva ca regulatorul sa lase sa se descarce prea tare acumulatorul lipo stricandul? in hartiile lui scrie numai ca voltajul la intrare paote fi intre 5V-14,4V dar nu zice nimica de numarul de ceule in cazul acumulatorilor lipo. (pe unul din siturile ce le comercializeaza se specifica totusi cum ca e doar pt acumulatori lipo cu 2 celule serie) Imi este frica sa nu arunc bani degeaba pe acumulatori.
ps: am atasat poza cu aripa facuta din policarbonat(nu numai, are si nervuri de polistiren si un lonjeron)
Aceasta postare a fost editata de costin_branzas: 16 September 2009 - 03:39 PM
Postat 16 September 2009 - 07:21 PM
2 - Regulatorul trebuie sa stie LiPo (scrie pe el sau in cartea lui tehnica), daca stie, stie si cind sa decupleze in siguranta.
Sunt solutii ieftine si sigure (incercate) sa pilotezi.
Postat 16 September 2009 - 08:14 PM
Cel mai greu motor posibil la forta pe care o ofera, cel mai greu LiPo....
Nu se tine minte ca greutatea la un aeromodel (si chiar avion) e cruciala?
Postat 16 September 2009 - 08:53 PM
motorul e care e pentru ca asta il am disponibil si altu nu am bani sa cumpar! nu VREAU cu tot dinadinsu sa folosesc motoru asta ca sa va enervez pe voi ce pt ca asta am disponibil.
Acumulatorul e de 4000 pt ca am zis ca hai sa iau cel mai mare pe care il gasesc la banii ce ii am eu disponibili pt acumulator tinand cont ca pe viitor vreau sa construiesc un model mai mare/mai greu. Pur si simplu urmaresc versatilitate. eu ca si incepator nu realizez ce inseamna 4000mah... mult/putin... de unde sa imi dau seama daca nu am mai lucrat cu asa ceva pana acuma? de aia pun intrebari aici, pt ca voi stiti mai mutle ca mine, nu am pretentia ca doar va prezint deciziile mele incapatanate, ma adaptez in functie de ce imi recomandati iar daca nu recomandati nimica concret atunci dau exemple si intreb daca sunt bune.
deci ba da se tine cont, daca nu as fi tinut cont as fi luat din prima orice, dar de aia am intrat aici pe forum ca sa tin cont de opiniile voastre pertinente bazate pe experienta.
"Sunt solutii ieftine si sigure (incercate) sa pilotezi."
Solutiile astea incerc sa le aflu de la voi.
incercati si voi sa intelegeti ca sunt limitat cu fondurile, de aceea caut ceva care prezinte versatilitate pe viitor.(un acumulator de capacitate mai mare... asai, nu stiu ce inseamna "mare" dar atunci spuneti-mi voi, nu sariti pe mine) greutatea acumulatorului gasit de mine e 260 g... nush... mie nu imi suna groaznic dar poate ca asta numai pt ca nu am referinte intrucat sunt incepator.
nu e neaparat sa imi raspundeti numai ca sa fie aici niste postari... Daca nu imi intelegeti intrebarile spuneti si eu voi incerca sa le reformulez(is constient ca nu am vocabularul de specialitate format). Incerc sa aflu informatii concrete nu sa port o conversatie de dragul conversatiei.
Aceasta postare a fost editata de costin_branzas: 16 September 2009 - 08:57 PM
Postat 16 September 2009 - 10:15 PM
Mai gandeste-te la o chestie: sa zicem ca dai cu avionul de sol mai tare si se strica acumulatorul. Ce e mai bine, sa se strice unul de 4000 sau unul de 2000 si sa mai ramai cu unul ? Crede-ma, este posibil.
Ca sa ai o idee, un motoplanor de 2 metri ar trebui sa aiba cam 800 de grame. Un acrobat de 1.2 metri cam un kilogram. DLG-ul meu de 1.5 metri avea 280 de grame (dar poate ai vazut ca DLG-ul este fara motor).
Comportamentul de frunza moarta al unui model este dat de incarcarea alara prea mica, dar si de profilul aripii, etc. Nu te gandi ca un planor usor o sa fie luat de vant; am zburat cu DLG-ul pe vant puternic, pe care nu as fi ridicat acrobatul. Totul depinde de constructie.
Postat 16 September 2009 - 10:48 PM
am o alta intrebare:
am citit ca pentru a proteja un acumulator trebuie sa trag curent din el la vreo 80% din cat poate da el maxim. Asta calculez inmultind capacitatea acumulatorului x Amperi cu "Brust Discharge Rate". Corect? deci sa zic ca imi da cum ca un acumulator poate debita maxim 20 amperi... am dat o valoare aleatoare. Acuma intrebarea mea este: la un motor specificatiile lui imi zic: Curent nominal: 16 A Curent cu ax blocat: 84 A. ASADAR.... cat curent trebuie sa consider ca va manca motorasul/care este valoarea care o consider ca va fi trasa din acumulator? 16? 84? ceva intermediar? ce inseamna "curent nominal"?
Postat 16 September 2009 - 10:53 PM
Acumulator 4000, greutate 200 grame.
3 servo 9 grame fiecare
Regulator + receptor + alte cabluri aprox 80 grame
Rezulta ca vei avea tractiune de 650 gr la componente de 577 gr. Mai vine planorul gol la minim 200 grame.
Rezulta o tractiune de 650 grame la un planor complet achipat de 777 grame.
Ce am gandit aici e pentru un planor mic, intre 1,5-2m (cam ce se gaseste cel mai uzual pe piata) .
Acelasi motor pe ceva mai mare, va ajuta la pur si simplu mai nimic.
Sunt bune planoarele si cu tractiune subunitara, dar tot exista o limita a cat de subunitara poate fi.
Nu vreau sa fiu rautacios, doar am explicat pe scurt in grame.
Partea cealalta, cu o configuratie brushless, las pe maine sau poate alt coleg vrea sa exemplifice. Asta e cea mai simpla explicatie gasita a greutatii.
PS: La tractiunea de 850 gr, motorul acesta deja e solicitat peste cat poate el, si ca alimentare, si ca consum. Se va duce in cateva zboruri sigur.
Aceasta postare a fost editata de protheus: 16 September 2009 - 10:56 PM
Postat 16 September 2009 - 11:22 PM
imi mentin intrebarile legate de curentul nominat, etc. din postul de mai sus, daca cineva imi poate raspunde?
inca ceva: am reusit sa gasesc online pe situl producatorului specificatiile pt regulatorul meu de tensiune, eu nu reusesc sa inteleg daca suporta lipo sau nu suporta sau suporta dar numa x celule sau... asa ca va rog uitati-va voi ca poate intelegeti, multumesc! (pe situl romanesc ce le comercializeaza zice ca suporta acumulator lipo de7,4 v 2 celule serie dar nu stiu de unde au scos asta, se poate cacula cumva in fctie de informatiile dupa situl producatorului?).
http://www.art-tech....sp?ArticleID=81