Racire motor cum circuli apa prin sistem???
#2
Postat 29 April 2004 - 08:36 AM
PS : Se poate si fara pompa . Explicau baietii astia de la Navo cu tzava in care intra apa direct de afara si urca in serpentinele alea din cauza miscarii ..
Aceasta postare a fost editata de ZOD: 29 April 2004 - 09:06 AM
#4
Postat 06 May 2004 - 10:39 AM
Sistemul clasic este fara pompa. Intrarea se face printr-o priza de apa aflata sub linia de plutire.La inaintare .se creeaza o presiune dinamica pe teava ,care face apa sa circule prin spirala.Evacuarea o scoti pe unde vrei...de preferat prin spate.
Ca am pus eu pompa la nava...asta e altceva.Daca eu sunt dement si ma arunc cu capul in fintina ....Nu faceti si voi la fel.
#6
Postat 06 May 2004 - 01:44 PM
desi acuma am o spirala facuta de mine pe motor, pe care inca nu am apucat sa o testez, mi-a zis un nene dintr-un magazin de modelism ca si-a facut o spirala din furtun de silicon, ca cel de carburant, a infasurat-o in jurul motorului si.. functioneaza. Vorbea serios omu, si l-am cam crezut. Am de gand sa testez treaba asta, la urmatorul motor de barca...
Da chiar, intrebare: stie cineva, cine ar fi mai bun conducator termic: siliconul de la un furtun de combustibil sau un furtun de perfuzie. O sa testez dar.. m-ar ajuta daca a mai testat cineva chestia asta...
Oricum, teava tre sa aiba un diametru de cativa milimetri buni, ca daca e prea subtire, nu prea aduce apa suficienta. Si, daca e prea groasa, nu uita ca nu poti sa o pui pe axa barcii, si pe masura ce mergi mai tare cu ea, barca are sa-ti traga intr-o parte si tre' sa compensezi din carma. Iar iesirea jetului, o faci cat mai aproape de motor, in general in mijlocul barcii, lateral. Si, cum zicea Marinaru, suficient de sus ca sa vezi jetu'. ('ca sa vezi jetu'...'.... asta se poate interpreta...)
#7
Postat 06 May 2004 - 02:20 PM
alexella, la 6 May 2004, 13:44, a spus:
sal,
poti sa uiti de racire prin furtun siliconic sau de perfuzie. merge f bine cu teava de alama de 3-4mm pe care poti sa o cumperi de la Practiker. inainte de'89 am racit cu teava de alama un MMVS de 2,5 pe un F3V si a mers f bine, dar pt un transfer termic mai bun am luat la strung aripioarele carterului.
teava de colectare a apei se pune in spatele elici putin lateral dreapta si va compnesa putin din cuplul elici.
spor la treaba!
#9
Postat 06 May 2004 - 04:06 PM
succes. Totusi personal am experimentat un sistem asemanator
folosind teava de aluminiu (foarte bun conducator termic) mai ales ca
si chiulasa era tot de aluminiu.
Cred totusi ca s-ar putea folosi si teava de cupru.
Oricum ideea cu aluminiu a venit din faptul ca o teava de aluminiu este mai
maleabila decit din alte materiale.
Intradevar stutul de absorbtie trebuie pozitionat in spatele elicei , excentric
si asfel se obtine racirea motorului chiar si atunci cind modelul este tinut pe loc.
(Un fel de racire fortata)
Inca un mic amanunt este faptul ca teava trebuie roluita in asa fel incit intrarea apei
sa se faca prin partea de jos si eliminarea prin partea superioara.
Copyrightul ideii este undeva intr-o revista Modellbaw-Heute de prin anii 80
#10
Postat 14 May 2004 - 11:39 PM
Ideea cu furtun siliconic ar trebui sa mearca caci siliconul asta este bun conductor termic, daca-l manjesc cu vaselina siliconica pt a mari suprafatza de contact? sper sa realizez ceva mai mult decat sa ma mazgalesc pa maini de vaselina deaia ciudata
Aceasta postare a fost editata de xorg: 14 May 2004 - 11:42 PM
#11
Postat 15 May 2004 - 09:26 AM
mai bine iei o spirala gata facuta, costa vo 10 euro, sau ceva de genu, da scapi de multa munca.
lasa tzevile de frana ca te cearta al batran ca-i lasi masina doar cu ... airbrakes.
Foloseste tzevi de alama sau si mai bine de cupru.(se gasesc in Praktiker.... dar vad ca esti din Urziceni, asa ca tre' sa-ti gasesti o alta sursa)
Dai drumu la aragazi, ii scoti ochiu ca sa iasa flacara lumanare-n sus si tii tzeava deasupra cu un patent. Dupe care, se incalzete bine bine, o rotesti pe ceva care are un diametru la fel ca al motorului si fugutza o scufunzi in chiuveta plina cu apa. Dupa care iar incalzesti, iar indoi, iar bagi in apa. Si tot asa.
In final, o sa-ti faci ceva care aduce destul de mult cu o spirala.
Mai vine partea cu prinderea pe motor. Datorita faptului ca spirala ta e facuta din teava rotunda (si nu teshita sau dreptunghiulara, cum se fac alea de la mama lor) o sa ai o suprafata de contact destul de mica cu motorul. Eu am lipit-o cu cositor de motor, dar si aici e bucluc mare. Iti trebuie un ciocan de lipit tziganesc, tot d-ala de se incalzeste pe aragaz, niste rabdare si multa atentie. Plus riscul sa strici motorul daca te uita Dumnezeu cu ciocanul pe motor, il incalzesti de-l iau dracii.
D
Daca ar fi sa fac a doua oara asa ceva, cred ca as incerca sa-l lipesc cu epoxi, doar ca dureaza mult mai mult. Tre sa lipesti o spira, dupa care stai sa se solidifice, mai incoredezi spirala pe motor sa faca contact bine de tot, iar mai lipesti... etc. Toate astea sunt motive sa vezi daca in cazul asta nu merita mai mult o spirala de racire gata cumparata.
varianta cu siliconul am auzit-o de pe undeva si chiar am de gand sa o incerc. N-am ce pierde, dupa ce aflu ceva, va spun si voua.
mai e o varianta si e cea mai tare din parcare. Ceva mai mult de munca dar... e beton. Imbraci motorul ca un termos cu un invelish prin care circula apa. Tai doua panglici de metal, aluminiu sau cupru, cupru daca lipesti cu cositor, aluminiu daca lipesti cu epoxi. Tai panglicile zic, iei una si o infasori pe motor, o lipesti si ai suprafata interioara a mansonului. Dupa care mai tre' sa tai doua... inele de tabla, ca sa le potrivesti peste cilindrul tocmai facut. Peste astea, prinzi si a doua banda de tabla dar fara sa uiti sa-i faci doua gauri in capete in care sa prinzi niste mushtiuce. In astea intra si iese apa. Avantajul major al acestei solutii este suprafata maxima de racire.
Desi, imi vine mie o idee, ca tot e la moda subectul asta cu rodatul motoarelor electrice in apa.
Nu s-a gandit nimeni sa-si puna motorul electric direct in apa? Da chiar, ce-ar fi?
Se strica repede lagarele, rulmentii, de acord. Mai mult de 4 ture la balta nu-l vad. Desi, daca e uscat si curatat bine la sfarsit.. cine stie?
aaa... n-am glumit 100% in ultimul paragraf...
sanatate oameni buni
alexella
#13
Postat 15 May 2004 - 09:38 AM
Si carcasa tre sa aiba o forma hidrodinamica...
Ridica ceva probleme ,metoda....Ce zici alexella?
#14
Postat 15 May 2004 - 11:25 AM
Citeaza
...din pdv tehnic io propun sa folosesti o tzeava cu diametrul mai mic cu 1 - 1.5 mm, deoarece
Citeaza
potzi sa te folosesti de experientza dogarilor batrani shi anume, dupa ce ai spirala formata cu un D interior mai mic de cat D exterior al motorului, incalzesti spirala, iar dupa asta o aplici pe motor shi scufunzi tot ansamblul instant in apa demineralizata (sau distilata – vezi rodaj – dar nu sunt adeptul acestui principiu) sau ai pregatit un pulverizator (gen solutzii pt spalat gemuri) cu care sa faci racirea. Dupa contractarea spiralei, vei avea un contact intim intre spirala shi carcasa motorului, fara insa a-l deforma pe acesta din urma (nu este un inel inchis).
Pentru a avea o suprafatza mai mare de contact, potzi folosi o piatra abraziva cilindrica, dintre acelea destinate pt bormasini, sa aplatizezi spirala pe fatza interioara (asta numai daca grosimea peretului spiralei itzi permite aceasta prelucrare!!!)
S’auzim numai de bine
P.S. Daca ai nevoie de tub de alama in acest scop, shi fara sa afectezi franele masinii, am eu asa ceva (doua dimensiuni) de la un alambic pt fabricat tzuika, dar de cand am trecut pe distilate mai rafinate pot sa ma dispensez de aceste conducte...
0728.26.93.19
#15
Postat 16 May 2004 - 07:41 AM
Citeaza
Nu recomand sa se puna ciocanul de lipit pe carcasa... risti sa te coste un motor experienta asta...
Concluzia:
Daca ai de unde, ia-ti ceva gata confectionat, da-i naibii de 10 euro, ca ti-i trimit eu daca nu ai... :)!
#16
Postat 17 May 2004 - 09:56 AM
imi cer scuze daca n-am fost explicit.
varianta se referea la racirea unui motor ELECTRIC, nicidecum a unui termic.
iese din discutie motorul termic...
alexella
#17
Postat 21 May 2004 - 09:42 PM
#19
Postat 31 May 2004 - 12:31 AM
#20
Postat 31 May 2004 - 10:13 AM
xorg, la 31 May 2004, 00:31, a spus:
Stiam ca numarul de pale este impar din cauza zgomotului, pentru reducerea sa.
Si la rulmenti este la fel, dar parca am vazut si cu numar par.
Desi s-ar putea sa ma insel.
#22
Postat 09 June 2004 - 09:47 AM
Am barcuta LASER de la ROBBE. Si un POWER 400, ca cel original cu capac de plastic s-a dus demult.
Cuplajul de cauciuc am renuntat la el. Cardanic. Prins cu surub, ca nu mai mere. Am pierdut-o pe lac de cateva ori ca mi-a sarit cuplajul.
Ideea e cum racesc motorul?
Sistem din ala de racire strunjit pe diametrul motorului exista pt. motoare seria 600, mai mari.
Spirala sa pun in jurul motorului n-am loc (fac praf coca interioara altfel si nu vreau).
sugestii? thnx.
#23
Postat 09 June 2004 - 10:40 AM
exista si se vinde.. nu stiu daca la noi in tara..
nu-ti incape spira? Chiar asa de inghesuit e pe la tine? Eu am tot un Laser, s-ar putea ca la mine sa am batiul ceva mai degajat facut...
in fine, ideea e sa aplici radiator in partea superioara, singura care-ti este accesibila.
sau, daca nu vrei sa mai refolosesti motorul, poti sa faci o improvizatie care s-o lipesti cu rasina de motor (mai ajuta si la transfer termic... tot mai bine decat deloc)
dar, la final, doua sugestii:
1. nu poti sa-ti faci loc in batiu sa-ti incapa spira?
2. chiar tre' si racire? poate motorul nu se incalzeste asa tare si.. te chinui degeaba. (al meu e cald bine, dar nu fierbinte...)
3. cineva mi-a recomandat sa fac o spirala cu furtun de silicon. Mai proasta ca cea de cupru dar... tot mai bine decat nimic....
alexella
#24
Postat 09 June 2004 - 07:37 PM
#25
Postat 10 June 2004 - 08:28 AM
alexella, la 9 Jun 2004, 11:40, a spus:
in fine, ideea e sa aplici radiator in partea superioara, singura care-ti este accesibila.
Stiu radiatorul ala paralelipipedic. Chiar am unul. Cel mai mic care l-am gasit, dar e pt. motoare din seria 500 si 600 care au diametrul exterior de vreo 35-37mm, si pe POWER 400/35 care-l am in barcuta nu sta (nu face contact).
(am luat de la ######)
Chiar nu e loc in ea, fac diseara niste poze.
N-am nici o cunostinta cu strung 8) ca-l rugam sa-mi faca o piesa de aliminiu similara cu paralelipipedul ala dar cu curbura pentru diametrul motorului meu...)
In LASER nici macar nu am batiu. Ci niste placute de aluminiu care prind motorul in coca interioara de ABS.
Motorul, din cauza cuplajului cardanic care nu am reusit sa-l aliniez perfect, si a alimentarii mai maricele (dar se incinge ca dracu si cu 6 celule) depaseste bine 100 grade C.
Ultima data cand am scos capacul care era un pic stropit, au cazut niste picaturi de apa pe motor. A facut ca pe o plita super-incinsa.
Sa vad daca as putea sa pun furtun de silicon... Dar tot un strungar m-ar ajuta cel mai bine http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/sad.gif
#26
Postat 11 June 2004 - 11:15 PM
#29
Postat 05 July 2005 - 08:01 AM
Pletila, la 6 May 2004, 10:39, a spus:
@b38lea , e cum zice Pletila. Solutie optima cu cel mai bun "trafic" de apa pe serpentina.
Dar probabil ca daca tot a trecut un an de la mesajul lui degetzica si pana acum, barca este gata si s-o fi saturat de plutit pe apa :D
Bafta!
