Despre LiPo Daca stie careva ...
#1
Postat 04 January 2007 - 01:13 PM
As dori sa va intreb pe acesta cale doua chestii :
1. Daca stie cineva, daca pot alimenta un regulator auto GRAUPNER 55R PROFI de la 2 celule Li-Po (deci la un pack de 7,4V cu 3500mA sa zicem ) pe un model auto 1:10 on road fara a risca regulatorul ???
2.Se pot conecta in paralel doua pack-uri Li-Po de 11,1 V sa zicem de 3000mA . As dori sa aplic chestia asta pe un model de navo de viteza si vreau sa fac o combinatie de pack-uri in paralel dar nu stiu daca tine smecheria la celulele Li-Po , care din cit am citit sunt cam pretentioase in utilizare , tot felul de precautii de genul sa nu faci asta , asta s.a.m.d
Thanks !
Tel. 0728286170
#2
Postat 04 January 2007 - 02:11 PM
La punctul 1) e discutabil. Adica nu variatorul e pus in pericol daca in specificatii scrie ca merge cu 7,2V, adica 6 celule de Nixx. Aceste pacuri de 6 Nixx pot avea si 8,4V (poate si 8,6) cind sint proaspat scoase de la incarcare, deci tot cit au si 2 celule Lipo proaspat incarcate.
Packul de Lipo ti-ar fi in pericol, daca nu ai nici o semnalizare cind s-a descarcat la 6V, chiar 5,8V si tu inca vrei sa mai conduci un pic. Daca rezolvi aceasta problema (s-a mai discutat pe aceasta tema), il poti folosi cu incredere. Daca la Nixx nu e grav daca rulezi modelul pina il vezi ca nu mai are vlaga, la Lipo e deja prea tirziu.
Aceasta postare a fost editata de navigator: 04 January 2007 - 02:12 PM
#3
Postat 04 January 2007 - 02:33 PM
#4
Postat 04 January 2007 - 02:43 PM
Tel. 0728286170
#5
Postat 04 January 2007 - 05:21 PM
#6
Postat 04 January 2007 - 11:46 PM
Tel. 0728286170
#7
Postat 05 January 2007 - 03:49 AM
La navo nu stiu, dar cele de aero pe care le am eu nu taie brusc ci reduc turatia motorului. Ca sa iti dai seama si sa vii la aterizare.
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 05 January 2007 - 05:21 AM
#8
Postat 05 January 2007 - 08:21 AM
Problema cu folosirea LiPo, pe controlere Nixx, este tensiunea de decuplare. 2S1P (LiPo), trebuie oprit la 6V! (daca-l descarci mai jos le-ai terminat din prima). Daca controlerul Nixx, se poate seta pentru pachet de 7 celule (6.3V la decuplare) e OK, daca nu, risti sa mergi sub 6 V (fara sa-ti dai seama) si pierzi acumulatorii (LiPo evident, ca Nixx sunt mult mai tolerante). Deci se poate, da trebuie un controler programabil (fie si din switch), niste incercari, si o buna doza de atentie din cauza riscurilor.
#9
Postat 05 January 2007 - 08:27 AM
Citeaza
Din pacate inca nu e adevarat.
Ce a spus Dex se refera la tensiunea la care intervine ESC. NiCd accepta 700mV/celula, iar la LiPo limita recomandata e de 3V/celula. Un calcul simplu: 8NiCd=5,6V, 3LiPo=9V tensiune de descarcare la care ciclul poate continua normal. Cum regulatorul de aero/navo/auto nu stie de LiPo, va descarca pack-ul de LiPo la 5,6V. Lasand la o parte transformarile si contorsionarile chimice, asta inseamna 5,6/3=1,9V/celula. Sa-mi arati si mie charger de LiPo care accepta asa ceva la incarcat... Daca mai ai ce, totusi!
Regulatoarele de LiPo sau au jumper pentru 2 sau 3 celule, sau sunt auto, detectand tensiunea pack-ului si lasand-o sa scada cam cu 1,5-2V.
Unele chinezarii descarca pana la 2,7V/celula, si sunt probleme la re-incarcarea pack-ului.
Desi e o explicatie empirica, nu te juca, costa bani si riscul de foc e ridicat.
Bafta,
Costel
P.S. - se pot manufactura circuite ESC pentru valorile dorite. Insa nu stiu cat de convenabila e solutia asta, cand poti lua un controller LiPo.
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 05 January 2007 - 08:29 AM
#10
Postat 05 January 2007 - 09:38 AM
Am lucrat indens cu acumulatoarele astea Li-po nu pentru avioane cat entru produse comerciale pe care le proiectam.
Tensiunea minima de lucru a unui Li-po poate ajunge fara riscuri la 2.5V . Acum fabricantiii sa se dea in petec mai baga ba 3 ba 2.5.
Ideea este ca faza asta cu descarcatul sub un prag nu e asa critica cum le place unora sa se smiorcaie. Am avut accu descarcati si la 1V. Incarcatoarele de Li-po le incarca cu un curent mic pana ajung la 2.5V si de aculu fac fast charge.
Am patit supra descarcare cu multe accu Li-po in timpul testelor. Nu am aruncat nici unul toate sunt in parametrii.
Chestia nasoala e daca accumulatorii au protectie electronica inclusa sau incarcatorul nu incarca accumulatori subdescarcati. Dar celula in sine e ok.
Daca va treziti ca accu nu are protectie electronica inclusa si incarcatorul de li-po nu il incarca. Puteti sa ii incarcati de la un incarcator de Ni-xx pana tensiunea pe ai ajunge la 2.5-3V cu un curent de 0.1C (100mA pt 1000mAh de ex.). Lucru acesta nu le va face nici un rau.
De fapt si incarcatoarele Li-Po incarca initial in curent constant (ca la Ni-xx) pana la 4.2V si apoi in tensiune contanta pana curentul scade sub un prag (asta e chestia diferita de Ni-xx)
Spor la treaba si treceti pe Li-Po ca fac toti banii!
#11
Postat 05 January 2007 - 10:00 AM
Puneti o rezistenta in serie cu un fast charger (de ex 1 ohm), puneti un osciloscop pe ea, si o sa vedeti voi constant. (are nevoie de doua paliere fara incarcare pentru echilibrarea hidrogenului in vasul de expansiune, si de impuls negativ pentru deionizare, ca altfel exploadeaza)
Ce o fi la tot felul de aparate, eu nu stiu, da va pot spune ce am patit eu la modelistica. In septembrie - octombrie (2006) am pierdut (adica s-au distrus) 2 pachete 3S1P 1200mA 10C (HeCell), si 2 pachete 3S1P 1250mA 15/20C (Sie...) pe motor 370 cu reductor 1:5 (8A in sarcina maxima masurat), dar cu un controler Nixx (adica care nu decupla la 9 V). Adica s-au dus aiurea 4 seturi LiPo, neincarcate nici macar la jumatate din sarcina admisa, dar la carora nu le-am asigurat tensiunea de decuplare corecta.
#12
Postat 05 January 2007 - 10:01 AM
Citeaza
A fost un discutata revitalizarea LiPo sub-descarcati. Dar chargerele standard de modelism, din diverse considerente, nu incarca decat daca tensiunea pe element e de la 2,8V. Vorbesti cumva de un charger de modelism? Care anume? NECAZUL mare e ca la pack-urile de modelism sub 2V incep sa se umfle, daca sunt descarcati in sarcina! Daca sunt descarcati lent, prin stocare indelungata, de exemplu, se pot revitaliza simplu cum ai spus, cu 0,1C.
Citeaza
Corect, dar in afara de Schulze nu am vazut altii cu protectie. Da-ne cateva amanunte, te rog...
Citeaza
Citeaza
Costel
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 05 January 2007 - 10:04 AM
#13
Postat 05 January 2007 - 10:51 AM
pavcostel, la 5 Jan 2007, 10:01, a spus:
Recunosc ca nu am descarcat sub 2V cu un curent mare. Faceam aplicatii comerciale, gadget-uri care consumau putin(~500mA), poate de asta nu se umflau.
Am pomenit de protectie electronica la acumulatoare pentru ca este unul din cei doi factori ce impiedica resuscitarea lor in caz de descarcare excesiva. Si nu ar trebui sa fie asa, insa am avut mari batai de cap cu asta si in final am renuntat la protectia lor aiurita.
Incarcatoarele pe care pe proiectam eu foloseau un circuit specializat dar destul de ieftin (3Euro bucata) si realizau incarcare de curent mic daca V<2.5V. Daca producatorii de incarcatoare de modelism nu folosesc unul asemenator sau mai strasnic (sa fie in stare sa revitalizeze accu in cazuri extreme: supra descarcare, etc, etc) sale fie rusine. De fapt eu ca electronist am observat ca cei ce fac echipamente electronice pt modelism isi cam bat joc de cumparatori: tehnica veche de zeci de ani iar daca e mai noua pun niste preturi de parca ar folosi piese din industria spatiala.
respectivul circuit este BQ24002 de la Texas Instruments si il luam de la www.Farnell.co.uk
Nasol e ca el incarca cu maxim 1A si pt o singura celula si trebuie nitel modificat sa incarce cu un curent mai mare iar pentru numar diferit de celule sunt fin aceiasi serie alte circuite BQ24XXX.
#14
Postat 05 January 2007 - 11:10 AM
Citeaza
Cam ai dreptate.... Evident, chargerele de modelism au setate niste praguri care tin si de marketing, dar si de experientele neplacute intamplate pe alte meleaguri unde poti sa-i dai in judecata. Spre deosebire de aplicatiile "domestice", in modelism "se trag" cam 10-20C din pack. Evident, din nou, chinezii au exploatat piata asta, asa ca gasim LiPo de firma cu elementi facuti in China. Personal nu sunt contra, daca sunt controlati calitativ, sa nu fie "very-low-quality" . Riscul de incendiu e cam mare... Iar cu apa nu rezolvi mare lucru! De fapt, e invers... De aici pana la urma vine pragul ala impus de 2,8V/celula, este punctul sub care chimia elementului se modifica daca e descarcat IN SARCINA, nu lent.
Citeaza
Nasol e ca el incarca cu maxim 1A si pt o singura celula si trebuie nitel modificat sa incarce cu un curent mai mare iar pentru numar diferit de celule sunt fin aceiasi serie alte circuite BQ24XXX
Eu foloseam ceva de la Maxim, o sa caut exact tipurile, ca erau doua. Cam aceleasi probleme, ca se foloseau si in laptopuri...
Pentru modelism am folosit schema cu LM317, CC-CV, si la doi elementi nu am avut probleme. Atat ca nu afisa nimic, trebuia sa-i fac un PIC... Apoi am trecut la 3 elementi si ... Triton. Insa nici asta nu vrea sub 2,8V. Trebuie pacalit cumva cu 20-40mA pe NiCd intai.
Costel
#15
Postat 05 January 2007 - 02:02 PM
Many thanks !
Tel. 0728286170
#16
Postat 05 January 2007 - 02:13 PM
LiPol explodeaza doar daca ii incarci cu curent prea mare, ii lasi la incarcat prea mult, tensiunea de incarcare e cu mult mai mare decat cea a packului, sau il descarci cu 40A cand el poate da doar 10A. in rest daca il supra descarci se umfla si atat.
vorbeste cu marius10 el isi pusese LiPol pe barca. exista si niste circuite f mici care te avertizeaza cand e la limita(LED sperluminos si unele si audio).
#17
Postat 06 January 2007 - 02:08 AM
Nu inteleg aceasta discutie. Vrei LiPo? Pui controler care stie de LiPo.
PS. Mai este varianta cu Lipo Saver ( http://www.fastelect...eedcontrols.asp ) dar este cam scump.
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 06 January 2007 - 04:28 AM
#18
Postat 06 January 2007 - 11:49 AM
De fapt, asta
Citeaza
Bafta!
Costel
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 06 January 2007 - 11:49 AM
#19
Postat 06 January 2007 - 01:15 PM
http://www.mgm-compro.com/e-shop/product_i...dc0492e65b4fdfd
Tel. 0728286170
#20
Postat 06 January 2007 - 05:25 PM
Vincent, la 6 Jan 2007, 13:15, a spus:
http://www.mgm-compro.com/e-shop/product_i...dc0492e65b4fdfd
Exact. Investitia este mare dar si rezultatele pe masura. Frumoasa alegere. Sa-l stapanesti sanatos.
#21
Postat 06 January 2007 - 05:33 PM
Asta da, stie de BEC, programabil chiar, de cut-off sau reducere de turatie, la alegere, si foarte important, reverse din soft. Pe langa faptul ca e cu auto-detectie a tensiunii pack-ului, poti sa o programezi si singur la cat vrei... Deci e foarte bun pentru ce vrei tu, si nu ai risc de omorat accumulatorii!
Cu pack-urile... e mai dificil, niciodata nu ajunge! Daca rezolvi problemele de echilibrare la cuplarea in paralel a doua pack-uri, poti avea o capacitate rezonabila. (3S2P) Depinde foarte mult insa de ce tip de elice/reductor/transmisie folosesti... Aici poti pierde Amperi/h cateodata degeaba...
Bafta! Sfatul meu: daca poti, cumpara-l! Nu vei avea de regretat, si te va tine mai mult decat o singura barca!
Costel
#22
Postat 06 January 2007 - 05:41 PM
Mai bine ai doi acumulatori. Unul in barca si unul se incarca in masina. Asa si barca-i mai usoara.....zic si eu.
#23
Postat 06 January 2007 - 06:01 PM
film 1
film 2
film 3
film 4
film 5
si mai erau dar ma opresc aici
sper ca nu vam descurajat
si incodata scuze pt off topic
numai bine
florin
#24
Postat 06 January 2007 - 06:32 PM
#25
Postat 06 January 2007 - 06:46 PM
#26
Postat 07 January 2007 - 12:35 AM
Tel. 0728286170
#27
Postat 07 January 2007 - 01:36 AM
si argumentez: la viteza mare ,barca iti va "trage" dreapta,.......daca trimezi pierzi din putere (asa am patit si eu si stiu).....asa ca pt. a compensa poti pune ambele pak. de li-po pe partea stanga.....chiar daca va sta putin intr o parte......in momentul in care dai "blana" barca se ridica si nu mai sunt probleme.......dar daca o echilibrezi perfect "la rece" pt a compensa din "trasul in dreapta" tre sa pui stabilizatoare ,flapsuri etc., si te complici
Bafta
0744.35.25.89
0727.88.75.46
#28
Postat 07 January 2007 - 11:51 AM
Bafta!
Costel
#29
Postat 07 January 2007 - 02:41 PM
Tel. 0728286170
#30
Postat 07 January 2007 - 03:14 PM
Acolo e alta treaba.
Bafta! Si mai da-i si tu un search cu Gogu', s-au scris tone, de catre oameni mult mai destepti (si experimentati!) ca mine...
Costel