Modelism - RHC Forum: rachete ghidate - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3

rachete ghidate cateva clipuri/discutie

#1 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 17 December 2006 - 10:23 PM

Salutari!

Pe acest topic as dori sa discutam cateva lucruri despre rachetele ghidate (cu fir sau fara fir). Se stie ca in general rachetele ghidate reprezinta coloana vertebrala a unei forte armate, oferind capacitatea comandatilor de a ataca pozitii inaccesibile altfel. Lucrul acesta a fost "descoperit" de catre nemti in timpul WW2... initial rachetele nu erau privite ca fiind lucruri importante pentru o forta armata, ulterior, spre sfarsitul razboiului, atunci cand funia se apropia de gat/copac/carare factorii de decizie directionand resurse enorme catre cercetarea si producerea sistemelor reactive de lupta.

Pentru inceput voi lista cateva filme cu rachete ghidate anti-tanc (scopul lor este mai putin important; la fel si denumirea) pentru a aprinde discutii vizavi de probleme "de fizica" legate de rachetele respective. Putem discuta aici atat probleme legate de unitatea de propulsie (motoarele racheta... in acest caz cu combustibil solid) precum si probleme de genul.. de ce are racheta respectiva stabilizatoarele in forma de dreptunghi si nu in forma de triunghi? de ce sunt puse stabilizatoarele la 2/3 de la baza corpului si nu exact la baza corpului? cum este asigurata stabilitatea in viraj a unei rachete? (vezi filmul 3 postat mai jos).
Putem de asemenea discuta probleme de istorie a rachetelor desi as dori ca discutia sa se axeze pe portiunea tehnica si sa se foloseasca discutia "istorica" doar pentru argumentele tehnice (de exemplu atunci cand doresc sa argumentez lucruri despre turbopompe voi porni probabil discutia de la turbopompele folosite de nemti in rachetele V-2)...
Totodata putini stiu probabil ca inca din al doilea razboi mondial germanii aveau tehnologie de rachete ghidate prin fir realizand prin 1943 (daca nu ma insel) o racheta anti-tanc ghidata prin fir ce avea rezultate destul de bune. Si bineinteles au avut si "alte rachete"-faimoasele V-1 (OK, V-1 probabil nu poate fi considerata racheta 100%...) si V-2 (veritabila racheta balistica... precursoarea boosterelor programului spatial american/rusesc precum si a rachetelor folosite de armata USA/Rusa).

Film_1

Film_2

Film_3

MIG-29

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 18 December 2006 - 01:06 PM

0

#2 Useril este offline   DoNkEy` 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 11
  • Inregistrat: 26-March 06

Postat 18 December 2006 - 12:38 PM

scuze ca ma bag ca musca in lapte ... dar ........ chestia cu rachetele ghidate .. nu trece undeva departe in ilegalitate ?
In alte ordine de idei .. imi place ideea pt ca si eu sunt fan "guided misile" ...



sorry de interventia neautorizata :D
0

#3 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 18 December 2006 - 01:07 PM

DoNkEy`, la 18 Dec 2006, 12:38, a spus:

scuze ca ma bag ca musca in lapte ... dar ........ chestia cu rachetele ghidate .. nu trece undeva departe in ilegalitate ?
In alte ordine de idei .. imi place ideea pt ca si eu sunt fan "guided misile" ...



sorry de interventia neautorizata :D

Nu este nimic ilegal in a discuta caracteristicile rachetelor din diferite filme aflate pe domeniul public.
Este daca vrei un exercitiu de fizica si matematica aplicata; din cate stiu eu practicarea acestor "ocupatii" nu este ilegala nicaieri in lume.

MIG-29
0

#4 Useril este offline   bethowen 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 377
  • Inregistrat: 28-October 05

Postat 18 December 2006 - 01:38 PM

Am observat in primul filmulet.. sistemul de inducere a rotariei pt stabilizare imediat cum racheta iese din tubul de lansare cu putin timp inainte de a porni motorul


in filmul 2 presupun ca e o racheta anit tank americana...nefiind o arma de strapungere a armurii explodeaza dasuprea tancului respectiv deasuprea sasului de iesire

Aceasta postare a fost editata de bethowen: 18 December 2006 - 01:52 PM

0

#5 Useril este offline   DoNkEy` 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 11
  • Inregistrat: 26-March 06

Postat 18 December 2006 - 04:19 PM

in cazul asta dau si eu un exemplu de asa ceva ..
racheta dirijata ca-94 fabricata sub licenta la electromecanica ...
e o racheta "heat seaker" cu senzor infrarosu .. nu stiu inca ( dar probabil ca au un sistem giroscopic ) - stabilizarea .


poza mai jos ( scuzati nasul femeii :D )

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-5-1166451589.jpg

0

#6 Useril este offline   Skyspy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1501
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 18 December 2006 - 09:32 PM

bethowen, la 18 Dec 2006, 13:38, a spus:

,,...nefiind o arma de strapungere a armurii explodeaza dasuprea tancului respectiv deasuprea sasului de iesire

Adica ce scop au aceste rachete sa parleasca un pic tancul si sa bage sperieti in echipaj :( ?
Am fost de cativa ani la ziua usilor deschise traducere mot a mot din germana la sarbatoarea unei divizii de blindate.Printre altele ne-au aratat la o demonstratie pe viu
cum o racheta din asta antitanc portabila nu reuseste sa nimereasca tancul.Poate au ales o racheta portabila ca daca ceva iese pe dos sa nu fie pagube mari la tanc.
tancul respectiv folosea mai multe sisteme de blindaj pasive si active.
Distanta era cam mare 4-500m si n-ai putut vedea mare lucru.Ce am vazut si am auzit au fost doua explozii la intervale scurte de timp(zecimi de sec.) una dupa alta.
Dupa ce s-a risipit fumul tancul a ramas intact.Ofiterul comentator ne-a explicat ce se intamplase.Tancul era prevazut cu blindaj reactiv adica cateva incarcaturi mici de
explozibil de-o parte si alta a lui care erau legate la un senzor de proximitate probabil ceva mai complicat tip militar.In momentul cand racheta s-a apropiat cam la 1-1,5m
de tanc senzorul a declansat incarcaturile explozive care au declansat prima explozie care la randul ei a detonat incarcatura explozibila din racheta a doua explozie
facand racheta inofensiva.Nu ne-au lasat sa mergem sa vedem urmarile ca era poligon inchis dar as fi fost curios ce mai ramasese din racheta antitanc.
A dracului dom-le cum se extinde si poluarea asta.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
0

#7 Useril este offline   Dexter_Jr 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 1589
  • Inregistrat: 28-February 06
  • Gender:Male
  • Location:Cluj Napoca

Postat 18 December 2006 - 09:35 PM

da e buna ideea singura problema e ca e de unica folosinta...iar daca senzorul ala nu tine conte si de dimensiunea a ceea ce se apropie il pacalesti foarte usor cu un glont sau cu ceva mic...iar apoi ii bagi racheta pe gat
Experimental Rocketry
The only way to fly...



0

#8 Useril este offline   Skyspy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1501
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 18 December 2006 - 09:51 PM

Eu i-am zis senzor dar poate e un sistem mai complex de cateva sute de mii de euro care are si computer si analizeaza amenintarea in mod amanuntit.
A dracului dom-le cum se extinde si poluarea asta.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
0

#9 Useril este offline   Dexter_Jr 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 1589
  • Inregistrat: 28-February 06
  • Gender:Male
  • Location:Cluj Napoca

Postat 18 December 2006 - 10:00 PM

da inteleg ce vrei sa zici...dar il poti neutraliza relativ usor cu un glont bine plasat in incarcatura explosiva(exista pt Barret M82, .50 cal, gloante de genu asta). de rachetele astea antitanc cam greu te poti apara.
la sistemul de care ai zis tu singura problema e ca o data folosit mucles...daca iti mai baga o racheta e cazul sa iti faci rugaciunile. iar daca racheta are o incarcatura puternica chiar si de la 1,5m poate avaria tancul(exista proiectile care au mici sfere de fosfor, care ard la cateva mii de grade si fac praf totul...exista sanse mari ca una din aia sa ajunga pe tanc, iar daca ajunge pe la rezervoare sau aproape de munitie ai cam pus-o)
Experimental Rocketry
The only way to fly...



0

#10 Useril este offline   Skyspy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1501
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 18 December 2006 - 10:04 PM

Pai n-are una ca 4-5 pe-o parte si 4-5 pe ailalta.Si daca se afla in mars miram-as de ala care le poate pusca la 40-50km/h :(
In conditii de lupta reala e greu sa mai obtii performantele de la o aplicatie militara inofensiva.

Aceasta postare a fost editata de Skyspy: 18 December 2006 - 10:10 PM

A dracului dom-le cum se extinde si poluarea asta.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
0

#11 Useril este offline   Dexter_Jr 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 1589
  • Inregistrat: 28-February 06
  • Gender:Male
  • Location:Cluj Napoca

Postat 18 December 2006 - 10:08 PM

poa sa aiba si 20 ca in momentu in care bubuie un TOW langa tancu ala soldatii din interior se cam caca pe ei. cand vine si al doilea deja esti gata :(
Experimental Rocketry
The only way to fly...



0

#12 Useril este offline   liviu123 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 377
  • Inregistrat: 15-October 06

Postat 18 December 2006 - 10:18 PM

Eu am vazut si "pipait" astfel de jucarii cand eram in armata, si am amintiri deosebite de la lansari de "antitancuri" si "katiuse". Partea proasta ca eu eram mai degraba "tinta" decat rachetistu care tragea!
:(
Intr-adevar aceste rachete au componente de lupta foarte puternice, la care n-ar putea rezista nici un blindaj, fie el si de juma de metru.
Dar, ati auzit voi sa dispara arma asta a tancurilor? ca daca pot fii asa usor lovite si cu asa forta de catre jucarii asa mici, de ce ar mai exista, fabrica, folosi?

Pentru ca pe teren situatia e diferita, nu e ca la antrenament. Nu e locul aici sa intru in detalii, am uitat multe de cand am fost militar, dar lupta asta a rachetelor impotriva tancurilor e o chestie mai complexa. De ex. nu trebuie sa lasi rachetistu sa te plezneasca, ca stii ce te asteapta si atunci se iau masuri din vreme impotriva vanatorilor de tancuri, asa incat ei nu mai reprezinta asa un pericol. Altfel, tancurile acelea ar fii disparut de mult. Parerea mea e ca intr-adevar vor dispare dar nu musai din cauza rachetelor antitanc.
Deviem de la subiect si hai sa incercam sa raspundem la problemele care si-ar avea locul intr-un forum de modelism, cum ar fii cele expuse de MIG 29: forma rachete, compunere, aripioarele alea puse pe burta nu pe coada, sa.m.d. Strict tehnica. Cine vrea mai mult, sa dea fuga sa se inroleze !
:(
0

#13 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5664
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 18 December 2006 - 11:07 PM

Liviu123, s-ar parea ca si eu eram ca tine, tanchist. Eu cel putin am avut avantajul ca am beneficiat de aproape tot ce era mai nou in domeniu. Vorbesc de TR800 cand nici nu era aparut pe piata. Acum e vechi, dar stiam bine inca de atunci, de TR1200, varianta cu pilot si incarcator automat. Aveam in dotare dar nu aveam acces la ele. Ne distram bine si pe 800. Am auzit ca azi au alt nume, dar le recunosc si dupa miros...
Numai cine nu stie ce-i ala incarcator automat, sistem automat de conducere a focului, telemetru laser, sistem antiracheta, sonda meteo, si alte nenumarate cacaturi prezente pe orice arma modernna se poate mira de o racheta antitanc, ghidata prin fir... E cum ai vorbi de a vana tantari cu prastia. Nu zic ca-i imposibil, dar e greu...

Cand in domeniu se merge mult pe legende, n-am luat ca adevarat tot ce auzeam in folclorul militar. Dar am vazut pe viu tancuri distruse venite din desert, am vazut destule minunatii pe care mai ca nu le-ai baga in seama fiind pictor sau poet.
Hai sa fim seriosi ca tancurile actuale au toate mijloacele posibile si imposibile de protectie impotriva armelor antitanc. De la protectia antiatomica pana la cea ordinara. Nu are rost sa intram in detalii, ca nu orice racheta poate intoarce cu roatele in sus un tanc de aproape 50 de tone. Si apoi chiar daca ar fi usor de tras pe tusa, e vorba de cateva proiectile si 3 oameni. Adica nu-i mare paguba intr-o lupta. Dar cine construieste si vinde un tanc nu poate face asta daca nu o face bine. Romania o facea bine pe vremuri, chiar daca beneficia de tehnologie de import.

Ca tanchist inrait, cu alea alungite aproape zilnic de sarituri de la aproape 2 metri, propun sa discute despre tancuri doar cei care le cunosc, si cei care cunosc bine rachetele antitanc. Folclorul e bogat, dar cunostintele concrete sarace.
Cred ca un tanc poate fi mai usor distrus de doua tarfe decat de orice armament antitanc. In ziua de azi nimic nu mai evolueaza independent. Un tanc poate fi tras pe dreapta de orice balega aruncata pe un vizor. Dar in lupta beneficiaza de avantajele ultimilor noutati si nu actioneaza niciodata singur.
Zic sa lasam folclorul aflat de la bunici...
Sa-mi zica cineva seria tancului pe care a facut armata si are tot respectul meu.
Hai pa!

Aceasta postare a fost editata de bitex: 18 December 2006 - 11:14 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#14 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 19 December 2006 - 12:04 AM

Salutari!

Vad ca s-a scris nu gluma pe acest subiect :( din pacate cred ca nu m-am facut inteles inca din primul mesaj si invit pe toti cei care au scris sa-l reciteasca. Apreciez interventiile existente deocamdata pe firul de discutie si imi asum vina pentru intelegerea gresita a subiectului discutiei. Voi incerca sa clarific lucrurile in cele ce urmeaz mai jos.

Aici nu se vorbeste doar despre rachete anti-tanc si nicidecum nu se vorbeste despre cine-i mai "bun": tancu` sau racheta? Intamplator doua dintre cele 3 filme prezentau rachete anti-tanc dar al treilea prezenta un sistem de racheta anti-aerian. De exemplu puteam incepe prin a discuta caracteristicile sistemului reactiv de schimbare a atitudinii aflat pe racheta prezentata in filmul: Film_1

De asemenea aici nu se vorbeste despre utilitatea sau inutilitatea tancului. Faptul ca exista "multe" tancuri in lume spune totul despre aceasta arma. Tot timpul va exista anti-dot pentru orice arma; tot timpul va exista o lupta intre constructorii de blindaje si constructorii de proiectile. Dar NU acesta este subiectul acestui fir de discutie.

Aici se discuta despre rachete (ghidate sau neghidate) cu orice destinatie. Asa cum bine observa si liviu 123, aici dorim sa discutam despre caracteristicile tehnice, despre alegerile constructive ale proiectantilor, despre capacitatile sistemelor respective. In alte cuvinte aici dorim sa aflam raspunsuri la intrebari de genul: de ce are racheta respectiva 3 si nu 4 stabilizatoare, de ce stabilizatoarele sunt de forma triunghiulara sau dreptunghiulara, de ce stabilizatoarele sunt plasate la 2/3 din lungimea corpului pe un tip de racheta si la "capatul" corpului pe alt tip de racheta, de ce racheta respectiva are raportul bla/bla_bla intre lungime si diametru? Ce tip de motor foloseste racheta nu stiu care? Ce tip de combustibil? Cum se poate optimiza o anumita racheta pentru o anumita misiune?

Prin urmare subiectul se doreste a fi o discutie de discutie pe domeniul tehnic, un forum/o dezbatere daca vreti de fizica si matematica aplicata pe problemele specifice rachetelor (repet, ghidate sau neghidate!).

Va multumesc,
MIG-29

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 19 December 2006 - 12:08 AM

0

#15 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 30 December 2006 - 09:04 AM

Salutari!
Noi filme incarcate:

Racheta_1

Racheta_2

Racheta_3

Racheta_4


In filmul Racheta_1 puteti vedea doua culori distince ale gazelor de evacuare din motorul racheta pe traiectorie... sa fie oare motor dual-stage cu booster si sustainer formati din tipuri de combustibil diferiti?
De asemenea ar fi interesant sa discutam despre Racheta_3 si modul de schimbare a atitudinii dupa iesirea de pe lansator. Care sunt problemele puse de un astfel de sistem? Cum se fabrica cel mai simplu astfel de sistem reactiv de schimbare a atitudinii? Sper ca asemenea intrebari sa starneasca discutia.

MIG-29

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 30 December 2006 - 09:05 AM

0

#16 Useril este offline   Dexter_Jr 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 1589
  • Inregistrat: 28-February 06
  • Gender:Male
  • Location:Cluj Napoca

Postat 30 December 2006 - 11:20 AM

la racheta 1 prima parte e dual base sau ceva asemanator. oricum e smokeless. se vede ca fum nu este mai deloc. noru ala mare din spate de la lansare e praf.
partea a 2 tind spre compozite dupa fum
Experimental Rocketry
The only way to fly...



0

#17 Useril este offline   liviu123 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 377
  • Inregistrat: 15-October 06

Postat 30 December 2006 - 08:21 PM

Faine filme dar e greu de discutat detalii numai dupa ele.
Rachetele astea sovietice, de exemplu SA-2 din filmul 3, au o vechime destul de mare, cam 40 ani dar sunt inca operationale in multe tari foste comuniste. Cu exceptia rachetei AT din filmul 4, toate celelalte au trepte sau boostere largabile, de unde aspectul diferit al fumului. Categoric nu putem sa stim precis ce fel de combustibil au folosit doar dupa culoarea fumului sau a flacarii, se pot incerca doar incadrari in clase. Din cate cunosc, modelele mai vechi foloseau ptr. booster un combustibil dubla baza (pe nitroceluloza), acesta fiind cel mai uzual comb. ptr. militari. Deci eu nu vad nimic deosebit la primele 3 rachete aratate, din acest punct de vedere, adica au etaj de lansare prima treapta plus motor de mars in treapta a doua. In filmul 2 racheta nu este in doua trepte, daca motorul central se aprinde si el de la inceput (numai daca aprinderea sustainer-ului are loc ulterior se poate considera ca treapta 2-a).
Racheta 4 are motorul de boost f. scurt (banuiesc identic ca si principiu si comb. cu cele de mai sus) ca sa nu raneasca operatorul cu jetul apoi motorul de mars care se aprinde dupa cca 1 secunda are 2 ajutaje laterale pentru ca in mijloc este bobina de pe care se desfasoara firul si nu e loc pentru un motor “conventional”. Acelasi sistem se poate intalni si la alte rachete care au doua motoare boost+sustainer in aceeasi carcasa, nelargabile. Ex. Aerospatiale ”Cormoran” aer-sol care are un motor booster central, in prelungirea caruia se afla cel de mars ale carui ajutaje foarte lungi ies lateral ocolind booster-ul.
Revenind la problema cu atitudinea, care este pentru Racheta 4 nu 3, acesta se rezolva prin insasi pozitia rachetei in tub, referitor la sistemul de referinta si se mentine prin actiunea giroscopului. Toate aceste rachete aveau sistem giroscopic de control al pozitiei, care actiona numai eleroane, ajutajele fiind fixe. Ca o paranteza, pornirea acestor giroscoape, pana la turatia lor nominala de 60-100 mii rot/ min lua cam 15-30 secunde, timp in care imamicul se putea indeparta destul.
0

#18 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 31 December 2006 - 07:23 AM

Salutari!

Intr-adevar este mai dificil sa discutam doar pe aceste filme. Eu le-am inclus doar pentru a porni discutia. Oricine este liber sa aduca alte lucruri sau sa inceapa alta discutie. Filmele sunt doar ca "ispita" :lol:

Da, notiunea de treapta este diferita si au existat chiar discutii in literatura pe aceasta tema. De ex. naveta spatiala are motoarele principale aprinse tot timpul si totusi naveta nu se considera vehicul cu one-stage to orbit. Este considerata in doua trepte sau mai precis booster si motoare principale. Oricum e problema de denumire.

In mesajul meu, cand ziceam de modificare de atitudine cu ajutorul unor micro-motoare, am facut link-ul la un film diferit dar denumindu-l tot Racheta_3. Reinclud aici link-ul cu modificarea atitudinii cu ajutorul micro-motoarelor:

modificare_atitudine_reactiva

Mi-ar mai place sa putem discuta aici probleme (si nu complet clarificate) despre miscarea la viteze supersonice pentru rachete... este acea miscare vascoasa sau inertiala?
Si daca pare simpla aceasta intrebare sa ne gandim la miscarea in gaze rarefiate (altitudini mari) unde miscarea este vascoasa desi intuitia ne-ar spune ca este dominata de efecte inertiale. Toate aceste lucruri pot deschide calea intelegerii mai bune a lucrurilor de genul (si repet ce-am scris in primul mesaj): de ce sunt 3 stabilizatoare si nu 4, de ce sunt la 2/3 din corp si nu la capat, de ce au o anumita forma etc etc etc.

Toate aceste discutii le putem apoi cuprinde intr-un document si posta pe Vademecum. Ar fi astfel intr-adevar un document furnizat de colaborarea intre membrii forumului si care s-ar putea dovedi util pentru altii.

Voi mai posta un set de filme de mecanica fluidelor realizat in USA in 1960-1970 de catre profesorul Shapiro de la MIT. Filmele contin fenomene interesate de mecanica fluidelor (ce au de asemenea aplicatii in domeniul rachetelor), fenomene ce sunt exemplificate prin experimente de laborator ingenios realizate. Veti putea astfel vedea acolo curgeri in gaze rarefiate la Mach 8-9 si studiul lor cu explicatii extrem de bine realizate.

edit: asa cum ziceam mai devreme... link-ul catre colectia de filme de mecanica fluidelor folosite pentru scopuri pedagogice in universitatile din USA.

http://web.mit.edu/f...piro/ncfmf.html

MIG-29

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 31 December 2006 - 07:57 AM

0

#19 Useril este offline   liviu123 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 377
  • Inregistrat: 15-October 06

Postat 10 January 2007 - 07:52 PM

Am mai jos o adresa unde se pot vedea primele rezultate filmate ale unui proiect spatial, sa-i zicem particular sau independent, intrucat nu este al unei organizatii spatiale nationale sau guvernamentale gen NASA.
Chiar daca noi am mai vazut ceva in genul acesta, filme de animatie sau incercari pe modele, am fost un pic surprins sa vad la ce nivel se lucreaza intr-o firma particulara, destul de mica, de curand infiintata, dar unde sunt capete destepte.
Site-ul este nou, de vreo saptamana. Puteti face legatura cu Space Ship One, scopul este cam acelasi, poate si ideea a venit ca urmare a asa zisei competitii “X Prize” doar ca tipii au luat chestia in serios, cu gandul la perspectiva si au pus de o afacere. Sunt convins ca o sa reuseasca curand sa-si atinga scopul.
Am obtinut informatia despre actualizarea site-ului de a colegi de pe alt forum (Scaleroc), care sunt mai aproape de “obiect” si au fost ceva intrebari fara raspuns despre ce sistem de propulsie este, de ce ingheata solul dupa lansare, etc.

http://public.blueor....com/index.html

Pe langa OZN-ul din filmele prezentate, e foarte bine de vazut ce se cere de la cei care vor sa lucreze la acest program (vedeti “Careers”), care sunt conditiile: numai doctori, masteri, cu multa experienta in constructia de rachete spatiale (Delta, Atlas) si motoare criogenice, nu pe vorbe, promisiuni si hartii. E greu de patruns (ca peste tot ).
Burta pe carte, cei amatori, ca e drum lung si greu.
http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif

Aceasta postare a fost editata de liviu123: 10 January 2007 - 09:03 PM

0

#20 Useril este offline   Dexter_Jr 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 1589
  • Inregistrat: 28-February 06
  • Gender:Male
  • Location:Cluj Napoca

Postat 10 January 2007 - 07:55 PM

daca-i da si un link CARE SA FUNCTIONEZE si sa fie fara spatii in el ar fi perfect
Experimental Rocketry
The only way to fly...



0

#21 Useril este offline   liviu123 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 377
  • Inregistrat: 15-October 06

Postat 10 January 2007 - 09:07 PM

Mersi, am corectat si merge
0

#22 Useril este offline   Dexter_Jr 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 1589
  • Inregistrat: 28-February 06
  • Gender:Male
  • Location:Cluj Napoca

Postat 10 January 2007 - 10:13 PM

Q
cu ce merge "racheta" aia? antimaterie?
ca gaze de evacurare mucles(doar ceva praf care se ridica la decolare), flacara nimic. plus ca, calitatea filmului e de toata jena. nu prea mi-e in clar
Experimental Rocketry
The only way to fly...



0

#23 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 11 January 2007 - 04:59 AM

liviu123, la 10 Jan 2007, 19:52, a spus:

A raspuns despre ce sistem de propulsie este, de ce ingheata solul dupa lansare, etc.

[URL=http://puatori, ca e drum lung si greu.
http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif

Salutari!

Propulsia este probabil destindere adiabatica a unui "fluid" criogenic. Seamana izbitor cu alte "lucruri" ce le-am vazut din aceeasi categorie de sisteme propulsie. Gazele se observa doar in momentul condensarii pe "sol" (preiau caldura de pe sol).

Nu stiu insa cum sta cu randamentul.

MIG-29

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 11 January 2007 - 05:00 AM

0

#24 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 11 January 2007 - 09:31 AM

MIG-29, la 11 Jan 2007, 04:59, a spus:

liviu123, la 10 Jan 2007, 19:52, a spus:

A raspuns despre ce sistem de propulsie este, de ce ingheata solul dupa lansare, etc.

[URL=http://puatori, ca e drum lung si greu.
:)

Salutari!

Propulsia este probabil destindere adiabatica a unui "fluid" criogenic. Seamana izbitor cu alte "lucruri" ce le-am vazut din aceeasi categorie de sisteme propulsie. Gazele se observa doar in momentul condensarii pe "sol" (preiau caldura de pe sol).

Nu stiu insa cum sta cu randamentul.

MIG-29

Mig-ule poti sa indici o pagina in care sa descrie oricat cat de sumar motoarele astea cu " destindere adiabatica a unui "fluid" criogenic"?
0

#25 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 11 January 2007 - 01:16 PM

Incearca ntrs.nasa.gov
Cand ajung in campus voi incerca sa regasesc ceva articole (care sa n-aiba probleme de gen secret) si apoi le postez aici scanate. Acum sunt in Australia si e mai dificil de sapat prin calculatorul de la birou.

Alte lucruri le-am vazut gen investigatii/rapoarte tehnice pentru control de atitudine pentru diferiti sateliti si corectii "minore" de orbita cu ajutorul motoarelor de genul respectiv. Fiind insa contracte DoD e mai dificil de pus documentatie despre ele aici...

Oricum e doar un wild guess... sistemul de propulsie de pe webpage-ul postat de liviu123 poate sa fie complet diferit si da, este un proiect interesant! :lol:

edit: incearca sa cauti si Power Cold Gas.

MIG-29

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 15 January 2007 - 05:12 AM

0

#26 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 15 January 2007 - 05:12 AM

Salutare!

Revin cu... incercarea de ispitire a discutiei vizavi de rachetele ce zboara in regim supersonic. Asteptam de asemenea contributii de la toti membrii forumului ce sunt interesati de domeniu. Mesajul de dedesubt nu se doreste a fi un ghid complet (este 0.000000000000001% din asa ceva :rolleyes: dar doreste sa ispiteasca discutiile si fiecare sa vina cu elemente noi si informatii utile).

De ce este nevoie sa se tina cont atunci cand se proiecteaza o racheta ce va zbura in regim supersonic?
Ca si in alte regimuri de zbor proiectantul doreste sa mentina coeficientul de rezistenta la inaintare cat mai mic. Aceasta se poate asigura folosind diametre mici pentru corp, cat mai putine reductii (ideal nici una), putine elemente pe suprafata rachetei si o finisare superioarea a suprafetei (exista metode de vopsiri speciale ce reduc asperitatile la ordinul 0.001 mm si poate chiar mai mici functie de misiunea dorita). De asemenea forma conului este deosebit de importanta. Folosirea unui con "clasic" este dezavantajoasa. Pentru regim supersonic se folosesc conuri parabolice, elipsoidale sau ogive... cel putin pentru modelele racheta este bine sa se considere aceste geometrii.

Nr stabilizatoarelor este de asemenea important. Recomandat este un nr de 3 stabilizatoare montate simetric (deci la 120 grade intre ele). Atentie mare la materialele folosite pentru stabilizatoare si ladimensiunile lor. Nu doriti ca "varfurile" lor sa iasa in afara conului de soc generat in regim supersonic. Doriti sa tineti stabilizatoarele in interiorul conului Mach si pentru aceasta trebuie sa folositi dimensiuni corespunzatoare. Cum se face acest lucru?
Fie folositi un software de curgere fluide (gen Fluent), fie estimati cu relatii semiempirice deschiderea conului Mach generat de vehicului dumneavoastra dupa care dimensionati stabilizatoarele astfel incat ele sa fie complet in interiorul conului Mach si sa va plaseze centrul de presiune in locul dorit.

O alta problema este cea legata de stabilitatea rachetei si implicit determinarea centrului de presiune (pentru determinarea centrului de greutate se poate folosi creionul si hartia sau, eventual, un software ca vad ca-i la moda :( ). Pentru determinarea pozitiei centrului de presiune, metoda cartonului/proiectiei nu prea mai functioneaza in acest caz. Centrul de presiune se deplaseaza odata cu cresterea vitezei rachetei (in zona tranzitie subsonic-transonic-supersonic Cp-ul sufera o serie de salturi) si in functie de unghiul de atac al rachetei. Pentru estimarea CP de asemenea puteti folosi relatii semiempirice si/sau software specializat (exemplu: Aerolab ce poate modela viteze de zbor de la 0 la 8 Mach folosind librarii aerodinamice specializate).

Nu uitati de fenomenele de aeroelasticitate ce apar in domeniul de viteze transonic/supersonic. Ganditi-va ca atunci cand lansati racheta pentru patrundere in regim supersonic e ca si cum treceti printr-o caramida de aer (e de aer dar e solida :) ). De aceea structura rachetei trebuie bine gandita dar asta nu inseamna ca nu poate fi facuta. O metoda ar fi folosirea metalelor (gen aluminiu/aliaje de aluminiu) dar acestea au dezavantajul pretului si al masei specifice. O alta metoda, mai apropiata de "modelism", este aceea a folosirii fibrei de sticla (corp+con), fibrei de carbon (stabilizatoare) si a rasinii epoxidice drept liant.
In orice curs de rezistenta materialelor (Politehnica din Bucuresti sigur are asa ceva) exista relatii empirice/semiempirice pentru determinarea grosimii necesare pentru cilindri supusi la stress. Se pot folosi respectivele formule pentru dimensionarea elementelor constructive ale rachetei dumneavoastra.

O nota/intrebare pentru stabilizatoare: cu sau fara profil aerodinamic? Cea mai dezavantajoasa alegere, din puntul de vedere al intrebarii anterioare, este aceea a stabilizatoarelor placa- fara profil aerodinamic. Chiar daca stabilizatoare stau inauntrul conului Mach (si acest lucru este relativ) ele se afla in regim de zbor subsonic inalt. O idee buna ar fi dimensionarea lor astfel incat sa prezinte un profil aerodinamic acceptat pentru vitezele mari. In general se doreste profil aerodinamic astfel incat bordul de atac si bordul de fuga al stabilizatoarelor sa fie ascutit iar sageata maxima sa fie atinsa la mijlocul corzii.
Prinderile stabilizatoarelor de corpul rachetei este bine sa fie facute prin elemente structurale mecanice... gen suruburi. Nu recomand lipirea stabilizatoarelor cu ajutorul rasinilor epoxidice sau altor "solutii" adezive.

MIG-29

edit: in mesajele urmatoare voi incerca sa fac o incursiune atat pe directia rezistentei materiale si evaluarilor structurale pentru rachete (cu alte cuvinte cum ne asiguram ca racheta nu se rupe-n zbor) cat si pe directia evaluarii stabilitatii rachetelor. Un prim criteriu legat de stabilitatea rachetelor este acela al centrarii statice (centrul de presiune in spatele centrului de greutate... cam cu un diametru pentru rachetele mici si 2-3 diametre pentru rachetel mari). Cu toate acestea rachetele pot avea o traiectorie necontrolata chiar daca s-a indeplinit criteriul de stabilitate CP/CG... de ce? ce alte lucruri pot merge "rau" si astfel traiectoria sa devina instabila? Voi incerca sa evidentiez aceste lucruri in mesajele urmatoare.

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 16 January 2007 - 07:34 AM

0

#27 Useril este offline   liviu123 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 377
  • Inregistrat: 15-October 06

Postat 15 January 2007 - 10:01 PM

Apreciez contributia lui MIG 29 si efortul sau de a explica pe intelesul nostru si astept cat mai multe despre acest subiect.
Singurul lucru ar fi ca toate acestea sa nu para un pic prea evoluate, dat fiind posibilitatile efective de realizare aflate la indemana celor mai multi dintre noi, desi nu ar fii ceva chiar deplasat, tinand cont ca regim trans-sonic se poate obtine chiar si la modele relativ mici in 2 trepte, ceea ce de fapt s-a si intamplat uneori (au rezultat ceva "fluturi", confetti, chiar si vopseaua a cazut de pe corp...).

Cate despre minunea aceea zburatoare din film, am ales-a mai mult pentru aspectul socant la prima vedere. La a doua vedere, mai ales daca vizionati cu atentie celelalte filmulete, parca lucrurile se mai simplifica.
Eu cred ca e vorba de ceva foarte simplu, adaptat pentru testarea la joasa inaltime:
comustibil "monopropelant", care deci nu arde ci este o descompunere catalitica violenta a unei substante aflata la temperatura uzuala. Poate fii peroxid de hidrogen, si ar rezulta doar vapori de apa fierbinti (nu cred ca asta a fost) sau hidrazina descompusa cu catalizator, in urma careia ar rezulta bioxid de carbon, azot si vapori e apa eventual. Astfel de motoare (micromotoare de fapt) sunt folosite de mult in tehnica spatiala si chiar de amatori.
Toate astea ar fi reactii exotermice, deci jetul de cateva sute de grade s-ar mai raci prin destindere dar desigur nu cat sa inghete solul. Dar e intr-adevar vorba de inghet acolo in film?
:)
0

#28 Useril este offline   MrSpace 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1079
  • Inregistrat: 16-May 02

Postat 15 January 2007 - 11:56 PM

liviu123, la 15 Jan 2007, 22:01, a spus:

....Apreciez contributia lui MIG 29 si efortul sau de a explica pe intelesul nostru si astept cat mai multe despre acest subiect....

Si eu as aprecia foarte mult daca as vedea un link clar in care sa fie explicat cum e cu propulsia aia cu "fluid" criogenic...

nasa.gov nu am gasit decat despre stocare criogenica si micromotare piezoelectrice lineare criogenice, nimic de rachete??!!

pls help
0

#29 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 16 January 2007 - 07:31 AM

MrSpace, la 15 Jan 2007, 23:56, a spus:

liviu123, la 15 Jan 2007, 22:01, a spus:

....Apreciez contributia lui MIG 29 si efortul sau de a explica pe intelesul nostru si astept cat mai multe despre acest subiect....

Si eu as aprecia foarte mult daca as vedea un link clar in care sa fie explicat cum e cu propulsia aia cu "fluid" criogenic...

nasa.gov nu am gasit decat despre stocare criogenica si micromotare piezoelectrice lineare criogenice, nimic de rachete??!!

pls help

Salutare!

Ti-am dat serverul respectiv deoarece acolo vazusem ultima data "cold power rocket motors". Principiul e cel pe care l-am mai enuntat: destinderea adiabatica a gazului rezultat din vaporizarea unui "fluid" criogenic (de ex. heliu lichid). Este considerat a fi tot sistem monopropelant.
Insa motoarele respective nu am auzit sa fie folosite drept unitate principala de propulsie ci doar ca sistem de corectie/mentinere a atitudinii... Repet e doar ceea ce-mi aduc aminte. N-am lucrat si nu m-am interesat in amanunt pe subiectul respectiv.

Pana la urma este posibil ca solul sa nu inghete asa cum pare din film si explicatia data de liviu123 sa fie valida!... lamuririle cele mai la obiect pot fi date doar de cei care au construit jucaria respectiva.

MIG-29

P.S.:mr space asa cum ti-am zis sunt in melbourne/australia acum si revin spre sfarsitul lunii in Baton Rouge. Cand revin ma duc la biblioteca si incerc sa gasesc articolele de care-ti ziceam. Sunt sigur ca exista si pe ntrs.nasa.gov (desi nici eu n-am reusit sa le mai regasesc la o cautare rapida acum cateva minute) deoarece acolo am vazut prima data acest concept si ulterior am sapat putin la biblioteca, mai mult de curiozitate. Unele erau materiale declasificate asa cum sunt multe lucruri in domeniul aerospatial.

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 16 January 2007 - 07:39 AM

0

#30 Useril este offline   MIG-29 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1772
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 16 January 2007 - 11:51 AM

Salutari!

Revin la portiunea de rachete supersonice. Sunt de acord cu liviu123 ca rachetele supersonice pot sa para departe de posibilitatile multor membri de pe forum dar asta nu inseamna ca nu este interesant sa discutam si sa aflam lucruri noi despre ele. In plus, niciodata nu se stie de unde sare iepurele :lol:

Despre stabilitate: asa cum se stie orice rachetomodel/racheta este supusa fortelor aerodinamice precum si fortelor gravitationale. Fiecare element infinitesimal din racheta este supus unei forte gravitationale "elementare"/infinitesimale iar suma acestor forte infinitesimale genereaza forta gravitationala totala ce actioneaza asupra rachetei respective. Efectul tuturor acestor forte poate fi inlocuit de o singura forta ce are modulul egal cu modulul sumei vectoriala a fortelor infinitesimale despre care discutam mai sus si care actioneaza intr-un punct numit centrul de greutate.

In acelasi timp in timpul miscarii rachetei prin atmosfera, interactiunea dintre racheta (corp, con, stabilizatoare etc.) si mediul atmosferic genereaza forte aerodinamice in functie de viteza de zbor si alti parametri de miscare. Aceste forte aerodinamice actioneaza pe fiecare element infinitesimal de suprafata al rachetei iar suma vectoriala a lor genereaza forta aerodinamica totala ce actioneaza asupra rachetei. Aceasta forta aerodinamica "totala" actioneaza intr-un punct numit centru de presiune. In general centrul de presiune se afla intr-un punct diferit fata de centrul de greutate. O metoda simpla de a determina pozitia centrului de presiune pentru o racheta este metoda proiectiei ortogonale-taietura de carton. Se proiecteaza profilul rachetei pe un carton, se decupeaza si se afla centrul de greutate al proiectiei pe carton. Pozitia centrului de greutate a figurii decupate din carton este (corespunzator) pe racheta pozitia centrului de presiune a rachetei. ATENTIE! Aceasta metoda este aproximativa si poate fi utilizata doar pentru rachetomodelele ce zboara in regim subsonic si al caror unghi de atac nu variaza mult. Daca zborul devine subsonic inalt, transonic, supersonic etc. si daca unghiul de atac variaza mult ATUNCI metoda de mai sus nu mai este corecta. In aceste cazuri se vor folosi fie metode de calcul aproximativ fie (tot aproximative sunt) software-uri specializate (de exemplu Aerolab ce poate determina pozitia centrului de presiune al unei rachete pentru regimuri de zbor intre 0 si 8 Mach).

Pentru a avea o traiectorie stabila, cu alte cuvinte pentru ca racheta sa revina la traiectorie dupa ce a fost perturbata de catre un factor extern (de exemplu pala de vant) trebuie sa avem centrul de presiune in spatele centrului de greutate (privind de la conul rachetei spre ajutaj). Distanta dintre aceste doua puncte trebuie sa fie in general intre 1 si 2 calibre... poate sa ajunga chiar si la 3 calibre pentru rachetele mai mari. 1 calibru=diametru rachetei. In general daca CP este in spatele CG-ului cu mai putin de 1 calibru se considera ca racheta respectiva este instabila; cu alte cuvinte momentul de rotatie generat de forta aerodinamica (rezultanta portanta+rezistenta) in raportul cu CG-ul nu este suficient sa readuca racheta pe traiectorie. Daca CP-ul este in spatele CG-ului cu mai mult de 2 diametre se considera ca racheta respectiva este supra-stabila. Asta nu reprezinta neaparat un lucru rau si de obicei o astfel de racheta are tendinta sa intoarca "varful" in vant mai puternic decat o racheta stabila. (asa numitul weatherclocking pe limba americanilor).

In regim supersonic lucrurile nu se schimba prea mult doar ca trebuie luat in calcul faptul ca pozitia centrului de presiune se modifica in functie de viteza de zbor si unghiul de atac. Cu alte cuvinte in momentul in care proiectam o racheta supersonica trebuie sa avem grija ca pozitia centrului de presiune sa fie tot timpul astfel incat racheta sa fie stabila. Acest lucru se poate asigura fie prin proiectare asistata de calculator (software Aerolab de exemplu) fie cu ajutorul unor calcule analitice ce dau estimari ale pozitie CP-ului pe diferite regimuri de zbor. Pe intreaga anvelopa de zbor trebuie insa sa fim SIGURI ca CP se afla in spatele CG cu 1-2, 3 calibre.

Si totusi asa cum ziceam intr-unul din mesajele anterioare... chiar daca CP-ul este in spatele CG-ului tot timpul cu 1-2 diametre putem avea surpriza ca racheta sa nu zboare pe o traiectorie stabila... de ce? exista si alte criterii de stabilitate pentru rachete?

Da, exista. Exista chiar foarte multe criterii dar unele sunt mai putin importante decat altele. Incerc sa enumar inca un criteriu mai putin intalnit (dar mentionat si de Nakka pe website-ul lui; voi urma in acest sens logica prezentarii de pe website-ul lui) si care intr-adevar este important cel putin pe portiunea de rachete supersonice. Unul dintre alte criterii este acela de a nu avea cuplare inertiala in miscarea de ruliu. Acest efect advers se intampla atunci cand viteza unghiulara de ruliu este egala cu minimul dintre frecventa rezonanta de tangaj si de giratie/de cap. Miscarea "caracteristica" in acest caz va fi de precesie in jurul axei longitudinale a rachetei cu amplitudine si frecventa crescanda, ce genereaza eforturi marite pe structura rachetei putand duce (si necorectata duce sigur!) la efecte distructive asupra rachetei.
Cum se intampla acest lucru si cum il putem evita?
In primul rand deoarece este numit cuplare inertiala de ruliu putem trage concluzia ca lucrurile acestea se intampla daca avem miscare de ruliu... Deci unul dintre lucrurile pe care dorim sa le evitam este miscarea de ruliu. Aceasta se evita, asigurandu-ne ca stabilizatoarele sunt centrate, ca nu avem profile aerodinamice asimetrice. Totodata dorim ca motorul sa fie aliniat cu axa longitudinala geometrica a rachetei.
Apoi un alt lucru de care trebuie sa ne ferim este plasarea nesimetrica a masei in racheta. Altfel spus nu dorim ca axa principala de inertie de ruliu sa fie diferita de axa longitudinala geometrica a rachetei. Dorim ca axa longitudinala geometrica a rachetei sa fie si axa principala de ruliu iar acest lucru se poate realiza doar daca plasam simetric masa in interiorul rachetei (sisteme electronice, parasuta/parasute etc.).
Si totusi chiar si in acest caz cuplarea de ruliu are sanse sa apara... pentru ca exista ceva mai mult! :lol:

Orice racheta are trei momente principale de inertie definite in raport cu axele principale de inertie ce trec prin centrul de greutate al rachetei respective. Le putem nota scolareste Ixx, Iyy, Izz (moment de inertie de ruliu, de tangaj si de giratie/de cap). In general momentul de inertie de tangaj este egal cu momentul de inertie de giratie (sau de cap cum se mai numeste cateodata). Momentul de inertie de ruliu este diferit de cel de tangaj (si deci si de cel de giratie) si mai mic decat cele doua. De ce mai mic? Pentru ca in general masa intr-o racheta este distribuita in apropierea axei de ruliu iar momentele de inertie reprezinta sume (de fapt integrale) ale produselor intre elementele de masa si patratul distantei pana la axa de inertie (in acest caz cea de ruliu).
Mai simplificat pentru orice racheta avem trei momente de inertie principale pe care le putem determina iarasi fie din calcule "pe hartie" (chiar nu este dificil) fie cu ajutorul unui software adecvat (iarasi recomand Aerolab). Aici intervine lucrul interesant. Trebuie sa evitam ca Ixx-Iyy/Izz sa fie -1. In momentul in care raportul respectiv devine -1 avem cuplare inertiala (tendinta de cuplare) intre ruliu si tangaj/giratie si racheta va tinde sa aiba o miscare de "precesie".

In concluzie:
1.) dorim ca CP sa fie in spatele CG atunci cand privim de la con spre motor
2.) dorim sa verificam ca distanta CP- CG este de 1-2 calibre TOT TIMPUL zborului (pentru supersonic.. luam in considerare ca pozitia CP se modifica cu viteza si unghiul de zbor si verificam fie analitic fie cu software ca tot timpul racheta este stabila).
3.) dorim sa avem totul simetric plasat pe racheta astfel incat axa de ruliu sa coincida cu axa longitudinala geometrica
4.) dorim ca stabilizatoarele sa fie simetric plasat, sa aiba profile aerodinamice simetrice si sa nu creeze momente de rotatie. Orice structura agatata intr-un punct de corpul rachetei ar trebui sa aiba "echivalent" pe partea opusa iar motorul trebuie sa fie plasat cat mai simetric posibil
5.) dorim ca raportul de cuplare inertiala (Ixx-Iyy)/Izz (ruliu, tangaj, giratie/de cap) sa fie DIFERIT de -1. In caz contrar (cu ajutorul 3.) si 4.) ) obtinem efectul advers de cuplare inertiala a miscarii de ruliu cu tangaj/giratie, cuplare ce are ca rezultat o puternica miscare de precesie a rachetei care prin fortele centrifugale dezvoltate va produce "dezintegrarea" rachetei.

MIG-29

edit: uitasem sa mentionez mai sus... atunci cand avem cuplare inertiala de ruliu si racheta incepe sa aiba miscare de precesie puternica in jurul axei de ruliu vom avea surpriza ca va deveni si instabila... deoarece unghiul de atac se modifica acesta deplasand centrul de presiune. In felul acesta racheta intra intr-un regim de zbor instabil si astfel pe langa miscarea de precesie violenta (si ea insasi suficient de distructiva) vom avea si o racheta instabila sau la limita stabilitatii. Avem toate ingredientele unui zbor esuat! :lol: Prin urmare... centrati-va rachetele, fiti siguri ca pe tot regimul de zbor sunt centrate si stati departe de "cuplarile inertiale"! :)

Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 16 January 2007 - 12:04 PM

0

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu