Postat 18 May 2004 - 08:32 AM
Mai, nu va mai kktzi pe d-voastra!
Motoarele tre rodate, ca orice echipament nou. M-am tot scremut sa-mi fac timp sa scriu in Vademecum cate ceva despre rodaj si timing, dar inca nu am apucat.
Ca principiu: daca ai un motor nerodat si-i dai forja din prima, se intampla urmatorul lucru: periile nefiind pasuite cu colectorul, contactul dintre cele doua suprafete se va face numai pe niste "varfuri", dupa cum bine zicea cineva aici (a postat si o schitza). Prin aceste varfuri, tre sa se scurga un curent de 4-5-6-7 A (speed 400). Asta duce la supraincalzirea (rez. de contact mare) varfurilor. Carbonul din perii se arde (ajunge aproape incandescent) si se durifica local, zgariind colectorul. Cuprul, daca este incalzit si racit lent, se intareste (daca vrei sa decalesti Cu, il incalzesti pana ce devine albastru si il racesti BRUSC in apa!). Iata ca se escaladeaza problema. Acum ai perii cu varfuri dure si friabile si colector brazdat si durificat haotic.
Ca sa se evite problemele astea, se face, logic, rodaj, in fel de fel de feluri. Poti sa-l rodezi pe model, cu elice mai "light", la fo 30-40% acceleratie, cateva packuri. Poti sa-l rodezi pe banc, cu sursa de fo 3V, cu sau fara elice. Eu le las la rasnit cu 3V cam 8 ore. Din ora in ora bag motorul cu curu (mergand) in alcool izopropilic si-l las ca bolboroseasca fo 5 minute, de se face zeama neagra. Il scot si-l las sa mai mearga 2-3 minute sa se evapore alcoolul. Dupa aia il suflu cu un compresor si-l usuc bine. Ung lagarele SI NU PERIILE+COLECTORUL!!! Revin cu ciclurile. La sfarsit, ai perii bine pasuite pe colector si poti sa pui motorul la curenti mari. Din cand in cand, mai mult pt. spalat, dupa 10-20 packuri, il mai bag la un alcool scurt, sa se curete colectorul.
In apa (nu e musai sa fie distilata) le las mai putin, 2-3 ore. In apa se baga o picatura-doua de detergent de vase. Motorul il bag doar cu curul in apa, pana pe la jumatea rotorului. Apa il si raceste si opune si oarece rezistenta la invarteala, lucru benefic. Apa cu carbonul ce cade de pe perii este un perfect abraziv fin, ce contribuie la pasuit. Inainte de a termina, bag motorul intr-o apa curata 2-3 minute. Imediat dupa ce se scoate din apa, motorul tre uscat bine-bine (foen, aer comprimat) si unse DOAR lagarele.
Daca aveti disponibilitati, luati un motor-martor nerodat si unul rodat. Puneti-le la lucru cu acelasi setup (elice, pack, regim de forja) si vedeti care tine mai mult. Apoi, ziceti-ne daca a meritat facut rodajul.
Eu stiu ca a meritat...
Orice pas inainte e un shut in fund!