deltaplan sfaturi de la distanta
#1
Postat 14 December 2002 - 11:01 AM
-dupa montarea aparatului trebuie sa faci o verificare completa a acestuia. este recomandat sa o faci tot timpul in acelasi sens, metodic, fara sa te grabesti dupa un algoritm general. este bine sa incepi de la chila. pui aparatul in nas si verifici chila, punctul de acrosare, articulatia traversului. si asa mai departe.
-inainte de decolare verifici: carabinerea de acrosaj(dubla) inchisa si sigurantata; inchizatorile hamului - TOATE
-apoi: directia vantului (exact din fata), priza pe montanti, intinzi complet acrosajul (prin ridicarea aparatului) si faci apoi proba de balansare (aripa sa fie la orizontala si in echilibru)
-apoi verifici sa nu ai pe nimeni in fata si incepi alergarea. accelerezi progresiv si nu permiti aripii sa ridice botul. in cativa pasi ea va zbura singura. In acest moment schimbi priza pe montanti si accelerezi.
- nu sari in ham, lasa aparatul sa te ridice de la sol. dupa desprindere ai grija sa nu te angajezi.
continuarea in episodul urmator.
Big
#3
Postat 15 December 2002 - 09:55 PM
Multam fain de timpul acordat sfaturilor. Nu te opri (daca poti), dar intre timp vreau sa te rog sa-mi vinzi niste tip-uri (a se consulta dictionarul romenglez-roman).
La decolare am avut (in general) doua probleme. Prima, am senzatia ca decolez prea greu. Ma gandesc sa maresc unghiul de incidenta, fata de cel cu care m-am obisnuit.
Aici paranteza. Pe unde am citit se recomanda plecarea si pastrarea, pe tot timpul alergarii, a unui unghi de incidenta constant. Cat sa fie unghiul ala, ca doar nu voi umbla cu echerul la mine (oricum e o idee), ce SIMTI cand unghiul de incidenta e cel bun.
A doua problema este aceea ca am senzatia ca daca fac o statistica voi constatat ca am dat de mai multe ori cu aripa stinga de pamint decit cu cea dreapta, asta in faza de alergare sau aproape de viteza de decolare. Ceva idei? Oricum, odata in aer totul e OK.
Tare bine ar fi sa pot vedea pe altii cum fac. Mai zboara cineva cu deltaplanul in tara asta?
In final declar pe propia raspundere ca inteleg riscurile acestei activitati si ca tot ceea ce fac este dupa propiul meu cap si vointa si ca nimeni nu poate fi acuzat, tras la raspundere pentru asta.
Numa' de bine
Marian
#4
Postat 16 December 2002 - 12:03 AM
Pe timpul decolarii trebuie sa pastrezi unghiul de incidenta constant asa cum stii si tu. Decolarea ti se pare greoaie pentru ca aparatul are nevoie de viteza! incearca sa accelerezi mai repede in timpul alergarii.
De unde stii ca ai unghiul de incidenta cel bun? pai e simplu de tot! aripa delta are profil reflex, autostabil. Deci, daca ai plecat cu un unghi apropiat de cel corect, mai departe face aripa totul. In profunzime ea zboara si isi pastreaza incidenta. Tu trebuie doar sa accelerezi si sa mentii directia de decolare. Este important sa pleci cu acrosajul intins. In acest fel vei simti aripa mai repede si vei constata ca este mai stabila. Deltaplanele sunt construite in asa fel incat sa le poti tine in echilibru, cu acrosajul intins, fara prea mult efort, in repaus. Pozitia asta este cam cea cu unghiul de incidenta optim pentru inceperea decolarii.
Nu incerca sa deschizi unghiul! te vei angaja sau nu vei accelera decat mult mai greu.
ziceai ca aripa ta pleaca inspre stanga. asta se poate explica astfel: omul are o tendinta innascuta sa foloseasca mai mult mana dreapta. Poate nu ai o priza corecta pe montantai, poate presezi mai tare cu dreapta, poate pleci dezaxat, poate nu ai vantul exact in fata. trebuie sa te vad ca sa iti dau solutia. poate fi si aparatul dar nu prea cred.
Atentie la priza pe montanti! nu pune montantii laterali pe clavicule ci pe brate!
Fa cat mai multe alegari cu aparutul pe o panta usoara, unde sa nu poti decola, si studiaza bine ce face aripa tot timpul: cand incepe sa zboare, ce tendinte are etc.
Nu te baga pe vai . asigura-te ca in fata pantei ai spatiu deschis si vantul din fata!
Big lesson.
#5
Postat 16 December 2002 - 08:10 PM
Daca tot a venit vorba de priza pe montanti, in timpul decolarii, am si aici ceva nelamuriri.
La plecare priza este clara (deocamdata), mainile pe montantii laterali, in exteriorul lor, "infasurate" pe tevi. Ridic aparatul, il balansez, orientez aparatul in vint (am un fir pe hobanele din fata), fac citiva pasi si apoi accelerez pina la viteza la care orta portanta compenseaza greutatea aparatului.
Aici, conform cartii "Deltaplanul, constructie si zbor" de Anton Polacec si Dragos Stinghe, vine faza cu schimbarea prizei, manevra care este necesara (i-mi pare mie). Schimbarea prizei costa in trecerea mainilor de la priza descrisa mai inainte la priza "normala" cu mainile in fata, cu priza pe bare similara cu priza la volan. Spun ca gasesc aceasta priza normala deoarece am vazut-o in toate pozele cu deltaplane in faza de aterizare sau decolare. Priza de plecare am vazut-o de asemenea in destule poze, insa nu am vazut nicaieri cum se face trecerea de la o priza la alta.
Personal in momentul in care deltapalnul i-si sustine greutatea, cu o miscare scurta, simultan cu altele maini, las montantii laterali si trec mainile in priza "normala", apoi accelerez in continuare.
Cum comentezi tehnica asta.
Un alt subiect care ma intereseaza este trecerea in legalitate.
Toate exeprientele mele cu deltaplanul le-am facu la Calugareni (30 km de Bucuresti), pe un deal pe care-l gasesc potrivit pentru scoala.Am alergat destul cu el pe cimp, apoi pe panta usoara, apoi pe o panta mai inclinta si intr-o zi cu vint mai tare (un pic) m-am trezit in aer. Partea asta in aer i-mi place, dar deocamdata tine prea putin deoarece conform unui vechi dicton latin (sau grec) "Nu zbura niciodata la o inaltime mai mare decit cea de la care esti pregatit sa cazi".
Oricum ar fi potrivit (cred) sa iau o licenta de zbor si o inmatriculare pentru aparat.
Cum sta treaba cu toata povestea asta. Stiu ca la un moment dat activitatea asta a fost blocata datorita unor neclaritati legate de organul care are competenta de a se ocupa de treaba asta.
Mucho multumiri (limba mexicana)
#6
Postat 17 December 2002 - 07:52 AM
Este indicat sa ai roti pe montanti. Eu foloseam la scoala roti de bicicleta pentru copii, din cele mai mici ca diametru, cu janta de plastic si cauciuc. Acum se gasesc tot felul de toti cu cauciuc. Rolul acestor roti este clar: salveaza montantii si degetele.
Chestiunea legala
-----------------------
Ca sa intri in legalitate trebuie sa faci un curs cu un instructor autorizat. Apoi impreuna cu acesta vei completa un dosar pentru examenul de licenta.
Atat de licenta ta cat si de cea a aparatului se ocupa Aeroclubul Romaniei prin inspectorii sai.
Cand doresti eu te voi pune in legatura cu cineva din zona ca sa te ajute. Ideea este sa o faci repede caci deocamdata esti in ilegalitate.
Big
#7
Postat 17 December 2002 - 07:04 PM
Cit ar trebui sa cheluiesc pentru ca sa intru in legalitate.
In ceea ce priveste instructorul este o nevoie, si aici nu comentez. Este cineva prin Bucuresti care sa se ocupe de asa ceva. Si spun in Bucuresti pentru ca pot sa merg la teren o data, de doua ori pe saptamina si nu vad nevoia de a merge pina la Lempes (sau pe acolo), cel putin in acest moment al pregatirii.
#8
Postat 17 December 2002 - 11:10 PM
Zona limitrofa Brasovului este mult mai propice zborului asa ca daca te apuca microbul vei ajunge sa cunosti toti metrii din DN1 Bucuresti - Brasov si retur :D
-- Nu mor caii cind vor cainii --
#9
Postat 18 December 2002 - 11:00 PM
Despre pretul legalitatii nu pot sa-ti spun mare lucru. Se discuta direct cu instructorul. Dar sunt sigur ca nu costa o avere.
Big Money!
#17
Postat 02 February 2003 - 10:17 PM
L-a invatat si pe nea Craioveanu asa ca stie ceva.
Succes
Bog
#19
Postat 04 February 2003 - 08:45 PM
In continuare zic sa nu te grabesti foarte tare. Saptamina viitoare se pare ca voi pleca pentru 45 de zile in tari mai calde. Ca urmare voi putea sa ma ocup de zbor incepind cu aprilie.
Oricum acolo unde merg cred ca o sa mai apuc la un internet si voi putea vedea ce se mai intimpla.
Chip in taci
Marian
#21
Postat 14 September 2003 - 04:49 AM
shi eu sunt obsedat dupa zbor shi vreau sa intru in aceasta discutie
big cred ca pe tine deja te-am stresat cu mesajele mele
nu uita astept sa-mi scrii despre acel deltapla(had2003@k.ro)Nu am mai zburat niciodata cu deltaplanul
shi vreu sa o fac
eu am 16 ani
sunt din caransebes(langa timisoara)
big as vrea sa ma "iei"de la zero shi sa imi explici "zborul cu delta"
astept sa-mi scrii
papap
()