Modelism - RHC Forum: Raptor 50 Heli crash - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

Raptor 50 Heli crash aparent inexplicabil...

#1 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 14 May 2006 - 09:26 AM

Ieri zi nasoala ptr heliul lui Daniil.... :rolleyes:
Zbor frumos, hovering.... total cam 7...8 minute in aer
2 decolari
La a doua aterizare dupa ce toti urmarisem cu sufletul la gura evolutia, ELICOPTERUL DEJA PE SOL! auzim TROASC.
Intors rapid l-am vazut cum s-a inclinat si a dat cu palele de pamint.
Pagube minore, coada indoita, suportul de la rotorul din coada rupt...
Intrebare:
CE A PUTUT PROVOCA DEZASTRUL?
Repet heliul era deja la sol, motor la relanti deja
Sa fi fost un defect de material in coada si s-a indoit?....
Sa fi fost prea intinsa cureaua de transmisie ...
Mai exista vre-o modalitate de analiza?

Asteptam si pozele de la Daniel...
0

#2 Useril este offline   Daniil 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 203
  • Inregistrat: 16-December 05

Postat 14 May 2006 - 09:30 AM

:rolleyes: ....nici acum nu-mi dau seama de ce s-a stricat. Totusi pun poze......

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-27-1147591847.jpg

Incepator !!!
0

#3 Useril este offline   Daniil 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 203
  • Inregistrat: 16-December 05

Postat 14 May 2006 - 09:34 AM

inca in aer...... :rolleyes:

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-27-1147592059.jpg

Incepator !!!
0

#4 Useril este offline   Daniil 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 203
  • Inregistrat: 16-December 05

Postat 14 May 2006 - 09:36 AM

tot sus .....

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-27-1147592168.jpg

Incepator !!!
0

#5 Useril este offline   Daniil 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 203
  • Inregistrat: 16-December 05

Postat 14 May 2006 - 09:38 AM

si in final, asa arata......daca era vreo camera video, poate dezlegam misterul.

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-27-1147592284.jpg

Incepator !!!
0

#6 Useril este offline   Radu_ 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1784
  • Inregistrat: 13-March 04
  • Gender:Male
  • Location:Brasov

Postat 14 May 2006 - 05:47 PM

Fenomen identic la ultimul "patanie" prin toamna cu ECO 16.
Necazul a fost atunci faptul ca a cedat fixarea de antirotatie de la platoul ciclic.
In rest aceleasi conditii si tot la sol. a plecat pe o parte.
Dupa ce se rup palele...aproape inevitabil ating si coada care nu are scapare.
daca vrei pot sa trimit si poza sa vezi ca diferenta de "strambaturi" nu este mare.
Concluzie...eu consider ca prima data a plecat pe o parte si a rupt palele si apoi a atins coada care nu rezista la asa ceva. Acum ca de ce a plecat pe o parte......trebuie analizat. La mine a fost clar.
Invata repede si aplica...tot repede!
0

#7 Useril este offline   Daniil 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 203
  • Inregistrat: 16-December 05

Postat 14 May 2006 - 05:57 PM

Acum l-am desfacut bucatele....prima cauza care am gasit-o, receptorul care nu mai da nici o comanda. De fapt ieri a trebuit sa scot furtunul de la combustibil ca sa il pot opri..... Analiza continua !!!
Incepator !!!
0

#8 Useril este offline   marius10 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 591
  • Inregistrat: 01-January 06

Postat 14 May 2006 - 08:48 PM

Asta e fratilor !
Aste-as elicopterele - nu au Air Bag -
Si de fapt coada nu se salveaza niciodata .
Aceasi chestie mi s-a intamplat si mi la Raptorul 50 doar ca eu auzisem un zgomot ciudat inainte de crash dar l-am coborat , verificat si pe urma l-am ridicat din nou .
Dupa trei secunde ...toc....si CRASH.
Dupa analize asiduue am descoperit rulmentul de coada de la transmisie curea care avea un joc si "huruia "de numa .
Asta e . Asteptam analiza voastra .
0

#9 Useril este offline   Daniil 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 203
  • Inregistrat: 16-December 05

Postat 14 May 2006 - 09:06 PM

alt defect nu am gasit.....posibil sa-mi fi sarit mufa de alimentare din receptor.... oricum ambreiajul e "copt". Deci piesele care imi trebuie sunt:
1. Coada - 30 lei
2. parte spate coada - 25 lei
3. banda ambreiaj - 9 lei

Total aprox. - 70 lei cu transport inclus.

Si daca tot l-am desfacut, am sa-l si curat :D .

Revin cu poza cand e gata. Acum pun poza pe masa de operatie, asa arata acum.

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-27-1147633563.jpg

Incepator !!!
0

#10 Useril este offline   marius10 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 591
  • Inregistrat: 01-January 06

Postat 14 May 2006 - 09:18 PM

Da din pacate asta e .....
Sincer imi pare rau ..stiu ce te incearca cand ti se intampla !!
Capul sus ..se merge inainte !
Spor la treaba !
0

#11 Useril este offline   vlad1 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2659
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 15 May 2006 - 07:30 AM

Era bine daca aveai o procedura de verificare mai riguroasa.
0

#12 Useril este offline   Charly 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 320
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 15 May 2006 - 01:37 PM

Ufff...asta a fost o veste proasta !

Oricum, FOARTE IMPORTANT :
1) Verifica axul principal ! Mai mult ca sigur ca este stramb.
2) Verifica toate linkage-urile sa nu fie crapate. De obicei crapa una dintre cele doua flybar control rod.
3) Varifica si spindle-ul. Este posibil sa fie si el stramb pt ca ai lovit coada.

Bafta multa
Cu rotor, viata-i mai frumoasa-n zbor !
0

#13 Useril este offline   Daniil 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 203
  • Inregistrat: 16-December 05

Postat 15 May 2006 - 03:07 PM

Charly, ai avut dreptate, am gasit un linkage crapat si era chiar ala care controla unghiul la o pala principala, axul principal nu e stramb.....mai investighez inca.

Aceasta postare a fost editata de Daniil: 15 May 2006 - 05:53 PM

Incepator !!!
0

#14 Useril este offline   Dragut 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2453
  • Inregistrat: 28-February 05

Postat 15 May 2006 - 05:02 PM

@Daniil: Zi mersi ca ai scapat usor.... nu vreau sa ma gindesc daca crapa in aer!
Da musai e o verificare macar vizuala a zonelor puternic solicitate....
@marius 10 daca voi aveti o "trecere in revista" a chestiunilor in cauza poate o faceti publica si pentru muritorii de rind... :D
0

#15 Useril este offline   Charly 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 320
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 16 May 2006 - 01:24 AM

Ok, bine ca ai gasit linkage-ul !
Nu-mi vine sa cred ca a scapat axul principal !!! L-ai scos si ai incercat sa-l rulezi pe o suprafata dreapta ? Daca nu...incearca sa faci asta.

Cind sa incliunat rotorul se mai invartea ?

Bafta
Cu rotor, viata-i mai frumoasa-n zbor !
0

#16 Useril este offline   Charly 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 320
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 16 May 2006 - 01:30 AM

Acum am vazut mai atent poza cu el indoit.
Dupa cum arata AMBELE pale au lovit coada !!! In acest caz este posibil sa se fi blocat rotorul brusc.
Daca o pala lovea pamintul atunci aveai o singura indoitura pe coada !
Ambreiajul era inreg sau era bucati pe acolo ?
Ai detectat cauza zgomotolui de care zicea Dragut ?
Cu rotor, viata-i mai frumoasa-n zbor !
0

#17 Useril este offline   Daniil 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 203
  • Inregistrat: 16-December 05

Postat 16 May 2006 - 09:47 AM

Charly, la 16 May 2006, 02:30, a spus:

Acum am vazut mai atent poza cu el indoit.
Dupa cum arata AMBELE pale au lovit coada !!! In acest caz este posibil sa se fi blocat rotorul brusc.
Daca o pala lovea pamintul atunci aveai o singura indoitura pe coada !
Ambreiajul era inreg sau era bucati pe acolo ?
Ai detectat cauza zgomotolui de care zicea Dragut ?

1. o pala e rupta, cealalta e atinsa dar intreaga.....oricum nu mai merge pusa.
2. era la sol, s-a inclinat pe o parte, motorul se invartea in gol, i-am scos furtunul la comb ca sa-l opresc.... mufa de alimentare a receptorului era sarita.
3. ambreiajul e desfacut si are pe banda un fel de bule mici...il schimb.
4. posibil ca zgomotul sa fi fost de la pala care a scapat de sub control.

Acum heli e bucatele mici il curat si verific.

O poza cu palele dupa crash.....

Imagini atasate

  • Imagine atasata: post-27-1147765641.jpg

Incepator !!!
0

#18 Useril este offline   Ady13 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 364
  • Inregistrat: 27-January 04

Postat 16 May 2006 - 06:32 PM

Un lucru mi se pare foarte ciudat. Odata ce elicopterul era aterizat cu motorul redus la relanti si avand montat training-set-ul pe el, cum a fost posibila rasturnarea intr-o parte a elicopterului?

Ce receptor aveai pe el?
Ai inchis cumva statia inainte de inchiderea receptiei?
Orice om are.... un dram de nebunie!
0

#19 Useril este offline   Daniil 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 203
  • Inregistrat: 16-December 05

Postat 16 May 2006 - 07:08 PM

Ady13, la 16 May 2006, 19:32, a spus:

Un lucru mi se pare foarte ciudat. Odata ce elicopterul era aterizat cu motorul redus la relanti si avand montat training-set-ul pe el, cum a fost posibila rasturnarea intr-o parte a elicopterului?

Ce receptor aveai pe el?
Ai inchis cumva statia inainte de inchiderea receptiei?

Elicopterul era la sol abia aterizat, dar nu apucasem sa-i reduc motorul, de fapt in secunda cand a aterizat tot atunci s-a si inclinat si s-a rasturnat.....un tub din X e rupt. Daca pale la care a sarit linkball-ul nu a mai avut control, ma gandesc ca asta a fost cauza. Eu eram cam in spatele lui si la aterizare scoate mai mult fum si pe langa asta nu l-am aterizat chiar langa mine, cred ca aterizase cam la 10 metri de mine. Mai era cineva cu mine iar cand am vazut ca e aterizat, nu am mai stat chiar cu ochii pe el....deci nu am vazut chiar faza cum a inceput problema, eu am observat ca s-a inclinat si ca s-a rasturnat. Palel s-au oprit, fiind la pamant, dar motorul mergea cam turat, am dat sa-l reduc si nu raspundea, am incercat sa-l opresc din switch, la fel nimic....asta faceam din mers spre el. Cand am vazut ca nu se opreste din statie, am fugit la el si i-am scos furtunul de combustibil, noroc ca s-a rasturnat pe partea in care era furtunul de alimentare.
Nu am inchis statia dinainte, dupa cum ai vazut ce am scris mai sus. Receptorul e PCM 1024.

Am verificat axul principal azi si nu e stramb.
Incepator !!!
0

#20 Useril este offline   Ady13 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 364
  • Inregistrat: 27-January 04

Postat 17 May 2006 - 06:59 AM

Citeaza

Elicopterul era la sol abia aterizat, dar nu apucasem sa-i reduc motorul, de fapt in secunda cand a aterizat tot atunci s-a si inclinat si s-a rasturnat.....un tub din X e rupt. Daca pale la care a sarit linkball-ul nu a mai avut control, ma gandesc ca asta a fost cauza


La aterizare, daca curba acceleratiei nu e setata corect, poate aparea o crestere in turatie datorita micsorarii fortei portante. Aceasta marire de turatie poate deveni f. periculoasa. Daca nu ma-nsel la pale de lemn 550 mm turatia maxima e de 1700 rot/min. Ai sesizat cumva o crestere a turatiei dupa aterizare?
Totusi linkage-ul crapat cred ca a crapat datorita impactului, nu inainte de impact.
Acumulatorul l-ai verificat sa nu te fi lasat? Mai cunosc eu pe unu care cu tot cu voltwach a ramas fara acumulator in zbor.:D :)

Sa verifici si cureaua de transmisie de la anticuplu sa nu fi suferit ceva.

Aceasta postare a fost editata de Ady13: 17 May 2006 - 07:00 AM

Orice om are.... un dram de nebunie!
0

#21 Useril este offline   vlad1 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2659
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Oradea

Postat 17 May 2006 - 07:37 AM

Trebuie sa aveti in vedere si efectul de sol, si influenta unei rafale (turbulente) laterale cu elicopterul in efect de sol.
La micro-elicopter patesc urmatoarele: Vin frumos si il pun jos. In secunda cind am atins solul, daca nu reduc brusc portanta, practic apas pe patine cu citeva grame (oricum cu mai putin decit greutatea nominala), si din acest motiv orice rafala il ridica, sau daca nu-l ridica il inclina puternic.
0

#22 Useril este offline   Ady13 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 364
  • Inregistrat: 27-January 04

Postat 17 May 2006 - 07:58 AM

Vlad1 ai perfecta dreptate, dar la astea termice mai grele efectul exista, dar nu e atat de accentuat. Si nu ar avea putere sa-l arunce intro parte, mai ales avand montat training-setu pe el.
Orice om are.... un dram de nebunie!
0

#23 Useril este offline   Daniil 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 203
  • Inregistrat: 16-December 05

Postat 17 May 2006 - 08:51 AM

Ady13, la 17 May 2006, 07:59, a spus:

La aterizare, daca curba acceleratiei nu e setata corect, poate aparea o crestere in turatie datorita micsorarii fortei portante. Aceasta marire de turatie poate deveni f. periculoasa. Daca nu ma-nsel la pale de lemn 550 mm turatia maxima e de 1700 rot/min. Ai sesizat cumva o crestere a turatiei dupa aterizare?
Totusi linkage-ul crapat cred ca a crapat datorita impactului, nu inainte de impact.
Acumulatorul l-ai verificat sa nu te fi lasat? Mai cunosc eu pe unu care cu tot cu voltwach a ramas fara acumulator in zbor.:o  :D

Sa verifici si cureaua de transmisie de la anticuplu sa nu fi suferit ceva.

Da....dupa aterizare, a crescut turatia, dar e normal, dupa cum spuneai, din cauza fortei portante. Palele au turatia maxima de 1700 rpm. Totusi in ziua aceea am aterizat de mai multe ori. Acumulatorul a sarit la impact....si acum are curent si face comenzi, deci acumulatorul nu e de vina. Cureaua e ok.

Aceasta postare a fost editata de Daniil: 17 May 2006 - 08:52 AM

Incepator !!!
0

#24 Useril este offline   Charly 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 320
  • Inregistrat: 02-December 02

Postat 17 May 2006 - 10:19 AM

Mai mult ca sigur se pare ca ai ramas fara alim. si comanda care a dus la rasturnare a fost un ultim zvac al servo-urilor.
Cam asta este concluzia cea mai plauzibila.
Precum spunea si Ady, linkage-ul sa rupt dupa impact iar o pala de vant este exclus sa fie cauza.
Chiar daca a crescut turatia pitch-ul era 0 sau un pic negativ deci palele nu puteau sa faca portanta.

Acum important este sa verifici totul si sa-l dai iar la aer ! :D
Bafta la treaba !
Cu rotor, viata-i mai frumoasa-n zbor !
0

#25 Useril este offline   Daniil 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 203
  • Inregistrat: 16-December 05

Postat 17 May 2006 - 11:44 AM

Acumulatorul era cazut de pe suport, dar mufa nu era iesita. Totusi chiar daca receptorul nu s-a miscat de pe suport, mufat de alimentare de la intrerupatorul general la receptor, cred ca era sarita....atunci pe moment nu am observat, dar acasa am vazut ca era sarita.
Incepator !!!
0

#26 Useril este offline   Ady13 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 364
  • Inregistrat: 27-January 04

Postat 17 May 2006 - 03:01 PM

In concluzie ai vazut ce ieftin scapa raptoru dupa un crash.
Ai mare grije daca o sa-i pui pale de carbon. Trebuie refacute curbele de zbor pentru ca se schimba f. mult caracteristcile de zbor.
Orice om are.... un dram de nebunie!
0

#27 Useril este offline   Daniil 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 203
  • Inregistrat: 16-December 05

Postat 17 May 2006 - 07:54 PM

Ady13, la 17 May 2006, 16:01, a spus:

Ai mare grije daca o sa-i pui pale de carbon. Trebuie refacute curbele de zbor pentru ca se schimba f. mult caracteristcile de zbor.

cum sa pun curbele acum ?.....pana acum curba la gaz era: 0, 40, 60, 75, 90....iar la pitch era: 5, 30, 55, 75, 90. Deci daca pun pale de carbon cam ce curbe sa pun in loc de astea ?
Incepator !!!
0

#28 Useril este offline   marius10 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 591
  • Inregistrat: 01-January 06

Postat 17 May 2006 - 09:57 PM

Parerea mea este ca ai avut o problema de natura electrica , cum zicea si Charly .
Vad ca ai pale de lemn daca nu ma insel .
Cum de poti zbura cu ele ?
Esti tare atunci .....
0

#29 Useril este offline   Daniil 

  • Membru
  • PipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 203
  • Inregistrat: 16-December 05

Postat 18 May 2006 - 11:08 AM

marius10, la 17 May 2006, 22:57, a spus:

Vad ca ai pale de lemn daca nu ma insel .
Cum de poti zbura cu ele ?
Esti tare atunci .....

:) Palele erau originale (din lemn)....De ce te mira ?.....Zbura bine cu ele.
Incepator !!!
0

#30 Useril este offline   marius10 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 591
  • Inregistrat: 01-January 06

Postat 18 May 2006 - 10:01 PM

Si eu am zburat cu ele da cum i-am pus SAB-urile era un alt lucru .....
Ce sa-ti spun !!
Este diferenta dupa parerea mea !
In special cand treci in negativ am observat ca este diferenta mare , si iarasi cand faceam tonnou cu SAB -urile era un alt lucru !
Bafta !
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2


Raspuns rapid

  

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu