Raptor 50 Heli crash aparent inexplicabil...
#1
Postat 14 May 2006 - 09:26 AM
Zbor frumos, hovering.... total cam 7...8 minute in aer
2 decolari
La a doua aterizare dupa ce toti urmarisem cu sufletul la gura evolutia, ELICOPTERUL DEJA PE SOL! auzim TROASC.
Intors rapid l-am vazut cum s-a inclinat si a dat cu palele de pamint.
Pagube minore, coada indoita, suportul de la rotorul din coada rupt...
Intrebare:
CE A PUTUT PROVOCA DEZASTRUL?
Repet heliul era deja la sol, motor la relanti deja
Sa fi fost un defect de material in coada si s-a indoit?....
Sa fi fost prea intinsa cureaua de transmisie ...
Mai exista vre-o modalitate de analiza?
Asteptam si pozele de la Daniel...
#6
Postat 14 May 2006 - 05:47 PM
Necazul a fost atunci faptul ca a cedat fixarea de antirotatie de la platoul ciclic.
In rest aceleasi conditii si tot la sol. a plecat pe o parte.
Dupa ce se rup palele...aproape inevitabil ating si coada care nu are scapare.
daca vrei pot sa trimit si poza sa vezi ca diferenta de "strambaturi" nu este mare.
Concluzie...eu consider ca prima data a plecat pe o parte si a rupt palele si apoi a atins coada care nu rezista la asa ceva. Acum ca de ce a plecat pe o parte......trebuie analizat. La mine a fost clar.
#8
Postat 14 May 2006 - 08:48 PM
Aste-as elicopterele - nu au Air Bag -
Si de fapt coada nu se salveaza niciodata .
Aceasi chestie mi s-a intamplat si mi la Raptorul 50 doar ca eu auzisem un zgomot ciudat inainte de crash dar l-am coborat , verificat si pe urma l-am ridicat din nou .
Dupa trei secunde ...toc....si CRASH.
Dupa analize asiduue am descoperit rulmentul de coada de la transmisie curea care avea un joc si "huruia "de numa .
Asta e . Asteptam analiza voastra .
#9
Postat 14 May 2006 - 09:06 PM
1. Coada - 30 lei
2. parte spate coada - 25 lei
3. banda ambreiaj - 9 lei
Total aprox. - 70 lei cu transport inclus.
Si daca tot l-am desfacut, am sa-l si curat :D .
Revin cu poza cand e gata. Acum pun poza pe masa de operatie, asa arata acum.
Imagini atasate
#12
Postat 15 May 2006 - 01:37 PM
Oricum, FOARTE IMPORTANT :
1) Verifica axul principal ! Mai mult ca sigur ca este stramb.
2) Verifica toate linkage-urile sa nu fie crapate. De obicei crapa una dintre cele doua flybar control rod.
3) Varifica si spindle-ul. Este posibil sa fie si el stramb pt ca ai lovit coada.
Bafta multa
#14
Postat 15 May 2006 - 05:02 PM
Da musai e o verificare macar vizuala a zonelor puternic solicitate....
@marius 10 daca voi aveti o "trecere in revista" a chestiunilor in cauza poate o faceti publica si pentru muritorii de rind... :D
#15
Postat 16 May 2006 - 01:24 AM
Nu-mi vine sa cred ca a scapat axul principal !!! L-ai scos si ai incercat sa-l rulezi pe o suprafata dreapta ? Daca nu...incearca sa faci asta.
Cind sa incliunat rotorul se mai invartea ?
Bafta
#16
Postat 16 May 2006 - 01:30 AM
Dupa cum arata AMBELE pale au lovit coada !!! In acest caz este posibil sa se fi blocat rotorul brusc.
Daca o pala lovea pamintul atunci aveai o singura indoitura pe coada !
Ambreiajul era inreg sau era bucati pe acolo ?
Ai detectat cauza zgomotolui de care zicea Dragut ?
#17
Postat 16 May 2006 - 09:47 AM
Charly, la 16 May 2006, 02:30, a spus:
Dupa cum arata AMBELE pale au lovit coada !!! In acest caz este posibil sa se fi blocat rotorul brusc.
Daca o pala lovea pamintul atunci aveai o singura indoitura pe coada !
Ambreiajul era inreg sau era bucati pe acolo ?
Ai detectat cauza zgomotolui de care zicea Dragut ?
1. o pala e rupta, cealalta e atinsa dar intreaga.....oricum nu mai merge pusa.
2. era la sol, s-a inclinat pe o parte, motorul se invartea in gol, i-am scos furtunul la comb ca sa-l opresc.... mufa de alimentare a receptorului era sarita.
3. ambreiajul e desfacut si are pe banda un fel de bule mici...il schimb.
4. posibil ca zgomotul sa fi fost de la pala care a scapat de sub control.
Acum heli e bucatele mici il curat si verific.
O poza cu palele dupa crash.....
Imagini atasate
#18
Postat 16 May 2006 - 06:32 PM
Ce receptor aveai pe el?
Ai inchis cumva statia inainte de inchiderea receptiei?
#19
Postat 16 May 2006 - 07:08 PM
Ady13, la 16 May 2006, 19:32, a spus:
Ce receptor aveai pe el?
Ai inchis cumva statia inainte de inchiderea receptiei?
Elicopterul era la sol abia aterizat, dar nu apucasem sa-i reduc motorul, de fapt in secunda cand a aterizat tot atunci s-a si inclinat si s-a rasturnat.....un tub din X e rupt. Daca pale la care a sarit linkball-ul nu a mai avut control, ma gandesc ca asta a fost cauza. Eu eram cam in spatele lui si la aterizare scoate mai mult fum si pe langa asta nu l-am aterizat chiar langa mine, cred ca aterizase cam la 10 metri de mine. Mai era cineva cu mine iar cand am vazut ca e aterizat, nu am mai stat chiar cu ochii pe el....deci nu am vazut chiar faza cum a inceput problema, eu am observat ca s-a inclinat si ca s-a rasturnat. Palel s-au oprit, fiind la pamant, dar motorul mergea cam turat, am dat sa-l reduc si nu raspundea, am incercat sa-l opresc din switch, la fel nimic....asta faceam din mers spre el. Cand am vazut ca nu se opreste din statie, am fugit la el si i-am scos furtunul de combustibil, noroc ca s-a rasturnat pe partea in care era furtunul de alimentare.
Nu am inchis statia dinainte, dupa cum ai vazut ce am scris mai sus. Receptorul e PCM 1024.
Am verificat axul principal azi si nu e stramb.
#20
Postat 17 May 2006 - 06:59 AM
Citeaza
La aterizare, daca curba acceleratiei nu e setata corect, poate aparea o crestere in turatie datorita micsorarii fortei portante. Aceasta marire de turatie poate deveni f. periculoasa. Daca nu ma-nsel la pale de lemn 550 mm turatia maxima e de 1700 rot/min. Ai sesizat cumva o crestere a turatiei dupa aterizare?
Totusi linkage-ul crapat cred ca a crapat datorita impactului, nu inainte de impact.
Acumulatorul l-ai verificat sa nu te fi lasat? Mai cunosc eu pe unu care cu tot cu voltwach a ramas fara acumulator in zbor.:D :)
Sa verifici si cureaua de transmisie de la anticuplu sa nu fi suferit ceva.
Aceasta postare a fost editata de Ady13: 17 May 2006 - 07:00 AM
#21
Postat 17 May 2006 - 07:37 AM
La micro-elicopter patesc urmatoarele: Vin frumos si il pun jos. In secunda cind am atins solul, daca nu reduc brusc portanta, practic apas pe patine cu citeva grame (oricum cu mai putin decit greutatea nominala), si din acest motiv orice rafala il ridica, sau daca nu-l ridica il inclina puternic.
#23
Postat 17 May 2006 - 08:51 AM
Ady13, la 17 May 2006, 07:59, a spus:
Totusi linkage-ul crapat cred ca a crapat datorita impactului, nu inainte de impact.
Acumulatorul l-ai verificat sa nu te fi lasat? Mai cunosc eu pe unu care cu tot cu voltwach a ramas fara acumulator in zbor.:o :D
Sa verifici si cureaua de transmisie de la anticuplu sa nu fi suferit ceva.
Da....dupa aterizare, a crescut turatia, dar e normal, dupa cum spuneai, din cauza fortei portante. Palele au turatia maxima de 1700 rpm. Totusi in ziua aceea am aterizat de mai multe ori. Acumulatorul a sarit la impact....si acum are curent si face comenzi, deci acumulatorul nu e de vina. Cureaua e ok.
Aceasta postare a fost editata de Daniil: 17 May 2006 - 08:52 AM
#24
Postat 17 May 2006 - 10:19 AM
Cam asta este concluzia cea mai plauzibila.
Precum spunea si Ady, linkage-ul sa rupt dupa impact iar o pala de vant este exclus sa fie cauza.
Chiar daca a crescut turatia pitch-ul era 0 sau un pic negativ deci palele nu puteau sa faca portanta.
Acum important este sa verifici totul si sa-l dai iar la aer ! :D
Bafta la treaba !
#25
Postat 17 May 2006 - 11:44 AM
#27
Postat 17 May 2006 - 07:54 PM
Ady13, la 17 May 2006, 16:01, a spus:
cum sa pun curbele acum ?.....pana acum curba la gaz era: 0, 40, 60, 75, 90....iar la pitch era: 5, 30, 55, 75, 90. Deci daca pun pale de carbon cam ce curbe sa pun in loc de astea ?
#30
Postat 18 May 2006 - 10:01 PM
Ce sa-ti spun !!
Este diferenta dupa parerea mea !
In special cand treci in negativ am observat ca este diferenta mare , si iarasi cand faceam tonnou cu SAB -urile era un alt lucru !
Bafta !