Modificare jucarii chinezesti servo ....
#31
Postat 15 March 2006 - 11:09 PM
Toate datele tehnice pe care ni le-a furnizat @melsoft,se refera la faptul ca motoarele au o masa comuna,iar la viraje,se opreste cate unul din ele.
Masa e pe + sau pe - ?
Tensiunea de alimentare ?
Barca merge si inapoi ?
Are cumva si viteza variabila ? (nu cred)
Si intreb din nou: Care ar fi utilitatea acestei modificari? Mie imi scapa.
Cu stima
Dan P
#32
Postat 16 March 2006 - 01:41 AM
Champ, la 15 Mar 2006, 23:09, a spus:
Si intreb din nou: Care ar fi utilitatea acestei modificari? Mie imi scapa.
.......
Asa numai ca o parere au ma gandesc ca vrea ca barca sa nu piarda din viteza in viraje.
Daca aduce poze clare de unde sa poata fi dedusa schema, atunci o sa avem posibilitatea sa l ajutam.
Eu unu nu comentez deloc motivele, probabil omu stie mai bine de ce vrea sa modifice ...
#33
Postat 16 March 2006 - 10:50 AM
#34
Postat 16 March 2006 - 11:19 AM
( de vreo 50 ori sa zicem ). Poti folosi angrenaje recuperate de la jucarii sau cd-rom -e.
Later Edit
Trebuie musai in locul releului al doilea sa pui o punte cu 4 tranzistoare de putere medie si 2 de comanda. Ca trebuie obligatoriu revers. O sa pun si schema ...
Poti folosi si un servo obisnuit (de modelism ) , da trebuie sa renunti la electronica din el. Si ca artificiu pentru protectie , in serie cu motorul se conecteaza o rezistenta de cativa ohmi , pentru limitarea curentuluui cand motorasul se opreste in unul din capete.
PS Intre timp am vazut si restu de poze. "Sevoul" pe care il ti in mana are niste contacti pe care ii foloseste pentru a comanda revenirea in pozitia zero cand iei mana de pe sticku de directie. Acest lucru se poate face foarte elegant si cu un arculet , nu trebuie neaparat contactii aceia .
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 16 March 2006 - 12:10 PM
#35
Postat 16 March 2006 - 01:09 PM
Daca ne spuneai de la incaput ca motoarele sint comandate de 2 relee si alimentate la vreo 6 V (banuim,dupa ce scrie pe relee),castigam cu totii niste timp.Din poza se pare ca ar fi plusul comun.
Asa cum am mai spus,e o schema simpla,de jucarie.Astfel de scheme,facem la "casa pionierilor" acum vreo 40 de ani :) (evident,fara integratul acela,care e modern).
Daca tii neaparat sa folosesti acel servo GWS,ai 2 variante:
1. Cum te-a sfatuit @Sir_Vaska,scoti electronica din el si alimentezi direct motorasul si cu rezistenta (avand grija sa nu tii prea mult comanda la maxim,sau ii pui la exterior,2 contacte care actionate de bratul servoului,sa limiteze cursa (sa opreasca la cap de cursa)+puntea de tranzistori.Asa functioneaza servoul din barca a doua pe care o ai. Desigur,trebuie conceputa o schema (simpla).Atentie: in varianta asta,va fi greu sa pui carma pe mers drept!
2. Cum te-au sfatuit altii,servoul nemodificat,comandat de un montaj electronic facut cu un integrat LM555 la care sa se comute niste rezistente prin intermediul releelor. Nu exista o astfel de schema,deoarece nu are utilitate practica,dar pt un electronist nu e greu de conceput.
Te-am intrebat care e scopul acestei modificari pentru ca in functie de ceea ce doresti sa obtii,poate gasim o solutie mai simpla si accesibila pt neelectronisti.
Sper ca ai inteles ca noi toti vrem sa te ajutam. Te rog sa intelegi si tu ca si timpul nostru e pretios si eu cel putin nu am de gand sa "inventez apa calda",sau sa-mi bat capul pentru a face un perpetum-mobile. :wub:
Nici acum nu stim exact la ce tensiune se alimenteaza jucaria.
Cu stima
Dan P
#36
Postat 16 March 2006 - 02:16 PM
Aceasta postare a fost editata de navigator: 16 March 2006 - 02:17 PM
#37
Postat 16 March 2006 - 04:52 PM
#38
Postat 16 March 2006 - 04:54 PM
#39
Postat 16 March 2006 - 04:57 PM
#40
Postat 16 March 2006 - 06:18 PM
melsoft, la 16 Mar 2006, 16:54, a spus:
... :huh: nu merge (din cauza reductorului din servo).
7,2V e cam mult pt servo.Ar mai trebui un stabilizator de 5-6V.
Si totusi (scuza-mi insistenta)...DE CE? :o
#42
Postat 16 March 2006 - 07:58 PM
Vreau sa mentionez ca exista o pereche de c.i. proportionale cu 15 pasi ptr motor de propulsie (7 inainte, stop si 7 inapoi) si 32 pasi ptr directie (stinga si dreapta), numite Tx7 si Rx7. Domnul Doctor mi-a zis odata ca in unele jucarii se baga astea desi comenzile sint tot secventiale (tot sau nimic) datorita ca in loc de potentiometrii la emitator, se folosesc contacte si rezistente fixe. Daca cineva e in astfel de situatie, acela e un fericit deoarece poate modifica sistemul ca sa obtina comenzi proportionale. Am foaia de catalog si de la aceste c.i.
#43
Postat 17 March 2006 - 02:01 PM
multumesc la toti de ajutor...urmeaza practica acu, sa vedem ce-o iesi...
#46
Postat 17 March 2006 - 07:21 PM
R1 ar trebui sa fie tot semireglabil,pentru trimarea pozitiei de zero.
P1 regleaza cursa la unul din capete.
P2 regleaza cursa la celalalt capat.
Partea cu al 3-lea releu trebuie facuta oricum (si pt aceasta schema)
Imagini atasate
#47
Postat 17 March 2006 - 10:03 PM
@Melsoft , daca ai primit de la @navigator datasheet'u circuitelor , ai acolo si schema puntii de care ai nevoie. Acel datasheet este mai mult decat suficient pentru a face modificarile pe care le vrei.
Trebuie sa faci modificari si in emitator. Nu am vazut schema la acesta , deci nu am idee ce trebuie sa faci exact. In functie de posibilitatile de modificare a emitatorului s-ar putea sa depinda putin si modificarea receptorului.
Schema punti o gasesti si intr-o postare mai veche de a mea aici : http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?act=...&f=8&t=3648&hl= sub denumirea de inversor.pdf
Si sa nu uiti sa pui o rezistenta (prin tatonare incepand de la valoare mare spre mica ) intre 10 si 20 ohm /5-10W in serie cu motorul de la carma. Folosesti rezistenta cu valoare cat mai mare la care vei observa ca functioneaza carma corect.
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 17 March 2006 - 10:18 PM
#48
Postat 17 March 2006 - 11:59 PM
Sir_Vaska, la 17 Mar 2006, 22:03, a spus:
@Sir Vaska,de-acord cu tine,doar ca nu prea vad rostul ca sa misti carma fara motor.Crede-ma ca am vazut barci de viteza FARA VARIATOR (am si eu una) si care,fara motor,mergand din inertie,sint complet necontrolabile din carma.
In plus,am inteles ca @melsoft,nefiind foarte priceput la electronica,vrea ceva cat se poate de simplu.Asta am incercat sa-i ofer.
Sigur,se poate face o schema mai desteapta.In poze se vad niste diode prin care se pare ca sunt insumate comenzile de la iesirile IC-ului,dar n-am putut descifra schema din cauza firelor.
Problema principala NEREZOLVATA la prima varianta ramane cea cu POZITIA DE ZERO!!
Din pacate,nu ne-a spus nici pana acum DE CE VREA ACEASTA MODIFICARE :rolleyes: Poate ca meritam si noi sa aflam !?
Cu stima
Dan P
#49
Postat 18 March 2006 - 11:30 AM
PS ulterior am reanalizat un pic schema ta si am dedus ca ai 3 butoane pe emitator. Deci trebuie sa umbli numai in receptor. Deconectezi catodul diodelor D5 si D6 si conectezi la printr-o rezistenta de 2k2 la baza unui tranzistor npn care sa comande al treilea releu. Colectorul conectezi la releu si emitorul la masa montajului. Celalalt capat al releului il comnectezi la plus. Una din diodele D5 sau D6 o scoti afara de tot si pui in paralel cu bobina releului cu catodul la plus si anodul la colectorul tranzistorului pe care il vei pune.Atentie , NU invers ! Vei avea exact ce doresti.
Lista pieselor adaugate :
- un releu identic cu cele existente
- rezistenta 2k2
- tranzistor npn mica putere de uz general
- rezistenta 10 - 20 ohm/5W in serie cu motorul de pe servo
- sevo confectionat sau adaptat conform cerintelor
Nu am reusit sa urmaresc traseele cu montajul tranzistoarelor Q1 si Q3 , dar banuiesc ce rol au. Daca te vor incurca cred ca va trebui sa le scoti afara de tot ....
Bafta !!!
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 18 March 2006 - 12:17 PM
#50
Postat 18 March 2006 - 11:16 PM
...Dar vad ca deocamdata nu mai zice nimic...poate experimenteaza schemele :D
Cu stima
Dan P
#51
Postat 18 March 2006 - 11:20 PM
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 18 March 2006 - 11:26 PM
#53
Postat 20 March 2006 - 12:46 PM