Creatiile noastre.....
#282
Postat 22 March 2007 - 09:32 AM
Tza rocket, la 22 Mar 2007, 07:30, a spus:
Motoarele comerciale folosesc cap exploziv pentru aruncarea parasutei. Intre batonul de combustibil si capul exploziv exista un segment de material intarziere (arde incet pe o durata proportionala cu lungimea segmentului respectiv).
Ideea este buna.
MIG-29
#283
Postat 22 March 2007 - 10:50 AM
#284
Postat 22 March 2007 - 03:36 PM
La ce te-ai gandit tu se aplica de cand lumea pe milioane de motoare,
in mai multe variante. Ca sa mearga treaba la sigur, cauta sa pui in bucata aceea de combustibil o substanta care sa intarzie arderea cat mai mult timp, pentru ca ai nevoie de 6-10 secunde de intarziere inainte de catapultare. Portiunea aceea de intarziere trebuie sa adere foarte bine la pereti, altfel presiunea din motor o scoate afara.
#285
Postat 22 March 2007 - 03:47 PM
Cel mai bine este ca pastila sa aiba o substanta care face fum mult astfel ca racheta sa se vada pe intreaga traiectorie, si de aceea pastila trebuie sa aibe un volum un pic mai mare.
Fisiere atasate
-
Pastila.pdf (8.72K)
Number of downloads: 168
#286
Postat 22 March 2007 - 04:03 PM
Spuneam ca la respectivul motor ( un G inferior) aveam probleme de etansare. pentru urmatorul static am incercat sa etansez cu un strat de silicon de temperatura. sper ca sambata sa fac testul si sa postez rezultatele si un filmulet.
Imagini atasate
#287
Postat 22 March 2007 - 04:07 PM
Chestia aia alba e sigla proiectelor mele(seria FLR..:D). .. nah..m-am prostit si eu....:D http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/cool.gif
Conul e facut dintr-un capac de deodorant cu bila niveea :D in care am turnat ciment pentru greutate. Nu am avut nici timpul nici banii sa-mi fac un con de lemn pe strung asa ca am incercat un alt profil de con care mi-a fost la indemana. Oricum nu ma intereseaza performantele la racheta asta dat fiind ca e creata special pentru teste.
am atasat o poza cu sigla
Imagini atasate
Aceasta postare a fost editata de Mr. F: 22 March 2007 - 04:16 PM
#288
Postat 22 March 2007 - 04:51 PM
Mr. F, la 22 Mar 2007, 16:07, a spus:
am atasat o poza cu sigla
Poti incerca sa-ti testezi balistic motoarele si anume montezi motorul pe un model GREU reducand astfel viteza si inaltimea atinsa si deci reducand forta de rezistenta la inaintare. Din altitudinea obtinuta (mica) poti scoate performanta motorului (impulsul; forta de tractiune daca este constanta se afla usor).
Mentionez asta deoarece ai zis ca nu te intereseaza performanta modelelor si banuiesc ca esti interesat mai mult de motoarele de racheta
MIG-29
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 22 March 2007 - 04:51 PM
#289
Postat 22 March 2007 - 07:28 PM
MIG-29, la 22 Mar 2007, 16:51, a spus:
MIG-29
1. sa nu se inteleaga gresit...nu ma intereseaza performanta MODELULUI ACESTA...:D.. :D
2.atata timp cat nu pot calcula exact inaltimea maxima atinsa cred ca este mult mai exact sa folosesc standul meu chiar daca nu are precizie foarte mare.
3.cand spun teste ma refer in special la sistemul de recuperare.Alt test care vreau sa-l fac este sa incerc sa ridic o incarcatura oarecare (probabil un ou) la o inaltime prestabilita si pe urma sa o recuperez intacta. Incarcatura va sta intr-o capsula in varful rachetei
Aceasta postare a fost editata de Mr. F: 22 March 2007 - 07:41 PM
#291
Postat 22 March 2007 - 11:54 PM
Tza rocket, la 22 Mar 2007, 07:30, a spus:
Incearca sa faci diametrul conului mai mare decat diametrul fuzelajuluisi in acelasi timp conul sa fie mai usor decat partea de jos a motorului asfel cand racheta va ramane fara combustibil frecarea cu aerul va trage conul si parasuta.
#292
Postat 23 March 2007 - 12:44 AM
Cat despre ideea sugerata, mai gandeste-te....
Lucrurile sunt mai complicate decat crezi. Ceea ce spui nu are legatura cu realitatea constructiei rachetelor mici sau mari.
Probabil ai vrut sa spui "....varful (mult) mai GREU decat restul rachetei, astfel incat dupa incetarea tractiunii motorului, datorita frecarii (probabil) mai mari, partea inferioara s-ar detasa de varful care tinde sa inainteze din inertie.
Presupuniand ca asa ar sta lucrurile, "desfacrera" (ipotetica) a parasutei s-ar face imediat dupa incetarea functionarii motorului, deci foarte jos si la viteza f. mare. Praf si pulbere se alege de racheta, parasute si ce o mai fii pe acolo.
Un fenomen asemanator poate apare la unele rachete de amatori sau chiar modele mai mici care au ajuns la inaltimi mai mari, peste 700 m sa zicem, dar asta e alta poveste care apare din alte motive, oricum e un lucru nedorit care se evita prin constructie adecvata.
#294
Postat 23 March 2007 - 02:01 PM
liviu123, la 22 Mar 2007, 23:32, a spus:
"........la o inaltime prestabilita "
Vedea-te-as !!
Cumpar patentul! ;)
ma rog......o inaltime APROXIMATIV prestabilita...http://www.rhcforum.ro/public/style_emoticons/default/biggrin.gif ..oricum intelegi ce vreau sa spun..:D ;)
Aceasta postare a fost editata de Mr. F: 23 March 2007 - 02:02 PM
#295
Postat 23 March 2007 - 03:45 PM
"Bine spus liviule.Ca mie mi so inamplat.Deci o fost stabila racheta ,dupa ce o mers 50 de m io zburat conu de la loc fiindca o fost prea usor. "
Nu pentru ca a fost prea usor, poate din contra. La tine si la altii de fapt este si o alta problema care ar trebui corectata cat mai repede.
Varfurile au "gatul" adica partea cilindrica care intra in corp, prea scurt. Adaugand jocul pe care-l lasati la montarea varfului, toata chestia asta duce la o instabilitate a varfului care poate duce la aruncarea lui.
E o intreaga teorie despre cat de greu sau usor trebuie sa intre conul in corp. La rachetomodele- si multe din rachetele lansate de voi sunt cam tot din categoria aia, varfurile se monteaza usor, ca sa iasa f. usor. E adevarat ca ele au cateva grame greutate deci nu au treaba cu inertia.
Daca varful e mai greu, aveti grija sa nu intre chiar lejer in corp si sa aiba gatul macar jumatate din diametru.
La HPR problema e altfel, de obicei se zice ca daca tii racheta de varf, nu trebuie sa se desprinda dar acolo incarcatuta de catapultare este de de o suta de ori mai multa ca la modele.
In plus, la altitudini mari, presiunea exterioara este mai scazuta decat cea din corpul rachetei si diferenta e suficienta sa scoata afara parasuta si varful. Impotriva acestui fenomen este o masura f. simpla: se da o gaura sau doua in corp pentru egalizarea presiunii.
Tot ce am scris eu aici nu sunt"povesti". Daca nu se tine cont de ele, riscul unei ejectari premature este mare.
#296
Postat 24 March 2007 - 09:11 PM
Stiti rachetuta mea :Death Bullet sau glont de tank sau cum vreti voi ,cu trei motoare home made ,cu bp de circa 50 N.Pai cam ce so intamplat azi a fost de asteptat.Racheta sa inaltat,traiectorie aproape dreapta,stabila(contrar parerilor a multi de pe forum.,dar la 50 de metri unul dintre motoare ia facut poc ajutajul si imediat la altul end capu.Dupa ce am gasit racheta(jumate din ea in pamant) am aflat ca unu din motoare nu se pornise.. si habar nu am de ce a mers stabil cu doar 2 motoare.Deci am 2 puncte care trebuie sa le fac:
1)Sa fac rost de motoare comerciale sau sa le fac motoarele mele cum trebuie(am niste banuieli de ce nu o mers bine)
2)Si sa fac ignitere mai bune(toate rachetele cu un motor mi so aprins cu igniter de genu asta da se pare ca acuma nu)
Racheta este aproape intacta,un pic murdara si atat.Ma pun sa o curat si urmeaza a doua lansare saptamana viitoare.
Ps:Uite cum arata sa stie tot poporu despre care este vorba:
Death Bullet
Aceasta postare a fost editata de Tza rocket: 24 March 2007 - 09:12 PM
#297
Postat 25 March 2007 - 06:17 AM
"Racheta sa inaltat,traiectorie aproape dreapta,stabila(contrar parerilor a multi de pe forum.,....am aflat ca unu din motoare nu se pornise.. si habar nu am de ce a mers stabil cu doar 2 motoare."
1. Faptul ca intr-un mesaj de pe forum s-a scris ca nu va zbura din cauza ca e prea scurta nu ineamna "multi".
Daca corpul e scurt si pozitia centrului de presiune este mai coborata, iar daca aripille sunt suficient de mari racheta scurta e stabila, fara greutate suplimentara. E o tehnica foarte mult folosita la rachetomodele in trecut, cand nu erau restrictiile de lungime si diametre la competitii. Se intalneste frecvent si azi, mai ales la treapta 2 sau 3. Nu intru in detalii, puteti verifica teoretic si practic. Depinde de fiecare caz in parte si constructii de genul acesta nu trebuie "condamnate" din start.
Sigur ca daca corpul e scurt ramane putin loc pentru parasute dar asta este iar foarte relativ, tinand cont ca se poate pune o parasuta de 1 metru care sa ocupe spatiu cat un deget. Exista si din acelea.
2. Faptul ca un motor nu s-a aprins n-are legatura cu echilibrarea, chiar cu un motor putea zbura stabil presupunanad ca avea destula forta sa imprime viteza minima pentru ca aripile sa creeze moment de echilibrare. In cazuri din acestea in care un motor nu se aprinde traiectoria este doar curbata si atat, cu atat mai curbata cu cat motoarele ramase functioneaza mai mult. Stabilitatea -in sensul obisnuit in care folosim termenul - depinde de alti factori.
Nu dimensiunea si forma generala a rachetei prezentate este problema, ci evident forma varfului cu acele discontinuitati sau trepte extrem de daunatoare aerodinamicii si stabilitatii.
Cat despre folosirea mai multor motoare in manunchi parca e cam devreme, este deja un pas spre rachete zise complexe sau la care se cere mai multa atentie decat la cele obisnuite.
3. Aprinderea simultana fiind esentiala (vezi si arhiva forumului), calitatea amorselor devine f. importanta.
As zice sa incerci sa faci cateva incercari statice, inainte de a folosi motoare, cu amorse cat mai apropiate constructiv, identice daca se poate, cu firul de nichelina cat mai scurt posibil, 2 mm daca poti, folosind o baterie tare, de masina. Daca observi cea mai mica diferenta in timpul de aprindere sau marimea flacarii, schimba tehnologia sau fa-le mai atent, pana iese. Aseaza amorsele exact in pozitia care trebuie ca si cand ar fi puse in motoare, foloseste exact aceeasi lungime de cablu ca cea de care vei folosi pe camp si pune o foaie de hartie mai groasa la o distanta de 10-15 mm deasupra amorselor. Dupa ardere vezi spoturile, petele sau gaurile de pe hartie daca sunt cat de cat apropiate ca dimensiuni.
Poate pare un pic exagerat la prima vedere dar daca chiar vrei sa mearga jucaria, trebuie sa faci tot ce poti pentru asta.
Succes in continuare.
#300
Postat 25 March 2007 - 05:49 PM
Pentru contact electric nu trebuie neaparat asa ceva. Simplu infasurat, rasucit si presat, sau numai presat daca aveti la dispozitie tabla sau tub subtire din aliminiu sau alama. Niciodata nu am folost cositorire, bataie de cap for nothing.
Dupa aceea capetele se imobilizeaza unul fata de celalalt astfel ca sa nu se miste si sa se rupa firul de nichelina sau sa se desptinda pasta. Imobilizarea se face cu tub de plastic, scoci, cu ce vreti doar sa nu fie contact intre fire. Este simplu, in juma de ora se pot face 5-6 amorse.
Toate se verifica cu ohmetrul sau cu "LED" pentru continuitate dupa fabricare si imediat inaintea utilizarii.
Daca lasati firul de nichelina mai lung, nu e o problema, doar ca trebuie un curent mai mare si timpul de raspuns va fi mai mare. Pentru ca discutam de aprindere simultana, cu cat este firul mai scurt cu atat se "aprinde" mai repede si de evita problemele de aprindere simultana a motoarelor.
P.S. Exista si alte feluri de amorse decat cu fire.
#301
Postat 25 March 2007 - 06:08 PM
Ps:am folosit o baterie de masina de 12 V.
#302
Postat 25 March 2007 - 07:47 PM
Am mai jos un link catre cateva poze cu rachete cu mai multe motoare in paralel (cluster). Au fost facut in anii trecuti pentru competitie de altitudine, cu 4 motoare de 5 Ns. Asa e regula.
Prima racheta, cea cu un singur corp a intampinat la primul start o problema asemanatoare cu cea descrisa de TZA si anume unul din motoare a functionat defectuos, a sarit ajutajul (partial)- defect de fabricatie. Racheta a mers destul de bine totusi, a luat locul II, nu am insistat.
Anul urmator la acceasi proba am avut o racheta cu 4 corpuri in loc de unul, motoarele asezate in stea, astfel incat suprafata sectiunii era mult mai mica desi coeficientul aerodinamic ceva mai prost datorita interferentei dintre corpuri. De data asta jucaria a mers perfect si a castigat competitia, dar am folosit si un trick: "in flight ignition" adica motorul central a fost facut sa se aprinda in zbor, cu o secunda intarziere, in timp ce celelalte tocmai se terminau. Smecheria se pare ca contribuit serios la reusita zborului, intrucat si alti concurenti aveau rachete cu configuratii asemanatoare. Aici conteaza f. mult si calitatea centrajului, finisarea perfecta a corpului pentru ca viteza este foarte mare, sunt 4 motoare care practic nu cara mai nimic (trebuie totusi greutate de echilibrare-inertie).
Am o poza cu unul din sistemele de amorse ramase, prinse in pozitia necesara pe o placa de balsa. In acest fel se simplifica mult procedura de instalare pe rampa. Tuburile acelea de plastic se umplu cu cateva granule de BP care la aprindere sunt aruncate in interiorul motorului.
http://picasaweb.goo...4/Altitudine4x5
Imagini atasate
#304
Postat 26 March 2007 - 04:22 PM
Varful mare este din balsa, un pic chituit cu epoxi + talc si lacuit oglinda. Balsa e moale si nu trebuie strung, doar un cutit fin si smirghel. Varfurile albe sunt din plastic (ABS) cu pereti subtiri de 0.5 mm. De obicei fac din balsa si varfurile mici ca sunt mult mai usoare, dar in cazul respectiv nu aveam nevoie sa fie chiar usoare fiind vorba de proba de altitudine nu de durata.de acea am preferat conuri din comert pe care le-am mai aranjat pe la margini si varf.
La prima racheta aripile sunt din balsa de 2,5 mm subtiate pana la 1,5 la cap, un pic lacuite si acoperite cu autocolant lucios si f. subtire. La racheta cu 4 corpuri aripile sunt din balsa tare, de 1 mm grosime acoperite cu rasina, vopsite, lustruite.
Pare un pic complicat pentru amatori, dar totusi modelele erau pentru o competitie si trebuiau facute cu mai multa atentie. Ca exemplu suplimentar as putea mentioana ca toate aveau cate 2 sisteme de recuperare cu streamer cu ejectare de la motor diferit, pentru siguranta.
#305
Postat 26 March 2007 - 04:53 PM
liviu123, la 26 Mar 2007, 16:22, a spus:
Daca scoti ogiva perfecta din brisca si smirghel eu ma las de rachetomodelism....
#306
Postat 26 March 2007 - 05:53 PM
Sunt foarte multe imperfectiuni in constructia rachetelor, unele cu influenta mult mai mare decat forma zisa perfecta ptr. ogiva.
Racheta zboara la viteze diferite, Re diferite si forma este o oricum o aproximare/optimizare.
In plus daca toti ar face "ogive" perfecte poate n-ar mai fii competitii...
Deci cu cat mai aproape de forma perfecta cu atat mai bine dar influenta unei erori poate fii mica.
Dupa cateva (sau cateva zeci...) de conuri facute cu mana sa stii ca treaba va merge destul de usor si foarte precis. Lucrurile nu sunt toate in alb si negru.
http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif
#308
Postat 26 March 2007 - 08:16 PM
Chiar acuma ma duc sa-mi iau un Ceneceu....
Nu stiu unde sa-l pun http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/laugh.gif
Lasand gluma, s-ar putea sa ma coste prea mult un varf facut asa pe strung, chiar daca fac eu programu. Daca as gasi pe careva sa-l faca pe o bere, as mai zice, asta o fi valabil in Ro. Aici ora de lucru e 70 $.
Pe deasupra lemnul de balsa nu se poate prelucra bine pe strung, doar aproximativ si grosier apoi trebuie luat la mana cu placa de smirghel si tot acolo ajung.
La alte materiale merge.
#309
Postat 27 March 2007 - 08:49 AM
liviu123, la 26 Mar 2007, 21:16, a spus:
Chiar acuma ma duc sa-mi iau un Ceneceu....
Nu stiu unde sa-l pun :D
Lasand gluma, s-ar putea sa ma coste prea mult un varf facut asa pe strung, chiar daca fac eu programu. Daca as gasi pe careva sa-l faca pe o bere, as mai zice, asta o fi valabil in Ro. Aici ora de lucru e 70 $.
Pe deasupra lemnul de balsa nu se poate prelucra bine pe strung, doar aproximativ si grosier apoi trebuie luat la mana cu placa de smirghel si tot acolo ajung.
La alte materiale merge.
Cand regulamentul a impus prima data limitarea la 18 mm a diametrului tubului rachetei (anii 80...pana atunci se concura cu diametre impuse direct de diametrul motorului...rachetele aveau grosimea unui creion si motoarele erau evoluate....nu le mai putea arbitra nimeni), conurile le realizam cu ajutorul masinutelor rusesti care se gaseau la acea vreme in librarii, la 450 lei (cele cu circular, polizor, pasla...strung de lemn)....bucata de balsa o gauream pe lung si o insurubam fortat in axul masinii, dupa care, cu ajutorul unei dalti pentru lemn, ebosam conul la o forma aproximativa...cotele finale se obtineau din smirghel...acelasi lucru se poate realiza cu o bormasina electrica azi, cu o tija filetata prinsa in mandrina (M8-M12)...singura conditie e ca masina sa fie prinsa rigid si dalta sa aibe sprijin.
Later edit: azi la cat a ajuns diametrul minim al rachetelor, impus de FAI?...38-40 mm parca!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 27 March 2007 - 10:19 AM
Cu rabdare si ciocan.
#310
Postat 27 March 2007 - 06:59 PM
Diametrele sunt intr-adevar marite, depinde de clasa, 30-40 mm. plus ca lungimile ajung la 500 mm. Cu toate astea, performantele la probele de durata nu sunt mai scazute, parca se intalnesc mai multe zboruri maxime decat inainte. S-au mai perfectionat si rachetele si oamenii, deja e un fel de “productie de serieâ€.Varfurile din balsa au cam disparut in schimb, sunt deja “greleâ€, demodate. E prea greu de scobit un varf pana sa se obtina pereti de 2-3mm, e mai usor direct din placi subtiri sau din hartie, fibre. sau profilate din expandate (spuma).