Acum mulţi ani, vreo şapte, am început să contemplez construcţia unui MAV. Vroiam să aibă autonomie mare, link video în timp real... iniţial vedeam o aripă zburătoare, eventual V-Tail cu unul sau două motoare, căutam să văd dacă EDF-urile nu s-ar potrivi proiectului. În fine, acel proiect a rămas la stadiul unei aripi de spumă.
Atunci îmi lipsea tehnologia. Accesul la componentele suficient de uşoare, de performante, pentru ce vroiam eu.
De modelism, aero şi conexe m-am ocupat de când aveam 7 anişori. Acuma, vreo 24 de ani mai târziu, am acumulat şi ceva experienţă.
Şi nu am abandonat proiectul în sine. De ceva ani încoace am asistat la explozia tehnică a multi-rotoarelor şi, mai ales, a electronicii de control.
Undeva la sfârşitul anului trecut m-am repus pe treabă cu proiectul ăsta dar, fascinat de manevrabilitatea tricopterelor şi frustrat de abordarea generală a acestor platforme
m-am apucat să re-inventez roata şi să-mi construiesc MAV-ul visat.
Am tras de linie şi am determinat caracteristicile generale pe care trebuie să le aibă şi mai toate copterele de pe piaţă şi construite de hobbyşti nu le au:
- trebuie să fie sigur în exploatare (benign). Adică pilotul şi cei din jur, animalele, plantele, etc. să nu aibă de suferit din cauza elicilor. Să fie aproape imposibil să
rămâi fără buricele degetelor, sau mai rău, de la o elice tăioasă ce e învârtită de un motor de vreo 200W.
- Aerodinamic. Mai toate variantele de coptere ce au o formă sau alta de fuzelaj sunt construite ca nişte avioane. Multi-rotoarele astea nu sunt avioane. Braţele formate ca nişte aripi sau doar profile/cilindrii creează doar portanţă negativă sau rezistenţă la înaintare şi turbulenţe.
Ca să nu mai punem la socoteală, cât din aerul împins de elice se izbeşte inutil de boom.
- Mă irită idea de motor de sute de watti cu elice de vreo 8 ţoli mişcat de un servo în timpul funcţionării. Întâi de toate, vai de viaţa servo-ului. Apoi vai de viaţa motorului şi a elicii din cauza forţelor giroscopice la care, parcă, nu se gândeşte nimeni.
Deci cârma să fie cârmă. Suprafeţe de control acţionate de servo nu tot motorul.
Apoi, normal:
- să fie stabil şi capabil de manevre autonome.
- să aibă o autonomie de zbor cât mai mare
- să nu mă bage la închisoare pentru datorii la bănci.
- LRS, comandat RC sau Data-Link pe 433Mhz. Sau amândouă.
În momentul de faţă mă aflu undeva la jumătatea drumului în proiectul ăsta. Am făcut deja primele probe la sol şi captiv. Consumul pare ok, reglajele de stabilizare sunt în curs de efectuare, i-am dat gaz aproape de hover şi pare promiţător. Încă nu l-am lăsat de capul lui.
Iată câteva poze/filmuleţe (nimic spectaculos)
https://photos.googl...1U2UkVGZHE4c3Z3
https://drive.google...iew?usp=sharing
https://plus.google....075148449136698
Configuraţia şi situaţia actuală:
Aceasta postare a fost editata de Săndel: 24 June 2015 - 10:23 AM