Modelism - RHC Forum: Înregistrare date de zbor cu ajutorul GPS-ului - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

Înregistrare date de zbor cu ajutorul GPS-ului altitudine, viteza...

#31 Useril este offline   hash84 

  • DreamTeam member
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2186
  • Inregistrat: 28-November 06
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 04 October 2011 - 03:28 PM

Vezi postareaadioperator, la 03 October 2011 - 10:18 AM, a spus:

Mama lui de gps, sa aiba oare atata eroare? Cum fac rost de un barometru pentru a masura exact altitudinea?

foarte interesanta eroarea....m-am uitat in fisierul tau. 1300m nu e eroare, creste constant pana la altitudinea aia, dar mi se pare obscen de departe... vezi cum faci cu un barometru ceva. sunt chiar foarte curios
    /------------------------\              |~~\_____/~~\__  |
    |        Hash84          |______________ \______====== )-+
    |                        |                      ~~~|/~~  |
    \------------------------/                         ()
0

#32 Useril este offline   zozo 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1126
  • Inregistrat: 25-April 03
  • Gender:Male
  • Location:Saarbrucken / Arad

Postat 04 October 2011 - 09:37 PM

Salutare,

Eu folosesc telefonul pe post de tracking apropape in toate situatiile cand alerg, merg cu bicla dar l-am testat deja si in zbor dar nu pe model. Am facut nenumarate log-uri pe care incerc tot timpul sa le compar cu instrumente adevarate. Pana acum sunt multumit de precizia aparatului si a softului folosit. Din datele furnizate pana acum de catre Adioperator, am observat ca el tinde sa traga o verticala pana la epuizare dupa care sa coboare pe o panta asemanatoare. Eu as studia fenomenul mult mai controlat facand un traseu oval sau in opturi (nu haotic) si presarat cu urcusuri sa zicem tot la a doua tura. Graficul ar arata mult mai interesant si ai avea cum sa analizezi daca instrumentul urmareste traseul realizat.

Eu am comparat telefonul cu un variometru profesional si a aratat ceea ce trebuia. Am incredere ca daca voi pune telefonul pe un model, acesta va arata cu precizie ridicata altitudinea acestuia. Am facut si eu cateva nebunii pe vremea cand eram mult mai entuziasmat si stiu cat de mic poate fi acel punct pe cer cand nici nu mai stii ca e pe fata, pe dos sau in viraj. Tocmai asta nu reiese din log-urile postate pana acum si tocmai pentru asta voi incerca cu prima ocazie sa inregistrez un zbor pe un aeromodel. La o anumita altitudine, fara variometru, nu mai stii daca urci sau daca cobori, exceptie facand supramotorizarea unde te ridici aproape pe verticala. Dupa parerea mea, trebuie sa existe o anumita ezitare si in curba altitudini din aceasta cauza.

Ca si material de studiu, postez aici un log creat cu telefonul in timpul unui zbor cu motoparapanta. Se poate observa foarte bine ca am plecat de la 422m si am ajuns tot la 422m, valorile de 419m respectiv 423m au fost cele masurate la pornirea aparatului, pana la atingerea preciziei maxime. Altitudinea maxima a fost (din greseala) tocmai 1422m deci, am urcat fix 1000m fata de punctul de plecare totusi, chiar Google Earth a calculat o diferenta de altitudine de +/- 1259m, cei 259m fiind enorm de multi si nu inteleg de unde provin :blink: . Datele minime si maxime de altitudine sunt cele indicate si pe telefon, in concluzie se regasesc si in graficul de mai jos. Am facut evident un colaj din doua imagini furnizate separat de catre Google Earth iar sagetile mari indica sensul traseului.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Clipboard03.jpg

Aceasta postare a fost editata de zozo: 04 October 2011 - 09:40 PM

0

#33 Useril este offline   adioperator 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1356
  • Inregistrat: 12-November 09
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:aeromodelism

Postat 05 October 2011 - 07:29 AM

Modelul folosit (FunCub) este supra motorizat, la ultimul grafic postat ascensiunea a fost facuta tot timpul cu motorul in ~80%.
In momentul in care a atins inaltimea maxima si am observat ca acel punctulet, aeromodelul, a inceput sa se vada in ceata, atunci im impins usor de comanda profundorului pentru a fi sigur ca pierde din altitudine si va deveni din ce in ce mai vizibil. Picajele au fost repetate si aterizarea rapida pentru ca eram dornic sa vad datele inregistrate pe gps. La altitudinea maxima nu-mi mai dadeam seama sprea bine de pozitia acestuia, intuiam directia in care se misca astfel aplicandu-i corectirile necesare pentru a-l mentine cu botul in vant.
0

#34 Useril este offline   Florinelu 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 982
  • Inregistrat: 04-May 10
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti/Militari
  • Interests:Da' ce nu ma intereseaza!

Postat 05 October 2011 - 07:53 AM

Cred ca masuratorile nu-s chiar exacte. Acum cateva saptamani am avut o tentativa esuata de FPV (folosirea unui TX video in 1.3Ghz cu un RC in 2.4) am ramas fara semnal si avionul a cazut la sol. Am putut sa retin distanta vreo 650m. La un moment dat amicul meu cu RX-ul video era prin zona unde se prabusise avionul iar eu la punctul de plecare. Desi vad foarte bine la distanta pot sa va zic ca era foarte mic, nu avionul ci colegul (cu tricou alb pe un camp maroniu.) Daca as fi dublat distanta poate ca zaream ceva din coleg dar sigur nu si avionul (care nu este la fel de "consistent" vizual ca un om).
Poate totusi conditiile de vizibilitate de la Tulcea sunt altfel, era dupa ploaie, atmosfera curata, fara praf etc. Poti sa faci un experiment, nu stiu cat de concludent: mergi cu masina in linie dreapta 1km si ceva si pune pe cineva sa tina avionul in diferite posturi, eventiul rezemat cumva... apoi vezi cam ce poti sa distingi de la distanta aia. Este o metoda foarte empirica dar iti mai poti face o idee :blink:

Aceasta postare a fost editata de Florinelu: 05 October 2011 - 07:56 AM

Cand eram mic, nu erau din astea... acum recuperez :)
0

#35 Useril este offline   adioperator 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1356
  • Inregistrat: 12-November 09
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:aeromodelism

Postat 05 October 2011 - 09:37 AM

Deci crede-ma ca avionele de pasageri care circula pe la 10.000 metri erau imense pe langa ceea ce vedeam eu. Atmosfera era foarte curata cu nori razleti mici si pufosi. Spuneam intr-un post anterior ca am prins un norisor alb si am incercat sa zbor sub el pentru a fi cat mai vizibil modelul. Asa cum spuneam ajunsese si fie un punct ce avea o usoara miscare iar in momentul in care am observat ca incepe sa se vada in ceata acel punct am decis sa-l pun in usor picaj.
Sper pe viitor sa pun ceva parale deoparte pentru un altimetru, atunci cred ca va fi o masurare precisa.
0

#36 Useril este offline   Bogdan B 

  • ex ad525
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 948
  • Inregistrat: 25-July 08
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti/Botosani

Postat 05 October 2011 - 01:02 PM

De curiozitate, cei care folositi telefonul pentru inregistrat datele de pe gps ce telefon folositi si ce soft ? Multumesc
0

#37 Useril este offline   adioperator 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1356
  • Inregistrat: 12-November 09
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:aeromodelism

Postat 05 October 2011 - 03:21 PM

Eu folosesc un Orange Boston cu Android 2.2 iar pentru inregistrarea dateor gps folosesc My Tracks sau Sports Tracker Pro.
Mentrionez ca telefonul merge impecabil pe post de navigator cu soft iGo.
0

#38 Useril este offline   zozo 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1126
  • Inregistrat: 25-April 03
  • Gender:Male
  • Location:Saarbrucken / Arad

Postat 25 October 2011 - 08:44 PM

Salutare,

Cu toate ca s-a derulat cu mai bine de o saptamana in urma, am reusit sa-mi trimit telefonul pe orbita spatiala. Nu, nu telefonul meu este cel care s-a prabusit, acela era satelitul ROSAT :wub:

Revenim la subiect. Modelul ales pentru experiment este o aripa Zagi cu anvergura de 1,28m, motorizat cu AXI 2208/34 si elice APC SP 9x3,7. Modelul este acoperit integral cu folie de culoare neagra si este echipat cu sistem de iluminare pentru zbor de noapte. Combinatia cromatica a modelului pe cerul cat se poate de senin mi-a cam dat batai de cap la orientare, era de preferat ca testul sa se desfasoare pe vremea cand erau inca nori pufosi pe cer, in concluzie voi repeta testul vara urmatoare.

Dupa stabilizarea receptiei GPS, telefonul arata altitudinea de 396m. Asa cum mi-am propus, am decolat si am realizat o linie cat se poate de dreapta dupa care pe directie inversa am inceput urcarea dupa care din nou linie dreapta, urcare si tot asa 4 reprize la rand. La un moment dat, chiar nu mai vedeam modelul si cred ca modelul s-a zbenguit ca o musca nebuna pe cer, moment in care se pare ca am si pierdut comunicatia de telemetrie cu modelul. Motivul este cat se poate de simplu si anume faptul ca modelul se afla la verticala mea iar orientarea antenei de emisie nu mai putea acoperi acest unghi. Un alt motiv pentru pierderea semnalului a fost si tipul receptorului folosit si anume un receptor Clever cu 6 canale single-FHSS avand antena deasupra modelului, insemnand ca tot timpul am avut modelul bine indesat cu firele sistemului de iluminat intre antena de emisie si cea de receptie. Am decis sa inchei aici testul si am inceput spiralarea cu pierderea usoara a altitudinii.

La momentul aterizarii, softul arata o diferenta de altitudine de 645m. Dupa salvarea datelor intr-un fisier GPX (tot de catre softul de pe telefon) diferenta de altitudine a scazut la 638m, diferenta care se poate vedea si pe Google Earth, daca la proprietati valoarea afisata de altitudine este cea absoluta. Inca nu m-am prins fata de ce valoare se calculeaza diferenta de nivel intrucat daca facem diferenta intre maximul si minimul masurat adica 983-396 obtinem 587 de metri.

Concluzie: interpretarea inca lasa de dorit. Va trebui sa cautam un soft in care putem seta punctul de zero de la nivelul aerodromului si sa avem altitudinea relativa raportata la acest punct.

Indiferent ca am realizat 645, 638 sau numai 587 de metri diferenta de altitudine, eu ma simt multumit. Nu credeam ca sunt in stare sa ridic un model cu o astfel de anvergura la asa altitudine. Sunt convins ca daca conditiile de vizibilitate, anvergura si culoarea modelului ar fi fost altele, altitudinea atinsa putea fi si mai mare.

Urmeaza doua capturi. Primul reprezinta imaginea redata de catre Google Earth iar ce-a de-a doua este din programul Giga Control cu care evaluez log-urile inregistrate in timpul zborului de catre sistemul meu emisie-receptie marca Weatronic.

Astept intrebari si comentarii.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: GE.jpg

0

#39 Useril este offline   zozo 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1126
  • Inregistrat: 25-April 03
  • Gender:Male
  • Location:Saarbrucken / Arad

Postat 25 October 2011 - 08:58 PM

Pozele sunt cam mari fiindca altfel nu mai intelegeti nimic...

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: GC.jpg

0

#40 Useril este offline   Florinelu 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 982
  • Inregistrat: 04-May 10
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti/Militari
  • Interests:Da' ce nu ma intereseaza!

Postat 25 October 2011 - 09:11 PM

Revin asupra a ceea ce am zis un pic mai sus, ca nu se vede avionul la 1200m. Duminica am reusit primele zboruri FPV aproape de limita vizibilitatii directe (adica la ochi, nu de oricare ci unii buni :wub: ). La primul zbor colegul meu Costi_n a zburat cu ochelarii iar eu, care cica vad destul de bine, am stat pe post de spotter. La atingerea barierei de 1km inca vedeam EasyStarul din dotare, ce-i drept era un punct cu o codita, cumva, dar il vedeam. Inaltimea nu era insa foarte mare, max 200m. Datele astea sunt de pe GPS-ul OSD-ului.
Ám mai facut un zbor de data asta eu la ochelari iar Costi_n la ochiometru. M-am ridicat la peste 700m si distanta pe orizontala la vreo 1200m...pana la un moment dat colegul meu l-a zarit...apoi m-a incurajat si mi-a zis ca-s pe cont propriu ca el nu il mai vede. Daca eram in locul lui poate ca il vedeam (colegul poarta ochelari) sau poate nu. O sa mai iesim la un zbor, poate joi, si o sa testez cu ochii mei daca se poate vedea ceva la peste un km.
Cand eram mic, nu erau din astea... acum recuperez :)
0

#41 Useril este offline   adioperator 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1356
  • Inregistrat: 12-November 09
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:aeromodelism

Postat 27 October 2011 - 03:59 PM

@zozo, interesant este faptul ca si eu am avut diferenta de nivel vreo 300 metrii intre decolare si aterizale la ultimile masuratori. Spune-mi ce setari folosesti in Google Earth pentru a arata grafucul din josul imaginii.

@Florinelu, in concluzie, este vizibil aeromodelul de 1,4 metri la o distanta de 1km?
0

#42 Useril este offline   zozo 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1126
  • Inregistrat: 25-April 03
  • Gender:Male
  • Location:Saarbrucken / Arad

Postat 27 October 2011 - 06:46 PM

Vezi postareaadioperator, la 27 October 2011 - 03:59 PM, a spus:

@zozo, interesant este faptul ca si eu am avut diferenta de nivel vreo 300 metrii intre decolare si aterizale la ultimile masuratori. Spune-mi ce setari folosesti in Google Earth pentru a arata grafucul din josul imaginii.



Salut Adi,

n-ai fost atent! La mine exista doar o diferenta de 6 metri fata de 266 metri pe care inregistrat tu. Mai jos gasesti "carnatul" pe care l-ai inregistrat. Dai click dreapta pe fisierul pe care l-ai importat in GE si apoi click pe "show altitude profile" (sau ceva similar ca la mine e in germana). Un lucru extrem de important! In momentul in care faci importul fisierului, debifeaza prima optiune de a forta traseul la nivelul solului (prima optiune din cele 3), altfel vei avea doar traseul fara profil de altitudine.

Oricum, ai o eroare mare intre altitudinea de decolare si aterizare iar ca sa atingi 191km/h ai nevoie de un Funjet si nu Fancub. Ia mai incarca niste log-uri asa cum ti-am spus: linie dreapta, panta, linie dreapta, panta....

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: Adioperator.jpg

0

#43 Useril este offline   adioperator 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1356
  • Inregistrat: 12-November 09
  • Gender:Male
  • Location:Tulcea
  • Interests:aeromodelism

Postat 28 October 2011 - 07:43 AM

In duminica ce urmeaza o sa ies la zbor, sper sa am timp sa pun din nou gps-ul pe aeromodel si sa inregistrez datele asa cum ai sugerat tu :rolleyes:
0

#44 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19177
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 28 October 2011 - 09:49 AM

M-ati ametit cu softurile voastre abracadabrante care "interpreteaza" datele...
Ceva care sa logheze formatul brut NMEA, unde se vede in clar altitudinea fata de nivelul marii nu aveti ?
Ar trebui sa gasiti acolo linii de genul:

$GPGGA,023042,3907.3837,N,12102.4684,W,1,04,2.3,507.3,M,-24.1,M,,*75

unde 507.3 este clar altitudinea de la nivelul marii in metri
Bagati asta intr-un Excel si faceti graficul pe coloana respectiva si gata...

Apropo de asta, acum cateva zile citesc ceva de era sa ma faca sa cad de pe scaun... cica nu se imbina bine autostrada noastra de la Arad cu cea ungureasca, pentru ca noi avem referinta nivelul Marii Negre si ungurii al Adriaticii !!! Pai cate nivele zero exista ?!!!
... cu picioarele pe pamant ...
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu