Variator scheme
#2
Postat 16 September 2004 - 07:40 AM
Un variator... in esenta este un potentiometru.
Asa ca, ai doua variante: fie faci rost de o rezistenta tubulara ceramica bobinata, sau ne-bobinata si o bobinezi tu un fir de nichelina. Practic, folosesti doar suportul ceramic in cazul asta....
Dupa care, peste rezistenta bobinata plimbi un palpator care va inseria cu motorul o rezistenta mai mare sau mai mica, data de pozitia pe unde se plimba palpatorul...
A doua varianta, in loc de rezistenta bobinata (la care tre' sa mesteresti o leaca...) este sa faci un divizor rezistiv cu vreo doua rezistente. In felul asta, o sa ai doua viteze la dispozitie.... spre deosebire de varianta unu unde variatia era liniara.
Oricum, ambele variante sunt nashpa, consuma aiurea din acumulator. Daca ai un papuc de viteza sau ceva similar, renunta la ele si pune un simplu comutator cu revenire actionat de servo. Si daca nu pui vre-un motor care sa consume-n draci.... nici n-ai sa resimti lipsa variatorului. Pentru un motor prea puternic, problema e ca barca ta are sa mearga ON - OFF. Adica, tzashneste vre-un metru din apa, .. iara sta.. etc.
Recomandarea mea: strange din posterior si ia-ti un variator navo (vreo 50Euro), sau pune doar un ...intrerupator. Ca la usa de la frigider.... :D
spor la treaba...
alexella
#3
Postat 16 September 2004 - 08:25 AM
Un variator mecanic este un ambreiaj, unul hidraulic preferabil.
Dar daca actionarea se face cu motor electric de curent continuu(cum banuiesc) atunci cel mai simplu este
un variator electric(adica electronic) care modifica turatia motorului prin modificarea tensiunii pe motor,
excitatia pastrata constanta.
Schema depinde de puterea motorului, de tipul de excitatie(la motoare de CC), de tensiunea sursei de alimentare(probabil baterie).
#4
Postat 16 September 2004 - 08:43 AM
Se merge mai usor pe modificarea turatiei motorului direct din alimentarea lui. Energetic nu stiu care varianta este mai buna, trebuiesc facute niste experiente sau macar calcule. Daca tot e necesar un servo pentru o actionare cred ca se poate poate modifica electronica lui pentru a se obtine un variator electronic (au mai fost scheme pe forulm si le stii) sau mai bine treaba cu stransul... si cumparatul unuia...
Aceasta postare a fost editata de bitex: 16 September 2004 - 08:51 PM
Telefon: 0721 385365
#5
Postat 16 September 2004 - 08:25 PM
cred ca am vazut pe undeva niste scheme in care tensiunea era reglata de o rezist semireglabila.(curentul nu trecea direct prin rezistenta).
treaba nasola....cum o aduc la mal daca n-am variator?poate daca ii pun aripi sau o parasuta de franare :D
atunci poate poate! :D
#6
Postat 17 September 2004 - 08:01 AM
1. un intrerupator
2. variator electronic special pentru modelism
Exista multe alte variante dar prezinta interes preponderent din punct de vedere meshteristic.
Papa timp si merg prost.
Recomandare: mergi pe varianta cu intrerupator si.. nu pune un motor foarte puternic....
#7
Postat 17 September 2004 - 09:28 AM
Marea problema dupa parerea mea la acest montaj este ca motorul este facut sa lucreze la un anumit curent (amperaj) si o anumita tensiune. Cum introducerea unei rezistente nu modifica amperajul ci tensiunea, pentru ca motorul sa mentina puterea este posibil sa absoarba un amperaj mai mare ceea ce poate duce la "prajirea motorului".
O chestie similara se intampla la trenuletele electrice, unde, zic eu, este mai periculos sa le faci sa mearga cu viteze mici decat cu viteza maxima.
#9
Postat 18 September 2004 - 09:51 AM
Cel mai simplu este sa modifici un servo si sa-i pui un etaj final de tranzistori.Vezi ca e pe forum pe undeva o discutie despre niste tranzistori tip IRFZ.Costa cam 40.000 o bucata la Vitacom si pentru un variator cu revers cu to ai nevoie doar de 4 buc.si doau rezistente.Treaba e ca se incelzesc si trebuie si un radiator baban.Depinde si cit curent trage motoru' tau in sarcina, ca s-ar putea sa nu ai nevoie de tranzistori asa mari.
#10
Postat 19 September 2004 - 03:39 PM
Pacific 231.000, la 17 Sep 2004, 09:28, a spus:
Cum introducerea unei rezistente nu modifica amperajul ci tensiunea, pentru ca motorul sa mentina puterea este posibil sa absoarba un amperaj mai mare ceea ce poate duce la "prajirea motorului".
....
O rezistenta in serie cu un motor limiteaza curentul ( amperajul ) si in mod indirect tensiunea , conform legilor fizicii.
Problema este legata de cuplu motor . La un cuplu mai mare , avem nevoie de un curent mai mare , cea ce nu se va intampla cu rezistenta serie si deci scade turatia la valori mici , chiar apropiate de zero. In acest caz avem un curent maxim limitat de rezistenta infasurarii motorului + rezistenta serie , care este mai mare decat curentul de regim normal al motorului.
#13
Postat 27 August 2005 - 11:00 PM
Pacific 231.000, la 17 Sep 2004, 09:28, a spus:
Marea problema dupa parerea mea la acest montaj este ca motorul este facut sa lucreze la un anumit curent (amperaj) si o anumita tensiune. Cum introducerea unei rezistente nu modifica amperajul ci tensiunea, pentru ca motorul sa mentina puterea este posibil sa absoarba un amperaj mai mare ceea ce poate duce la "prajirea motorului".
O chestie similara se intampla la trenuletele electrice, unde, zic eu, este mai periculos sa le faci sa mearga cu viteze mici decat cu viteza maxima.
Introducerea unei rezistente in circuit face o divizare de tensiune pe motor si pe rezistena respectiva, si la curentul care rezulta, care evident va fi mai mic, datorita rezistentei suplimentare, va limita puterea maxima pe care o va debita motorul, pt ca restul se va disipa pe rezistenta cu pricina. Si nu cred ca asta vrei!
In niciun caz nu va putea creste curentul datorita suplimentarii cu acea rezistenta in plus. Fi fara grija! :mellow: Orice rezistenta introdusa e o "frana" de curent!
Deci daca vrei variator si pierderi mici BAGA VARIATOR ELECTRONIC! O spune un eletronist! Poate mecanicii au solutii mai simple, dar ca fiabilitate nu cred ca suporta comparatie! Poate gresesc!
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#14
Postat 28 August 2005 - 12:14 AM
parerea mea de incepator.
Don't drink and drive, smoke and FLY!
Radiolink AT10, 2,4GHz
GRUNAU BABY 2.3M
ASW-28 2M
#16
Postat 29 August 2005 - 08:27 PM
Mecanica e un lucru minunat. Daca e completata de electronica !!!!!!!
Mercedes e o masina foarte buna . Da' pe langa mecanica e tixita de control electronic.
Si merge!!!!!
Toate bune :D
#17
Postat 29 August 2005 - 10:40 PM
repet. este parerea mea de incepator. daca am gresit ceva rog moderatorii sa stearga mesajul.
Don't drink and drive, smoke and FLY!
Radiolink AT10, 2,4GHz
GRUNAU BABY 2.3M
ASW-28 2M
#18
Postat 30 August 2005 - 03:04 AM
PS.Despre partea de construit.....fa un calcul. Doua conuri netede....intre ele o bila ( nu te intreb cum o tii acolo si cum o misti...nu are rost )...in ulei ca altfel nu se poate...si calculeaza ce forta de apasare iti trebuie sa transmiti integral puterea unui motoras de 100W. Pe urma te gandesti la materiale...lagare...GREUTATE...
Doar servo-ul este greu decat un variator electronic...
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 30 August 2005 - 03:17 AM
#19
Postat 30 August 2005 - 07:56 AM
Citeaza
Acum inlocuieste intrerupatorul cu unul sau mai multe tranzistoare de putere puse in paralel, si mina Superman-ului cu un circuit electronic (bazat pe microcontroler sau nu) si ai obtinut un variator de turatie a motoarelor din cele moderne.
#21
Postat 30 August 2005 - 09:43 AM
Shm3k3ru_sasha, la 29 Aug 2005, 22:40, a spus:
... decat sa consume rezistenta degeaba , mai bine consuma motorul pt forta mai mare.
repet. este parerea mea de incepator. daca am gresit ceva rog moderatorii sa stearga mesajul.
Argumentele teoretice n-au acum valoare pt tine! :D
Treci si testeaza, vezi cum stai cu greutatile la RTF, si dup-aia poti emite pareri!
Cum zicea si @Navigator si @Se poate si asa, care in afara bunului simt tehnic pe care il au, mai au si rabdarea sa-ti explice cum si de ce, si lucru asta trebuie apreciat si valorificat!
Asa ca baga la 'bostan" ce-ai primit MOKA, si incearca! :angry:
Eventual mai citeste pe forum! :o
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal