MOTOARE TERMICE reglaje
#1
Postat 24 May 2004 - 01:37 PM
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#2
Postat 24 May 2004 - 03:13 PM
Si acum vorbind mai pe serios...daca e motor nou, efectueaza rodajul ca la carte dupa instructiunile din manualul de utilizare si multa multa rabdare. Pentru exploatare este mai greu de spus. Ar trebui facut o sinteza din tot ceea ce am vazut sau am auzit de la cei care zboara astfel de modele. Un lucru este cert, un reglaj optim poti efectua dupa ce motorul este bine rodat altfel permanent vei avea minim o variabila in schema din cauza caruia ba nu ai relantiu, ba merge innecat, ba tusheste, ba alte minuni. Toate acestea considera ca de la incepator la incepator...vor veni curand specialistii sa-mi de-a peste nas... :D
Aceasta postare a fost editata de zozo: 24 May 2004 - 03:24 PM
#3
Postat 24 May 2004 - 03:24 PM
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#4
Postat 24 May 2004 - 03:39 PM
ma intereseaza in special cum se regleaza de la cele 2 suruburi (cel de sus si cel din josul carbelitorului) in asa fel incat sa arda tot, sa traga bine, sa nu fie innecat (ca sa nu consume prea mult) si asa mai departe. aici il mai astept pe posesoul debaralei si juma de motoare sa-si spuna parerea (si numai pe el)
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#5
Postat 24 May 2004 - 04:18 PM
Sper sa te ajute...
Vivi
#6
Postat 24 May 2004 - 08:45 PM
a doua idee iti pot zice din experienta mea (FOARTEE limitata)... am avut aici ocazia sa stau langa un instructor care a efectuat rodajul pentru un magnum 0.40. Rodajul asa cum a zis toata lumea se face FIX ca la carte- cum zice producatorul asa faci... daca n-ai carte atunci incearca sa folosesti pentru rodaj un combustibil cu cat mai mult ulei in el (am impresia ca ii zice 15%... ma uit acasa si iti spun exact procentajul- si SA NU fie ulei sintetic... incearca un combustibil pe baza de ulei castrol). Surubul de la carburator regleaza amestecul de aer si combustibil (raportul mai exact). Lasa-l asa cum este ca de obicei cei din fabrica il regleaza bine si nu e nevoie sa umbli la el. Ceea ce trebuie sa gadili tu este high speed needle valve. E in spatele motorului prins pe o montura speciala. Infileteaza-l pana la capat sa fie complet inchis si apoi desfileteaza-l doua ture jumate... (poa' sa fie si trei dar incearca intai cu doua ture jumate). Apoi porneste motorul si la turatie maxima incearca sa il dai inapoi 1/4 tura. De fapt trebuie sa-l dai inapoi incat motorul sa mearga cu combustibil bogat (rich) si sa vezi in teava de evacuare un fum alb... va arunca si ulei si iti va face mizerie pe avion... ascunde-ti injuraturile si lasa-l sa mearga asa vreo 10 minute. Opresti pe urma motorul lasi sa se raceasca vreo 10-20 de minute dupa care pornesti din nou si infiletezi mai mult high speed needle valve (ajungi sa fii cam la distanta de 2 ture fata de inchiderea totala... ai sa vezi ca incepe sa dispara uleiul din evacuare (dar nu de tot!!!) si fumul devine mai transparent... ai sa auzi si modificare in sunetul scos de motorul... pare ca merge "sanatos"... iti dai tu seama ca-l prinzi la ureche.
Il lasi sa mearga asa vreo 15 minute.
Dupa etapele de mai sus ar trebui sa ai un motor reglat bun de dat in gura la acrobatii si la ce vrei tu. Atentie la pusu motorului cu curu in sus... intr-adevar e cum zice toata lumea ca merge fara reglaje suplimentare.... dar pentru a evita sa fie inecat e bine sa infiletezi inca vreo 1/3 tura high speed needle valve. (asta infiletezi din pozitie in care a ramas dupa rodaj).
MIG-29
P.S.: magnumul a fost rodat de instructorul respectiv ... urmand aceeasi pasi am mai rodat doua motoare... am zburat cu amandoua fara probleme... lumea care mai cunoaste de pe aici zicea ca am facut treaba buna etc etc etc... deci pasii de mai sus ar fi cat de cat de urmat daca vrei sa nu bulesti motoru (acuma nu-i chiar asa de critic ca am auzit povesti ca merge si fara rodaj... dar sincer nu m-as juca cu banii... daca tot i-ai dat macar sa scoti tot ce poti din motorul respectiv...
P.S.2: multa lume merge cu motorul lean incat arde la temperatura mai mare.. desi scoti turatie din el si rupi ceru in regimul respectiv... ii scurtezi si viata semnificativ... procent mare de aer-> temperatura de ardere mare-> randamentul mare la ciclu termodinamic (randamentul depinde doar de temperatura sursei reci si sursei calde... ma refer la randamentul strict termodinamic al motorului)... insa ai temperatura sursei calde ridicate si asta buleste motorul (cea a sursei reci n-ai ce sa-i faci.. e cea a aerului ambient... doar sa te duci la polu nord sa o mai scazi ceva grade...).
deci iti recomand sa mergi cu motorul putin mai bogat... o sa arunce un pic de ulei pe aripa... o sa speli avionul... dar ai si motor sanatos multa vreme.. si crede-ma ca bagi acrobatii si cu motorul care merge un pic mai bogat :D
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 24 May 2004 - 08:49 PM
#7
Postat 25 May 2004 - 07:31 AM
BogdanStancu, la 24 May 2004, 16:39, a spus:
Sa traiti, m-am simtit si am venit! :D . Deja spui ca rodajul l-ai facut, deci nu mai esti incepator! Spre rusinea mea, nu cunosc carburatorul de MVVS si mai exact ce reprezinta cele doua suruburi descrise de tine...tre sa pipai pe viu!!!
Cel mai fain reglaj se efectueaza pe camp, la zbor...deci, cand vei iesi la zbor, sigur va mai fi cineva langa tine care sa te dumireasca. Problema nu e asa de riguroasa cum spun cei de mai dinainte...motorul inghite si reglaje mai putin reusite si permite sa te joci cu el, nu e un abac matematic dar: reglajul nu este niciodata fix...depinde de presiunea barometrica (altitudinea locatiei), umiditate, temperatura exterioara...eu recomand mereu ca reglajul sa se faca in ziua zborului, la fatza locului si nu un reglaj fix, universal, folosit ca paspartou!
Ca urmare, unul din suruburi trebuie sa fie reglarea debitului de combustibil cu care deja cred ca te-ai deprins. Celalalt surub nu stiu ce poate fi...poate fi limitatorul de cursa al tamburului de aer (daca-l strangi la capat, mai misca tamburul cand comanzi?) sau poate fi reglajul de relanti, care se regleaza optim cu sectiunea de aer pe pozitia inchis minim (nu total)!...Sau mai poate fi ca la motoarele rusesti, un surub care optureaza un orificiu ce comunica cu calibrul de aer, astfel incat sa poti inchide complet aerul si debitul de functionare sa fie dat de acel orificiu reglat de surub!...Poti sa demontezi carburatorul si sa te dumiresti care e principiul lui de functionare? Daca poti sa faci asta, nu mai ai nevoie de profesori!
In rest, mai sunt ceva sfaturi pentru pornire: daca porneste motorul si se opreste inainte sa se tureze, concluzia este ca motorul este innecat! Daca motorul porneste, se tureaza de nebun si pe urma se opreste, atunci motorul are nevoie de mai mult debit de combustibil!!!
Semnat...debarajumate
Cu rabdare si ciocan.
#8
Postat 25 May 2004 - 09:45 AM
... zii, ba, complet: "DEBARAJUMATE SI JUMA'BALCON!"...'rar a reaq de'nginerie...!
bafta si minuni!
"...NU TREBUIE CONFUNDAT ADEVARUL CU PAREREA MAJORITATII..."-Jean Cocteau
"...DACA VEI AVEA SUFICIENTA INTELEPCIUNE SI RABDARE SI VEI STA ATENT PE MALUL RIULUI, VEI PUTEA OBSERVA, LA UN MOMENT DAT, PLUTIND LA VALE, CADAVRELE DUSMANILOR TAI" -citat : -Sun Tzu -ARTA RAZBOIULUI
"...cine nu are timp, nu invinge niciodata"-Antoine de Saint d'Exupery
"Cuvintele sincere nu sunt niciodata placute, cuvintele placute nu sunt niciodata sincere" -Lao Tze
"...esential in existenta unui om ca mine este ceea "ce" GINDESTE si "cum" GINDESTE, si NU ceea ce FACE si ce SIMTE."-Albert Einstein-BUCURIA GINDIRII
NOTA: daca, intimplator sau nu, unele cuvinte sau elemente de sintaxa din postarile mele comporta dificultati de compilare pentru unii cititori, sint disponibile scurte seminarii de dezvoltare a perceptiei si comunicarii interpersonale.
de asemenea, RECOMANDAM IMPERATIV celor care se cred indreptatiti sa corecteze modul de redactare al textelor un scurt curs de ISTORIE LINGVISTICA, precum si consultarea unui Indreptar ortografic, ortoepic si de punctuatie.
#10
Postat 25 May 2004 - 11:20 AM
carburatorul are 2 suruburi: (sorry, Marinaru, nu l-am desfacut, ca poate nu mai stiu sa-l fac la loc.. :( ) cel de deasupra controleaza cantitatea de combustibil, iar despre cel de jos mi s-a spus ceva de repriza. In principal ma deranjeaza ca daca vin la aterizare si vreau sa ratez, sau sa decolez, dureaza cam mult timp pana motorul isi reia turatia comandata, incepand de la ralanti; inteleg ca imediat dupa pornire trebuie sa las motorul sa se incalzeasca un pic (20-30"), dar am impresia ca aceasta repriza nu e bine reglata.
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#11
Postat 25 May 2004 - 12:03 PM
eu va multumesc pentru discutiile purtate! ca asa ma mai benoclez si eu si mai invat ceva. poate la anu voi avea nevoie de sfaturile astea (marinaru stie). ca m-am apucat si eu de nebuneli. incet-incet, ba kair foarte lent...den lepsa de finantze, dar sper ca pana la anu sa ridic si eu ceva in aer, si nu stindardu' :(
asa ca dati in continuare si aberati la ce va nelamureste pe voi, ca eu ciulesc urekile :()
Laser frate!
#12
Postat 08 February 2005 - 11:20 AM
Am nevoie ca motorul meu sa mearga brici si sa nu tuseasca (lucru cam imposibil) , mai exact imi trebuie sa raspunda promt . Cum anume trebuie reglat ? O sa imi raspundeti ca trebuie reglat ca la carte.... :(
Acum pe motorul meu am rezonator. Rezonatorul ajuta sau impiedica raspunsul la acceleratie ?
Exista tips&tricks pe tema asta ?
#13
Postat 08 February 2005 - 11:47 AM
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#15
Postat 08 February 2005 - 07:39 PM
Ca la carte inseamna tot experienta. Asculti motorul si mai inchizi un pic jiglorul, mai deschizi aerul la relanti, in functie de cum raspunde. Si asa nu poti sa dai o formula exacta. Un reglaj de dimineata poate fi diferit de unul la miezul zilei, sau unul care a mers vara sa mai mearga si iarna, sau un reglaj este cand motorul e nou si altul cand se uzeaza. Totul se schimba si degetzelele trebuie sa invarta de reglaje, binenteles intr-o ordine si cu un scop. Dar daca nu inveti s-ar putea sa mearga bine cu John si a doua zi cand esti singur sa-i dai palme ca nu merge...te invat la prima iesire pe camp.
Eu chiar credeam ca ai disparut de cand nu ne-am vazut!
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#16
Postat 08 February 2005 - 10:01 PM
Rezonatorul face ce se zice, dar avand constructie mecanica "rigida" adica dimensiuni nereglabile, isi face treaba doar al o anumita turatie (frecventa). Turatia creste mult, e stabila, dar cred ca iesi greu din ea. Adica te trage brusc in turatia maxima si cand vrei s-o reduci, scade brusc. E o zona mai putin sensibila in jurul celei la care se produce rezonanta. E ca supraalimentarea la motoarele clasice. De fapt e o supraalimentare si asta. Dar are un fel de inertie. Pentru restul regimului, daca e sa analizezi suprafetele de curgere, o sa vezi ca-i o pacoste. Adica suprafata de iesire din rezonator e mult mai mica decat a ferestrelor din carter. Ce-o fi asta?
Si mai e o problema ca eu nu cred in performanta pana nu-o vad masurata pe stand. Adica cu motorul in sarcina, cu rezonator si fara, la turatia de la care iti intra in rezonanta. Dar pe un stand, cu ceva instrumente, fara sa fii influentat de zgomot, ca urechea te pacaleste.
Scuze ca am intervenit. Mai bine deschideai un subiect, ca-i mult de discutat si interesant.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 08 February 2005 - 10:05 PM
Telefon: 0721 385365
#17
Postat 08 February 2005 - 10:11 PM
bitex, la 8 Feb 2005, 22:01, a spus:
pai si atunci de ce este asa la moda?
or fi calculate pentru anumite motoare doar la anumite turatii (de ex maxima) sa scoti tot ce poate motorul?(ma gandesc la probe de viteza)
am vazut ca multi folosesc rezonatorul la modele.si nu s-au plans.din contra.
#18
Postat 08 February 2005 - 10:24 PM
Lasa ca intra maine Marinaru si poate va ia cu undele stationare, cu nodurile si ventrele, cum trebuiesc ele sa fie sau mai degraba sa nu fie...
La regimuri tranzitorii sau unde turatia variaza mult, ajung pe post de atenuatoare mai degraba. Si consuma inutil din puterea motorului, impiedicand evacuarea, in loc s-o ajute. Parerea mea! Las-o ba ca merge-asa...
Telefon: 0721 385365
#19
Postat 08 February 2005 - 10:49 PM
deci se poate intampla ca un rezonator mai mult sa te incurce decat sa te ajute (la un trainer normal de ex unde variezi turatia des in timpul unui zbor) .
se mai poate intampla chiar sa nu-ti dai seama ca pierzi din putere daca nu stii cum muncea motorul cu si fara rezonator.
(imi spuneai ceva de zeci de procente :D )
#20
Postat 09 February 2005 - 12:38 AM
La noi nu se intervine asupra reglajului in mers si nu stiu exact daca e foarte corect ce am zis. Dar tot am zis, ca poate ma corecteaza cineva si aflam cum e corect.
Am vazut cazurile: rezonator bine sau rau reglat/construit, dar n-am putut compara (prin rulare pe pista) acelasi model cu si fara rezonator. Dupa ureche poti fi pacalit de intensitate sau frecventa. Parerea mea!
Telefon: 0721 385365
#21
Postat 09 February 2005 - 08:21 AM
Scuze de off topic Bogdane, dar omu a intrebat si m-am gandit sa ma bag si io in seama cu cunostintele mele...
Big.
#22
Postat 09 February 2005 - 09:53 AM
Acum la reglaj. Stiu ca sunt cativa pe camp care stiu sa regleze foarte bine. Acum chestia asta nu e monopol, si sunt sigur ca pot sa invat si eu (oricum merci pt sfaturi si ajutor) . Trebuie sa exista o tehnica , completata bineintes pe parcurs cu experienta , care sa te ajute sa reglezi motorul cum vrei tu. Am vazut pe camp destule motoare bine reglate si nu toate erau reglate de John (deci stie mai multa lume). Plus ca pe John nu il cunosc decat din vedere si nu imi vine odata la 10 minute sa il rog sa imi regleze motorul. Am facut asta cu grig si acum e timpul sa invat. Basic stiu , reusesc sa dau singur drumul la motor , sa il fac sa mearga la max, sa imi dau seama de ce merge prost de ce nu porneste etc dar reglajele de finete sunt problema.
Pe marea majoritate a motoarelor sunt doua reglaje . Unul pt relanti si celalat pt reglajul de debit. Reglajul de debit e destul de simplu de setat.Strangi de el pana motorul ajunge la turatia maxima . Ridici avionul pe verticala daca se opreste mai deschizi un pic (foarte putin ) si invers la orizontala. Ideea e ca dupa ce ai reglat turatia maxima sa il inchizi un pic pentru ca in zbor intra mai mult aer in carburator din cauza vitezei . Va rog sa ma corectati daca gresesc !!
Acum reglajul de relanti . Aici e buba mare. Nu am reusit niciodata sa il reglez . Ideea era ca daca e prea strans nu sta la relanti daca e prea deschis nu accelereaza promt si io vreau sa reaspunda la acceleratie cand vreau io nu cand vrea el Zic bine ?
Astept sfaturi si explicatii pentru ca stiu ca stiti !
#23
Postat 09 February 2005 - 10:10 AM
Mai bine spune ce motor ai, si daca are cineva o carte tehnica poate i-ti trimite o copie (eventual scanata).
Eu am vreo doua motoare OS max cu cartile aferente. Daca ai asa ceva, spune si-ti trimit eu. Daca nu, bafta in continuare. Nu cred sa existe motoare fara carti tehnice, alea-s shtifturi.
#25
Postat 09 February 2005 - 10:30 AM
Tot in carte iti explica niste pasi mecanici care te ajuta sa reglezi motorul .
PS: Am citit articolul ala, m-a luminat dar pe mine ma interesa daca vreau raspuns fin la turatie daca sa schimb rezonatorul cu toba normala . Am aflat trebuie toba normala .
Aceasta postare a fost editata de ZOD: 09 February 2005 - 10:40 AM
#26
Postat 09 February 2005 - 10:46 AM
Dom*PROFESOR, la 8 Feb 2005, 20:39, a spus:
...ce auzi?
Nici eu nu am spus ca daca ii face cineva un reglaj, sa il lase asa, am spus ca de la unul ca John poate invata cum se face. De ce John? Pentru ca e modest si gata, si nu se baga ca musca in curu' calului ca altii.
In rest, are dreptate Non Profesor cu tot ce afirma mai apoi, mai putin cu disparitia lu' Zod de pe camp. O fi disparut de pe campul de la Pipera...
Aceasta postare a fost editata de BogdanStancu: 09 February 2005 - 10:49 AM
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#27
Postat 09 February 2005 - 10:55 AM
Citeaza
Dupa ce ai gasit turatia maxima, jiglorul trebuie deschis si nu inchis...
Acuma sa povestesc cum imi reglez eu motoarele:
- deschid jiglorul destul de mult la pornire ca sa fie uns bine. E bine pentru viata lunga la motor.
- accelerez la maxim si incep sa inchid jiglorul pana cand ajunge la turatia maxima, apoi mai deschid 2-3 dinti
- aduc la min si reglez din telecomanda relantiul
- cu relantiul reglat accelerez usor la 50% si apoi reduc la relanti. Dupa 5-10 secunde (nu mai mult) accelerez brusc la maxim. Im mod normal ar trebui sa raspunda dar daca are tendinta sa se opreasca mai deschid putin jiglorul. Atentie! Sa nu accelerezi brusc dupa ce sta mult timp la relanti pentru ca sunt sanse mari sa moara. E ok daca poti reduce si accelera in intervale scurte de timp. Acuma depinde foarte mult si de motor. Unul din ele (OS de 4cc) raspundea foarte bine la acceleratie si mergea brici. In schimb SuperTigre-ul de 10cc nu raspunde chiar asa de bine. Apoi mai depinde foarte foarte mult de bujie. Acum vreo 2 luni am schimbat bujia (niste jafuri) cu una OS calda. Merge super iar relantiul sta foarte jos.
#29
Postat 09 February 2005 - 01:21 PM
Citeaza
Asa ceva. Am inteles ca motorul ar merge in zbor cu pana 30% mai sarac...dar astea sunt doar din auzite.
#30
Postat 09 February 2005 - 01:43 PM