Elicea Optima Mutat de la Jurnal de Zbor Craiova
#1
Postat 03 June 2009 - 09:52 AM
#2
Postat 03 June 2009 - 10:35 AM
In interiorul acelei benzi gri, daca alegi o elice cu diametru mai mare si pas mai mic vei avea tractiune mai mare si viteza mai mica, si invers, diametru mic si pas mare, viteza mare si tractiune mai mica. E ca la masina la cutia de viteze.
Daca ma intrebi ce se intampla daca le alegi pe ambele mari... motorul va fi suprasolicitat :lol:
Fisiere atasate
-
topflight.gif (82.08K)
Number of downloads: 572
#3
Postat 03 June 2009 - 12:15 PM
Mersi. SI pentru motoare electrice, cum alegem?
#4
Postat 03 June 2009 - 12:35 PM
blackheart, la Jun 3 2009, 01:15 PM, a spus:
Nu, se refera la tractiune. Care tractiune se masoara in N (sau kgf, pentru comoditate). Pasul e a doua marime din caracteristica unei elice (11x6 are pasul 6 in si diametrul de 11 in). Nu il masori tu, e dat de fabricant...
Citeaza
In principiu pentru fiecare motor exista o plaja recomandata de elice, in functie de utilizarea finala a motorului si de caracteristica "lantului energetic" (acumulatoru, regulator, motor). De exemplu nu pui elice care sa traga 37 A pe un motor de maxim 35 A. Scrie in fisa fiecarui motor in parte, si in general si pe site-urile producatorilor.
#5
Postat 03 June 2009 - 12:43 PM
blackheart, la Jun 3 2009, 01:15 PM, a spus:
Mersi. SI pentru motoare electrice, cum alegem?
Cand se invarte, orice punct de pe pala unei elice parcurge in aer o spirala.
Pasul reprezinta lungimea acelei spirale cand elicea face o tura.
Sau, altfel spus, cu cat inainteaza o elice cand efectueaza o tura, in conditii ideale de sarcina zero.
La echivalarea unui motor electric cu unul termic poti folosi o formula empirica, dar suficient de precisa:
1 cubic inch = 1000W
Altfel spus, un motor termic de 0.4 se poate inlocui cu unul electric de 400W, adica aprox 36A din 3s lipo 11V
#6
Postat 03 June 2009 - 01:11 PM
Despre formula empirica....Am oarece dubii. Te rog sa ma scuzi.
Un motor de .4in are minim 1HP. Asta face 745W. De fapt se duce spre 1 000W. In nici un caz nu ii poti inlocui cu un motor de 400W. In plus la motoarele electrice se da puterea consumata. Daca la cele fara perii avem un randament de 70....80% la cele cu perii este dezastru.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 03 June 2009 - 01:11 PM
#7
Postat 03 June 2009 - 01:35 PM
dan_mitea, la Jun 3 2009, 02:11 PM, a spus:
Despre formula empirica....Am oarece dubii. Te rog sa ma scuzi.
Un motor de .4in are minim 1HP. Asta face 745W. De fapt se duce spre 1 000W. In nici un caz nu ii poti inlocui cu un motor de 400W. In plus la motoarele electrice se da puterea consumata. Daca la cele fara perii avem un randament de 70....80% la cele cu perii este dezastru.
Daca ti-a placut asa mult graficul, uite si sursa:
http://www.hooked-on-rc-airplanes.com/mode...propellers.html
Referitor la empirica... evident ca si acolo de unde am luat aceste informatii se incinsese disputa. :blink:
Am retinut ca cineva zicea ca de abia la 0.6cuin putem vorbi de 1HP.
Asa ca daca e empirica... Avem altceva mai stiintific de pus in loc ?
@Silviu: sunt de acord ca de la #20 sa se mute undeva in tehnice, cu un titlu adecvat, numai ca nu sunt nici initiator topic, nici cel care a pus prima data intrebarea off-topic.
#8
Postat 03 June 2009 - 02:39 PM
#9
Postat 03 June 2009 - 05:08 PM
Citeaza
WTF?! cum adica "feedback"? E un circuit trifazic generand camp magnetic invartitor; de unde au scos "feedback"-ul?
#10
Postat 03 June 2009 - 06:06 PM
ave, la Jun 3 2009, 06:08 PM, a spus:
WTF?! cum adica "feedback"? E un circuit trifazic generand camp magnetic invartitor; de unde au scos "feedback"-ul?
S-a discutat de multe ori. La un moment dat reguatorul "alimenteaza" 2 din cele 3 faze, iar pe cea de a treia fraza masoara tensiunea autoindusa pentru determinarea pozitiei rotorului. Asta-i feedbackul, de aici stie cand sa "schimbe" faza.
#11
Postat 03 June 2009 - 06:15 PM
#12
Postat 03 June 2009 - 06:23 PM
renatoa, la Jun 3 2009, 02:35 PM, a spus:
http://www.hooked-on-rc-airplanes.com/mode...propellers.html
Referitor la empirica... evident ca si acolo de unde am luat aceste informatii se incinsese disputa. :(
Am retinut ca cineva zicea ca de abia la 0.6cuin putem vorbi de 1HP.
Asa ca daca e empirica... Avem altceva mai stiintific de pus in loc ?
@Silviu: sunt de acord ca de la #20 sa se mute undeva in tehnice, cu un titlu adecvat, numai ca nu sunt nici initiator topic, nici cel care a pus prima data intrebarea off-topic.
Aici ramane sa stabilim in cine avem incredere. De ce as crede...nu stiu pe ce baze...pe un necunoscut de pe RC Groups si nu as crede pe OS cand spune ca motorul lui de .46 are ''Power Output: 1.65ps/16000 RPM''? Crezi ca OS isi permite sa dea informatii false? Nu ar fi imediat contrazis de concurenta?
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 03 June 2009 - 06:25 PM
#13
Postat 03 June 2009 - 06:47 PM
http://www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350...ml#Anker1591256
si doua extrasuri:
When the motor turns, it will generate 3 position signals, so-called EMK signals.They tell the processor ("Motor-Steuerung" in the diagram) what the position of the rotor is. On the scope screen picture this is the lower, purple, curve.
Fisiere atasate
-
speedy_bl_block.gif (9.16K)
Number of downloads: 433
Aceasta postare a fost editata de liviu_vladut: 03 June 2009 - 06:47 PM
#14
Postat 03 June 2009 - 07:06 PM
Multumesc mult tuturor.
#15
Postat 03 June 2009 - 07:14 PM
#16
Postat 03 June 2009 - 07:21 PM
dan_mitea, la Jun 3 2009, 07:23 PM, a spus:
Puterea la motoarele termice este masurata pe un banc special cu un dinamometru. Daca am folosi motorul la un automodel, atunci sa zicem ca puterea reala corespunde cu cea indicata de producator. La motoarele de aeromodel, randamentul este foarte mic datorita turatiilor uriase ale elicii deci pierderilor de putere prin frecarea palelor cu aerul. La 10.000rpm cam 1/2 din putere se pierde prin frecarea palelor cu aerul.
Mai este si problema ratiei putere /cuplu. Un motor electric brushless are cuplul ~ constant pe toata plaja, unul brushed are cuplul maxim pe la 800 - 1000rpm. Un motor termic are cuplul maxim undeva intre 9000 - 12000rpm. In termeni de cuplu, aproximarea data de Renatoa este adevarata, un brushless de 1000W este echivalent cu un motor de 15 - 16 cc.
Formula care leaga puterea de cuplu este: P = ( C * T ) / 716 ; unde P este puterea in CP ; C este cuplul in Kgfm (daca e in daNm se pune 730 la numitor, daca e in Nm se pune 7300 la numitor) ; T = turatia in rpm.
Aceasta postare a fost editata de ERASER: 03 June 2009 - 07:25 PM
TEL. 0726.191.725
#17
Postat 03 June 2009 - 07:23 PM
#18
Postat 03 June 2009 - 07:42 PM
Aceasta postare a fost editata de ERASER: 03 June 2009 - 07:47 PM
TEL. 0726.191.725
#19
Postat 04 June 2009 - 01:19 AM
Acum sa restrangem aria. Daca avem elicea invartita de un motor de 1 000W, output, ca-i electric sau ca-i termic, efectul este acelasi. Singura grija este sa fie aleasa corespunzator. In formula puterii nu se specifica, si-i normal asa, nicaieri cum este obtinuta.
PS. In privinta cuplului faci o grava confuzie. Formula se refera la forta pe care o obtii la capatul unei parghii invartita de ax. Cu cat bratul este mai mare forta este mai mica. Nu are nici o legatura cu diametrul axului motorului sau al rotorului.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 04 June 2009 - 01:25 AM
#20
Postat 04 June 2009 - 12:54 PM
De ce oare?
#21
Postat 04 June 2009 - 01:07 PM
Ai verificat daca in urma ruperii elicii axul motorului a ramas drept?
Ai verificat daca, dupa ce ai pus noua elice, nu ''bate''? Asta o faci simplu privind elicea care se invarte din laterala. Varfurile trebuie sa fie in acelasi plan.
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
#22
Postat 04 June 2009 - 01:10 PM
Daca axul s-a indoit ce fac? schimb motorul?
Nu stiu sa verific daca bate...
Mersi
#23
Postat 04 June 2009 - 01:18 PM
Pentru ax...profi este sa schimbi axul. Dar daca lucrezi cu ciocanul poti mai rau sa faci. Se poate si incerca sa-l aduci usor cu un patent. Daca esti indemanatic....ai o sansa.
Dar, in prima faza, daca nu-i foarte stramb, iti sugerez sa fixezi elicea echilibrata pe motor. Privesti din lateral cum se invarte, desfaci, mai prinzi o data in alta pozitie, etc. Si, daca ai noroc, vei gasi o pozitie in care nu ''bate''.
Baftaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 04 June 2009 - 01:20 PM
#24
Postat 04 June 2009 - 02:26 PM
Elicile cad vin din fabrica, nu sunt si ele echilirate? Chiar mi-e frica sa nu fi strambat axul. Daca e stramb, unde gasesc ax pentru out-runner?
Daca are cineva din Craiova dispozitivul pentru elice, am si eu nevoie de unul. Multumesc.
Aceasta postare a fost editata de blackheart: 04 June 2009 - 02:26 PM
#25
Postat 04 June 2009 - 03:00 PM
Aceasta postare a fost editata de liviu_vladut: 04 June 2009 - 03:05 PM
#26
Postat 04 June 2009 - 05:02 PM
liviu_vladut, la Jun 4 2009, 04:00 PM, a spus:
E 9 lei la pasare, 3 euro la Lindinger. La Lindinger costa transportul de te rupe, si mai trebuie si card.
Citeaza
Daca doar a rupt elicea la aterizare c-a muscat cu ea din pamant, cele doua elice noi sunt dezechilibrate. Axul se indoaie cand infigi avionul in pamant cu motorul inainte, sau daca dai in beton/asfalt cu o elice dura si motorul turat bine.
Citeaza
Desigur, de-aia Romulus a dat 15 minute la pila ca sa centreze gaura unei elice APC pe care a pus-o pe Acromaster, acum un an. De-aia am muncit si eu 10 minute sa echilibrez alta elice APC, acum vreo luna si ceva. Si de-aia se recomanda sa verifici apriori orice elice, oricat de bine turnata. ATENTIE: verificarea se face intr-o incapere unde NU AI CURENTI DE AER, altfel degeaba...
#27
Postat 04 June 2009 - 05:11 PM
#29
Postat 04 June 2009 - 05:30 PM
#30
Postat 04 June 2009 - 05:37 PM