MOTOARELE DE RACHETE
#1
Postat 10 January 2003 - 11:22 PM
Ma adresez celor care cunosc pentru multumirea si fascinatia celor necunoscatori.
Stiu ca motoarele de rachete le facea dl MORARU Silvestru de la Suceava, si sunt si astazi folosite de Federatie, pe clase de putere.
Mai stiu ca trebuie si ceva experienta si implica si un grad de periculozitate. Cu mult timp in urma am lansat rachete cu motoare de maxim 10 ns. Vroiam un motor mai mare si nu m-a ajutat nimeni.
Daca cineva ne poate face o disertatie pe aceasta tema am ramane recunoscatori. Asteptam retete de fabricatie si tehnologie.Cine nu vrea sa aiba o cutie cu motoare?dar un geamantan ?si sa stea toata ziua pe camp si sa lanseze rachete?
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#2
Postat 11 January 2003 - 11:33 AM
cam peste 100Ns .Daca as avea un strungar priceput si azotat de potasiu as putea sa fac ca pe banda rulanta :D
#3
Postat 11 January 2003 - 04:48 PM
Imi cer scuze ca iarasi am facut o pauza de scris pe forum... de vina sunt profesorii si cei care au inventat sesiunea de examene :) oricum... sunt necesare si astea :)
Multa vreme am fost pasionat de constructia de motoare de rachete si de gasirea unor combustibili solizi mai eficienti decat pulberea neagra folosita in mod curent in rachetomodelism.
Recomand pentru mai multe detalii cartea: "Calculul si constructia rachetelor" scrisa de Ion marinescu si altii aparuta la Editura Didactica si pedagogica Bucuresti- 1962 (sper sa nu fi gresit anul sau editura...). Eu am gasit aceasta carte la Biblioteca din galati si la vremea respectiva am reusit sa inteleg anumite "chestii" interesante legate de motoarele racheta cu propergoli solizi. In aceasta carte este facuta si discutia motoarelor racheta cu propergoli lichizi.
In cateva cuvinte: pentru un motor racheta cu combustibil solid se calculeaza lungimea, diametrul, sectiunea critica (minima a ajutajului), sectiunea de iesire a ajutajului astfel incat incarcat cu un anumit combustibil (ales initial in functie de posibilitatile constructorului) motorul va dezviolta o anumita forta de tractiune medie pe o anumita durata de timp. Trebuie remarcat faptul ca in general forta de tractiune nu este constanta... crescand la inceput ajungand la un palier si apoi scazand. Aceste particularitati sunt legate printre altele si de geometria cartusului de combustibil din motor. Astfel daca ardere este frontala (de la un capat spre celalalt) atunci cele spuse mai sus sunt aproximativ exacte (discutia exacta implica folosirea unor relatii matematici ce descriu destinderea adiabatica a gazului prin ajutajul motorului). Daca ardere se face din centru spre exterior (cartusul de combustibil are initial un cilindru centrat al carui suprafata laterala incepe sa arda) atunci pentru aceleasi dimensiuni geometrice vom obtine o forta de tractiune mai mare decat pentru o ardere frontyala iar functia T(t) adica forta de tractiune legata de timp va fi alta.
Cu alte cuvinte motoarele racheta se pot calcula (destul de exact dar nu foarte exact...) daca se alege un anumit tip de combustibil si forta si durata de ardere. Apoi prin experimentari se mai pot ajusta anumite lucruri. Trebuie remarcat ca este necesar in cazul calculelor preliminare sa se faca o evaluare a temperaturii flacarii de evacuare a gazelor aceasta limitand gama de materiale ce pot fi folosite pentru ajutaj (la motoare de impuls mare se folosesc oteluri speciale aliate cu metale rare si scumpe bineinteles).
Un alt lucru demn de remarcat: fiecare tip de combustibil are o anumita viteza de ardere care depinde de presiunea la care se realizeaza arderea. De obicei constructorul alege o presiune in camera de ardere care sa nu-i puna probleme constructive (sa poata fi realizabila camera de ardere din materiale normale) dar in acelasi timp combustibilul ales sa arda eficient. La presiuni mici combustibilii nu ard eficient. Viteza de ardere a unui combustivbil pe baza de nitroglicerina este dependenta de presiune in felul urmator: v=C*p0^n unde c este o constanta (de obicei aproape de 0.1) p0 este presiunea in camera de ardere iar puterea n la care se ridica p0 este indicele politropic al gazelor ce rezulta din ardere. Indicele politropic este legat direct de gama care este indicele adiabatic al gazelor si cu ajutorul caruia se poate exprima viteza sunetului intr-un gaz. Acesti indici (ciudati la prima vedere) caracterizeaza "elasticitatea" atat mecanica cat si termica a unui gaz (un fizican va rade de mine ptr asemenea exprimare dar aici esential este sa intelegem principiile de lucru).
Cam atat am vrut sa completez vizavi de motoarele racheta cu combustibil solid. Oricum stau la dispozitie pentru eventuale alte discutii pe aceasta tema.
MIG-29
#4
Postat 13 January 2003 - 03:06 PM
ce vedeti voi pe la straini nu e chiar asa de simplu de procurat, ei lucreaza cu substante organice,asa ca ....mai bine discutati cu un chimist.
Secretul nu sta doar in puterea de ardere a pulberii ci si in ajutaj si camera de ardere.
detalii la aerosv@yahoo.com :rolleyes:
#6
Postat 20 January 2003 - 06:38 PM
Radu, la 11 Jan 2003, 11:33, a spus:
cam peste 100Ns .Daca as avea un strungar priceput si azotat de potasiu as putea sa fac ca pe banda rulanta :D
ma daca iti dau azotat de potasiu imi faci si mie niste motoare de rachet
sa ma contactezi cu un rasp la
stefan_my2003@yahoo.com
ok
mai vb noi
#7
Postat 20 January 2003 - 06:38 PM
#10
Postat 23 January 2003 - 11:43 AM
eu te ajutam cu azotat
dar na ma...eu iti dau azotat si tu mai cauti un strungar
la noi in sv sunt multi priceputi chiar si unchesu meu
:D
dar na nu cred ca te poti baza pe mine in treaba cu strungarul
bye
#11
Postat 23 January 2003 - 05:54 PM
Apropo trebuie azotat de potasiu (KNO3) nu de amoniu
#13
Postat 24 January 2003 - 05:09 PM
Acum intrebarile:
Ideea e chiar asa de prosteasca?
A facut cineva asa ceva? Macar ceva asemanator? Mai e cineva interesat de asa ceva?
Accept sfaturi, indicatii, dar nu garantez ca le si respect. Fiecare om are pata lui pe creier.
Urmeaza o intrebare de lenes: are cineva niste documentatie pentru motoare cu comb. lichid? Da' nu-i nici o graba, ca mai am si altele de facut intre timp. (Obs: am facut multe motoare cu pulbere, am ars multe motoare, explodat si mai multe, am verificat zeci de compozitii, am facut chimie pâna mi-a dat pe nas. Doar ca la noi la club nu s-au facut rechetomodele). Strungar sunt (cu acte cu tot), materiale cred ca am, asa ca astept ceva vesti de la cei cu experienta.
Ovidiu.
Telefon: 0721 385365
#14
Postat 24 January 2003 - 09:07 PM
De tine ii misto de tot ca esti strungar ,ca poti sa-ti faci carcase de motoare o gramada :D
#16
Postat 24 January 2003 - 09:51 PM
Poti sa faci la strung ajutaje LAVAL (stii ce-s alea (clopotele alea care-s si la rachete)
Un sac de nitrat de amoniu 95% puritae special pt explozibili de 50 kg este 500.000 iar 20Kg de zahar nu cred ca e mai mult de 400.000 ieftin nu!!!! ajutaj imi trebuie, Ia zi radule te bagi???
Si apropo ce Binder ai de la SkySpy
Poate incercam si cu magneziu ca au 200s impuls (caa 2000m/s viteza de ejectie) da' 1kg de magneziu este 30euro!!!
#18
Postat 25 January 2003 - 09:39 AM
Cred ca stiti ca tuburile subtiri si lungi sau inelele (subtiri) se prelucreaza greu pe strung, fara tot felul de accesorii. Ca sa mai scurtez discutia, pentru diametre si dimensiuni mici pot folosi ce am aici, pentru diametre mari trebuie sa merg in alt atelier. Nu stiu daca am material pentru dimensiuni foarte mari. Cred ca as avea curaj sa incerc, daca aflu si niste dimensiuni de gabarit. Pe moment sunt rezervat ca nu cunosc mai multe amanunte. Precizez ca inca nu fac nimic pentru bani sau contra cost. Totul e gratuit (daca-i pasiune) si e facut in timpul liber. N-o sa fie usor, dar putem incerca. Mai avem destule de vorbit.
MrSpace, am inteles ca esti student prin UPB? Daca DA, suntem colegi. E fain, cred ca ne putem intâlni. Ce inseamna pentru voi un motor "mai maricel"? Bafta in sesiune!
Ovidiu.
Telefon: 0721 385365
#19
Postat 26 January 2003 - 03:14 AM
Cel mai mult ma interesa daca poti sa faci ajutaje LAVAL cu aripioare in interiorul lui (Ca la racheta aia de la muzeul militar)
Maricel pai o racheta de 10kg plina si din care 5 kg combustibilul, o sa fac cand o sa am timp un program de calcul al traiectoriei unei rachete ca am niste idei si surse de info bune! mai e nu te speria:)
A si radule uite aici VI-ul de la aplicatia pe care ti-am dat-o.
Fisiere atasate
-
putere_de_zgomot.vi (78.94K)
Number of downloads: 106
#20
Postat 26 January 2003 - 06:25 PM
#21
Postat 26 January 2003 - 06:46 PM
nu cred ca nu ati remarcat faptul ca nu exista o diferenta prea mare intre propergolul pe
baza de "candy" zahar si cel cu rasina epoxydica.Singurul mare avantaj ar fi ca nu mai trebuie
topite impreuna eliminindu-se pericolul de incendiu sau explozie.Asta e parerea mea.
Faceti si voi o comparatie:
1 kg KNO3-0,5 €
1 kg zahar-0,5 € aprox. ca nu stiu bine preturile din ro.
1 kg rasina epoxy 21 €
Skyspy
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#22
Postat 26 January 2003 - 06:58 PM
1 Pericol de explozie in amestec cu substante combustive ( Mg, Zahar etc.)
2 Aprinderea grea v-a mai explicat si Marinaru.In cazul in care ati folosi o mica capsa pirotehnica s-ar
putea sa-l transformati in exploziv.Ca o paranteza va spun aici cel mai simplu exploziv e NH4NO3
amestecat cu 4-5% motorina si o capsa pirotehnica.Eu nu sint chimist dar sa dea D-zeu sa n-am
dreptate.Eventual amestecat in procentaj mic sa zic 20-30% cu KNO3 ca sa mai marestivolumul de
gaze evacuate?
Skyspy
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#23
Postat 27 January 2003 - 11:30 AM
Ovidiu.
Telefon: 0721 385365
#24
Postat 07 February 2003 - 03:06 PM
Citeaza
1 Pericol de explozie in amestec cu substante combustive ( Mg, Zahar etc.)
Azotatul de amoniu este unul dintre cei mai stabili explozivi. Nu e nici un pericol sa-l amesteci cu materiale combustibile (zahar). Este foarte greu de initiat. Cineva spunea ca daca toata viata ai dormi cu un sac de NH4NO3 sub pat, mai degraba risti sa mori din cauza unui meteorit decat din cauza sacului. De aceea ANFO (NH4NO3 si motorina) nu se poate detona cu o simpla capsa. Este nevoie de cel putin 50 g TNT/kg. Are nevoie de o cantitate minima de energie pentru a-si sustine reactia de descompunere, dar asta este o alta poveste. Dumnezeu a dat :huh:...
Nu inteleg la ce aveti nevoie de strung pentru a fabrica motoare de racheta ?! Pentru matrite (tub+tija) sau pentru carcasa motorului ? Daca e pentru carcasa, si daca carcasa este metalica, atunci rezultatul este ca te joci de-a Unabomber-ul !
#25
Postat 07 February 2003 - 04:23 PM
Pa!
Telefon: 0721 385365