Sisteme de recuperare cum sa facem un sistem perfect
#1
Postat 05 May 2004 - 12:04 PM
Pentru toate tipurile de rachete , pe care le putem face noi ! http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/ic_19.gif :)
--------------------
#3
Postat 05 May 2004 - 01:05 PM
Pana acum nu aveam nevoie de sistem de recuperare ca erau facute sa explodeze in aer sau la impact, ca nu prea eram dus la biserica. Modelismul vad ca e altceva. Ma interesa doar distanta si traiectoria, nu si recuperarea. Nu stiu nici acum daca motoarele mele au intarzietor sau nu, si daca n-au, nu e placut sa-ti arunce parasuta in plina viteza. Chiar si asa am constatat ca folia de parasuta era prea sensibila la temperatura. Am facut parasutele frumoase, dar prea mari ca diametru din moment ce si fara ele (sau cu ele nedesfacute) cadeau lin pe pamant. Am uitat sa iau talc la mine si chiar si cu 3 tampoane de vata flama era prea puternica. In cele din urma le-am invelit integral in hartie si a fost OK. Am senzatia ca motoarele arunca parasuta si fara pulberea suplimentara. O sa fac proba cu un motor pe banc si poate masor si forta de tractiune, ca nu-i foarte greu.
Daca tot incepem discutia poate incercam sa construim un altimetru ceva mai micut, cu dimensiuni acceptabile care sa poata incapea in orice model? Ca nu-i usor sa apreciezi inaltimea daca stai sub model si cum alte sisteme nu avem inca, poate gasim ceva ieftin si bun. Si poate le facem ceva mai usoare? Ale mele erau usoare ca erau mici, doar din 2-3 straturi de hartie si balsa. Initial am facut conuri din polistiren, dar cand am vazut ca si pe alea din fag am de pus plumb am renuntat si le-am facut pe toate din lemn. Acum imi pare rau ca am renuntat la timer desi-l aveam cu mine, ca un timp de 5-6 secunde era suficient pentru indeparterea de rampa si nu mai umblam cu cablul dupa mine. Next time...
Poate gasim o solutie pentru stabilizatoare adevarate de maxim 1 mm grosime si usoare, poate facem rost de conuri perfecte facute la strung pentru toate dimensiunile uzuale si eu poate fac rost de un regulament tehnic de rachetomodele din secolul asta sau macar valabil sa fie. Dar sa incepem cu ce a propul Ilie (apropo, sa te tragi 2 minute de urechi ca n-ai venit si tu...).
Partea rea e ca teoria o cunoastem cu totii dar nu tine figura. Hai sa vedem cum putem construi un intarzietor simplu in acelasi motor, pentru cazul cand n-are, sa vedem daca mai putem procura motoare din afara sau de pe la noi, dar bune si sa vedem tot ce se mai poate vedea.
Spor la treaba.
Telefon: 0721 385365
#4
Postat 05 May 2004 - 01:13 PM
Inaltimea se poate masura cu ajutorul unor aparate facute dint-un cadran gradat si o tzeava care se roteste in plan vertical pe cadran...cu o functie trigonometrica, si o distanta prestabilita fata de locul de lansare (minimum doua astfel de aparate, daca nu trei, la 120 grd unul fata de altul), se poate afla usor inaltimea, urmarind racheta cu ajutorul tzevii!!!...sau juma de tzeava, pe lung, ca un jgheab!!!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 05 May 2004 - 01:17 PM
Cu rabdare si ciocan.
#5
Postat 05 May 2004 - 01:22 PM
Acu' faza cu defloratul nu cred ca e ca in filme, ca in viteza lucru mare sa se deschida parasuta inaintea modelului ca el sa treaca prin ea. Poate se deschide in urma lui si sa zicem ca ori se "frige" ori se rupe.
PS. Poate cu o sticla in captul de sus al tevii merge mai bine. Pe post de lupa. Si nu plina cu apa.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 05 May 2004 - 01:25 PM
Telefon: 0721 385365
#6
Postat 05 May 2004 - 01:26 PM
Cu rabdare si ciocan.
#7
Postat 06 May 2004 - 07:08 AM
Mai e varianta cu timer dar de unde fac rost de el?
#8
Postat 06 May 2004 - 11:16 AM
C6-3:
http://radelow.modellraketen.net/5/motor/bp.jpg
structura in raze X:
http://radelow.modellraketen.net/5/motor/xbp.jpg
se observa clar, intirzietorul si amestecul de catapultare, iar Held 5000 (cel rosu):
http://radelow.modellraketen.net/5/motor/held.jpg
nu are amestec de intirziere
http://radelow.modellraketen.net/5/motor/xheld5.jpg
la C6-3 nu am avut probleme cu sistemul de recuperare, nu a rupt snurul care leaga virful, si parasuta de
corpul rachetei, in schimb la Held 5000 au fost probleme.
initial am crezut ca neavind intirzietor si amestec de catapultare ar fi cazul sa ii pun eu ... rezultatul ... sistem
de recuperare facut zob ... am incercat ulterior si fara sa m-ai adaug amestec de catapultare ... acelasi rezultat ... concluzia ... jetul de gaze ejectate este fff puternic ...
aveti mai jos linkul de la filmuletul cu lansarea (L racheta = 65 cm / motor = C6-3)
lansare skyman
#9
Postat 06 May 2004 - 10:44 PM
bitex, la 5 May 2004, 13:05, a spus:
Jiast in cheis, ciecherap:
http://members.aol.c...stee/altimeter/
sau ceva mai profi, altimetrul LoLo:
http://www.lomcovak.cz/a2/a2.html
#10
Postat 08 May 2004 - 02:45 PM
Pentru ca pe langa faptul ca vorbim de cu totul alte dimensiuni, mai e vorba si de alte considerente.
Deci propun sa ne hotaram, ca sa avem o linie bine stabilita a discutiilor.
Io am tot experimentat metoda cu pendulul gravitational si cu incarcatura de "ejectare" a parasutei (reteta cu Al/S/Pp) si am ajuns la concluzia ca la bancul de probe se intampla lucrurile usor diferit decat la racheta in zbor http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/smile.gif (io singur mi-am dat seama 8) )
Asa ca, de fapt, despre care tip de rachete discutam?
Aceasta postare a fost editata de Raga-Hemp: 08 May 2004 - 02:45 PM
#12
Postat 08 May 2004 - 10:04 PM
Parerea mea e ca faza cu pendulul gravitational nu tine, desi nu cunosc detaliile constructive. La fel cu nici un alt sistem bazat pe gravitatie. Acceleratia gravitationala e foarte mica pe langa ce apare la lansare, modelul se poate roti permanent in jurul axei se simetrie, traiectoria poate fi deviata de la verticala si permanent exista o acceleratie mai mare care poate fi constanta pana modelul ajunge cu varful in pamant in cazul unei traiectorii curbe. Daca e ceva cu articulatie mecanica (cupla de rotatie) poate aparea oricand o forta care sa duca la blocarea acesteia. Totusi ar fi bine sa nu generalizez.
Zic sa trecem concret la discutie ca poate apare ceva interesant.
Am observat ca varianta cu clapeta laterala actionata de curentul de aer care in momentul "opririi" modelului declansa parasuta, a avut o mica problema. Aripioara cred ca a schimbat directia modelului (dar sa zicem ca asta se rezolva prin constructie si posibilitatea lipirii ei de corp), i-a imprimat o miscare de rotatie care a stabilizat-o pe traiectorie, dar a mers cu motorul in plin pana la sol. Nu stiu ce dispozitiv sau mecanism putea sa intervina in proces... Sa zicem ca a fost un caz particular, dar tocmai in cazurile astea e interesant de construit ceva care sa functioneze. Ca daca-i pe verticala e OK, aproape nu conteaza, cade tot acolo.
Am lansat una mica pentru studentii mei ca nu mai scapam de gura lor. Le-a placut. In rest nika. Mai vorbim.
Spor la treaba!
PS. Intr-o zi cu soare am sa-mi intreb amicii de la alea 1:1 cum functioneaza sistemul de autodistrugere. La astea mici mi-ar conveni sa arunce conul, eventual incarcatura, inainte de a intra in "asfalt", desi cred ca se pot construi astfel incat sa nu devieze de la verticala. Posibil sa fie o falsa problema.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 09 May 2004 - 12:10 AM
Telefon: 0721 385365
#13
Postat 10 May 2004 - 07:17 AM
cum ziceam pe alt subiect... astazi am lansat cu motor de 10 Ns de trei ori o racheta... a functionat perfect :) si avea si aparat foto in varf.. daca si aparatul a mers ca restul rachetei inseamna ca am doua poze superbe (la prima lansare am uitat sa pornesc aparatul foto :) ).
MIG-29
#14
Postat 10 May 2004 - 08:49 AM
Va intreabam pentru ca diferenta cea mai mare, dupa parera mea este ca la rachetele mai mari motorul e inchis =>nu poti sa folosesti sistemul cu intarzietor+incarcatura de ejectare asa cum faci la alea mici.
Deasemenea, la rachetele mici ejectarea parasutei nu mi se pare atat de problematica, pentru ca se poate rezolva foarte usor folosind motoare "gata facute" cu tot cu incarcatura respectiva.
Eu cel putin nu am avut nici o problema la lansarile cu motoare de 10ns. Problema mea era ca mi se ardeau suspantele :), dar dupa cateva teste am rezolvat-o.
Referitor la sistemul cu clapeta, intrebarea mea este cum faci sa masori rezistenta la intindere necesara pentru arcul care o tine? Ca daca o faci cu sistemul "trial and error" strici cam multe motoare, si nu sunt deloc usor de facut.
Io nici acuma nu gasesc un strungar care sa imi faca B200-le de pe site-u lu Nakka :)
#15
Postat 10 May 2004 - 09:36 AM
Daca se doreste ceva mai fancy pentru rachetre mai mari si rachete imense se poate incerca varianta altimetru+ capsa detonatoare. trebuie insa facute calcule sa nu detoneze capsa inainte de terminarea motorului... sau se poate incerca accelerometru plus capsa detonatoare... in momentul in care motorul se termina accelerometrul declanseaza timer-ul... si dupa ceva secunde (stabilite de noi pe timer) se arunca parasuta. Atat accelerometrul cat si timer-ul sunt usor de facut si au dimensiunile de ordinul cutiei de chibrituri :) ).
Repet: acestea se justifica doar pentru rachetele mari!!! desi si la acelea se poate adapta varianta clasica.. intarzietor in motor si exploziv :)
MIG-29
#17
Postat 10 May 2004 - 12:48 PM
deasupra intarzietorului pui explozibil pentru parasuta :)
MIG-29
#18
Postat 11 May 2004 - 01:31 PM
#19
Postat 11 May 2004 - 01:53 PM
Iar daca e mai mica sunt mai mici sansele de distrugere , depinde de ce motor folositi , si de carcasa (corpul)!
Ar fi mai bine sa fol. metoda veche cu pulbere neagra!
Adica intre combustibil si declansator sa se puna o moneda gaurita sau o forma asemanatoare dar din hartie, iar prin acea gaura (mica) sa se bage un fitil!
Fitilul ar fi bine sa fie luat de la o artificie sau daca gasiti cumparat ! pt. ca ,cu cele home made s-ar putea sa nu reuseasca , sau cu o intarziere prea mare!
Stiu asta din proprie experienta!
Apropo mai vinde cineva azotat de K? Sau cumpara cineva pt. mine pe o firma , la coanda?
--------------------
#20
Postat 28 June 2004 - 11:47 AM
In momentul in care racheta se inclina mai mult de 90 de grade mercurul inchide circuitul shi se declanseaza incarcatura de catapultare
Pt incarcatura de catapultare folosesc un cartus gol in care introduc o capsa home-made shi apoi praf de pushca (pt vanatoare) in capat pun un "capac" daca ii pot spune asha din carton care sa intre cat de cat fix in cartush
capsa este conectata la declansatorul de mai sus shi la o baterie de 12V care este ff mica shi costa numa 30.000
Aceasta postare a fost editata de D3xt3r_Jr.: 28 June 2004 - 11:48 AM
#21
Postat 28 June 2004 - 12:35 PM
Pe probate. Lanseaza tu inclinat, astfel incat modelul sa ajunga foarte repede sub orizontala si sa coboare accelerat spre sol si vei vedea ca mercurul ramane tot pe fundul tubului, acolo unde a fost initial. Plus ca pentru pulberea de declansare nu ai nevoie de un cartus caci e prea greu. Ce rost are sa folosesti un cartus intreg cand in interior pui doar cateva granule de pulbere?
E drept ca sistemul functioneaza dar poate la fel de bine sa nu functioneze. Nu mai vorbesc de masa elementelor inutile pe acolo. Nu cred ca un rachetomodelist nu-i in stare sa faca un fitil care sa arda exact 2-4 secunde sau cat doreste el. Un tub metalic (mina de pix) plin cu pulbere e suficient pentru oricate secunde si arde sigur. Partea rea e ca trebuie facut ceva ca motorul sa nu declanseze (prin explozie) parasuta cand e aproape terminata arderea.
La anul la RR o sa verificam mai multe, sper.
Telefon: 0721 385365
#22
Postat 28 June 2004 - 04:52 PM
in legatura cu fitilul: nu pot pune un fitil deoarece am un motor de pe saitu lu nakka shi daca ii gauresc dopul sa zis cu el
chestia cu mercurul e de pe saitu lu nakka http://members.aol.c...kk/parasys.html intra acolo shi uitate la fig 3
#24
Postat 19 September 2005 - 05:14 PM
daca nu ai motor cu incarcatura gata facuta, ori proiectezi tu ceva ori pui un timer. mult mai usor. de multe ori racheta nu se rastoarna. iar daca are o traiectorie balistica(adicalea merge peste tot) giroscopu ala declanseaza si iti faci ferfelita parasuta.
deci giroscop NU
#25
Postat 20 September 2005 - 12:46 PM
Se pare ca pana acum sistemele de recuperare ce folosesc o intarziere sau o temporizare pentru deschiderea parasutei sunt cele mai folosite si cele mai fiabile.
La motoarele cu incarcatura de catapultare problema asteptarii e rezolvata prin constuctie, unde la capatul motorului este o bucata de combustibil ce arde incet(3, 5 secunde, etc.) pana cand modelul ajunge la apogeu.
La motoarele fara incarcatura de catapultare intarzierea trebuie rezolvata altfel:
- un fitil intre capatul motorului si o capsa pentru parasuta(solutie buna la modele mici)
- un circuit electronic de intarziere + o capsa pentru parasuta - solutie convenabila pt. modele mai mari unde greutatea lor e neglijabila.(bateria si circuitul daca sunt bine plasate pot fi folosite chiar pentu echilibrarea modelului)
Circuitul electronic mai mai ridica o problema : modalitatea de detectare a decolarii = startul temporizarii.
Solutii :
- un intrerupator la decolare : fie o litza rupta, fie o litza arsa de motor, etc.
- senzor de viteza(paleta in exterior ce apasa doua contacte)
- senzor de acceleratie(tubul cu bila de mercur si contacte)
Pentru alte sisteme electronice, fara temporizare, sunt tot felul de solutii interesante :
- senzori de altitudine prin masurarea presiunii atmosferice(cate 8metri / 1mBar)
- senzor de camp magnetic terestru ce depisteaza inclinarea la un anumit unghi fata de pozitia initiala.
#26
Postat 20 September 2005 - 01:15 PM
La o prima privire ai zice ca daca racheta merge in sus mercurul ramane jos iar cand modelul se intoarce mercurul vine spre varf.
Si eu am crezut asta multa vreme, dar nu e asa.
Din fizica stim ca fortza e direct proportionala cu masa si acceleratia :
F=ma, iar viteza depinde doar de acceleratie si de timpul aplicarii ei :
v=v0+a*t
Ce se intampla cu in rachetomodel?
La decolare motorul dezvolta o fortza(mai mare decat greutatea + rezistenta la aer in viteza) deci o acceleratie intr-un anumit timp, rezulta o viteza.
Cand motorul se opreste modelul este franat de greutate si rezistenta la aer.
Sa ne gandim la mercur ca si cum am fi intr-o masina. Cat timp merge motorul si marim viteza suntem impinsi in scaun inspre inapoi de inertie. La fel si mercurul va fi impins in partea de jos de greutate si acceleratia data de motor.
F=m*g+m*a
In momentul franarii intr-o masina suntem inpinsi inainte si ne tin (sper) centurile.
Modelul are viteza maxima in momentul opririi motorului(viteza mare = rezitenta mare la inaintare).
Atat asupra modelului cat si asupra bilei va actiona gravitatia g. Acceleratii egale rezulta efecte egale.
Modelul va fi in plus franat si de rezistenta la aer. Bila de mercur nu e franata de rezitenta la aer si o ia inaintea modelului, deci va urca spre varful rachetei in momentul opriri motorului!
La un motor ce arde(produce fortza) 0,3 secunde, urcarea pana la apogeu poate sa dureze chiar 6 secunde, depinde de masa modelului.
Salut!
#29
Postat 02 October 2005 - 07:57 PM