Electro: cum dimensionez circuitul electric la un avion?
#1
Postat 28 October 2008 - 11:47 AM
Avion termic. 180cm anvergura. Servouri mari.
6 bucati x Graupner DS8411 cu urmatoarele specificatii...
Operating voltage 4,8 ... 6 V
No-load current drain approx. 15 mA
Max. current drain 2200 mA
Torque approx. 115 Ncm (11500 cmg)
Holding power 180 Ncm
Rotary range 2 x 45°
Transit time 0,15
Weight 48 g
Dimensions (L x W x H) 39 x19 x 40 mm
Sigur, pe gaz nu va fi un asa servo, dar pentru acest exercitiu, il lasam asa...
Sa presupunem ca la no-load, consuma 15 mA. Adica 90 mA, adica nesemnificativ. Totusi are max, curent drain 2200 mA. Asta deja e ingrijorator. Inseamna un curent maxim absorbit de 13,2A.
Ce fac, dimensionez circuitul pentru asa un curent? La asa curent deja poate e nevoie de powerbox. Daca nu, cum dimensionez? Unii vor spune pune de 6A, ca oricum n-ajungi la 13,2A. Dar as avea nevoie si de ceva argumentatie tehnica.
Ma puteti ajuta?
#2
Postat 28 October 2008 - 12:02 PM
Un pb bun iti filtreaza zgomote, iti regleaza curentul, iti da date despre starea bateriei (bateriilor), cu costurile de rigoare. Nu cred ca te deranjeaza, atata timp cat nu ai probleme de grame, sa cumperi regulatoarele cele mai puternice, mai bine sa ai rezerva.
Acum, trecand la cazul tau, e putin probabil ca toate aservourile vor intra in stall (consum maxim), dar e bine sa te pregatesti pentru asa ceva si sa iei in calcul ca daca un (niste) servouri consuma mai mult, scade tensiunea, iar celelalte vor fi mai incete si probabil mai slabe la efort, asta in cazul in care alimentarea se face direct prin receptor.
Eu n-as lua in seama parametrul "no load", ci maidegraba curentul maxim consumat.
Aceasta postare a fost editata de BogdanStancu: 28 October 2008 - 12:03 PM
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#4
Postat 28 October 2008 - 01:44 PM
deci ce recomand eu: i-ati un regulator de 20A (duralite is ok si usoare) si pune 2 lipo pe el. O sa vezi ca are 2 mufe de alimentare pt receptor. Ai 2 variante. Ori le bagi pe amandoua in canale separate in receptor ori unul la receptor si altu la un Y pentru alimentarea servourilor independenta.
Regulatorul trebuie sa fie minim de amperajul maxim consumat teoretic (nu se stie niciodata daca ajungi la asemenea curenti dar nu strica sa nu iti puste regulatorul daca totusi o faci) :)
Numai bine,
Calin
Aceasta postare a fost editata de Kriminel: 28 October 2008 - 01:45 PM
#5
Postat 28 October 2008 - 10:12 PM
N-ai precizat dar banuiesc ca avionul e pt 3D. Altfel nu vad de ce ai folosi 8411 pe un avion cu o astfel de anvergura.
Consumurile de mai sus pot aparea doar in acest caz. Pt acrobatie simpla e destul si un reg de 3A.
#6
Postat 28 October 2008 - 10:44 PM
N-am precizat pentru ca n-am in minte inca un avion. Am cateva servo-uri 8411 si mai multe avioane. N-am decis inca cum la imperechez. Pentru cei care au trecut prin astea, totul pare simplu. Mie toate mi se par complicate si nu stiu ce si cum.
#8
Postat 28 October 2008 - 10:57 PM
am un vario-altimetru pe planor; imi spune si tensiunea de alimentare; inainte de a pune powerboxu pasiv pe el, ascultam ingrijorat tensiuna INTRATA in receptor (max 4A): la decolare, 6,9v, vinci, declansare, 3,9v, morcov, caca pe mine, vin la aterizare, nimic deosebit.
altadata, pb pasiv montat, duc planoru sus, fac acrobatie de la vreo 300m, intr-un picaj ma mananca in cur sa scot frana, nimic deosebit, vin la aterizare, frana de pe o parte scoasa, servoul ars, nu imi spunea nimic de tensiune; servo digital, 4,5 kile.
Morala fabulei: prima data probabil contactul a fost imperfect in receptor, a simtit imediat ca scade tensiunea; daca aveam nevoie de miscare de forta sau viteza in momentrul ala(ma urmaresti?), eram in copac; a doua oara, desi servoul ala era carbonizat, nu s-a simtit nimic, pentru ca servourile erau alimentate direct din pb. Asa ca....faci cum vrei. E banii tai. :)
Edit: daca nu gasesti specificatia, inseamna ca nu au cu ce sa se laude, poate vor sa vanda si powerboxuri, sau merg dupa principiu "your crash, my cash"
Aceasta postare a fost editata de BogdanStancu: 28 October 2008 - 10:59 PM
Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
#9
Postat 20 January 2009 - 12:58 AM
Dar...
Am reusit sa obtin 1,59A curent maxim in regulator, fara sa-l blochez. Am tinut de mansa maxim intr-o parte si i-am dat drumul, ea continuand sa vibreze pentru scurt timp. Curentul a fost 1,59A. Cu un singur servo.
Ce sa inteleg de aici? Ca nu voi avea probleme in zbor sau ca pentru asa servo, am nevoie de un powerbox separat?
Regulatorul cu ecran LCD este Microsens SOLID2-L1 cu display si switch magnetic. Receptorul este un Futaba 6014 2,4 GHz. Servo Graupner 8411A.
O sa mai incerc consumul cu inca un sensor Unilog si o sa fac un grafic aici.
Aceasta postare a fost editata de Romulus: 20 January 2009 - 12:59 AM
#12
Postat 20 January 2009 - 08:14 AM
Unul analogic va fi gata de lucru la urmatorul cadru, in maxim 20 mSec.
As monitoriza si sursa sa vad cat scade in acele momente.
#14
Postat 20 January 2009 - 12:59 PM
Romulus, la Jan 20 2009, 12:42 PM, a spus:
Uite ca unii sunt mai orbeti :blink: nu a fost clar pana nu ai precizat.
Asta inseamna ca ai o sursa buna, dar... asta ar trebui vazut si mai pe la sfarsit de "zeama" din sursa aia cum arata graficul.
Inca odata, curentul nu inseamna nimic, un NiMh poate da si 5A pe impuls, tensiunea e cea care iti va baga Rx-ul de 2.4G in reboot.
#15
Postat 20 January 2009 - 01:24 PM
Romulus, la Jan 20 2009, 01:43 AM, a spus:
Renatoa, am precizat, vezi quoate deasupra. Problema n-am spus ca e reboot de 2,4 GHz. Sursa de putere are tensiune constanta cat are baterie. Mai inainte de digital blackout, mi-e frica de curent prea mare prin circuitul de receptie, care ar putea praji diferite electronice pe acolo. 5 bucati servo cu consumul de mai jos, pot da curenti foarte mari...
#16
Postat 20 January 2009 - 02:15 PM
In poza ai in stanga doua bare paralele, sunt cele de tensiune. Masa in stanga la marginea PCB, plusul in interior.
Curentul vine de la pack-ul de receptie, sau de la BEC/ESC, intra prin mufa pe unul din pini unde il ai conectat, si apoi prin barele astea se distribuie la servo-uri.
Al treilea rand de pini, paralel cu barele astea de curent, sunt cei de control al servo, si nu au treaba cu curentul mare.
Cel mai sensibil punct care il vad in fluxul asta este contactul in mufa de la pack/bec/esc, la intrarea in receptor, acolo este singurul contact mecanic care suporta *suma* tuturor acestor curenti si care poate ceda, dar prin cedat inteleg rezistenta de contact mare, care poate duce iarasi la subalimentare Rx-ului, oricat de buna ti-ar fi sursa :blink:
Nu m-as duce cu temerile pana la acumulare de caldura si mufe topite, pentru ca acel curent e doar un spike.
Ca sa poti dormi bine noaptea, si iti permiti sa hackuiesti Rx-ul, ai putea sa il alimentezi prin fire lipite sau conectori minim de la T-Deans in sus, in loc de mufa servo standard.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 20 January 2009 - 02:18 PM