Modelism - RHC Forum: Electro: cum dimensionez circuitul electric la un avion? - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Electro: cum dimensionez circuitul electric la un avion?

#1 Useril este offline   Romulus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1190
  • Inregistrat: 02-June 08

Postat 28 October 2008 - 11:47 AM

Eu vreau o discutie generala dar am s-o pornesc de la una particulara... Se da urmatoarea problema.

Avion termic. 180cm anvergura. Servouri mari.

6 bucati x Graupner DS8411 cu urmatoarele specificatii...

Operating voltage 4,8 ... 6 V
No-load current drain approx. 15 mA
Max. current drain 2200 mA
Torque approx. 115 Ncm (11500 cmg)
Holding power 180 Ncm
Rotary range 2 x 45°
Transit time 0,15
Weight 48 g
Dimensions (L x W x H) 39 x19 x 40 mm

Sigur, pe gaz nu va fi un asa servo, dar pentru acest exercitiu, il lasam asa...

Sa presupunem ca la no-load, consuma 15 mA. Adica 90 mA, adica nesemnificativ. Totusi are max, curent drain 2200 mA. Asta deja e ingrijorator. Inseamna un curent maxim absorbit de 13,2A.

Ce fac, dimensionez circuitul pentru asa un curent? La asa curent deja poate e nevoie de powerbox. Daca nu, cum dimensionez? Unii vor spune pune de 6A, ca oricum n-ajungi la 13,2A. Dar as avea nevoie si de ceva argumentatie tehnica.

Ma puteti ajuta?
0

#2 Useril este offline   Flying Kettle 

  • Adevaratul ceaun zburator!
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2498
  • Inregistrat: 17-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 28 October 2008 - 12:02 PM

Powerboxul iti este necesar pentru a evita pierderile pe contactele de la mufele UNI (de la o baterie ai numai o mufa prin care practic poate trece putin curent, nu intram in cifre), dar si ca sa eviti supraincarcarea receptorului. De obicei se prefera alimentarea directa a servourilor cele mai solicitate/consumatoare.
Un pb bun iti filtreaza zgomote, iti regleaza curentul, iti da date despre starea bateriei (bateriilor), cu costurile de rigoare. Nu cred ca te deranjeaza, atata timp cat nu ai probleme de grame, sa cumperi regulatoarele cele mai puternice, mai bine sa ai rezerva.

Acum, trecand la cazul tau, e putin probabil ca toate aservourile vor intra in stall (consum maxim), dar e bine sa te pregatesti pentru asa ceva si sa iei in calcul ca daca un (niste) servouri consuma mai mult, scade tensiunea, iar celelalte vor fi mai incete si probabil mai slabe la efort, asta in cazul in care alimentarea se face direct prin receptor.
Eu n-as lua in seama parametrul "no load", ci maidegraba curentul maxim consumat.

Aceasta postare a fost editata de BogdanStancu: 28 October 2008 - 12:03 PM

Nu mancati de pe jos! Dauneaza grav sanatatii !

Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
0

#3 Useril este offline   Romulus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1190
  • Inregistrat: 02-June 08

Postat 28 October 2008 - 12:26 PM

Deci in concluzie dimensionez circuitul pentru 14A sau chiar mai mult? E enorm. Cred ca nici receptorul nu e rated la peste 10A... O sa caut sa vad.
0

#4 Useril este offline   Calin 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2468
  • Inregistrat: 11-June 07

Postat 28 October 2008 - 01:44 PM

sansele ca acele servouri sa intre in stall in acelasi timp sunt practic nule. Aceeasi problema aveam si eu pe raven unde mi-a iesit un consum maxim de 20A. Am luat power box, lipo dumne figuri iar consumul maxim ce mi-l afisa power boxul dupa fiecare zbor era de 8A.

deci ce recomand eu: i-ati un regulator de 20A (duralite is ok si usoare) si pune 2 lipo pe el. O sa vezi ca are 2 mufe de alimentare pt receptor. Ai 2 variante. Ori le bagi pe amandoua in canale separate in receptor ori unul la receptor si altu la un Y pentru alimentarea servourilor independenta.

Regulatorul trebuie sa fie minim de amperajul maxim consumat teoretic (nu se stie niciodata daca ajungi la asemenea curenti dar nu strica sa nu iti puste regulatorul daca totusi o faci) :)

Numai bine,
Calin

Aceasta postare a fost editata de Kriminel: 28 October 2008 - 01:45 PM



0

#5 Useril este offline   Red Sky 

  • Gold Member
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 935
  • Inregistrat: 15-March 06

Postat 28 October 2008 - 10:12 PM

Un regulator (sau DPSI sau PB) de 5A la conusmul mediu care sa reziste la varfuri de 10A e arhisuficient. Daca folosesti doar un regulator, e obligatorie legatura cu rec prin minim 2 fire. Bineinteles ca o interfata pentru servouri iti rezolva toate problemele, dupa cum bine precizau si cei doi "krimineli" de mai sus :blink:

N-ai precizat dar banuiesc ca avionul e pt 3D. Altfel nu vad de ce ai folosi 8411 pe un avion cu o astfel de anvergura.
Consumurile de mai sus pot aparea doar in acest caz. Pt acrobatie simpla e destul si un reg de 3A.
www.redsky.ro
0

#6 Useril este offline   Romulus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1190
  • Inregistrat: 02-June 08

Postat 28 October 2008 - 10:44 PM

Ce inseamna notiunea de "servo return voltage" si de ce e periculoasa?

N-am precizat pentru ca n-am in minte inca un avion. Am cateva servo-uri 8411 si mai multe avioane. N-am decis inca cum la imperechez. Pentru cei care au trecut prin astea, totul pare simplu. Mie toate mi se par complicate si nu stiu ce si cum.
0

#7 Useril este offline   Romulus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1190
  • Inregistrat: 02-June 08

Postat 28 October 2008 - 10:50 PM

Si unde gasesc ce intensitate si ce tensiune maxima suporta un receiver Futaba? In specificatii gasesc dimensiun, greutate, etc. Dar nu si date despre specificatiile electrice.
0

#8 Useril este offline   Flying Kettle 

  • Adevaratul ceaun zburator!
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2498
  • Inregistrat: 17-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 28 October 2008 - 10:57 PM

Vrei povesti? Iti dau povesti. adevarate:
am un vario-altimetru pe planor; imi spune si tensiunea de alimentare; inainte de a pune powerboxu pasiv pe el, ascultam ingrijorat tensiuna INTRATA in receptor (max 4A): la decolare, 6,9v, vinci, declansare, 3,9v, morcov, caca pe mine, vin la aterizare, nimic deosebit.
altadata, pb pasiv montat, duc planoru sus, fac acrobatie de la vreo 300m, intr-un picaj ma mananca in cur sa scot frana, nimic deosebit, vin la aterizare, frana de pe o parte scoasa, servoul ars, nu imi spunea nimic de tensiune; servo digital, 4,5 kile.
Morala fabulei: prima data probabil contactul a fost imperfect in receptor, a simtit imediat ca scade tensiunea; daca aveam nevoie de miscare de forta sau viteza in momentrul ala(ma urmaresti?), eram in copac; a doua oara, desi servoul ala era carbonizat, nu s-a simtit nimic, pentru ca servourile erau alimentate direct din pb. Asa ca....faci cum vrei. E banii tai. :)

Edit: daca nu gasesti specificatia, inseamna ca nu au cu ce sa se laude, poate vor sa vanda si powerboxuri, sau merg dupa principiu "your crash, my cash"

Aceasta postare a fost editata de BogdanStancu: 28 October 2008 - 10:59 PM

Nu mancati de pe jos! Dauneaza grav sanatatii !

Dragi bikeri, ingrijiti-va sanatatea! Cineva are nevoie de organele voastre.
0

#9 Useril este offline   Romulus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1190
  • Inregistrat: 02-June 08

Postat 20 January 2009 - 12:58 AM

Recent, avand instalate pe un model 5 bucati servo Graupner 8411A si un regulator de tensiune cu ecran LCD care afiseaza consumul instantaneu si maxim - printre alte valori - pe iesire, am decis sa incerc sa ma joc cu un servo si sa vad ce consum are. Ei bine, consumul imi pare normal in functionare, cam 0,8 valori maxime, in rest 0,2-0,3 A.

Dar...

Am reusit sa obtin 1,59A curent maxim in regulator, fara sa-l blochez. Am tinut de mansa maxim intr-o parte si i-am dat drumul, ea continuand sa vibreze pentru scurt timp. Curentul a fost 1,59A. Cu un singur servo.

Ce sa inteleg de aici? Ca nu voi avea probleme in zbor sau ca pentru asa servo, am nevoie de un powerbox separat?

Regulatorul cu ecran LCD este Microsens SOLID2-L1 cu display si switch magnetic. Receptorul este un Futaba 6014 2,4 GHz. Servo Graupner 8411A.

O sa mai incerc consumul cu inca un sensor Unilog si o sa fac un grafic aici.

Aceasta postare a fost editata de Romulus: 20 January 2009 - 12:59 AM

0

#10 Useril este offline   Romulus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1190
  • Inregistrat: 02-June 08

Postat 20 January 2009 - 01:43 AM

Asa arata un grafic de consum curent si voltaj iesire regulator Microsens Solid2-L1, cu un singur servo Graupner 8411A, jucandu-ma cu mansa respectiva. Mentionez ca bratul servo era liber.

Imagine atasata: consum_curent_Graupner_8411.jpg

Ce parere aveti?
0

#11 Useril este offline   Romulus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1190
  • Inregistrat: 02-June 08

Postat 20 January 2009 - 01:45 AM

Alimentarea am facut-o de la 2 lipo 2S de 400 mAh. Curentul mi se pare imens. Cum o fi cu 5 servo montate pe avion si in sarcina? Sa indraznesc sa masor in aer sau imi bat singur cuie in talpa?
0

#12 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19177
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 20 January 2009 - 08:14 AM

Orice sistem digital va face restart, daca e alimentat de la o sursa care pe cioacele acelea va cobora sub 4.5V.
Unul analogic va fi gata de lucru la urmatorul cadru, in maxim 20 mSec.
As monitoriza si sursa sa vad cat scade in acele momente.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#13 Useril este offline   Romulus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1190
  • Inregistrat: 02-June 08

Postat 20 January 2009 - 12:42 PM

Pai pe grafic e si tensiunea din receptie, am crezut ca e clar. E aproape constanta la 6.0V cat am setat.
0

#14 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19177
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 20 January 2009 - 12:59 PM

Vezi postareaRomulus, la Jan 20 2009, 12:42 PM, a spus:

Pai pe grafic e si tensiunea din receptie, am crezut ca e clar. E aproape constanta la 6.0V cat am setat.


Uite ca unii sunt mai orbeti :blink: nu a fost clar pana nu ai precizat.
Asta inseamna ca ai o sursa buna, dar... asta ar trebui vazut si mai pe la sfarsit de "zeama" din sursa aia cum arata graficul.
Inca odata, curentul nu inseamna nimic, un NiMh poate da si 5A pe impuls, tensiunea e cea care iti va baga Rx-ul de 2.4G in reboot.
... cu picioarele pe pamant ...
0

#15 Useril este offline   Romulus 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1190
  • Inregistrat: 02-June 08

Postat 20 January 2009 - 01:24 PM

Vezi postareaRomulus, la Jan 20 2009, 01:43 AM, a spus:

Asa arata un grafic de consum curent si voltaj iesire regulator [...]


Renatoa, am precizat, vezi quoate deasupra. Problema n-am spus ca e reboot de 2,4 GHz. Sursa de putere are tensiune constanta cat are baterie. Mai inainte de digital blackout, mi-e frica de curent prea mare prin circuitul de receptie, care ar putea praji diferite electronice pe acolo. 5 bucati servo cu consumul de mai jos, pot da curenti foarte mari...
0

#16 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19177
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 20 January 2009 - 02:15 PM

Curentul de servo nu trece deloc prin logica receptorului, stai linistit.
In poza ai in stanga doua bare paralele, sunt cele de tensiune. Masa in stanga la marginea PCB, plusul in interior.
Curentul vine de la pack-ul de receptie, sau de la BEC/ESC, intra prin mufa pe unul din pini unde il ai conectat, si apoi prin barele astea se distribuie la servo-uri.
Al treilea rand de pini, paralel cu barele astea de curent, sunt cei de control al servo, si nu au treaba cu curentul mare.
Cel mai sensibil punct care il vad in fluxul asta este contactul in mufa de la pack/bec/esc, la intrarea in receptor, acolo este singurul contact mecanic care suporta *suma* tuturor acestor curenti si care poate ceda, dar prin cedat inteleg rezistenta de contact mare, care poate duce iarasi la subalimentare Rx-ului, oricat de buna ti-ar fi sursa :blink:
Nu m-as duce cu temerile pana la acumulare de caldura si mufe topite, pentru ca acel curent e doar un spike.
Ca sa poti dormi bine noaptea, si iti permiti sa hackuiesti Rx-ul, ai putea sa il alimentezi prin fire lipite sau conectori minim de la T-Deans in sus, in loc de mufa servo standard.

Thumbnail atasat

  • Imagine atasata: pprz_rx115.JPG

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 20 January 2009 - 02:18 PM

... cu picioarele pe pamant ...
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu