Sfaturi pentru un incepator…
#1
Postat 02 February 2004 - 10:39 PM
1. Sa spunem genul ”sport”…
Daca ar fi dupa mine eu as lua direct un 4x4 “de teren”… Imi pare cel mai spectaculos, mai robust, mai pregatit pantru orice, poate “mai pentru incepatori”!!! Dar ceea ce inteleg eu citind in forum printre randuri este ca o clasa pentru asa ceva este deocamdata in formare, pista/circuit/teren este in “cautari”, regulamentul nu e clar nici la clasele ”populate” etc.
Probabil ca o sa spuneti “ce vrea asta din prima zi???!!!!” Pai vreau sa incep un hobby despre care evident ca nu stiu prea multe dar in care vad luminitza de la capatul tunelului. Deci: iau modelul, incep sa invat de la altii, ma dau cu el in parcare pana il stapanesc cat de cat, mai una-mai alta… pana intr-o zi in care o sa vreau la curse. N-am cum sa nu ma gandesc la asa ceva. Ca o sa mananc bataie… asta e inceputul!
Deci prima intrebare ar fi daca: ”are sens sa ma gandesc la un astfel de model”? O alta intrebare ar fi: care e diferenta dintre savage, monster truck si stadium truck? Este data de scala 1:8 sau 1:10? Despre buggy ce ati putea sa-mi spuneti? Mai sunt si alte clase/denumiri comerciale ale modelelor 4x4 de teren? Care ar fi acelea?
Acum completarea primei intrebari este spre: care dintre aceste modele 4x4 de teren ar trebui sa ma orientez? Ce capacitate cilindrica? Ce scala?
Ce clase de automodele termice sunt active in Romania in momentul de fata?
2. Genul ”tehnic”
Care este diferenta intre motoarle ”ring” si ”ABC”? Daca am inteles eu bine cele “ring” sunt cu un segment pe piston iar cele “ABC” fara. Iarasi daca am inteles bine, ABC-urile se folosesc pentru capacitati cilindrice mici, corect? Cele mai utilizate la automodele sunt cele ABC? ABC vine cumva de la cilindru/piston/biela?
Parca am mai vazut undeva “ABL” (sper sa nu ma insele memoria). De la ce vine ABL? Care este diferenta?
Parca am vazut motoare cu supape (4 timpi) pentru navomodele. Exista si motoare cu supape pentru automodele?
In unele specificatii este data cilindreea motorului (2.11, 2.5, 3.5…) iar in altele un indice: 12, 15, 21… Ce este acest indice? De unde vine?
Am vazut unele transmisii 4x4 cu cardan si altele cu curea dintata. Ma intreb care sunt beneficiile curelei dintate: este doar diferenta de greutate? Parca nici greutatea nu cred ca ar fi un argument…
Cam cat tine un set de anvelope de teren daca sunt folosite doar pe iarba/pamant si cat daca sunt folosite pe beton/asfalt? Cat tine un set de amortizoare?
In afara de bulie, filtru de aer si combustibil, care ar mai fi consumabilele pentru un automodel?
N-am inteles de nicaieri cum franeaza automodelele!!! Doar prin frana de motor? Presupun ca modelele mari au sistem de franare separat dar daca era asa… producatorii se laudau in vre-o poza cu ceva special, nu???!!!
3. Genul ”sa eviti la cumparare”
E clar ca nu stiu multe despre automodele si deci orice sugestie de acest gen este binevenita. Nici nu stiu ce sa intreb… sugestii despre radiocomanda? Am vazut ca unele sunt cu doua joystick-uri si altele cu un mic volan. Care este mai usor de utilizat? Cine are comanda proportionala: radiocomanda sau mecanismul servo de pe sasiu? Cum ma asigur ca iau comanda proportionala? Ce altceva trebuie sa verific la radiocomanda?
Ce motor pretentios la combustibilul romanesc ar trebui sa evit?
Poate ca sunt prea multe intrebari pentru inceput dar va rog sa ma ajutati pe cat posibil.
#2
Postat 05 February 2004 - 10:54 AM
Sa lamurim prima problema: HPI Savage este un model Off-road la scara 1:8, cu motor termic de 3.5 cc, mai nou de 4 cc si face parte din categoria Monster Truk.
Alte firme specializate produc si modele la scara mai mica, 1:10, 1:12, etc.Din ce cunosc eu nu stiu sa existe automodele termice dacat pana la scara de 1:10, restul fiind echipate cu motoare electrice.
Acum partea interesanta, in general automodelele echipate cu motoare termice sunt ceva mai pretentioase si mult mai scumpe dacat cele electrice.La aceste modele o greseala minora se poate transforma intr-un dezastru major in sensul ca, datorita nepriceperii, tentatiei de a apasa pe "acceleratie" atunci cand nu trebuie si cum trebuie, poate distruge motorul.
O alata problema este legata de combustibilul folosit care este extem de toxic.(20 mll alcool metilic = moarte sigura)Necesita conditii "speciale" de depozitare si o educatie specifica privind modul de utilizare.
Insa, un model termic este un model termic.Nu exista comparatie intre modelele termice si cele electrice.
Un motor termic "adevarat" are posibilitatea de a dezvolta pana la 4 Hp!!!!!(e ceva!)
In final, daca ai posibilitati financiare, sfatul meu este - Savage .26! - Spectacol maxim pentru un automodel de teren!
Si dupa......o sa te traga ata si spre modelele de pista :huh:
Si aici povestea se complica.....dar o sa discutam la momentul potrivit.
#3
Postat 05 February 2004 - 03:52 PM
Nu cred ca un incepator poate sa aiba dificultati mai mari cu un model termic(in special unul RTR) presupunand ca are un minim de simt practic. Cred ca poti sa alegi fara probleme orice model vrei tu. Singurele probleme pe care poti sa le ai sunt in cazul unui kit pentru ca trebuie sa stii ce fel de motor sa alegi si ce servomotoare. In rest este extrem de important sa citesti (si sa intelegi) cu mare atentie toate manualele care vin cu masina inainte de a pune mana pe masina, in special partea care se refera la rodajul motorului.
La modelele offroad (1/10 si 1/8 ) exista urmatoarele clase (in ordinea crescatoare a garzii la sol): rally, buggy, stadium truck si monster truck. De obicei stadium truck-ul are tractiune 2x4 iar clasele monster truck si buggy 1/8 sunt 4x4.
E bine se iei un model la care sa trebuiasca sa faci cat mai putine upgrade-uri. Aproape toate modelele RTR si kit-urile foarte ieftine au diverse compromisuri (motor slab, suport pentru suspensii din aluminiu moale, bucse in loc rulmenti, servomoare lente sau fara putere...) asa ca ar trebui sa fii cat mai bine informat inainte de a cumpara ceva. De obicei daca cumperi ceva mai scump sau kit va trebui sa faci mai putine upgrade-uri. Daca vrei sa participi la concursuri si nu vrei sa dai bani pe degeaba e bine sa cumperi un kit bun, nu un RTR pentru ca poti sa alegi dupa aia o telecomanda, servomotoare si un motor bun fara sa dai bani in plus pentru niste componente de calitate mai slaba care vin intr-un RTR.
Pentru masini se folosesc in acest moment numai motoare ABC(aluminium brass crome - piston de aluminiu, camasa pistonului din alama care are in interior un strat de crom).
Capacitatea cilindrica se masoara in cmc sau uncii(oz), cele mai folosite sunt 2.11cmc=0.12oz, 2.5cmc=0.15oz, 3.5cmc=0.21oz.
La offroad din cate stiu eu in momentul asta se foloseste numai transmisie cu cardan. S-a renuntat la curea pentru apareau tot felul de probleme din cauza pietrelor si a crengilor care puteau sa intre la curea.
Anvelopele pentru offroad sunt de obicei mai moi si au tot felul de asperitati. Din cauza asta se pot uza foarte repede pe asfalt mai ales la demaraje si la curbe luate in viteza. Eu am terminat pe asfalt un set de anvelope(rally) cam in ~8 ore de utilizare dar le-am stresat foarte tare.
Amortizoarele tin destul de mult. Se pot uza din cauza prafului(se uzeaza garnitura care strange axul pistonului si uneori chiar axul pistonului) si a nisipului si se pot strica sau sparge in caz de impact. E bine ca axul pistonului folosit la amortizor sa fie cat mai gros si dintr-un metal cat mai dur.
Alte consumabile ar mai fi uleiul pentru filtrul de aer(extrem de important la offroad) si diverse substante pentru curatat masina(substante necorozive care nu ataca piesele din care este facuta masina). Masina o sa se murdareasca destul de mult. Si ar mai fi nevoie si de un ulei mai fluid pentru uns partile in miscare dupa ce este spalata masina.
Masinile folosesc ca frana un disc care este strans intre doua placute de metal atunci cand se franeaza. Discul se afla pe axul care transmite miscarea catre cele doua axe cardanice care merg catre rotile fata si spate. Modelele 1/8 pot avea frane independente pe fata si spate. Deci cate un disc(sau chiar doua) pentru fata si spate. Majoritatea modelelor de concurs buggy 1/8 folosese 2 perechi de discuri de frana.
Daca vrei sa participi la concurs ar trebui sa cumperi o masina care se incadreaza in regulamentul concursului. Masina mea rally de exemplu nu s-ar incandra in regulament din cauza motorului care are o capacitate atipica(2.66cmc).
Majoritatea telecomenzilor avansate pentru masina sunt gen pistol. Asta nu inseamna ca o telecomanda cu doua joystick-uri este slaba. Depinde foarte mult si de preferintele personale. Eu am ambele feluri de telecomenzi si ma inteleg la fel de bine cu amandoua.
Majoritatea motoarelor cu exceptia unor modele fabricate in Europa(destul de scumpe) au nevoie de minimum 10% nitrometan ca sa mearga acceptabil si fara prea mare chin legat de reglaje.
Aceasta postare a fost editata de cmm: 05 February 2004 - 03:56 PM
#4
Postat 05 February 2004 - 06:10 PM
1. "Care este diferenta intre motoarle ”ring” si ”ABC”? Daca am inteles eu bine cele “ring” sunt cu un segment pe piston iar cele “ABC” fara. Iarasi daca am inteles bine, ABC-urile se folosesc pentru capacitati cilindrice mici, corect? Cele mai utilizate la automodele sunt cele ABC? ABC vine cumva de la cilindru/piston/biela?"
RASPUNS: ABC vine de la denumirea materialelor utilizate!(aluminiu, bronz, crom)
Din cate cunosc la sectiunea automodele, motoarele termice sunt in doi timpi si nu in patru.
2."In unele specificatii este data cilindreea motorului (2.11, 2.5, 3.5…) iar in altele un indice: 12, 15, 21… Ce este acest indice? De unde vine?"
RASPUNS: 2.11 cc = .12 ; 2.5 cc = .15 ; 3.5 cc = .21 ; 4 cc = .26 ; smdp
3."Am vazut unele transmisii 4x4 cu cardan si altele cu curea dintata. Ma intreb care sunt beneficiile curelei dintate: este doar diferenta de greutate? Parca nici greutatea nu cred ca ar fi un argument…"
RASPUNS: exista o intreaga teorie legata de randamentul transmisiei in functie de tipul ei.(lant, curea, cardan, etc).
Sunt modele care folosesc transmisia pe curea, altele transmisia pe cardan.In general, automodelele de teren folosesc transmisia pe cardan, iar cele de pista transmisia pe curele.
4."Cam cat tine un set de anvelope de teren daca sunt folosite doar pe iarba/pamant si cat daca sunt folosite pe beton/asfalt? Cat tine un set de amortizoare?
In afara de bulie, filtru de aer si combustibil, care ar mai fi consumabilele pentru un automodel?"
RASPUNS: In functie de performantele modelului te tin mai mult sau mai putin. Ex.: la modelele de pista (cele performante) aprox. o luna - trei saptamani.
Filtrul de aer nu intra in categoria consumabile, trebuie spalat dupa fiecare iesire si poate fi refolosit.
5."N-am inteles de nicaieri cum franeaza automodelele!!! Doar prin frana de motor? Presupun ca modelele mari au sistem de franare separat dar daca era asa… producatorii se laudau in vre-o poza cu ceva special, nu???!!!"
RASPUNS: Modelele echipate cu motor termic sunt prevazute cu sistem de franare pe disc.Principiul este acelasi ca si la modelele 1:1.
Pentru modelele propulsate cu ajutorul motorului electric, franarea se face electronic.O explicatie foarte simplista: in franare cei doi poli ai rotorului sunt pusi in scurt!(in realiatate schema este mult mai complexa)
6."E clar ca nu stiu multe despre automodele si deci orice sugestie de acest gen este binevenita. Nici nu stiu ce sa intreb… sugestii despre radiocomanda? Am vazut ca unele sunt cu doua joystick-uri si altele cu un mic volan. Care este mai usor de utilizat? Cine are comanda proportionala: radiocomanda sau mecanismul servo de pe sasiu? Cum ma asigur ca iau comanda proportionala? Ce altceva trebuie sa verific la radiocomanda?
Ce motor pretentios la combustibilul romanesc ar trebui sa evit?"
RASPUNS: Clar si raspicat - NU FACE COMPROMISURI.Mai bine platesti mai mult si iti cumperi un lucru bun si vei avea satisfactii maxime decat sa te bucuri ca dai mai putini bani la inceput si dupa sa incepi sa dai cu ele de pamant ca nu functioneaza asa cum ti-ai fi dorit!
Si crede-ma, vorbesc in cunostinta de cauza, am zeci de mii de dolari investiti in automodele si piese de schimb.
In legatura cu radio comanda, recomand modelul dedicat ptr. auto - cel cu volan.Acceseaza RHC magazin si vei gasi mai multe modele.
Dafta!
#5
Postat 05 February 2004 - 10:20 PM
Precizare de la inceput si fara sa supar pe nimeni: nu ma atrag de loc modelele electrice. Cum am spus de la inceput o sa fie termic si 4x4 oricate probleme as putea avea ulterior...
Acum sa vedem daca am inteles bine:
Modele on-road (pista):
- rally 1/10 cu latimi de 200 mm si 235 mm. Presupun ca sunt atat 4x2 cat si 4x4 la ambele latimi.
- rally 1/8
- F1
- nu stiu cum se cheama dar arata ca cele de la LeMans... am vazut prin poze
- ??? or mai fi si altele 4x4 la on-road ???
Modelele off-road (1/10 si 1/8 ):
- rally
- buggy
- stadium truck - nu 4x4!
- monster truck
Inteleg ca rally off road poate fi transformat usor in on-road, dar are aceleasi performante? Asta se aplica atat pentru 1/10 cat si pentru 1/8???
1/10 rally am inteles ca este deja clasa in Romania (fie si ea amestecata) dar 1/8 on/off-road?
Din ce-am mai citit aici pe forum reiese ca buggy, stadium si monster truck sunt in majoritate 1/8 si doar de placere. Exista cumva o clasa de concurs pentru asa ceva si imi scapa mie?
Daca ce am zis mai sus e corect, atunci concluzia ar fi:
- rally on/off-road 1/8 - cel mai adaptabil dpdv concurs/off-road/fun personal. Daca nu exista clasa de concurs la 1/8 atunci degradam comentariul la 1/10 cu 235 mm
- monster truck 1/8 - cel mai puternic/spectaculos/rezistent/fun personal
Va rog corectati-ma daca gresec mai sus ca daca imi scapa ceva acum... e pacat. De exemplu buggy sau ceva la care nici macar n-am numit.
RTR am inteles ce inseamna, dar kit???!!! Se vinde o masina neasamblata si trebuie s-o construiest ca pe o macheta? Asta ar fi foarte interesant dar nu e mai scumpa decat un RTR de buna calitate? Pentru ca in mintea mea kit-urile ar fi mai exclusiviste, mai pentru avansati, mai...
E clar ca la bani mai multi ar trebui sa fie si calitate mai buna sau invers. Problema e ca trebuie sa ma opresc undeva... Solutia ideala fara idee de costuri probabil ca este un 1/10 pentru concurs si un monster truck pt distractie dar mai am mult pana acolo!!! Mult de tot...
Oare ce se intampla daca pun roti si suspensii de buggy la un rally 1/10 pentru pista???
Spar ca intrebarea asta sa nu fie prea deplasata...
Multumesc anticipat ca mult mai am de invatzat!!!
#6
Postat 06 February 2004 - 10:51 AM
Clasa rally este offroad. De obicei masinile din clasa rally sunt modificari ori ale unori masini din clasa buggy(de obicei se schimba numai caroseria si rotile) ori sunt masini din clasa touring(on road) modificate(se pun suspensii mai lungi si alte anvelope).
Masina mea rally de exemplu este o conversie de la buggy. Singura modificare este caroseria.
Un rally ca orice vehicul offroad se poate configura ca sa mearga mai bine pe asfalt sau teren accidentat dar nu va ajunge niciodata la performantele unui vehicul onroad(mai ales de concurs) pe asfalt.
Un monster truck nu este neaparat cel mai puternic si rezistent dar este spectaculos mai ales daca privesti.
Kit-urile sunt pentru avansati si ofera posibilitatea de alegere a motorului, servomotoarelor, telecomenzii. De obicei cei care participa la concursuri folosesc o singura telecomanda pentru mai multe masini.
#7
Postat 06 February 2004 - 05:40 PM
Citeaza
Exista concursuri pentru clasa RALLY dar nu la noi in tara
Citeaza
Raliurile se tin atat pe asfalt cat si pe macadam deci nu este o clasa off-road
off-road = tot teren , ori raliurile se tin numai pe drumuri (fie macadam fie asfalt)
Citeaza
plus alte port fuzete, alte bascule...si ce te faci daca limitatoarele de cursa de la bascule nu permit ?
anvelopele se schimba numai la macadam!
#8
Postat 07 February 2004 - 08:36 AM
Sfatul meu este sa mai astepti putin, pina ce vremea se incalzeste, si incep oamenii sa iasa la pista de la Palatul Copiilor si atunci vei vedea si poti sa-ti faci o parere in "live" cam cum arata si ce poate sa faca un automodel.
Totodata vei primi si raspunsul, exemplificat, la intrebarile tale.
Dar nu uita, este un hobby destul de piperat.
:rolleyes: http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif
Poti sa incepi cu un model termic 1/10 sau 1/8 on-road (in nici un caz un RTR), deoarece sunt si concursuri la aceste clase si este pacat sa iti iei ceva cu care sa te dai numai in parcare.
Numai bine.
Aceasta postare a fost editata de leo: 07 February 2004 - 08:48 AM
#11
Postat 08 February 2004 - 07:16 AM
@Mistersson: Daca ar fi dupa mine, HPI Savage ar fi un bun inceput, este destul de robust, exista si RTR si kit (lucru destul de rar la Monster truck-uri), este spectaculos, poti sa-l modifici si sa-l personalizezi dupa gust si buget. Daca ai deja o statie, opteaza pentru varianta Kit, plus modulul de reverse.
Un monster truck 1:8 nu e chiar varianta cea mai economica, dar eu cred ca merita banii.
Sporuri!
#12
Postat 08 February 2004 - 11:08 PM
Mi-a picat in mana un catalog de la Kyosho de anul trecut si gasisem solutia: Inferno TR-15 Rally Subaru Impreza!!!! Inteleg ca e la Super Ten, frate cu buggy-ul Inferno TR-15, asa cum mi-ati recomandat toti este kit si nu RTR.... Suna frumos pentru ca inteleg ca daca vreau mai tarziu sa-l fac si buggy cu ceva modificari se poate... Toate bune si frumoase pana cand apar doua probleme:
1. In catalog 2003 zice ca trebuie completat doar cu radiocomanda iar pe site http://www.kyosho.co...s/kyoc0435.html zice ca sunt necesare si doua servo "Requires: 2-channel radio w/2 servos, fuel, starting equipment"... Ori nu inteleg eu bine, ori ma mai asteapta surprize...
2. Intr-un mesaj anterior, CataWRC spunea ca la noi nu se alearga la clasa Rally... Deci nici nu mai conteaza cat de RTR sau kit este ca tot de parcare ramane... Nici nu-mi dau seama daca sa ma mai stresez sau nu in ceea ce priveste incadrarea intr-o clasa acceptata in Romania...
N-am vre-o preferinta cu Kyosho dar in alta ordine de idei vad ca au un monster truck MEGA FORCE RTR pregatit cu de toate: reverse, pornire automata, 28 de rulmenti, ventilator de aer...
Dupa motorul de 2.5 cm3 mi-e clar ca e mai "mititel" decat HPI Savage 1/8 model 25, SS sau 21... dar parca - parca!!!
Ce pareri aveti???
Aceasta postare a fost editata de Mistersson: 08 February 2004 - 11:09 PM
#13
Postat 08 February 2004 - 11:28 PM
Statia, daca o cumperi noua, vine in general cu 2 servo. Uite 2 exemple:
http://www.rhc.ro/produse.php?cPath=36_98&...products_id=535
http://www.rhc.ro/produse.php?cPath=36_98&...products_id=718 (asta are doar 1 servo, dar e mult mai potenta!).
De exemplu cred ca anul asta voi alerga cu sora mai mica a lui TR-15, care la baza e tot de rally, dar cu schimbarile de mai sus...
Mega Force e 1/10, de aia are motor de 2.5cmc. 1/8 se cheama Mad Force sau Mad Armor (la Kyosho) si vin cu motoare de 3.5cmc si 3 viteze (!).
Flickr - pozele mele
#14
Postat 09 February 2004 - 02:35 AM
#15
Postat 09 February 2004 - 10:14 AM
Flickr - pozele mele
#16
Postat 09 February 2004 - 10:40 AM
Diferenta de capacitate cilindrica este mare si ea... ; basculele sunt mult mai zdravene...
Cel putin , am dat cu savage de toti copacii si pietrele pe care le-am intalnit si nu a patit mai nimic...
oricum, eu de exemplu cand aleg o masina ma uit si la preturile pieselor de schimb ...
#17
Postat 09 February 2004 - 06:06 PM
Mistersson, la 8 Feb 2004, 23:08, a spus:
Fratilor, nu trageti in pianist!
Nici nu se pune problema comparatiei intre T-MAXX si Savage, e cu totul alta mincare de peste. Sunt de acord cu voi ca Savage (oricare model) e mai tare (si mai mare :-)) decit T-MAXX, si probabil un SS va fi viitoarea mea achizitie.
Omul a zis clar ca l-ar tenta 1:10, din motive financiare. T-MAXX era o pista pentru fanii de 1:10, sa fim intelesi.
Gata, s-au calmat spiritele?
Sporuri!
#18
Postat 09 February 2004 - 08:01 PM
draga nou coleg eu iti sugerz pt inceput sa cauti o masina buna cu, care sa te inveti si cu care sa iti formezi mana! decat sa iti cumperi o masina si o rupi din prima (asa cum am facut eu; chiar din prima zi) mai bine iti cumperi una mai putin puternica (la c.c. ma refer). Iar uite un sfat de la mine(nu stiu daca l-a mai dat cineva;sorry dar nu am citit tot de mai sus): este o diferenta mare de la electrice la termice, (sfat din mica mea experienta)
------andrei------
Aceasta postare a fost editata de bMaNiAc: 09 February 2004 - 08:02 PM
O == = O
"BURN RUBBER NOT YOUR SOUL!!"