Dispozitiv electronic pentru parasuta
#2 Guest_Poly_*
Postat 24 November 2003 - 01:59 PM
Sau un intrerupator pus in paralel cu condensatorul sa se deschida in momemntul decolari.
Un inconvenient ar putea fi gabaritul mare al unei baterii de 9V. Un circuit echivalent se poate face cu 2, 3 tranzistori si alimentat la 3V(baterie foto CR2 ~ 12grame).
#3
Postat 26 November 2003 - 08:51 AM
Cu o tensiune de 3V obtii mai greu temporizare de citeva secunde.
O solutie mai simpla (parerea mea :rolleyes: ) ar fi utilizarea unei baterii (de ex. GP) de 12V, din cele care se folosesc la telecomenzi pentru alarme (tip breloc) si care au dimensiune de genul diam. 1cm lung. 2,5cm.
#4
Postat 26 November 2003 - 10:02 AM
Eu zic ca si cu 1.5V (de la baterie AG1 in sus) poti construi temporizatorul si ramâne destula energie pentru a declansa si explozia. Pentru unele aplicatii se poate folosi electronica de la un ceas de mâna si o rezistenta (filamentul de la faimosul bec de 1,5V ) legata la bornele "difuzorului" piezo.
Ramân la vechea parere ca nu e necesar temporizatorul, din moment ce pulberea pentru aruncarea parasutei tot trebuie folosita, locul ei e tot acolo, poate fi aprinsa usor prin vechea metoda si timpul de functionare al motorului nu este cunoscut cu exactitate. Plus ca fiecarui motor trebuie sa i se adauge acea rezistenta inaintea introducerii lui in corpul rachetei, circuitul se monteaza neaparat inaintea lui si asa mai departe.
Tot ce am zis mai sus e valabil la modelele clasice, mici. Pentru modele mari e necesar un dispozitiv de declansare care poate fi situat mai aproape de con, dar semnalul de declansare trebuie preluat tot de la motor, la finalul arderii. Practic se muta explozia din zona motorului in zona conului (pentru aruncarea parasutei) cu semnal de la motor. In felul asta sigur exista o sincronizare (intârziere) controlata. Presupun ca intârzierea trebuie legata de momentul terminarii arderii pulberii din motor, nu de momentul lansarii.
Telefon: 0721 385365
#5 Guest_Poly_*
Postat 27 November 2003 - 12:34 AM
Pierderile condensatorilor sunt neglijabile atat la 3 cat si la 9 volti. In imagine este schema unui astfel de temporizator cu 2 tranzistori. Cu R=150Kohmi si C=220microfarazi eu am obtinut o intarziere de circa 12 secunde. Pentru acest circuit R trebuie sa fie maxim 150Kohmi. Temporizarea este direct proportionala cu produsul RC. Pentru R mai mic temporizare mai scurta, etc.
Din punctul de vedere al deschideri parasutei, durata de ardere a motorului(vorbesc de motoare care nu au intarziere si incarcatura pentru ejectare); deci cum ziceam durata de ardere e irelevanta. Ce trebuie stiut este exact timpul in care modelul ajunge la inaltimea maxima unde ar fi ideal sa se deschida si parasuta. Acesta se poate estima cu programe de calcul cum ar fi Soar cunoscand greutatea modelului si caracteristicile motorului.
#6
Postat 27 November 2003 - 01:16 AM
PS Revin totusi cu o problema. La planoare zbor liber stiu ca e foarte important timpul de coborâre al modelului in planare libera. La rachetomodele stiam ca e proba de altitudine, deci scopul credeam ca la racheto este de a obtine altitudinea maxima. Dupa aia poti declansa fara probleme parasuta. Si inaltimea maxima se obtine la scurt timp dupa incetarea arderii combustibilului din motor, când modelul pierde din viteza, ajunge sa aiba viteza de urcare 0 si apoi coboara. Cred ca ideal e ca declansarea sa se produca atunci, la viteza zero, asa cum zici si tu. Nu mai devreme, nu mai târziu, dar mai bine mai târziu decât mai devreme. Inaltimea maxima o stabilesti cu eroare mai mica daca te legi de sfârsitul arderii motorului decât de momentul startului. Nu mai vorbesc de aproximarea prin soft. Merge de minune principiul GIGO... Dar sincer, fiecare face cum doreste. Si mai merge principiul "De ce simplu daca se poate si complicat?"
Aceasta postare a fost editata de bitex: 27 November 2003 - 01:32 AM
Telefon: 0721 385365
#7 Guest_Poly_*
Postat 27 November 2003 - 08:51 AM
Si ca sa ne complicam si mai mult ce ziceti de un senzor de viteza?<_<
http://#####.ro/senzor_viteza.htm
#8
Postat 27 November 2003 - 10:12 AM
Daca ar fi dupa mine as declansa parasuta la distanta mica de sol, la coborâre, sa nu alerg ca bezmeticul pe câmp dupa ea... Fiecare face cum poate la urma urmei. Important e sa faca. Spor la treaba!
Telefon: 0721 385365
#9
Postat 28 November 2003 - 10:22 AM
Acuma ramine de discutat despre designul lamelei ca sa fie OK si din punct de vedere aerodinamic. Chestia asta ma depaseste asa ca nu pot nici macar sa-mi dau cu parerea.
#10
Postat 28 November 2003 - 11:04 AM
Telefon: 0721 385365
#11 Guest_Poly_*
Postat 02 December 2003 - 12:28 PM
1. Am considerat ca paleta metalica e prea rigida si la viteza mare ar produce o franare importanta; din acest motiv am facut partea exterioara a paletei din hartie.(vedeti poza). Elasticitatea lamelelor intrerupatorului e suficienta pentru a deschide circuitul la viteza mica.
2. Pentru simetrie am montat pe partea opusa a modelului o paleta identica din hartie.
Cu acest sistem am facut doua zboruri si s-a comportat bine.
#12
Postat 02 December 2003 - 05:14 PM
#13
Postat 02 December 2003 - 11:39 PM
Telefon: 0721 385365
#14
Postat 03 December 2003 - 10:15 AM
Ce alte probleme zici ca ar mai fi ? acum m-ai facut curios...nu de alta dar chiar vreau sa cumpar niste motorase de racheta sa ma mai joc si eu putin, era o oferta pe forum de 5 motoare de 5N la 150000lei dar nu da nici-un semn de viata...
#15
Postat 05 December 2003 - 08:54 AM
#16
Postat 05 December 2003 - 01:17 PM
Urmeaza intrebarea: este in regula daca explozia care arunca parasuta afara are loc in jos ? sau daca racheta apuca sa prinda viteza la coborire si explozia nu mai are forta suficienta sa impinga conul din virf ?
#17
Postat 05 December 2003 - 01:46 PM
Cu rabdare si ciocan.
#18
Postat 10 January 2008 - 12:09 AM
P.S.eu voi incerca de ce sa nu incercam si un alt sistem de deschidere al parasutei :(
#19
Postat 10 January 2008 - 12:46 AM
Bafta!
Costel
P.S. - mai exista variante destule in Cluj, Timisoara, Iasi. Cineva trebuie sa aiba pe stoc.
Aceasta postare a fost editata de pavcostel: 10 January 2008 - 12:48 AM
#20
Postat 10 January 2008 - 10:18 AM
#21
Postat 10 January 2008 - 12:04 PM
Citeaza
NOTE: Our cross reference tool is for suggestion purposes only.
Manufacturer Part Similar Part / Replacement
MC1455 GL555 find GL555 datasheet
MC1455 LM555 find LM555 datasheet
MC1455 NE555 find NE555 datasheet
MC1455 RC555 find RC555 datasheet
MC1455 UPC1555 find UPC1555 datasheet
Citeaza
Personal eu spun ca este vorba de LMC555.
Bafta!
Costel
#22
Postat 10 January 2008 - 05:05 PM
Astfel nu trebuie sa cunosti f exact nici timpul de ardere, nici nu te intereseaza dispersia de fabricatie a motoarelor, nici sa ``masori`` acceleratia....(?)
#23
Postat 10 January 2008 - 07:33 PM
#24
Postat 10 January 2008 - 07:39 PM
Este cam scurt tubul in care se afla Hg-ul, dar poti sa il modifici cum vrei confectionand alt tub, de plastic...
Se gasesc pe diferite marimi.
Aceasta postare a fost editata de HESS: 10 January 2008 - 07:40 PM
#25
Postat 10 January 2008 - 07:51 PM
Din astea gasesti la orice magazin de comp electronice, si de marimi diferite. Nu am sugerat sa faci un dispozitiv cu un kil` de Hg :D
De ce nu ar merge?
Imagini atasate
#26
Postat 10 January 2008 - 10:41 PM
"intrerupatoare graviationale" sau cu mercur.
La prima vedere, ar trebui sa functioneze fara probleme, in realitatenu e asa.
Neglijati un aspect fundamental: zborul rachetei in urcare are 2 faze importante: partea activa, uniform accelerata sub impulsul motorului si faza inertiala, cea mai lunga de altfel, cand racheta castiga inaltime pe seama energiei cinetice obtinute. Intre cele 2 faze, acceleratia isi schimba sensul, din pozitiva cu valoare mare devine negativa cu valoarea aceleratiei gravitationale (franare) astfel ca in virtutea inertiei bila sau mecurul isi continua deplasarea in sus, pana face contactul. Asta poate declansa sistemul imediat dupa oprirea impulsului motorului, chiar cand viteza e mai mare. Adio.
Mai mult, in general miscarea rachetei in urcare nu e lina, sunt tot felul de vibratii laterale si longitudinale care pot declansa contactul mobil, mai ales daca e mic si sensibil. Astfel de contacte cu mercur s-au folosit din cand in cand, acum sunt practic interzise din cauza toxicitatii si lipsei de siguranta. Totusi, atunci cand s-au folosit (unii poate o mai fac, fara sa bata toba) ele lucrau impreuna cu un releu de timp, care nu permitea aprinderea treptei urmatoare sau declansarea parasutei decat daca contactele ramaneau inchise un anumit timp, macar o secunda sau doua.
Deci, din punctul meu de vedere, un intreupator "cu bila" ar putea fi util pentru aprinderea treptei urmatoare, cu conditia ca sa existe un circuit electronic care sa declanseze la impuls f. scurt, sau sa existe amorse foarte sensibile si baterie puternica.
Pentru deschiderea parasutei la momentul optim, se folosesc altimetre, care sesizeaza momentul cand racheta incepe sa piarda inaltime in loc sa castige, si declanseaza parasuta de franare. Acelasi altimetru (sau altul) poate fi reglat sa declanseze a doua oara, la o anumita inaltime, de obicei 100 m, parasua de recuperare.
Sunt si altimetre mici, pentru modele mici, chiar si de 18 mm diametru si 8 grame.
#27
Postat 11 January 2008 - 09:49 AM
Totusi sa ii ajut pe cei ce vor sa faca declansarea parasutei cu contact de mercur pun aici un link ce duce la un subiect mai vechi (de prin 2005) in care am realizat un altimetru cu un accelerometru. Veti vedea clar acolo ceea ce ar simti un om in timpul zborului.
- cat merge motorul (cam 2s) va fi presat zdravan de podea.
- cum se opreste motorul, datorita fortei de rezistenta aerodinamica va fi trantit de tavan.
- forta de apasare pe tavan va scade pe masura ce viteza scade iar la inaltimea maxima cand nu mai e viteza pe verticala se va bucura de imponderailitate.
Inregistrarile s-au facut cu un rachetomodel mic (dintr-un kit) avea diametrul de 2cm si motor C de 10N*s.
Acel altimetru nu avea iesire pentru ejectarea prasutei, era doar un data logger.
De fapt parasuta in cele doua lansari nu a vrut sa iasa :lol: . Datalogerul era bagat in conul rachetomodelului si explozia motorului nu l-a mai scos de acolo . explozia apare pe grafice pe la secunda 5-7.
Pentru parasuta mai merge si un timer, dar va trebui sa stiti exact care sunt performantele motorului (si asta poate fi destul de greu daca e home made si nu i s-au masurat parametrii inainte de lansare.)
http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?act=...e=post&id=62009
http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?act=...altimetru&st=10
Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 11 January 2008 - 10:48 AM
#29
Postat 11 January 2008 - 06:24 PM