aripa planor 1100-1200 mm caut planuri pentru constructie
#1
Postat 01 June 2007 - 01:07 PM
#2
Postat 01 June 2007 - 05:10 PM
Functioneaza beton la nr. Re. mici.
F. subtiri, 6-7%, din aceasta cauza sunt ceva mai dificil de realizat.
Aproape toate HLG-urile (DLG) le folosesc mai nou.
#3
Postat 01 June 2007 - 07:28 PM
big
#4
Postat 01 June 2007 - 08:55 PM
se lucreaza ... se lucreaza ..... :D
Ideea ar fi ca profilul fiind atit de subtire sa fie prelucrat pe router si nu pe taiere cu fir..... controlul asupra profilului final ar fi muult mai precis.
testam.... dupa ce dau de programul care poate sa-mi genereze toolpaternul ptr o suprafata..... http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif
PS: de program am dat, da e demo asa ca din el nu se poate scoate nimic .... numai invatat!
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 01 June 2007 - 09:10 PM
#5
Postat 01 June 2007 - 10:42 PM
Pe linkul ala gasiti toaaaate planurile mura-n-gura, in format .pdf. Are si varianta de aripa cioplita din placa masiva de balsa.
Constructia este destul de pretentioasa, reclamand maximum de acuratete in alegerea materialelor precum si in executie, dar rezultatele sunt pe masura.
Un alt planor-beton (2m anv.) este Aegea.
Tot pe Charles River mai gasiti din "operele" lui Drela: Allegro-Lite, Allegro Composite, Bubble dancer, SuperGee, etc., precum si o gramada de alte cele.
Merita trecut in revista... Mie mi-au mers la suflet si am avut multe de invatat din ele.
Valteras ==> Mark Drela Fun Club...
#6
Postat 01 June 2007 - 11:04 PM
I luv Mark Drela!
BIG
#7
Postat 01 June 2007 - 11:27 PM
lumineaza-ma si pe mine ... in mai toate planurile lui drela baga in desenul aripii 2 sectiuni
bun ... prima e la mijloc .... da a doua? ... cea de capat .... da unde-i capatul aripii in cazul asta?
#8
Postat 02 June 2007 - 12:02 AM
am bagat sectiunile ....
aia de mijloc nu-s probleme ....
da la aasta de capat uite ce mi-a iesit:
Basca ca aripa nu e nici ea dreapta pe bordu de fuga
....
stiuu o sa zici ca ducem o paralela la bordu de fuga la dist = latimea sectiunii si vedem unde interesecteaza
....
Da sectiunile alea sunt paralele sau perpendiculare pe bordu de fuga... http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/sad.gif
Ideea e ca suprafata generata sa fie intradevar ce trebe!
Basca ca bordu de fuga nu e tocmai o linie ci o curba ... sau un arc :lol:
Fisiere atasate
-
intrebare.jpg (47.21K)
Number of downloads: 218
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 02 June 2007 - 12:20 AM
#9
Postat 02 June 2007 - 11:14 AM
Revin cu cateva detalii aerodinamice: profilele subtiri au caracteristici Cx (de rezistenta) foarte bune in acelasi timp cu diminuarea Cz ului (portantei). Cum planorul intotdeauna va merge cu viteze reduse, rezulta ca profilele care i se potrivesc sunt cele de viteze mici deci cu Cx-relativ ridicat si grosime relativ mare. De asemenea de stiut ca in cazul planoarelor reale grosimea relativa a profilului variaza undeva intre 10 si 15%. In ordinea asta de idei un profil recomandat ar fi Wortmann FX 76 MP 140. Detaliile se pot afla La:
http://www.ae.uiuc.edu/m-selig/ads/coord_d...database.html#F. Enunturile de mai sus sunt oricum in dependenta de greutatea planorului, incarcarea alara, alungirea aripii si tipul planorului: RC sau zbor liber. Planoarele de zbor liber (F1A,F1B, etc.) sunt mult mai usoare decat cele RC, in acest caz fiind preferate profile aerodinamice "subtiri" pana in 10%; planoarele RC au greutati mai mari si portanta trebuie sa compenseze forta gravitationala si atunci un profil mai portant e preferat.
Pentru comparatie o sa revin mai tarziu cu o polara Cx/Cz pentru doua profile la acelasi nr. Re.
m
#10
Postat 02 June 2007 - 10:45 PM
Dragut, la 1 Jun 2007, 23:27, a spus:
bun ... prima e la mijloc .... da a doua? ... cea de capat .... da unde-i capatul aripii in cazul asta?
Cum se vede, constructia e destul de laborioasa. Mai bine zis, nu se face din topor ci necesita pregatire migaloasa.
Dupa cum zice Drela:
"The AG03 airfoil is used over most of the span, and gradually blends into the AG11 in the last 2 inches at the tip".
"Shabloanele" prezentate in documentatie, nu sunt shabloane propriuzise. Sunt doar o ilustrare a profilelor.
Daca chiar vrei sa faci shabloane in adevaratul sens al cuvantului, atunci tre sa scalezi profilul de baza, corespunzator corzii locale (acolo unde te intereseaza, concret).
Pt. varianta aripii din balsa masiv, Drela prezinta o metoda de formare a profilului prin slefuire, cu ajutorul tangentelor alora. Are un .pdf detaliat.
Unind punctele unde tangentele "intzeapa" partea dinspre extrados a placii masive de balsa, se obtin liniile alea de reper (ca si niste curbe de nivel). Astea sunt prezentate in alte doua .pdf-uri. Toate astea trei .pdf-uri, le-am contopit in .jpg-ul atashat.
Deci, aripa nu se "croieste" precum s-ar taia o aripa trapezoidala din polistiren, taiata cu fir, cu shablon de incastrare si de capat, ci este o suprafatza non riglata, cu o lege de variatie a sectiunilor (oarecum) parabolica.
Despre aceste aspecte, Drela raspunde in FAQ:
"Q1: Why the curved outlines?
A1: Mainly for looks. I like flying good looking airplanes. Considering the countless hours of flying enjoyment I've gotten out of my Apogees, the 1 or 2 extra hours needed to build the curved wings was a very worthwhile investment".
Fisiere atasate
-
wing.jpg (85.53K)
Number of downloads: 204
#11
Postat 02 June 2007 - 10:56 PM
(nu mai traduc...)
Citeaza
Many current HLGs use "big glider" airfoils like the SA7035, MH32, etc. On small gliders these have large draggy separation bubbles. Thinning such airfoils, or using "fast" slope glider airfoils like the S6063, only partially alleviates this problem.
The AGxx airfoils were designed for very low Reynolds numbers from the outset. At thermalling speeds, they have quite small separation bubbles for good minimum sink and a docile stall. At higher speeds they exhibit 100% attached laminar flow, resulting in very low launch drag and exceptional penetration. Computed polars indicate very significant overall improvements over the S6063 and other adapted airfoils. The Apogee's performance and behavior matches these expectations.
#12
Postat 03 June 2007 - 10:12 PM
multam fain
Constat ca aftocadul nu e prost degeaba.... :)
adicatelea liniile de tangenta date de Drela coincid cu cele existente pe "modelul matematic" vizibil in acad
PS:
Cum o face e intradevar destul de delicat dpdv matematic adicatelea suprafata se sprijina pe cele 4 curbe:
2 de profil de capat ... 1 bucata elipsa ... 1 bucata bord fuga
Fisiere atasate
-
verificare.jpg (39.25K)
Number of downloads: 148
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 03 June 2007 - 10:15 PM
#13
Postat 03 June 2007 - 10:26 PM
poza dinante insotita de cum arata suprafata la capete
PS: am marit nr de wirefram-uri pe suprafata... ptr a se vedea mai bine
Fisiere atasate
-
mai_elocvent.jpg (76.73K)
Number of downloads: 125
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 03 June 2007 - 10:27 PM
#14
Postat 03 June 2007 - 10:32 PM
Ideea e ca in momentul in care gasesc ce trebuie in urmatoarea ora pot trece la frezat. :)
Ps: intradevar suprafata e imposibil de facut pe taiere cu fir.... nefiind o suprafata riglata
Aceasta postare a fost editata de Dragut: 03 June 2007 - 10:33 PM
#15
Postat 04 June 2007 - 09:27 AM
Mi-e cam ciuda...
#16
Postat 04 June 2007 - 09:39 AM
Valteras, la 4 Jun 2007, 09:27, a spus:
Mi-e cam ciuda...
Nu zi hop ... ca n-am sarit http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/tongue.gif
Ideea e ca se pot face 1001 modele si teste .... ca polistiren slava domnului e suficient (numa sa aiba nevasta rabdare sa suporte freza)
Testele da comportament a aripii sper sa le faca nea Valterasu si nea Bigu... care stiu cam cu ce se maninca neamu asta de zbor... :D
Stima
#17
Postat 06 June 2007 - 09:33 PM
Salut din nou,
in postul meu anterior promisesem ca o sa postez o comparatie intre polarele AG si Wortmann, "a promise is promise"... Am descoperit o chestie ciudata calculand polarele Dr-lui Drela, a carui munca o apreciez si al carui cod (Xfoil)l-am folosit pentru a calcula polarele. Chestia e asa: a realizat profilele AG spunand ca minimeaza rezistenta sistemului la lansare (citatul de mai sus). Polarele atasate contrazic asta, intrucat la un Alpha peste 11 grade tind sa aiba o rezistenta mai mare decat cea a unui profil obisnuit. La lansarea unui planor, in panta de urcare unghiul de atac e in principiu mai mare de 11 grade. Mentionez ca am calculat tot la nr. Re=50000.
In afara de asta la alungiri mici ale aripii (cum banuiesc ca e cazul la o anvergura de 1200mm) rezistenta indusa, care e datorata portantei profilului, e mica, si deci nesemnificativa ca si diferenta. Pentru cumparatie am realizat si polarele comparative ale profilui FX cu profilul AG 14(nu le am postat, dar daca exista cerere...). Rezultatele in cazul acesta sunt complet in favoarea Fx-ului indiferent de conditii.
m
Fisiere atasate
-
Wortmann_vs_Drela.jpg (65.69K)
Number of downloads: 109
Aceasta postare a fost editata de mitzuX: 06 June 2007 - 09:34 PM
#18
Postat 06 June 2007 - 09:45 PM
marimea profilului variaza de la AG09 .... la AG03 ..
Basca ca bordu de atac e oarecum eliptic....
Matematic cum se modeleaza asta....?
Nu e oare posibil ca profilele luate IMPREUNA intr-o anumita structura sa dea altceva?
PS: cind primesc programelul pentru taiere .... daca vad ca merge treaba sunt dispus sa testam orice neam de aripa ... profil sau combinatii.
@MitzuX .... rogu-te cauta o aripa care zici ca ar merge la comparatie cu cea a lui drela de 40 inch... si testam
PS: daca continuam .... sa-mi fac si suflerie? http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/laugh.gif
#19
Postat 06 June 2007 - 09:55 PM
Dragut, la 4 Jun 2007, 09:39, a spus:
Astia doi nu stie nimic....
vreau si io adik http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/sleep.gif
e vorba de planorul ala de care vorbisem deja cu tine:D ? sau asta e altu:D
#20
Postat 06 June 2007 - 10:21 PM
RedBaron, la 6 Jun 2007, 21:55, a spus:
Dragut, la 4 Jun 2007, 09:39, a spus:
Astia doi nu stie nimic....
vreau si io adik http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/sleep.gif
e vorba de planorul ala de care vorbisem deja cu tine:D ? sau asta e altu:D
altu uite povestea aici
#21
Postat 06 June 2007 - 10:46 PM
cu tot respectul dar trebuie sa te contrazic putin:
- in faza de lansare Alpha nu are cum sa ajunga la 11 grade... Sa nu uitam ca alpha se masoara intre corda profilului si directia de curgere a fileurilor de aer. Adica nu fata de orizontala.
- rezistenta indusa scade odata cu cresterea alungirii aripii . Este adevarat ca la Re mic, unde Cx creste, rezistenta indusa devine mai putin semnificativa, dar ea totusi exista si se manifesta ca atare.
Cred ca ar fi interesant de comparat atat teoretic cele doua clase de profile, dar sa avem totusi in vedere si coeficientii de moment si tot tacamul, altfel putem ajunge la rezultate neconcludente.
Apoi il rugam fain frumos pe Dragutz sa ne taie niste aripi, si le comparam si in zbor. Suflerie imi fac io daca treb'e ;-)
Big.
Si tu baroane stai bre la coada!
#22
Postat 06 June 2007 - 10:59 PM
Big, la 6 Jun 2007, 22:46, a spus:
stau cu conditia sa fiu primu http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif
http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/laugh.gif
e interesant proiectul... abea astept sa vad zburand asa ceva:P
presupun ca fuselajul e o coada de undita:))
#23
Postat 07 June 2007 - 09:16 AM
Io nu ma bag. Desi Dragutz face maaare parte din treaba delicata, o gramada de munca mai este de prestat. Ma refer la partea de vacuumat aripa, si ampenajele.
Fuselajul nu e o coada de unditza, desi pare. E un tub conic de carbon, special facut (de unii).
Uite o poza care-mi da fiori...
Fisiere atasate
-
Apogee_400.JPG (88.74K)
Number of downloads: 231
#24
Postat 07 June 2007 - 11:42 AM
marimea profilului variaza de la AG09 .... la AG03 ..
Basca ca bordu de atac e oarecum eliptic....
Matematic cum se modeleaza asta....?
Nu e oare posibil ca profilele luate IMPREUNA intr-o anumita structura sa dea altceva?[/quote]
Salve,
"Marimea" se refera la lungimea corzii sau la profilul propriu-zis? Las ca ma uit si io astazi cand am timp si postez mai pe seara...Matematic varierea profilului de la o coarda la alta se face printr-o functie (nu mai stiu exact care da promit sa ma uit peste un curs), daca te referi la aspectul strict constructiv al suprafetei rezultate dintre doua profile diferite, il obtii intr un program care stie sa genereze suprafete matematice bine de ex: CATIA in modulul Free Surfaces. Undeva printr-un proiect am si programul matematic, dar in cazul in care strict vrei sa construiesti e mai util numai sa generezi fara sa cunosti functia.
[QUOTE]Nu e oare posibil ca profilele luate IMPREUNA intr-o anumita structura sa dea altceva?
Raspunsul este da. Vezi metodele de calcul ale aripii...
[QUOTE]Nu e oare posibil ca profilele luate IMPREUNA intr-o anumita structura sa dea altceva?
In limita timpului o sa incerc sa fac mai multe calcule de profil si aripa. Ah daca folositi mathCAD am un program de calcul al portantei/rezistentei aripii (de anvergura finita) folosind teoria liniei de portanta, conceput special ptr.planoare.
[/QUOTE]@MitzuX .... rogu-te cauta o aripa care zici ca ar merge la comparatie cu cea a lui drela de 40 inch... si testam
O sa caut ceva prin documentatia pe care o am/mai calculez, si discutam, apoi gasim solutii. Pe mine ma intereseaza partea practica...ca nu am mai "zburat" un planor de fo 5 ani.:lol:(
@Big
[QUOTE]- in faza de lansare Alpha nu are cum sa ajunga la 11 grade... Sa nu uitam ca alpha se masoara intre corda profilului si directia de curgere a fileurilor de aer. Adica nu fata de orizontala.
Traiectoria de zbor a unui planor in remorcaj de mana sau mosor implica unghiuri de incidenta foarte mari (peste 15°)- vis a vis de fileul de aer, evident-asta ca sa nu intram in teoria zborului turbulent. De aceea daca un planor scapa in remorcaj din sandou vine ca o prajina pe spate, lipsa de portanta, ptr ca trece de incidenta critica, si intra in limita de viteza aproape instaneau. Unghiul de incidenta a corzii aripii de la incastrarea in fuselaj vis a vis de axa de incidenta nula a planorului(axa longitudinala) este cuprinsa intre 1 si 3,5 grade(vezi cartea asta: [url="https://oscommerce.darcorp.com/product_info.php?cPath=1_31&products_id=80&osCsid=963deda1552420554adf018529b41510"]Sailplane Design[/url] )
[/QUOTE] - rezistenta indusa scade odata cu cresterea alungirii aripii . Este adevarat ca la Re mic, unde Cx creste, rezistenta indusa devine mai putin semnificativa, dar ea totusi exista si se manifesta ca atare
Asa este, ce am vrut sa spun e ca probabil la o anvergura de 1200mm alungirea va fi mica, si deci rezistenta indusa va fi mai mare decat la o alungire mare de unde va rezulta in cazul profilului AG04 o rezistenta indusa mai mare comparativ cu FX pe partea de incidenta de la 3 la 8 grade.
[QUOTE]Fuselajul nu e o coada de unditza, desi pare. E un tub conic de carbon, special facut (de unii).
Nu se gaseste in magazine de modelism?
m
#25
Postat 07 June 2007 - 07:49 PM
mitzuX, la 7 Jun 2007, 11:42, a spus:
mitzuX,
Aici (aproape ca) nu discutam despre remorcaj, unde AOA sunt intr-adevar mari.
Planoarele astea se lanseaza SAL sau altfel zis DLG (Side Arm Launch / Discus Launch Glider).
AOA nu ajung nici pe departe in zona critica, desi traiectoria in decolare e aproape verticala!
Citeaza
Nu se gaseste in magazine de modelism?
Nu se gaseste "la liber", in magazine. Sunt o mana de producatori specializati, ce produc cantitati mici, in general "upon request".
#26
Postat 07 June 2007 - 10:02 PM
Valteras, la 7 Jun 2007, 19:49, a spus:
Planoarele astea se lanseaza SAL sau altfel zis DLG (Side Arm Launch / Discus Launch Glider).
AOA nu ajung nici pe departe in zona critica, desi traiectoria in decolare e aproape verticala!
Citeaza
Nu se gaseste in magazine de modelism?
Nu se gaseste "la liber", in magazine. Sunt o mana de producatori specializati, ce produc cantitati mici, in general "upon request".
Ai dreptate Valteras, am citit si eu mai multe azi despre SAL si DLG si am inteles punctul de vedere de la care ai plecat si ai recomandat planurile lui Dr. Drela. Ce ma uimeste pe mine este insa variatia de portanta a acestor profile la viteze mici(am facut ceva calcule la Re=2.5e4), si ineficienta lor totala la Re>1e5-sincer in nu am vazut ceva similar. Am sa fac ce am spus mai devreme, si sa iau in considerare si recomandarea lui Big legata de coef. de moment, si sa desenez polarele mai multor variante de aripi cu diferite profile...poate iese ceva productiv din asta.
m
#27
Postat 07 June 2007 - 10:27 PM
Ma bag si eu dar am impresia ca discutia a avansat f. mult. Cred ca omu are nevoie de ceva informatii ca sa construiasca o aripa de rachetoplan radiocomandat la S8E (deduc asta din valoarea anvergurii si cateva detalii). Acolo sunt 2 regimuri de zbor foarte diferite, urcare veritcala la 20-30 m/sec dupa aia planare, asa ca un profil cu caracteristici foarte diferite la Re diferite e chiar potrivit.
Plus rezistenta mecanica, greutate mica de tot.
Este RC, se schimba un pic datele problemei.
:lol:
#28
Postat 07 June 2007 - 11:27 PM
mitzuX, la 7 Jun 2007, 22:02, a spus:
Pai chestia e ca la viteze mari, nu te intereseaza decat Cx, care vrei sa fie cat mai mic. Si este.
Faza de evolutie cu viteza mare (35-40 m/sec) este strict in faza de lansare, 2-3 secunde. Dupa aia, te intereseaza doar caracteristicile de zbor planat cu viteza mica (3-6 m/sec).
Asa cum ai vazut si din simularea ta, profilele din neamul AG sunt superioare celor FX.
Ar mai fi o gramada de spus despre curgerea fortzat laminara pe profil, bula de separatie ce se vrea cat mai mica si "cat mai atashata" de extrados, dar toate astea se gasesc prin linkurile alea si pe aiurea...
Liviu 123 are dreptate. St3fy vroia doar niste indicatii generale.
#29
Postat 08 June 2007 - 11:11 AM
Dragut, la 3 Jun 2007, 22:12, a spus:
multam fain
Constat ca aftocadul nu e prost degeaba.... <_<
adicatelea liniile de tangenta date de Drela coincid cu cele existente pe "modelul matematic" vizibil in acad
PS:
Cum o face e intradevar destul de delicat dpdv matematic adicatelea suprafata se sprijina pe cele 4 curbe:
2 de profil de capat ... 1 bucata elipsa ... 1 bucata bord fuga
Ma bag si iou in seama un pic.....
Nu cred ca aripa aia cu bordul de atac curb se face printr-o constructie geometrica sofisticata.
Cine a scris ecuatii pentru suprafata ei nu s-a complicat.
Bordul de atac poate sa fie un arc de superelipsa - de la 0 la 90 grade.
Forma sofisticata a aripii poate iesi pur si simplu din combinarea liniara sau neliniara a doua profile si scalarea corespunzatoare corzii locale, pentru o proiectie in plan oricat de complicata.
Si dupa toata afacerea asta, ne chinuim sa reconstituim aripa......
Profilele pot fi reconstituite analitic din punctele lui Drela sau oricui, folosind o interpolare in sensul celor mai mici patrate cu baza de interpolare din: radical din x, x, x^2, x^3, x^4, etc. - baza de interpolare de la NACA simetric (pana la gradul 4 la seria cu 4 cifre). In baza de interpolare nu se pune special functia x^0, adica unu - adica constanta. Din sistemul liniar de ecuatii de interpolare cmmp, se inlocuieste ultima ecuatie cu una de interpolare simpla, pentru bordul de fuga. In bordul de atac, pentru ca interpolantul contine numai functii care se anuleaza, acolo va fi zero, deci nu mai trebuie nici o conditie. Singura chestie care nu se poate obtine la interpolarea profilului in forma asta este continuitatea razei de curbura in bordul de atac. Dar aia, cine slefuieste borduri de atac stie cum se obtine :huh:.
Aripa poate fi modelata in CATIA prin programare CATScript, folosind expresiile analitice pentru extrados si intrados, cu orice variatie pe lungime. Singura problema este ca nu te lasa sa introduci suprafete prin ecuatii (nu prin CATScript) - ci numai prin operatorii loft, sau ma rog alte smecherii. Deci pana la urma, trebuie facuta o retea de curbe, care in principiu pot fi introduse analitic - chiar si cele cu dubla curbura, prin reconstructia din proiectiile lor - CATIA are si un operator de'asta. Tragi un loft de suprafata sau solid - au smecheriile lor pentru parametrizare.......
Pe o masina de taiat polistiren cu fir cald, nu vad de ce nu s-ar putea taia o aripa de genul asta. Suprafata poate fi obtinuta din infasuratoarea unor suprafete riglate. Apar problemele termice - treci cu firul de multe ori pe langa anumite zone si le poti "tasa" termic mai mult. Dar in principiu, cred ca se poate face. Programarea e mult mai complicata.
Io le zbor pentru popor!
Schaum vor dem Mund,
Und Papier fuer der Fund!
#30
Postat 08 June 2007 - 11:19 AM
La fir cald daca scoti 1 din 10 e OK!