Salutare!
Ma simt nevoit sa intervin din nou pentru a-i da cateva explicatii colegului nostru Liviu44 din punctul de vedere a unui aeromodelist cu asigurarea la zi. Problema pentru care inca nu s-a reusit realizarea unei asigurari in domeniu este lipsa infrastructurii si a legislatiei in aeromodelism. Pentru inceput sa punctam cateva detalii. Nu doresc sa polemizez din nou despre dorinta mea (a noastra) de a trai dupa reguli impuse si nici ca imi doresc in mod special ca cineva sa ma controleze si sa ma verifice. Daca tot aspiram la conditiile occidentalilor cu aerodromuri parfum, acestea nu vor putea fi realizate la noi doar daca ne vom conforma si unor regulamente si legi. Vrem sa nu, mai repede sau mai tarziu tot acolo vom ajunge si atunci intradevar ni se vor ciunti unele drepturi pentru care probabil vom protesta vehement insa altfel nu se poate.
Cum spunea si Pavcostel, adio zbor in Poli, CLN sau alte locuri NEOMOLOGATE, ba mai mult probabil se vor pune in pericol si unele intalniri daca nu corespund anumitor conditii (vorbesc la modul general, nu doresc ca NIMENI sa se simta lezat de aceasta afirmatie!!!). In oglinda acestora nu sunt chiar convins ca majoritatea ar vota pentru introducerea unor legi in materie.
Hai sa revenim la subiect si sa discutam despre problema aeromodelistilor hobbisti si nu neaparat despre sportivii legitimati la FRMd. Sunt membru in Asociatia Aeromodelistilor din Germania pentru a putea obtine o asigurare valabila pe tot teritoriul Europei. Motivul pentru care am incheiat asigurarea este ca sa pot zbura in conditiile legii pe aerodromurile din strainatate unde NU esti acceptat la zbor fara a detine o asigurare de tip RCA. Aceasta asigurare acopera daunele provocate de catre mine prin intermediul activitatilor in timpul zborului cat si a accidentelor suferite de catre mine in incinta aerodromului. Prima de asigurare este de 56 Euro /an pentru care am dreptul la operarea modelelor de pana la 25kg pe toate aerodromurile autorizate din Europa iar valoarea despagubirii este de pana la 1,5 milioane Euro. Sa le luam pe rand:
1 Aerodromul este acel teren de zbor OMOLOGAT pe care isi desfasoara activitatea aeromodelistul. Acesta trebuie sa corespunda din punct de vedere tehnic, sa fie dotat cu gard despartitor, etc. Regulamentul de Ordine Interioara prevede limitarile caruia trebuie sa te supui. Printre acestea se pot aminiti urmatoarele:
a) se folosesc exclusiv FRECVENTE LEGALE
b ) trebuie sa existe un CONDUCATOR DE ZBOR, este interzis sa zbori singur fara supraveghetor
c) exista orar de functionare pe zile, ore, tip de modele (de exemplu zilnic de la 17-19, sambata si duminica 10-13 si 17-19, miercuri exclusiv elicoptere... daca vreti cautati singur astfel de regulamente, eu am dat doar un exemplu aproximativ)
d) sunt specificate CLAR numarul maxim de aeromodele in aer sitipul acestora, directia de zbor, inaltimea maxima si conditiile tehnice stricte ale unor anumite tipuri de modele, de ex: zgomotul maxim in decibeli pentru motoare termice si elici
2 Regulamentul German pentru Trafic Aerian ( Luftwerkehrs – Ordnung “LuftVOâ€) prevede toate limitarile generale care pot fi particularizate pentru fiecare aeromodeldrom in parte in functie de autorizatiile primite de la Primaria localitatii invecinate si a forurilor ecologiste. Aici va pot da chiar un exemplu concret unde pista a trebuit mutata pentru ca tocmai la pragul pistei creste ceva iarba alpina rara si ecologistii au suspendat autorizatia de functionare a aerodromului (interesant, nu?). Un extras din acest regulament valabil pentru TARILE EUROPENE sa poate consulta
AICI, ramane sa meditam cat de mult ne consideram noi europeni.
3. Asigurarea de tip RCA se incheie prin intermediul Asociatiei (DMFV) pentru membri individuali sau pentru cluburi si implicit a membrilor acestora. Asociatia este interfata dintre asigurat si asigurator si pune la dispozitia acestora EXPERTII DE DAUNE in materie de aeromodelism. Expertii asociatie sunt oamenii care conform literei legii intocmesc documentele prin care poti sau nu solicita despagubirea daunelor.
La modul simplu vorbind facand o paralela intre RCA auto si RCA aeromodelism avem urmatoarele aspecte:
1. Drumurile publice cu legislatia aferenta = Aerodrom omologat si autorizat
2. Politia rutiera = Conducatorul de zbor al aerodromului
3. Experti in daune auto de la compania de asigurari = Experti in daune aero de la Asociatia Aeromodelistilor Germani.
Societatea de asigurari nu este in masura sa controleze si sa judece aceste cazuri particulare decat prin intermediul unor specialisti in domeniu care iau salariul pentru asa ceva.
Nu vor asigura despagubiri din start daca tu nu te-ai conformat cu legile in vigoare. Daca e sa analizam situatia actuala in RO, oare cum credeti ca aceste lucruri se vor putea controla?
Hai sa analizam un eveniment recent. Sambata 26.05 s-a organizat la Arad etapa din Campionatul National la Aeromodelism al Palatului Copiilor conform regulamentuli Ministerului Invatamantului. Au evoluat planoare A2 zbor liber si R/C. Eu personal nu sunt implicat si nu am participat in acest an ca spectator, am auzit de cele intamplate de la un coleg de club.
Activitatea s-a desfasurat la marginea orasului pe o pasune. Statiile folosite sunt cele din generatia de acum 20 de ani cu frecvente total paralele cu legislatia in vigoare. Primul incident a fost aterizarea fortata a unui model pe (sau in imediata apropiere, nu stiu exact dar ma informez) soseaua invecinata considerata drum public, al doilea s-a infipt in pamant datorita unor probleme radio iar al treilea datorita unor probleme tehnice si/sau de pilotaj in autoturismul cu care s-a deplasat chiar echipa in cauza. Am vazut fotografia cu autoturismul si sa nu va spun cum arata dupa impactul unui planor de 2m cu motorul in blana. Credeti ca ar exista vreo modalitate ca acest incident sa fie trecut prin filtrul unei firme de asigurare?
Sincer nu vad la ora actuala cum s-ar putea rezolva problema asigurarilor din moment ce exista o gramada de verigi lipsa din lantul care ar putea lega aeromodelistul de rand cu firma de asigurari.
zozo
Aceasta postare a fost editata de zozo: 28 May 2007 - 10:35 AM