Modelism - RHC Forum: "Planorul romanesc" .- cu aripa eliptica - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

"Planorul romanesc" .- cu aripa eliptica ... tehnologie similara cu PURES sau planoarelor de la topmodelcz.cz

#31 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19166
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 20 October 2015 - 07:23 PM

Parerea mea este ca supraestimati rezistenta acestui tip de constructie cu lonjeron din teava... nervurile mai au 2-3mm de balsa deasupra si sub lonjeron, fara capacire cu carbon ala zboara si... in zbor :) nu trebuie aterizare mai dura.

Ender, gandeste-te ce cutie a Pandorei ai desfacut din dorinta de a simplifica constructia :)
... cu picioarele pe pamant ...
0

#32 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 20 October 2015 - 08:21 PM

Vezi postarearenatoa, la 20 October 2015 - 07:23 PM, a spus:

Parerea mea este ca supraestimati rezistenta acestui tip de constructie cu lonjeron din teava... nervurile mai au 2-3mm de balsa deasupra si sub lonjeron, fara capacire cu carbon ala zboara si... in zbor :) nu trebuie aterizare mai dura.

Ender, gandeste-te ce cutie a Pandorei ai desfacut din dorinta de a simplifica constructia :)

Ai dreptate...obiectivul principal pentru care am pornit acest proiect este simplificarea constructiei ...sa fie asa de simpla incat sa poata fi montata corect si de un copil. De aia vori fi de fapr doua variante, una cu aripi cu segmente trapez (care sa se poate infolia usor) si una cu aripa eliptica.
Stiu si ce probleme de rezistenta apar... si lucrez si la "solutii". Cateva idei:
- inlocuire tevi de carbon cu tevi de aluminiu (eventual aluminiu "umplut" cu spuma pentru marirea rigiditatii). cred ca se obtine ceva rigiditate in plus si sunt chiar mai ieftine (diferenta de greutate nu e mare...si pe linga asta vor fi foarte aproape de CG..._
- din start am pornit de la ideea ca trebuie o mai mare rezistenta in zona ....fiecare nervura va fi incadrata de doua "saibe" din acelasi material (balsa de 2 mm). initial ma gandisem sa fac nervurile de 3mm, dar mi-a venit ideea cu "saibele". Inclusiv "semi-saibe" la tija de carbon de BA .... Deci in loc de carbon pe nervura de 2 mm...ai carbon pe 6 mm de balsa... 3 straturi lipite intre ele cu CA de exemplu sau PVA ...si se schimba nitel datele problemei
- inca nu imi pot da seama daca piesele de la BF trebuie sa fie de 3 mm sau se poate si de 2 mm .... "din avion" o grosime de 2 mm si cu o latime suficienta (de exmplu 2 sau 2.5 cm) par a fi de-ajuns
in alta ordine de idei...imi ia foarte putin timp sa modific fisierele pentru o constructie "clasica" (cu D-box de balsa)...ba chiar kit-ul va fi mai ieftin asa (sau cu diferente mici de pret ... in loc de o placa de balsa cu semi-nervuri si "saibe" pot sa bag una cu chesoane ...iar 2-3 bucati platbanda de carbon si 2-3 placi de balsa de 1 mm nu costa un capat de tara).



0

#33 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 20 October 2015 - 08:37 PM

Vezi postareaMihai_supy, la 20 October 2015 - 07:17 PM, a spus:

ideea e că ar fi foarte elegant ca kitul să conţină cele vreo 6 tuburi de carbon pe post de lnjeroane, tuburile şi tijele de alamă...

Eu mă gândeam la o îmbinare între elementele aripii cu tije de carbon băgate în tuburi, iar găurile lor prin profile sunt aşa fel făcute încăt să dea unghiul diedru...

Vorbeai de lonjeronul principal...care, sper că am înţeles, e un tub de carbon?...care, mă gândesc că pentru segmetul central ar trebui să fie de vreo 10x8mm. Segmentul central ar putea avea un al doi-lea lonjeron de cam 6x4 mm, sau chiar de 4x3 mm. Anvergura segmentului central de 1m. Urechile, fiecare de câte un metru, ar putea avea câte un singur lonjeron de 6x4. În lonjeronul central, cu puţin epoxi şi microballons se poate monta o bucată de câţiva cm de tub 6x4 înclinat, astfel încât îmbinarea să se facă printr-o tijă de 4mm. Eu zic că e suficient de rezistentă..Dacă tija "prinde" trei nervuri, s-ar putea să fie suficient. Eu aşa aş face.

Asta e exact solutia de la PuRES. Ce aveam in plan din start:
- lonjeron 10x8 pe central, si 8x6 si apoi 6x4 pe extremitati => singura problema e ca 6x4 e cam gros pentru nervurile de la capat. De aia am trecut apoi la 8x6 => 6x4 => 4x2 sau 10x8 => 7x5 => 4x2.
- doua lonjeroane, unul principal amplasat in zona de grosime maxima (daca tin bine minte datele de la AG35 grosimea maxima e de 8.7% la 27.9% oin coarda...sau pe acolo...gaura pentru lonjeron a fost facuta cu centrul la 6 cm de BA pentru coarda de 22 cm) si unul mai subtire ceva mai in spate (sa zicem in zona de 65-70-75%)....asta din spate ar fi din tub/tzeava de 3x2 sau 4x2
- din motive estetice (si poate si de rezistenta) folosesc lonjeroanele si pentru imbinarea intre segmente, unghiul diedru fiind dat de tije de alama (sa zicem 4 mm in fata si 2 mm in spate la imbinarea intre segmente, si doar 2 mm la unghiul diedru la "urechi"). Metoda e simpla dar trebuie sa "umplu" lonjeronul cu alte tuburi / tevi de diametru descrescator pe o lungime rezonabila (10 cm de o parte si de alta par a fi OK), Pot sa merg pe tuburi doar de carbon ...sau si de aluminiu (sau alama...dar e mai grea), Nu imi place inca ce rezistenta are un tub de carbon pulltruded la o solicitare de genul asta (se poate crapa usor) asa ca ma gandeam din start la o matisare cu kevlar sau chiar la o solutie drastica (folosirea de tuburi de aluminiu).
De aia facem un prototip...sa facem si ceva incercari "destructive".

Aceasta postare a fost editata de ender67: 20 October 2015 - 08:40 PM

0

#34 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5144
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 20 October 2015 - 08:42 PM

..o fi mai ieftin, dar nu e aceeaÅŸi chetie.

Încep să fiu din ce în ce mai curios ce va ieşi, într-un final.
0

#35 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 20 October 2015 - 08:45 PM

Vezi postareaender67, la 20 October 2015 - 08:21 PM, a spus:

Deci in loc de carbon pe nervura de 2 mm...ai carbon pe 6 mm de balsa...


Pai rezulta mult mai mult lipici, structura nu va castiga prea mult :pardon:
Si oricum o forta care sa traga teava in sus sau in jos din nervuri nu avem, pentru ca o sa traga nervurile mai intai(chiar si la crash) si o sa transmita forta la teava :)

Altfel, teava de carbon e o ciudatenie, chiar o numeai nastrusnica acum cateva luni, raman la cheson balsa sau spuma capacit cu carbon si matisat cu kevlar :good:

Plus ca teva in teava nu tine carbonul, se rupe foarte usor cel cu diametrul mai mare.
Stiu ca sunt cu totul alte forte, dar sagetile de arc olimpic au carbonul in 2 straturi, unul pultruded si unul intins si au si forma fusiforma(sunt cu 50% mai groase la mijloc) si tot trebuie verificate la fiecare "aruncare" :drinks:

Aceasta postare a fost editata de Travel Air: 20 October 2015 - 08:49 PM

Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#36 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 20 October 2015 - 08:56 PM

Vezi postareaSORIN CAIUS, la 19 October 2015 - 11:35 AM, a spus:

Travel Air,

pai daca ai kitul presupun ca nervurile sunt taiate, deci profunzimea aripii nu poate modificata doar alungirea anvergura aripii o poti face mai mica sau mai mare.

Orienteaza-te la anvergura in functie de lungimea fuselajului.

Ciao Sorin


La 135 cm fuselajul, ar cam fi sub 3 metri anvergura :unsure:
Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#37 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2100
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 20 October 2015 - 09:35 PM

Travel Air,

Fuselajul are 1350 mm cu tot cu ampenaj vertical sau fara? Adica lungimea din bot pana unde incepe bordul de atac al derivei cat e?

Eu la planorul meu care nu e gata, nu am mai lucrat la el de un an, am lungimea fuselajului 1356 mm cu tot cu ampenajul vertical.

Dar la mine am ampenajul orizontal pendul pe deriva, deci e in spate de tot nu in fata ampenajului vertical cum cred ca vrei tu sa faci .

La mine anvergura e de 2900 mm,aripa trapezoidala care simuleaza o aripa eliptica.

Vezi pe topicul planor F3B old Timer. In plus al meu va fi motoplanor si nu am nevoie de bot asa lung ca am greutate in bot.

Dar daca pana la bordul de atac alampenajului orizontal ai 1270- 1350 mm poti merge cu anvergura pana la 3 metri .

Mai e o intrebare cat e coarda la incastrare si cat e la capat?

Pentru alte detalii da-mi PM sau mail mai da-mi si numarul de tel. ca nu il mai gasesc.

Ciao Sorin
0

#38 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 20 October 2015 - 10:02 PM

Vezi postareaTravel Air, la 20 October 2015 - 08:45 PM, a spus:

au carbonul in 2 straturi, unul pultruded si unul intins


Aici era altfel :pardon:

@SORIN CAIUS - e 135 cu tot cu directie si vreau sa fac tot cu profundorul pendular, pe deriva.
Nici eu nu mai am nr. tau, dar al meu e in semnatura :drinks:

Corda e de la 20 cm la 10.5. Kitul 1 din celalalt topic.

Aceasta postare a fost editata de Travel Air: 20 October 2015 - 10:04 PM

Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#39 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2100
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 21 October 2015 - 12:36 PM

Bogdan,

La o coarda la incastrare de 200 mm si o lungime a fuselajului de 1350 mm cu ampenajul orizontal pendul, pe deriva poti sa faci anvergura de 3000mm.

Ciao Sorin
0

#40 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19166
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 21 October 2015 - 04:05 PM

Bogata e limba noastra... englezii au cuvinte diferite, ca sa nu existe confuzii: can, may, must ;)

De putut poate, dar e intelept ? :unsure:

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 21 October 2015 - 04:06 PM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#41 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5144
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 21 October 2015 - 04:11 PM

o să fie cam instabil...
0

#42 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 21 October 2015 - 04:49 PM

ramane regula de baza cu anvergura = dublul lungimii fuselajului ....
...ca sa nu mai amintesc studiul lui Marc Purjol (francezul cu Genoma) care spunea ca ar fi bine ca lungimea fuselajului sa fie 1.1...1.25 x anvergura / 2
Hai nu de 3 m ...dar un 2.5 sau un 2.7 m merge la fuselajul ala...
O idee ar fi sa muti stabilizatorul orinzontal mai in spate ...fie renunti la pendular separat si faci pendular in deriva, fie il pui in spatele derivei (cred ca asa e la HyperMe)...fie facut unul in X...
De fapt asta ceva de genul asta am si eu acum pentru 3 m ... daca tin bine minte are cam 1.40 (pod-urile de 50 cm de la CLM-pro si coada de 90 cm) ...dar voiam sa ii maresc coada sa ii bag una de 1.25 m...

Aceasta postare a fost editata de ender67: 21 October 2015 - 04:53 PM

0

#43 Useril este offline   SORIN CAIUS 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2100
  • Inregistrat: 02-November 05
  • Gender:Male
  • Location:Arad
  • Interests:Avioane Ultrausoare, Planoare, Aeromodele , Heli

Postat 21 October 2015 - 09:33 PM

Pana la urma ati sarit repede sa comentati dar unul o da pe olteneste, altul repeta acelasi lucru cu ampenajul orizontal pe deriva pe care l-am spus eu.

Mai uitati-va, la High Aspect de exemplu care are 3,1m si distanta la care este amplasat ampenajul orizontal.

Bogdan fa cum am vorbit azi la telefon.

Ciao Sorin
0

#44 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5144
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 26 October 2015 - 08:22 PM

V-aţi oprit???... sper că nu a murit proiectul...
0

#45 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 26 October 2015 - 08:34 PM

Nu...am lucrat putin saptamina trecuta (printre picaturi, ca am fost plecat in Franta si Spania), acum sunt iar la Paris (slujba grea :)) si saptamina viitoare cam pe marti ii fac o vizita lui Lasercut.
Si am pus la vanzare "spumele de rezerva" ca sa pot "finanta" mai usor cumpararea de materiale pentru kituri si taierea ....
si saptamina viitoare vreau sa imi iau concediu ...daca se leaga lucrurile primesc boom+pod de la colegul OcsiRC, avem si piesele de la taiat...poate la sfarsitul primei saptamini din noiembrie avem prototipul.

0

#46 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5144
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 27 October 2015 - 08:47 PM

oki....

cine-l construieÅŸte?
0

#47 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 27 October 2015 - 09:01 PM

Vezi postareaMihai_supy, la 27 October 2015 - 08:47 PM, a spus:

oki....

cine-l construieÅŸte?

unul il voi face eu... inca nu am amatori pentru prototip.
Si ma gandeam sa fac de fapt doua bucati: o bucata cu piesele BF taiate pentru anvergura 3m si o bucata pentru 2.5m.
Speram sa fac de fapt doua variante, una cu segmente trapez (care se va infolia mult mai usor) si una pentru aripa eliptica. Cea cu aripa eliptica este varianta la care lucrez acuma. La fiecare se poate opta pentru stabilizatori in V sau clasic / pendular. Deocamdata nu am inceput sa pun in CAD ideile pentru stabilizatori. Cele doua variante vor fi denumite "ROver" si "ROndo". Dar asta e din categoria " ar fi frumos sa ...." ... deocamdata ma concentrez pe varianta ceruta de tine (3m / eliptic / V) ... ca macar am un potential client.


0

#48 Useril este offline   Mihai_supy 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 5144
  • Inregistrat: 16-December 10
  • Gender:Male

Postat 27 October 2015 - 09:35 PM

Vezi postareaender67, la 27 October 2015 - 09:01 PM, a spus:

... inca nu am amatori pentru prototip.
... ca macar am un potential client.



uite aşa suntem noi românii, extragem din context...


Da eu, de acuma nu mai latru...aştept, cuminte, detaliile de execuţie, preţul, şi dacă e ok, coletul...

Ps - pentru că şi eu sunt plecate de acasă, de câteva zile, şi va trebui să mai stau încă câteva...aşa că am timp (aproape destul) de reflectare la următorul proiect...care va fi, clar, un planor mare...
0

#49 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 27 October 2015 - 09:51 PM

Vezi postareaMihai_supy, la 27 October 2015 - 09:35 PM, a spus:

uite aşa suntem noi românii, extragem din context...


scuze ... am avut impresia ca vrei un kit "final" ....uitasem ca ai precizat "ma bag si la construit".
Inca am ideea asta ca la un kit final ar trebui sa includ (macar optional) si piesele taiate pentru fuselaj de balsa.
pentru prototipul meu nu e o problema fuselajul de compozit .... cine vrea sa construiasca un prototip trebuie sa aiba un fuselaj (de balsa sau compozit) care sa "accepte" tipul asta de aripa.
daca mai sunt doritori de construire prototip acum e momentul sa se anunte, ca sa stiu cate bucati tai saptamina viitoare...



0

#50 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 November 2015 - 11:39 AM

doar un mic update, inainte de a pleca la client:
- piesele pentru aripa sunt 95% gata (proiectarea)...ce mai ramine de facut e decuparea spatiului de servo pentru frana in nervurile centrale (nervurile lipite bloc exact in centrul aripii) si decuparea spatiului de frana pe nervurile din centru.... chestie de 1-2 ore dar pentru care am nevoie sa pun sublerul pe o carcasa de servo uzual, sa ii montez bratul, sa vad cum poate actiona clapeta de la frana...chestii "palpabile" si care nu se prea pot face bine pe NV ...
-...si aici am o intrebare punctuala: la un planor de 3m (destul de usurel) cat ar trebui sa fie suprafata de franare? In planul initial pusesem ceva de genul 50x5 cm ... o fi de ajuns? merge mai mult? merge mai putin?
- pentru stabilizatoarele in V: facute din placa de balsa (mai usor de asamblat) sau asamblate din nervuri (intr-o constructie similara aripii)? As putea sa ii dau chiar o forma rotunjita / eliptica ...
- pentru curajosii care vor sa faca prototipul impreuna cu mine: putem folosi tevi si tije de carbon ... sau de fibra de sticla. Atunci cand o sa fac comanda de materiale (pentru saptamina viitoare) voi comanda cel putin un kit din fiecare (adica de FG sau Ca). Probabil la FG vor fi ceva penalitati la rezistenta (desi nu cred ca sunt semnificative) si la greutate (la aripa nu vor fi probleme, fiind in CG sau in fata CG tijele si tevile...sa vad la ampenaj ce greutate va iesi) dar cu FG se reduce semnificativ pretul kitului ...
- prototipul meu il voi testa pe fuselaj de compozit ..pentru kitul "complet ... de vanzare" am in proiectare (finalizare 80%) un fuselaj aerodinamic de sectiune octogonala, lungime 150 cm, facut din balsa si intarit cu compozite in partile esentiale, poate fi folosit si pentru electric si planor nemotorizat ... in principiu e un octogon de "diametru" aproximativ 5 cm si lungime 50 cm care se continua cu un trunchi de piramida octogonala ("diametrul" la capat va fi in jur de 15-16 mm), pe "muchiile" octogonului si in zona de trecere de la "pod" la "boom" va fi ranforsata cu carbon sau GF, la fel si muchiile boom-ului ..sper sa nu iasa prea greu si sa fie destul de rezistent (in functie de "balanta" intre balsa si compozite) .. in principiu voi taiat un kit de fuselaj pentru constructia prototipului, in afara de acest kit se mai inscrie cineva la asa ceva..? am uitat sa precizez, fuselajul asta va putea fi folosit si pentru ampenaj in V, si X (clasic sau cu stabilizator pendular). Ca sa zic asa..e un fel de "reinterpretare" a unui fuselaj de compozit "clasic" (vezi tipul 125 de la CLM-pro ...cu boom-ul aferent) pentru balsa (si ceva compozite uzuale de ranforsare),

Aceasta postare a fost editata de ender67: 05 November 2015 - 11:40 AM

0

#51 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 05 November 2015 - 12:45 PM

Da, ma inscriu si eu la un kit de fuzelaj balsa.
Chiar sunt curios ce iese, din pdf-ul atasat de tine mai demult n-am inteles nimic.
:drinks:
Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#52 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 November 2015 - 02:26 PM

Vezi postareaTravel Air, la 05 November 2015 - 12:45 PM, a spus:

Da, ma inscriu si eu la un kit de fuzelaj balsa.
Chiar sunt curios ce iese, din pdf-ul atasat de tine mai demult n-am inteles nimic.
:drinks:


Aia era versiunea initiala V0 ...am simplificat toata chestia.
Cel mai simplu fuselaj care se poate imagina este con => cilindru ("pod" ) => trunchi de con ("boom").
Sectiunea circulara se construieste mai greu, o inlocuim cu sectiune octogonala.
Pod-ul e un octogon cu latura de 18 mm, boom-ul are sectiune octogonala cu latura de 18 mm la un capat si 6 mm la coada. Cand se "acopera" cu balsa de 2 mm "diametrele" devin cam 50 mm (la "con") si 20 mm (la "coada").
Intre piesele de balsa se formeaza mici spatii in forma de V...in care se lipesc compozitele ce dau rezistenta: tije de 1 mm de carbon sau fibra de sticla, roving de carbon sau kevlar, chiar fir de pescuit.
Daca se face boom-ul de 90 cm (sau de 95 cm) si se folosesc tije de compozit de 1 m lipitura intre pod si boom e foarte rezistenta (rezistenta e data de 8 sau chiar 4 tije de compozit de 1 mm de exmplu...).
Canopia e facuta in zona celor 3 laturi superioare. Aripa se monteaza pe un pat sau pe un pilon (de fapt la asta lucrez acum, la structura de rezistenta pentru montarea aripii).
Boom-ul se poate adapta pentru:
- ampenaj in V: se monteaza 4 tije de carbon sau GF in unghi, ampenajele au puse niste tevi care culiseaza in aceste tije
- ampenaj in X clasic: usor de montat pe suprafata superioara a octogonului
- ampenaj in X cu stabilizator pendular: asta ar trebui sa stii deja :), fie solutia ta fie se pune un V mount (piesele verticale se lipesc usor de suprafetele laterale ale boom-ului
- ampenaj in T.
Cred ca desenul e usor de inteles, in partea de sus ai sectiunile la capete. Se poate monta orice tip de motor, de la 2830 la un "tractor" gen GliderDriver.

Fisiere atasate


0

#53 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19166
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 05 November 2015 - 04:11 PM

De ce musai sa fie fuselajul rotund sau chiar oval in sectiune ? Nu cred ca aerodinamica se strica daca e cu colturi... :unsure:

Vad ca e preocuparea mai mare la aspectul (cu)curbitaceu, decat la functia lui, sa gazduiasca o sarcina utila... intai facem octogonul, si apoi constatam ca nu intra in el multe baterii, desi daca l-am fi facut 3mm mai gros intrau 50% din modelele de pe piata... plus ca bateriile, majoritatea sunt patrate, un fuselaj rotund sau octogonal inseamna spatii moarte...

Am scris toate astea pentru ca si eu lucrez la un fuselaj de lemn acum... si grija mea e cum voi gazdui in el si sa iasa cat mai subtire, si rezistent, nu sa fie curb in sectiune. Curb va fi numai la varf, ca asa e motorul... de acolo se va transforma in patrat/dreptunghi, fix cat sa intre bateria si ESC-ul, va continua cu un dreptunghi, in spatiul pilonului pentru aripa, ca sa devina iar rotund la cuplarea cu boom-ul. Nu sunt convins ca e vreun beneficiu sa il fac rotunjor pe burta sau laterale... :unsure: convingeti-ma :)
... cu picioarele pe pamant ...
0

#54 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 05 November 2015 - 04:31 PM

Are romanul o vorba "sa umple palma" :lol:

Estetica e singurul criteriu pentru care trebuie fus rotund :drinks:

La inside si introduction f5j exact asta nu-mi place - fusul

Aceasta postare a fost editata de Travel Air: 05 November 2015 - 04:32 PM

Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#55 Useril este offline   renatoa 

  • Sky Sapiens
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 19166
  • Inregistrat: 28-April 05
  • Gender:Male

Postat 05 November 2015 - 04:51 PM

Pai oricand poti placa cu balsa si trage la rindea... s-a vazut la guppy ca se poate.
Doar ca e greutate in plus, fara prea multa... functie.
Decat sa umple palma :p

Acum serios, grija mea mai mare momentan este accesul la motor... nu am o viziune clara cum voi accesa motorul daca acum intre compartimentul motor si al bateriei este un panou care ar trebui sa fie sold, in principiu... daca fac o decupare de diametrul motorului, dusa este orice rezistenta... :unsure:

Aceasta postare a fost editata de renatoa: 05 November 2015 - 04:55 PM

... cu picioarele pe pamant ...
0

#56 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 November 2015 - 04:56 PM

Sincer eu am pornit nu de la estetica...ci de la realizare cat mai simpla. si am avut ca cerinte sa intre usor un motor destul de mare (caz special GliderDrive) si spatiu generos pentru servo si baterie.
Prima varianta de lucru a fost o "octogonalizare" a fuselajului 125 de la CLM-Pro. Asta are diametrul de 50 mm. Trecerea de la boom la pod se facea mai gradat .... dar era prea complicat si am renuntat in favoareas implificarii.
Vezi in PDF care este sectiunea in zona pod-ului..."diametrul" exterior (masurat in doua colturi opuse) e cam 50 mm, iar cel interior (intre doi pereti paraleli0 e de 43.5 mm ... .daca nici aici nu incape o baterie uzuala nu stiu ce sa mai zic....
Pe de alta parte ma bucur ca si altii lucreaza la problema asta...nu de alta dar eu nu prea am nevoie de un fuselaj de lemn pentru ca am destule fuselaje compozite luate de la CML-Pro (am doua electrice tip 122, unul ne-electric tip 125...asta numai in gama 2.5-3 m, mai am vreo alte 4-5 fuselaje pentru in jur de 2 m si 3 fuselaje de trotter pentru chestii pina in 2 m ...deci sa nu vorbesc cu pacat, vorba baietilor de la "Timpuri noi": "am cu ce...").
Problema e ce te faci daca nu ai compozite...poti sa faci un fuselaj de lemn destul de rigid sa suporte anvergura de 3m...pentru un planor de 1 kg? Cam asta era tema de proiectare.
Al doilea fuselaj de lemn pe care il am in vedere e intr-adevar patratos, are lungime de 1 m si va fi pentru planorul de 2m.
si al treilea va fi mai "hibrid"...adica "pod" de lemn si coada de carbon (pe baza dimensiunilor cozilor scoase de valibv si OcsiRC).

@renato: imi ia cam 1 ora de lucru sa transform nervurile din tehnologia pures/topmodelcz in nervuri pentru D-box de balsa si lonjeron de platbanda de carbon cu chesoane ...te intereseaza asa ceva? S-ar putea chiar sa iasa kitul mai ieftin ....dar va fi ceva mai greu de construit. Nu extraordinar de greu pentru cine are mina.... si pot sa fac si varianta pentru "incepatori" cu aripi in forma de trapez, care se poate construi mult mai usor.
In alta ordine de idei...mi se cam termina carbon strips-urile de carbon, si vad ca firma din Croatia nu mai da nici un semn sa ma cheme toamna asta... Ma poate ajuta cineva cu niste materiale pentru carbon strips,...ca sa fac comanda la lindinger de material carbo pentru asa ceva parca nu are sens...si sa ma apuc sa manufacturez strips-uri din roving de carbon parca iar nu e o solutie inteligenta....
0

#57 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 November 2015 - 05:07 PM

ca sa fie treaba clara, nu stiu daca se poate face un poll pe forumul asta...dar ma intereseaza prerea voastra: "Ce kit de planor vreti sa construiti in viitor?"
-2m / 2.25 m / 2.5 m / 2.7 m / 3 m / peste 3 m
- aripa eliptica - cu trapeze
- simplu / dublu diedru
- simplu / flapsuri / frane / eleroane
- tip "nervuri insirate pe teava" / constructie cu lonjeron din platbanda si chesoane
- dbox de balsa / compozite / folie
Hai cu raspunsurile ... sa stiu cam ce vreti sa va puna mosul sub brad ....
0

#58 Useril este offline   Travel Air 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1225
  • Inregistrat: 26-September 12
  • Gender:Male
  • Location:Vaslui
  • Interests:Zbor

Postat 05 November 2015 - 05:11 PM

Vezi postareaender67, la 05 November 2015 - 04:56 PM, a spus:

In alta ordine de idei...mi se cam termina carbon strips-urile de carbon, si vad ca firma din Croatia nu mai da nici un semn sa ma cheme toamna asta... Ma poate ajuta cineva cu niste materiale pentru carbon strips,...ca sa fac comanda la lindinger de material carbo pentru asa ceva parca nu are sens...si sa ma apuc sa manufacturez strips-uri din roving de carbon parca iar nu e o solutie inteligenta....


Uite-aici manualul(se aplica drepturi de autor :) )

Citeaza

Dar, poti face singur acasa destul de simplu :D...

Iei o sticla cu suprafata cat mai dreapta, pe care tragi o spirala de banda din aia ductila, mai lata de 25mm, o pensulezi cu rasina preferabil cu timp de lucru mare... o ora sau mai mult, apoi aplici o banda din asta de carbon uni:
http://phoenixmodels...018-p-3483.html

apoi presezi cu pensula imbibata in rasina sa se patrunda carbonul bine, presezi cu un servet sa absoarba surplusul, si apoi bobinezi strans cu banda teflon de instalatii:
http://www.comandain...teflon-gaz.html

Bandajarea asta finala este ca sa stoarca excesul de rasina si sa asigure ca totul sta strans si presat.

O coacere la 60-80 grade ar fi prea frumos daca ai avea posibilitatea, daca nu, o scoti la soare :p o mai invarti la 1-2 ore sa o coaca soarele cat de cat peste tot.

Dupa 2-3 zile o poti desface si ai banda gata.
O desprinzi de pe sticla desfacand banda pusa primul strat, care se va intinde desprinzandu-se de pe rasina.

Bogdan Floria

bogdan.floria@aeromodelism.ro
bogdanfloria@gmail.com
0757110983

"Norocul astepta tacut stiind viitorul"
0

#59 Useril este offline   fly 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3373
  • Inregistrat: 09-November 08
  • Gender:Male
  • Location:Bran Brasov
  • Interests:Jeturi ,f3j ,f5j

Postat 05 November 2015 - 05:15 PM

Eu compozite !
0

#60 Useril este offline   ender67 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2287
  • Inregistrat: 15-September 13

Postat 05 November 2015 - 05:20 PM

Vezi postareafly, la 05 November 2015 - 05:15 PM, a spus:

Eu compozite !

pai daca tot ai raspuns..pot sa te rog sa o faci pentru fiecare intrebare?
Vreau sa stiu parerea voastra ...cam spre ce zone sunteti atrsi de construire...
stiu ca renato are un "of" pe zona de 2.5 metri :)



0

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro