IAR 95 Supersonicul fara motor
#1
Postat 01 March 2003 - 12:22 AM
Cum este posibil ca marile puteri sa-si bata joc in halul acesta de noi si de alte state. Nu cred ca romanii nu ar fi dat baniided licienta pentru un motor, chir la supra pret.
#2
Postat 01 March 2003 - 12:35 AM
Recunosc ca acum este depasit IAR 95 dar in urma unor imbunatatiri cred ca ar putea sa inlocuiasca f-16 pe care cei de la putere intentioneaza sa la cumpere. Pe langa aceasta ar da o paine la o gramada ded romani. Iar daca modelul s-ar dovedi excelent poate ca am putea vinde. Deci economia ar fi ajutata. Dar de americanu` vorbeste, exact cum s-a intamplat si in Polonia, cand in loc sa cumpere Gripen-uri au cumparat F-16.
Ce putem sa facem, deecat sa ne uitam cum industria aeronautica moare, incet, repede Si extrem de sigur.
Eu ma gandeesc la cei ce astazi sunt la Politehnica la Aerospatiale sau cum s-o mai numi acum ca vor ajunge sa construiasca aeromolede si sa vanda la chioscul din colt Play boi sau alte reviste cu caracter obscen.
Criar astazi cand am cumparat Aeromagazinul un coleg dee clasa mi-a zis: "Ba, cu 70000 dee lei imi cumparam Play boi-ul si aveam la ce ma uita o luna de zile". Deci cum putem noi sa credem ca vom relansa aeromodelismul?
Revenind la subiect, v-as ruga daca ma puteti ajuta cu niste planuri pentru el. Doresc sa il am macheta statica in vitrina, pana ce voi avea motorul cu reactie.
De asemenea cine poseda planuri pentru IAR 93 si ar fi dispus sa ma ajute i-asi fi recunoscator, caci doresc sa am in vitrina IAR-93, IAR-95, IAR-99, ,avioane moderne sub culori romanesti, fabricate in Romania.
Va rog sa va spuneti si voi parerea dedespreel. Pe mine unul m-a fascinat aspectul lui.
#3
Postat 02 March 2003 - 02:02 AM
eu aveam ceva reviste originale ale IAR 93 .Prezentarea avionului,date tehnice,armament..etc....Cred ca o mai am inca,sa o caut...
Despre iar99 am poze,ceva material divers si vreo 3 proiecte de facultate despre iar 99 cu toate datele si desene 3 vederi ,greutati,performante..etc....
daca te intereseaza asta,da un mesaj sau mail si iti trimit cumva proiectul..mathcad si autocad..
#4
Postat 02 March 2003 - 03:36 PM
Numai daca nu e deranjul prea mare si chiar se poate. Spor la treaba!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 02 March 2003 - 08:02 PM
Telefon: 0721 385365
#5
Postat 02 March 2003 - 09:03 PM
Dar ce zici despre 95?
#6
Postat 02 March 2003 - 09:15 PM
Nu stiu cum ar fi aratat in practica dar, in revista nu era tocmai "urat " pentru vremea lui si mai ales pentru limitele tehnologice ale Romaniei.
Salutari
#7
Postat 02 March 2003 - 10:09 PM
Citeaza
MARE PACAT!
DAR NOI NU AVEM UN MOTOR KLUMEA PT MASINA CARE SE PLIMBA IN 2 DIMENSIUNI! CEE ZIC! NIC FINISAJUL, CAROSERIA SI SIGURANTA NU LE-AU PUTUT FACE INGINERII DE LA DACIA DIN DIVERSE MOTIVE!
ASA CA CE SA MAI VORBIM DE INDUSTRIA AERONAUTICA!
PAREREA MEA!
STITI CA STATUL ROMAN A CUMPARAT AVIOANE SHADOW RADIOCOMANDATE DE RECUNOASTERE DE LA AMERICANI! PT FIECARE PLATIND APROX 1.500.000 MIL $?
OARE NU PUTEA DA DE LUCRU INGINERILOR NOSTRI? :D
Aceasta postare a fost editata de teo: 02 March 2003 - 10:10 PM
#8
Postat 02 March 2003 - 11:08 PM
La autoturisme sau alte auto ai dreptate. pe infgineri i-a durut in pix de toata calimera si uite rezultatele!
Iar despre aeromodele Rc - Drone, ce sa zic, lucurile sunt clare. Afaceri politice. putea sa fie produsul romanesc de 100 de ori mai bun si mai ieftin ca tot cacat american luam. de exmplu afacerea Saab viggen. Pentru inzestrarea Nato a fost declarat castigator rahatul cu motor numit F-16 pe care Viggen-ul il batea la cur din orice pozitie! Politica...
si asa mai departe!
Big bang
#9
Postat 04 March 2003 - 01:42 AM
scrieti un mail si maine seara va trimit ce am eu pe aici.
La IAR 99 am ceva in autocad.In mathcad am algoritmi de calcul,si daca nu ma insel am mersul de calcul pt performante .cred ca si stabilitatea .
Despre iar93 nu am nimic in format electronic.dar poate voi schimba si asta...
Despre iar 95 nu pot sa spun nimic pt ca sincer am fffff putine cunostinte despre el...o poza vazuta si pareri ale altora..daca cineva stie vreo adresa unde se pot afla mai multe,as fi bucuros so o vizitez.
Deci astept adresele voastre de mail si va trimit materialele.Ce este in mathcad se poate deschide doar cu mathcad 2000(nu mai vechi) iar la autocad.....cam orice dar preferabil 2000 sau 2002.
#10
Postat 04 March 2003 - 01:44 AM
#11
Postat 04 March 2003 - 08:12 AM
Razvi28, la 4 Mar 2003, 01:42, a spus:
Mathcad-ul asta nu mai moare odata?!!! Am crezut ca s-a fumat inca din anii 90!!!
Cu rabdare si ciocan.
#13
Postat 04 March 2003 - 11:11 PM
#14
Postat 05 March 2003 - 01:30 AM
inca merge mathcadul....scoate variante bunicele....cel putin diferenta intra mathcad 7 si 2000 e mare.....
l-am folosit f mult la proiecte,e mult mai usor sa scri mersul de calcul doar,fara sa te chinui cu calculat stiintifice si alte ....instrumente ingineresti....
Inca astept adresele alea de mail sa va trimit ce am eu despre IAR 99....daca vreti si altceva,spuneti...numai despre iar95 sa nu fie ca nu stiu mai nimic....
#15
Postat 05 March 2003 - 02:21 AM
Te rog sa-mi trimiti ceea ce poti.
#16
Postat 05 March 2003 - 02:22 AM
#17
Postat 05 March 2003 - 02:28 AM
Ajung sa cred ca tara asta a fost blestemata, caci de-a lungul istoriei nu a avut pic de liniste, ,iar majoritatea celor de la conducere au vrut puterea pentru a se imbogatii.
Sper sa creem vremuri mai bune
#18
Postat 05 March 2003 - 08:23 AM
,, Sper sa creem vremuri mai bune ''
Putem sa schimbam ceva, dar trebuie sa vrem si sa fim consecventi.
Pana acum insa am votat cum am votat si rezultatele se vad.
Big
#19
Postat 05 March 2003 - 11:00 AM
De asa ceva vorbiti?
IAR 93
Avion monoloc, cu aripa sus, destinat misiunilor de cooperare si atac la sol, cu posibilitati de interceptare a tintelor aeriene. Primul zbor a avut loc la data de 31 octombrie 1979.
Producator: Avioane Craiova SA
Propulsie: doua motoare turboreactoare de tip Rolls-Royce Viper 633-47
Dimensiuni:
anvergura: 9,62 m
lungime totala: 13,96 m
inaltime: 4,15 m
Greutate:
gol: 5700 kgf
maxima (la decolare): 11200 kgf
Viteza maxima (la sol): 1160 km/h
Viteza ascensionala: 70 m/s
Plafon de serviciu: 13500 m
Distanta de decolare (H=15 m): 820 m
Distanta de aterizare: 1500 m
poza1
Fisiere atasate
-
iar93_1mm.jpg (25.62K)
Number of downloads: 414
#20
Postat 05 March 2003 - 11:03 AM
Fisiere atasate
-
iar93_2mm.jpg (37.29K)
Number of downloads: 311
#21
Postat 05 March 2003 - 11:03 AM
Fisiere atasate
-
iar93_3mm.jpg (32.16K)
Number of downloads: 259
#22
Postat 06 March 2003 - 09:26 PM
Deci putem vorbi si despre ele.
#23
Postat 06 March 2003 - 09:33 PM
Eu sper sa mai avem un Mihai, un Tepes sau un Stefan.
Nu-mi doresc decat sa fi din nou liberi, caci nu suntem. Sa nu ne mai intereseze ce zice NATO sau UE sau FMI. Sa fim o putere regionala, care sa fie total independenta.
Oare cer prea mult?
Oare sunt singurul?
Oare este posibil?
Cum?
#24
Postat 06 March 2003 - 11:25 PM
Cand am vazut articolul din aeromagazin chiar am fost f mahnit :) :). Nu mi-a venit sa cred ochilor....minunatie de avion pe.....planseta :)
Un astfel de avion ar fi fost o dotare destul de bunicica...
Pacat...
Uite asa ii vine romanului sansa si el, scuzati expersia, da cu muci in fasole
#25
Postat 06 March 2003 - 11:29 PM
#26
Postat 07 March 2003 - 01:31 AM
Totusi ,in timp ce pe 99 s-a batut toba mult timp,avion de scoala ,modernizare la iar109 Swift...etc etc..despre iar93 s-au spus totusi putine.NU vb de date tehnice,dar imagini video,mai deloc..poze ceva si alea de stand.......cum sunt si cele de mai sus...
Despre articolul din revista,extraordinar....La faze de-astea pe cuvantul meu de nu-mi placea de Ceausescu.Nu-l interesa cum,el vroia avioane supersonice,la fel si cu cel de scoala si cu elicopt de atac ,care acum a ajuns ca vai de el,demontat de nici macar nu-l expun....Cata mitocanie...ani de munca....de chinuri si altii isi bat joc..niste cretini,ca nu-i pot numi altfel...Pastreaza toate jegurile de AN 2,epave de toate rahaturile si nu sunt in stare nici macar acum sa termine ceea ce altii au visat 30 de ani...
Acum intrebarea mea,poate nepotrivita,...de ce nimeni nu mai face acum o eventuala continuare a aparatului asta 95?e depasit ,dar poate fi usor regandit si modificat....ca nu ne trebe noua tractiuni vectorizate si VTOL.
Se vorbeste in revista si de planurile unui bimotor nerealizat......cred ca si aceste planuri ar fi interesante de vazut....Iar cei de la Turbomecanica.....sa nu fie ei in stare sa copieze un motor...?
cam atat ca imi dau seama ce mult fac unii(totusi putini la numar) si cum altii distrug visuri frumoase...
#27
Postat 07 March 2003 - 01:33 AM
azi nu reusesc pt ca am reinstalat windows si nu am inca instal.mathcad si Acad sa vad exact ce si cum....
promit sa o rezolv repede....
#28
Postat 07 March 2003 - 12:03 PM
IAR 99 este un avion extraordinar - si va spun asta pentru ca si eu am o contributie (extrem de mica) la acest avion; stau cateodata si ma minunez cum de a iesit un avion asa bun dupa ce am vazut cum a fost proiectat. Avionul a fost "declarat" ca fiind de clasa I (asta se refera la anumiti parametrii in diferite evolutii); toata documentatia pe care am gasit-o era o varza totala, o mica "poveste" si liste imense doar cu date care nimeni nu stia ce reprezinta....asa ca a trebuit sa recalculez toate performantele avionului sa trasez grafice (sute de grafice) pentru a-mi putea face lucrarile mai departe. Astfel am fost uimit sa constat ca avionul nu se incadra in clasa I ci in clasa II de performante iar in anumite evolutii "sarea" chiar in clasa III. Si colac peste pupaza stand de vorba cu un coleg in varsta care prinsese perioada de proiectare am inceput sa-i povestesc despre ce am constatat si despre problema motorului care se termina aiurea inaintea fuselajului. Raspunsul a fost naucitor...Seful de proiect, la finalul proiectarii a tras o linie peste desen si a zis "Scurtati motorul pana aici. E mai frumos asa" !!!!??? Pe langa faptul ca nu s-a analizat niciodata influenta acestei modificari asupra intregului avion, nu mi se pare nici mai frumos. Acum avionul "sufera" din cauza gusturilor unui om care a luat o hotarare doar "artistica". Din pacate traditia asta continua - in mare parte si din cauza ca cercetatorii (care sunt totusi cei mai destepti oameni, nu?) au conditii mizere de trai.
In ciuda celor catorva probleme (inerente la urma urmei- din proiectare un avion niciodata nu iese perfect) avionul este unul din cele mai bune din lume la clasa lui !!! Din pacate nu se prea doreste perfectionarea lui.
Despre IAR 93 in schimb am o parere proasta - eu personal consider ca a fost un esec; avionul era perimat din proiectare; totusi e placut ca s-a incercat realizarea unui asemenea avion fie si numai pentru faptul ca s-a acumulat experienta necesara realizarii altor avioane, lucru f. important; nu poti sa construiesti direct un avion supersonic (ca tot veni vorba) daca nu ai nici cea mai mica experienta.
IAR 95 - cred ca a fost un vis frumos; si daca romanii ar fi avut un motor pentru el avionul ar fi devenit realitate... si mai cred ca ar fi fost un avion bun. E suficient sa te uiti la cum arata ca sa-ti dai seama ca ar fi zburat bine (profesorul meu spunea "un avion zboara exact asa cum si arata, un avion urat va zbura urat").
Cat despre F-16 nici nu mai are sens sa vorbim... nu vor putea fi utilizate cu succes in Romania; avioanele astea au nevoie de conditii perfecte pentru a functiona. Uitati-va la MIG-29...este cu mult superior la orice varianta de F-16; poate decola si de pe o aratura daca e cazul si am vazut un documentar cu aterizari fortzate ale lui MIG-29... nici macar unul din cele care au aterizat pe burta nu a a luat foc !!!!!! In schimb toate avioanele F-16 care au incercat sa decoleze de pe aerodromurile rusilor au fost avariate deoarece pistele nu era perfect intretinute (cum sa ai piste perfecte in caz de razboi ?)
Varianta SAAB ar fi fost iarasi o alternativa mai buna decat F-16 (ma refer la Grippen).. Suedia este o tara mica si si-au proiectat avioanele sa decoleze de pe autostrazi, din paduri, etc... erau ideale pentru Romania.
Dar nimeni nu a zis nicodata nimic...nici inainte, si nici acum. http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/sad.gif
#29
Postat 07 March 2003 - 04:01 PM
Cand am urcat prima data in cala unui A310, mi s-a ridicat parul pe spate...parca eram in burta unui vapor. Nu am putut sa nu ma gandesc cum ca am pornit odata cu ei si acum, unde au ajuns ei si unde suntem noi...!!!
Cu rabdare si ciocan.
#30
Postat 07 March 2003 - 07:48 PM
Aceasta postare a fost editata de S62: 07 March 2003 - 07:50 PM