Modelism - RHC Forum: IAR 95 - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

IAR 95 Supersonicul fara motor

#61 Useril este offline   mvpricop 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1424
  • Inregistrat: 08-February 06

Postat 18 July 2007 - 05:31 PM

flying dreams, la 9 Sep 2006, 02:58, a spus:

Eram prin 85 sau 86 in Bucuresti laTIB si am vazut celula lui 95 expusa linga un 93.Stie cineva ceva de asta? Nu este o gluma! Era mult mai mare ca 93,iar un domn de linga mine a spus-E frumos dar nu are motor....Avioanele erau expuse pe aleea de pe partea stinga,chiar linga cladirea principala-cea rotunda.


Este foarte posibil sa fi existat un mock-up al avionului, de vreme ce existau desene de executie (trimise spre studiu la Romaero). Nu se putea proiecta (in detaliu) avionul pe planseta. Ca sa faci trasee la conducte si cabluri, trebuia sa le faci pe model si dupa asta, inapoi la planseta.

Asa a fost si cu IAR-705 (un fel de ATR-42 cu turboproape facute din motorul Turmo 4 C(?) de pe Puma). Modelul 1:1 a stat in fostul INCREST pana prin 1991 sau 1992, cand s-a mutat pe langa niste studiouri de cinematografie. Afacerea s-a oprit de tot prin 1992.

Intre timp, cehii produsesera peste 1000 (!!) de L-410 si mai aveau un pic si ajungeau sa produca in serie L-610 (asemanator si el cu ATR-42) - au ratat si ei, dar au apucat sa zboare prototipul cu cateva motorizari.
Cu sau fara de motor,
Io le zbor pentru popor!

Schaum vor dem Mund,
Und Papier fuer der Fund!
0

#62 Useril este offline   pitts 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1966
  • Inregistrat: 08-May 02

Postat 18 July 2007 - 08:16 PM

flying dreams, la 9 Sep 2006, 02:58, a spus:

Eram prin 85 sau 86 in Bucuresti laTIB si am vazut celula lui 95 expusa linga un 93.Stie cineva ceva de asta? Nu este o gluma! Era mult mai mare ca 93,iar un domn de linga mine a spus-E frumos dar nu are motor....Avioanele erau expuse pe aleea de pe partea stinga,chiar linga cladirea principala-cea rotunda.

Ciudat!....EXACT in aceeasi perioada eram detasati zi-si-noapte de la Romaero la actuala cladire a INAV sa facem planse de prezentare pentru 95, in vederea unei vizite de partid si de stat...dupa masurile de"securitate" in care faceam materialul de prezentare, treaba parea asa de secreta, incat cu greu imi pot inchipui ca fie si un mock-up al lui 95 ar fi putut fi expus la un targ eminamente "civil".....nu neg afirmatia lui flying dreams....dar.....

Oricum, 95-ul nu putea fi un avion de lupta in acceptiunea de acum, ci, poate un simplu interceptor, dar si asta cu rezerve......faceam comparatzia cu un Northrop F-5 marit la scara...........tot la aia raman!
No brain, no headache.....
0

#63 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 18 July 2007 - 08:25 PM

pitts, la 18 Jul 2007, 21:16, a spus:

......faceam comparatzia cu un Northrop F-5 marit la scara...........tot la aia raman!

Din ce mi-a aratat Incas, e un F16 romanesc mai curand...versiunea "in mizerie"!

Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 18 July 2007 - 08:26 PM

Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#64 Useril este offline   pitts 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1966
  • Inregistrat: 08-May 02

Postat 19 July 2007 - 08:44 AM

Marinaru, la 18 Jul 2007, 20:25, a spus:

pitts, la 18 Jul 2007, 21:16, a spus:

......faceam comparatzia cu un Northrop F-5 marit la scara...........tot la aia raman!

Din ce mi-a aratat Incas, e un F16 romanesc mai curand...versiunea "in mizerie"!

...mda....numa aripile de F-16....un fel de strutzocamila.... :D....cu dogtooth pe bordul de atac.....

Aceasta postare a fost editata de pitts: 19 July 2007 - 08:45 AM

No brain, no headache.....
0

#65 Useril este offline   mvpricop 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1424
  • Inregistrat: 08-February 06

Postat 19 July 2007 - 04:40 PM

pitts, la 19 Jul 2007, 08:44, a spus:

...mda....numa aripile de F-16....un fel de strutzocamila.... :D....cu dogtooth pe bordul de atac.....

S-a publicat ceva in Aeromagazin despre avion.
Din pacate mancatoria intre tovarasii generali si colonei (army si sekku) care pretindeau covor rosu la intrare a fost atat de oribila incat nu prea are cine sa faca o reconstituire coerenta a povestii (respectivii s-au cam dat la fund imediat dupa incidentele cu aglomerarile de oameni care cereau salam de carne si oricum, sunt cam batrani). Iar daca s-ar reusi reconstituirea, s-ar releva mai degraba cacanariile tipice epocii, decat eroismele tehnico-stiintifice de nivel mondial, despre care speram in taina unii, sa fi fost.
Versiunile bimotor (pomenite de cineva) erau kitschoase rau. Una era un fel de Mig-25/F-15 mai mic, cu penibilele si anticele rachete RS2US/M, care s-au folosit mult prea mult la noi. Am fost ultimii din pactul de la Varsovia care le-am scos din dotare.
Pe unii, momentul cu salamul de carne ('89) i-a prins la programarea unui calculator de bord pentru CCIP sau cel putin corectie giroscopica la tun.
Umbla un zvon ca se lucra la un fel de HUD, pe care se afisa simbolistica CCIP.

Avionul nu era un interceptor pur (cineva a spus asta). Avea multe puncte de acrosaj pentru bombe(neghidate).
Din punct de vedere tehnic, sa ai un interceptor echipat numai cu rachete AA ghidate in infrarosu, e ciudat - pentru anii '90 (oricum, asta e situatia acuma la noi). Rachetele R-13, K-13 sau care erau pe la noi (IR), nu puteau fi lansate decat din zona spate, racurs cel mult 1/4. Ori asta e culmea: te ataca inamicu' cu bombarderu' si tu te duci frontal cu respectivele rachete (nu poti sa incadrezi tinta din fata, deci tre sa-i dai ocol sa-i ajungi in spate, caz in care esti constrans sa tragi de foarte aproape). RS2US si RS2UM permiteau atacul frontal, dar numai daca tinta nu manevra aveau vreo sansa.
Adica, la ce rachete AA erau, pacat de avion. Uitasem, militaurii sperau sa foloseasca R-23 sau R-24 de pe Mig-23. Ehe, greu. Daca tot s-au fabricat 1000 de K-13 care nu se puteau asambla (filete diferite intre blocuri) si s-au dat la schmeltz (dupa peste 10 ani de stat in stoc, sa le faca expirate), bine ca nu s-au facut si R-23, eventual bine ca s-au facut putine....

Umbla vorba ca pentru a ajunge cu un avion la o configuratie definitiva, trebuie sa faci cateva zeci bune de bucati, ori asta a fost cu IAR-93 (cam 80 buc. la noi): 12000 de acte derogatorii la fabrica, pentru ca nu se puteau face piesele cum trebuia.... Si iesisera un pic diferite avioanele - la detalii - oarecum nasol in exploatare, etc. Unii de la fabrica spun ca pe la sfarsitul fabricatiei reusisera sa o scoata la capat si avioanele incepeau sa semene si sa se produca fara ghionturi.

Daca se ia de buna ideea, atunci IAR-95 ar fi fost inca un cosmar pentru multa lume implicata. Iar daca pacatuiau cumva cu stabilitatea statica relaxata (ca sa semene si la manevrabilitate cu F-16), atunci era crima si pedeapsa si nici nu ar fi reusit sa decoleze (YF-16 '73, King Kuo '89).

Aceasta postare a fost editata de INCAS: 19 July 2007 - 04:42 PM

Cu sau fara de motor,
Io le zbor pentru popor!

Schaum vor dem Mund,
Und Papier fuer der Fund!
0

#66 Useril este offline   pitts 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1966
  • Inregistrat: 08-May 02

Postat 19 July 2007 - 09:43 PM

...tare chestia cu coloneii, iar eu pot sa spun urmatoarele:

...prin anii '80, am avut ocazia sa fiu de fatza la prezentarea unor planuri (de catre.....colonei) a militarizarii Rombac-ului-1-11....desenele prevedeau tun in bot, acrosaje sub aripi, cala de bombe.......
'''asta cu cala de bombe e tare de tot: sugerau sa se localizeze in zona chesonului de aripa....prin desfiintarea acestuia!!!!!!!!!!!

Schitele de principiu le-am vazut cu ochii mei (lucram la AP-87, Fca de Avioane.........)
No brain, no headache.....
0

Arata acest topic


  • 3 Pagini +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

913Creative.ro