Modelism - RHC Forum: Variator - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

Pagina 1 din 1

Variator scheme

#1 Useril este offline   Rares 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 651
  • Inregistrat: 28-September 03
  • Gender:Male
  • Location:Sibiu/Traunstein

Postat 15 September 2004 - 10:58 PM

cum se poate realiza acasa un variator mecanic (sa fie actionat de un servo).stie cineva vreun site in care se gasesc scheme?merci
0

#2 Useril este offline   alexella 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 431
  • Inregistrat: 21-May 02

Postat 16 September 2004 - 07:40 AM

Pai... e destul de simplu.
Un variator... in esenta este un potentiometru.

Asa ca, ai doua variante: fie faci rost de o rezistenta tubulara ceramica bobinata, sau ne-bobinata si o bobinezi tu un fir de nichelina. Practic, folosesti doar suportul ceramic in cazul asta....
Dupa care, peste rezistenta bobinata plimbi un palpator care va inseria cu motorul o rezistenta mai mare sau mai mica, data de pozitia pe unde se plimba palpatorul...

A doua varianta, in loc de rezistenta bobinata (la care tre' sa mesteresti o leaca...) este sa faci un divizor rezistiv cu vreo doua rezistente. In felul asta, o sa ai doua viteze la dispozitie.... spre deosebire de varianta unu unde variatia era liniara.

Oricum, ambele variante sunt nashpa, consuma aiurea din acumulator. Daca ai un papuc de viteza sau ceva similar, renunta la ele si pune un simplu comutator cu revenire actionat de servo. Si daca nu pui vre-un motor care sa consume-n draci.... nici n-ai sa resimti lipsa variatorului. Pentru un motor prea puternic, problema e ca barca ta are sa mearga ON - OFF. Adica, tzashneste vre-un metru din apa, .. iara sta.. etc.



Recomandarea mea: strange din posterior si ia-ti un variator navo (vreo 50Euro), sau pune doar un ...intrerupator. Ca la usa de la frigider.... :D

spor la treaba...

alexella
Oriunde vei merge, acolo vei ajunge............
0

#3 Useril este offline   tavix 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 11
  • Inregistrat: 09-September 04

Postat 16 September 2004 - 08:25 AM

:D
Un variator mecanic este un ambreiaj, unul hidraulic preferabil.
Dar daca actionarea se face cu motor electric de curent continuu(cum banuiesc) atunci cel mai simplu este
un variator electric(adica electronic) care modifica turatia motorului prin modificarea tensiunii pe motor,
excitatia pastrata constanta.
Schema depinde de puterea motorului, de tipul de excitatie(la motoare de CC), de tensiunea sursei de alimentare(probabil baterie).
0

#4 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5664
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 16 September 2004 - 08:43 AM

Tavix, e corect cum zici. Dar varaintele astea de variator nu se prea folosesc in modelism. Asta presupune sa mentii motorul pornit si sa actionezi variatorul mecanic pentru obtinerea turatiei dorite. E drept ca variatia e continua, nu in trepte.
Se merge mai usor pe modificarea turatiei motorului direct din alimentarea lui. Energetic nu stiu care varianta este mai buna, trebuiesc facute niste experiente sau macar calcule. Daca tot e necesar un servo pentru o actionare cred ca se poate poate modifica electronica lui pentru a se obtine un variator electronic (au mai fost scheme pe forulm si le stii) sau mai bine treaba cu stransul... si cumparatul unuia...

Aceasta postare a fost editata de bitex: 16 September 2004 - 08:51 PM

Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#5 Useril este offline   Rares 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 651
  • Inregistrat: 28-September 03
  • Gender:Male
  • Location:Sibiu/Traunstein

Postat 16 September 2004 - 08:25 PM

alexella....cel mai simplu ii asa cum ai spus cu rezist.dar vorba ta papa din acumulat.treaba ii cam imputita...acum pe barca este un speed400 cu un controler c20 dar astea o sa le mai am cam vreo sapt.
cred ca am vazut pe undeva niste scheme in care tensiunea era reglata de o rezist semireglabila.(curentul nu trecea direct prin rezistenta).
treaba nasola....cum o aduc la mal daca n-am variator?poate daca ii pun aripi sau o parasuta de franare :D
atunci poate poate! :D
0

#6 Useril este offline   alexella 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 431
  • Inregistrat: 21-May 02

Postat 17 September 2004 - 08:01 AM

pentru utilizarea optima a acumulatorului ai doar doua variante:

1. un intrerupator
2. variator electronic special pentru modelism


Exista multe alte variante dar prezinta interes preponderent din punct de vedere meshteristic.
Papa timp si merg prost.

Recomandare: mergi pe varianta cu intrerupator si.. nu pune un motor foarte puternic....
Oriunde vei merge, acolo vei ajunge............
0

#7 Useril este offline   Pacific 231.000 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 712
  • Inregistrat: 23-March 04

Postat 17 September 2004 - 09:28 AM

Cea mai simpla metoda de a varia turatia unui motor electric este prin introducerea unei rezistente variabile in circuit.
Marea problema dupa parerea mea la acest montaj este ca motorul este facut sa lucreze la un anumit curent (amperaj) si o anumita tensiune. Cum introducerea unei rezistente nu modifica amperajul ci tensiunea, pentru ca motorul sa mentina puterea este posibil sa absoarba un amperaj mai mare ceea ce poate duce la "prajirea motorului".
O chestie similara se intampla la trenuletele electrice, unde, zic eu, este mai periculos sa le faci sa mearga cu viteze mici decat cu viteza maxima.
Realitatea e chiar in fata...dar adevarul este dincolo de noi!
0

#8 Useril este offline   Dan 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1065
  • Inregistrat: 02-May 03
  • Gender:Male
  • Location:galati
  • Interests:navomodelism ,airsoft ,etc.

Postat 17 September 2004 - 12:03 PM

strica o bormasina cu acumulator care are turatie variabila(mai are si inversor de turatie).zic si eu .bafta
Lucrurile nu sunt greu de facut. Greu este sa te pui in pozitia de a le face."- C.Brancusi
user vechi:stamy
0

#9 Useril este offline   Pletila 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 752
  • Inregistrat: 10-April 03

Postat 18 September 2004 - 09:51 AM

@stamy: mai mult decit atit, are si reductor.

Cel mai simplu este sa modifici un servo si sa-i pui un etaj final de tranzistori.Vezi ca e pe forum pe undeva o discutie despre niste tranzistori tip IRFZ.Costa cam 40.000 o bucata la Vitacom si pentru un variator cu revers cu to ai nevoie doar de 4 buc.si doau rezistente.Treaba e ca se incelzesc si trebuie si un radiator baban.Depinde si cit curent trage motoru' tau in sarcina, ca s-ar putea sa nu ai nevoie de tranzistori asa mari.
Homo Nauticus
0

#10 Useril este offline   Sir_Vaska 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 1117
  • Inregistrat: 23-November 03
  • Gender:Male
  • Location:Maramures, Baile Borsa
  • Interests:RC - utilaje agricole, de constructii , camioane , trenulete si ... drone

Postat 19 September 2004 - 03:39 PM

Pacific 231.000, la 17 Sep 2004, 09:28, a spus:

....
Cum introducerea unei rezistente nu modifica amperajul ci tensiunea, pentru ca motorul sa mentina puterea este posibil sa absoarba un amperaj mai mare ceea ce poate duce la "prajirea motorului".
....

O rezistenta in serie cu un motor limiteaza curentul ( amperajul ) si in mod indirect tensiunea , conform legilor fizicii.
Problema este legata de cuplu motor . La un cuplu mai mare , avem nevoie de un curent mai mare , cea ce nu se va intampla cu rezistenta serie si deci scade turatia la valori mici , chiar apropiate de zero. In acest caz avem un curent maxim limitat de rezistenta infasurarii motorului + rezistenta serie , care este mai mare decat curentul de regim normal al motorului.
0

#11 Useril este offline   b38lea 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 407
  • Inregistrat: 29-June 05
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 01 August 2005 - 02:05 PM

Acum 20 ani cand ma ocupam mai intens de modelism Variatoarele erau rezistive -dar consuma mult curent si fara eficienta buna , acum cele electronice sunt f, bune -iar pt termic cel mai sigur este cel centrifugal , eu pe acestea le-am testat
0

#12 Useril este offline   olly 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 676
  • Inregistrat: 03-April 05

Postat 27 August 2005 - 04:05 PM

pai nu mereg construit/montat un variator mecanic?? eu cunosc 2 tipuri : variator cu disc si variator conic
<<<ZA MOLDAVIAN BRAZARS>>>
Don't drink and drive, smoke and FLY!
Radiolink AT10, 2,4GHz
GRUNAU BABY 2.3M
ASW-28 2M
0

#13 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 27 August 2005 - 11:00 PM

Pacific 231.000, la 17 Sep 2004, 09:28, a spus:

Cea mai simpla metoda de a varia turatia unui motor electric este prin introducerea unei rezistente variabile in circuit.
Marea problema dupa parerea mea la acest montaj este ca motorul este facut sa lucreze la un anumit curent (amperaj) si o anumita tensiune. Cum introducerea unei rezistente nu modifica amperajul ci tensiunea, pentru ca motorul sa mentina puterea este posibil sa absoarba un amperaj mai mare ceea ce poate duce la "prajirea motorului".
O chestie similara se intampla la trenuletele electrice, unde, zic eu, este mai periculos sa le faci sa mearga cu viteze mici decat cu viteza maxima.

Introducerea unei rezistente in circuit face o divizare de tensiune pe motor si pe rezistena respectiva, si la curentul care rezulta, care evident va fi mai mic, datorita rezistentei suplimentare, va limita puterea maxima pe care o va debita motorul, pt ca restul se va disipa pe rezistenta cu pricina. Si nu cred ca asta vrei!
In niciun caz nu va putea creste curentul datorita suplimentarii cu acea rezistenta in plus. Fi fara grija! :mellow: Orice rezistenta introdusa e o "frana" de curent!

Deci daca vrei variator si pierderi mici BAGA VARIATOR ELECTRONIC! O spune un eletronist! Poate mecanicii au solutii mai simple, dar ca fiabilitate nu cred ca suporta comparatie! Poate gresesc!

Stima,
40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#14 Useril este offline   olly 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 676
  • Inregistrat: 03-April 05

Postat 28 August 2005 - 12:14 AM

eu tot sunt de parere k un variator mecanic e mai bun. si il poti actiona cu un servo. p sa ai forta mare si viteza mica , si poti sa ajungi la forta micasi viteza mare.
parerea mea de incepator.
<<<ZA MOLDAVIAN BRAZARS>>>
Don't drink and drive, smoke and FLY!
Radiolink AT10, 2,4GHz
GRUNAU BABY 2.3M
ASW-28 2M
0

#15 Useril este offline   bitex 

  • MEGA Membru
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 5664
  • Inregistrat: 02-December 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti, Sector 6

Postat 28 August 2005 - 10:59 PM

Shm3k3ru_sasha, la 28 Aug 2005, 00:14, a spus:

parerea mea de incepator.

Mare dreptate ai! :(
Adresa email: bitex25@yahoo.com
Telefon: 0721 385365
0

#16 Useril este offline   Puiutzu 

  • Senior
  • PipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 316
  • Inregistrat: 26-May 03

Postat 29 August 2005 - 08:27 PM

Fiind vorba de motoare electrice subscriu la variator electronic . Compact , fiabil , daca nu este suprasolicitat, cu plaja de reglare suficienta si relativ uniforma.
Mecanica e un lucru minunat. Daca e completata de electronica !!!!!!!
Mercedes e o masina foarte buna . Da' pe langa mecanica e tixita de control electronic.
Si merge!!!!!
Toate bune :D
There are more planes in the ocean than submarines in the sky
0

#17 Useril este offline   olly 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 676
  • Inregistrat: 03-April 05

Postat 29 August 2005 - 10:40 PM

tot variatorul mecanic e cel mai bun. este ca o cutie de viteze. poti regla si forta si viteza. poti ai forta mai mare la decolare si in timp ce zbori sa maresti viteza.si nu trebuie decat sa "impingi o rotita pe alta , sau o rotita intre alte 2 rotite conice". si acest lucru se poate rezolva usor cu un servo. mie nu prea imi plac variatoarele astea electronice cu rezistente. decat sa consume rezistenta degeaba , mai bine consuma motorul pt forta mai mare.
repet. este parerea mea de incepator. daca am gresit ceva rog moderatorii sa stearga mesajul.
<<<ZA MOLDAVIAN BRAZARS>>>
Don't drink and drive, smoke and FLY!
Radiolink AT10, 2,4GHz
GRUNAU BABY 2.3M
ASW-28 2M
0

#18 Useril este offline   dan_mitea 

  • nick anterior:Se poate si asa
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 9331
  • Inregistrat: 26-October 03
  • Gender:Male
  • Location:Laval, Canada

Postat 30 August 2005 - 03:04 AM

Tu ai vazut un variator de turatie mecanic ( nu cutie de viteze ) pentru modelism? Eu nu. Dar nu are cum sa fie simplu. Daca este cu bile in baie de ulei sa stii ca ai nevoie de forte foarte mari in el ca sa transmiti ceva putere. Daca este in "aer" are uzuri mari, frecari mari si nu se raceste. In nici un caz nu poti sa ajungi la greutati de ~ 15g pentru un motor de 100W...cat are un variator electronic. Si sa nu crezi ca cele electronice au pierderi mari. Rezistenta interna a lor este extrem de mica. Deci se incalzesc putin in comparatie cu curentii vehiculati.
PS.Despre partea de construit.....fa un calcul. Doua conuri netede....intre ele o bila ( nu te intreb cum o tii acolo si cum o misti...nu are rost )...in ulei ca altfel nu se poate...si calculeaza ce forta de apasare iti trebuie sa transmiti integral puterea unui motoras de 100W. Pe urma te gandesti la materiale...lagare...GREUTATE...
Doar servo-ul este greu decat un variator electronic...

Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 30 August 2005 - 03:17 AM

0

#19 Useril este offline   navigator 

  • Moderator RHC
  • Grup: MODERATOR
  • Postari: 3019
  • Inregistrat: 01-September 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 30 August 2005 - 07:56 AM

Shm3k3ru_sasha, asculta-l pe Se poate si asa ? ! Ca e mai experimentat si, ce-i mai important, are mult bun simt tehnic. Pate a uitat sa-ti spuna ca variatoarele electronice moderne nu se mai construiesc cu rezistentele la care te-ai referit cind ziceai :

Citeaza

mie nu prea imi plac variatoarele astea electronice cu rezistente. decat sa consume rezistenta degeaba , mai bine consuma motorul pt forta mai mare.
ci se bazeaza pe latimea variabila a pulsurilor de tensiune aplicate pe motor (PWM = prescurtarea de la Pulse Widith Modulation). Imagineaza-ti ca ai un circuit format din baterie, motor si un intrerupator. si sa zicem ca ai mina buna sa poti actiona intrerupatorul de foarte multe ori pe secunda (sa zicem ca esti SuperMan). Daca-l ti mai mult deschis decit inchis, motorul va merge incet. La timpi egali (cit il ti deschis, atit il ti inchis) ai turatia cam la 1/2 din cea maxima. Si tot asa, ai turatie mai mare daca timpul inchiderii intrerupatorului e mai lung decit al deschiderii. La extreme, cind il ti tot timpul deschis, motorul sta; iar cind il ti mereu inchis, motorul merge aproape la turatia maxim posibila (se pierde ceva pe rezistenta de contact al intrerupatorului).

Acum inlocuieste intrerupatorul cu unul sau mai multe tranzistoare de putere puse in paralel, si mina Superman-ului cu un circuit electronic (bazat pe microcontroler sau nu) si ai obtinut un variator de turatie a motoarelor din cele moderne.


0

#20 Useril este offline   olly 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 676
  • Inregistrat: 03-April 05

Postat 30 August 2005 - 09:33 AM

imi cer scuze.
<<<ZA MOLDAVIAN BRAZARS>>>
Don't drink and drive, smoke and FLY!
Radiolink AT10, 2,4GHz
GRUNAU BABY 2.3M
ASW-28 2M
0

#21 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 30 August 2005 - 09:43 AM

Shm3k3ru_sasha, la 29 Aug 2005, 22:40, a spus:

...tot variatorul mecanic e cel mai bun. ...
... decat sa consume rezistenta degeaba , mai bine consuma motorul pt forta mai mare.
repet. este parerea mea de incepator. daca am gresit ceva rog moderatorii sa stearga mesajul.

Argumentele teoretice n-au acum valoare pt tine! :D
Treci si testeaza, vezi cum stai cu greutatile la RTF, si dup-aia poti emite pareri!
Cum zicea si @Navigator si @Se poate si asa, care in afara bunului simt tehnic pe care il au, mai au si rabdarea sa-ti explice cum si de ce, si lucru asta trebuie apreciat si valorificat!
Asa ca baga la 'bostan" ce-ai primit MOKA, si incearca! :angry:
Eventual mai citeste pe forum! :o

Stima,
40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

Arata acest topic


Pagina 1 din 1

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu