LiFePo4 De unde, de ce?
#111
Postat 12 May 2009 - 11:06 PM
FPV is not a crime!
Hitec Optic 6 Spectra 35MHz sinteza
FrSky 2.4GHz modul
Easy Glider BL
FW 190 A8
P 51D Mustang
IAR 80
ME 163
Tel: 0741-931.767
#113
Postat 08 June 2009 - 12:54 AM
#114
Postat 08 June 2009 - 09:47 AM
Aceste sunt numai doua tipuri, facute de o singura firma, si au ca punct principal la features ca se pot lipi cu cositor.
Mi-am dat seama de confuzie dupa "indoor", cel mai mic pack A123 3s, de 1100mAh, are 120 grame ;) Cel de 230 mAh, tot 3s are 210 grame.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 08 June 2009 - 09:48 AM
#116
Postat 08 June 2009 - 12:03 PM
renatoa, la Jun 8 2009, 10:47 AM, a spus:
Ceva nu-i in regula cu afirmatia aia. Ori ai uitat un 0 ori pack-urile alea nu se supun legilor fizicii din Universu asta.
#118
Postat 29 June 2009 - 11:43 AM
Am trecut un EJ recent pe elemente A123 modelul mic, de 1100mAh, si pot raporta ca operatia a reusit !
Configuratie: Graupner EJ, motorul standard de 2-3s lipo. Zburat pana acum cu 2s 1800 mAh 18C, Turborix si Rhino. Dupa 20-30 incarcari fiecare, nu mai inghit decat pe undeva pe la 1500mAh. Greutate 105 grame. Un calcul aproximativ al densitatii energetice: 7.7V * 1600mAh / 105gr = 117W / 100 gr
Ce am acum: 3s 1100mAh, 120 grame. Cei 10V ii plac evident mai mult motorului decat cei 8V dinainte, fara sa il forteze insa asa excesiv ca 11-12V ai unui 3s LiPo. Densitate energetice: 9.9V * 1100mAh / 120gr = 91W / 100 gr deci aprox 28% mai multa greutate pentru aceasi energie.
Timpul de zbor pentru cele doua configuratii este comparabil, s-a zburat in conditii de vant mult prea variabil in perioada asta ca sa pot trage o concluzie ferma.
Deci, as zice ca nu am pierdut nimic la capitolul autonomie, sunt ceva mai scumpe ( 126 lei ) dar voi avea in schimb in fata cateva sute de incarcari fara probleme ca se umfla, ca explodeaza, ca se descarca prea mult, ca la iarna vor avea capacitatea la jumatate, ca ...
Si, factorul cheie... 15 minute incarcarea si sunt iar in aer. De fapt intre incarcari voi zbura cu vechile lipo pana se duc de tot.
Un coleg, Liviu, care a facut pasul inaintea mea, pe cu totul alta zburatoare, un biplan cu valente acrobatice, a trecut de la 3s lipo 3500mAh la 4s LiFePo4 2300mAh, greutatea fiind aceasi, in jur de 300 grame, poate sa confirme si el ca in ceeace priveste potenta acestor acumulatoare, de a livra curenti de zeci de A fara nici un efort, nu prea exista termen de comparatie.
#119
Postat 29 June 2009 - 01:21 PM
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 29 June 2009 - 01:21 PM
#120
Postat 29 June 2009 - 02:09 PM
dan_mitea, la Jun 29 2009, 02:21 PM, a spus:
Alea cu W/gram sunt calcule seci, ca sa avem niste numere de comparatie, dar ca sa tragem o concluzie coerenta ar trebui niste curbe de descarcare facute mai stintific pe un banc de proba cat mai apropiat de realitate, care si aia e greu de definit. Cat zbori cu mansa la 50% , cat la 100%, etc
Asa cum am spus, perceptia mea este ca zbor la fel ca inainte.
Eu nu m-as arunca asa voios la bagat in comparatie lipo de firma, pentru ca atunci lipo ar fi chiar in dezavantaj net ! Nu stiu cum se intampla, dar lipo astea de firma sunt cam cu 20% mai grele ca alea de le cumparam noi :(
Un Kokam 3s 2400mAh 30C ! costa 56 Eur si cantareste 229 grame, fata de
A123 3s 2300 mAh 45 Eur(189 lei) care cantareste 210 grame
iar Graupner isi estimeaza viata propriilor acumulatoare la "scaderea la 50-80% a capacitatii dupa 50 cicluri", asa ca faptul ca e de firma nu il scuteste de cosul de gunoi la o varsta cand un A123 nici nu a intrat in adolescenta.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 29 June 2009 - 02:10 PM
#121
Postat 29 June 2009 - 03:34 PM
#122
Postat 29 June 2009 - 06:29 PM
#123
Postat 29 June 2009 - 06:50 PM
Plus ca trebuie alt charger, sau macar un adaptor de 30$ de la Astro... care il are la Tower, si care nu m-am lamurit cum lucreaza, adica ce face ca sa poti incarca LiFe cu un charger de LiPo.
In primul rand m-as uita daca incape in spatiul meu disponibil!
Cele mici, de 1100mAh cum am eu, au diametrul de 18mm, asa ca doua alaturate intra la fix in spatiul dedicat intr-un avion in mod normal pentru lipo, care are latimea de 37-38mm. Cel de-al treilea vine desaupra intre cele doua, daca spatiul permite.
Pentru un hotliner le-as vedea chiar inseriate, ca un baston, rezultand lungimea de 3 * 65mm = 200mm aprox cu lipituri. Un exemplu de amplasare care lipo deocamdata nu il permite :)
Cele mari, de 2300mAh, au tot 65mm lungime, dar 26mm diametru si amplasarea lor este chiar problematica daca avionul este un ARF/RTF cu spatiul dimensonat la fix pentru lipo, pentru ca doua alaturate au 52mm, imposibil de indesat in maxim 40mm cat se lasa pentru un lipo. Chiar am facut niste scenarii cu Ave pentru un Acromaster si era un ... mare de tot acolo in burta lui.
Daca ai rezolvat cu spatiul, mai ramane greutatea. 40grame / cell la 1100mAh respectiv 70 grame / cell la 2300mAh.
Iti faci socotelile si te decizi daca iti iese balanta de putere / greutate.
2s LiFe nu cred ca se poate folosi, pentru ca un ESC de 6.6V pe intrare eu nu am gasit.
Cam astea ar fi cateva chestii de luat in seama, poate revii cu niste date concrete pe ce avion vrei sa pui.
#124
Postat 02 July 2009 - 08:34 PM
dan_mitea, la Jun 29 2009, 07:29 PM, a spus:
Noi ca noi, dar uite aici un om fericit...
http://www.rcgroups....d.php?t=1073724
30 min cu lipo 3s 3300 274 grame
60 min cu life 4s 2300 312 grame
maxi swift flying wing.
#125
Postat 03 September 2009 - 11:50 PM
Multumesc.
#126
Postat 03 September 2009 - 11:55 PM
p990i, la Sep 4 2009, 12:50 AM, a spus:
Multumesc.
eu nu le-am egalizat vreodata. vad ca sunt ok si acum, dupa vreo 30 de incarcari. cel mai simplu e sa schimbi mufa de egalizare a bateriei. poti scoate pinii, unul cate unul, si ii montezi in plasticul de la mufa care se potriveste incarcatorului. deobicei merge.
"Drona este pt modelism exact ce este maneaua in muzica" - Epicur
#127
Postat 04 September 2009 - 06:13 AM
A fost pack fabricat sau le-ai lipit tu?
Eu mi le-m facut singur, pentru ca pack-uri de 1100mAh nu exista, si nu a rezultat ceva foarte echilibrat. La ambele pack-uri incarcarea decurge cam asa:
- pana la 1050mAh, deci aprox 95% din capacitate, tensiunile pe cele 3 elemente cresc destul de echilibrat, pana la aprox 3.45v
- in acest moment, tensiunea unuia din elemente o ia inaintea celorlalte si atinge rapid pragul de 3.6V, la care incarcarea trebuie sa se opreasca
- daca incarc fara balansare, incarcatorul are ca tinta de atins 3 * 3.6 = 10.8V si continua sa pompeze, dar in final cei 10.8V sunt distribuiti la modul 3.5, 3.5, 3.8v.
- daca incarc cu balansare, incarcatorul scade cureantul la 0.3A, cat este maximul pentru egalizare si urmeaza o faza de incarcare lenta pentru ceilalti doi "codasi", in final fiind adusi toti 3 la 3.6V.
Nu egalitatea tensiunii ma preocupa, pentru ca oricum dupa decuplare de la charger tensiunea scade pe toate 3 celulele la aprox 3.4V, ci faptul ca unul ia mult peste limita admisa.
Nu am idee cat de grav este ca unul din ei ajunge la 3.8V, adica 0.2V si chiar mai mult peste maxim, fata de lipo, acestia par mai toleranti, un lipo fortat permanent la 4.4V nu stiu cat i-ar place... dar prefer sa fiu sigur ca nu risc fortandu-l pe acela la 3.8V, asa ca incarc balansat intotdeauna, pe camp cand e graba am capacitate cu 5% mai mica, iar acasa ii las sa se incarce complet.
Un alt aspect interesant este ca la descarcare, nu cel care a atins 3.6V primul si te-ai astepta ca a luat energia cea mai mica, este cel caruia ii scade tensiunea cel mai mult cand pack-ul este golit.
#128
Postat 04 September 2009 - 07:02 AM
p990i, la Sep 4 2009, 12:50 AM, a spus:
Multumesc.
Cel mai simplu e sa schimbi mufa, sau daca vrei ti-o schimba furnizorul. Sau exista cablu adaptor Poliquest-Align prin care poti conecta packul la incarcatorul tau.
@Renatoa
A123 e mult mai tolerant la supraincarcare si descarcare adanca. Celula aceea poate a suferit o supraincalzire cand ai confectionat packul prin lipire si de aceea se comporta mai ciudat. Din pacate la lipire manuala e greu de controlat temperatura, si in mod special celulele de 1100 fiind mai mici pot ajunge la temperatura nedorita.
#129
Postat 04 September 2009 - 08:26 AM
VasiM, la Sep 4 2009, 08:02 AM, a spus:
A123 e mult mai tolerant la supraincarcare si descarcare adanca. Celula aceea poate a suferit o supraincalzire cand ai confectionat packul prin lipire si de aceea se comporta mai ciudat. Din pacate la lipire manuala e greu de controlat temperatura, si in mod special celulele de 1100 fiind mai mici pot ajunge la temperatura nedorita.
La descarcare stiam ca se merge si sub 2V, la supra nu prea am gasit specificatii clare cat e de grav.
La lipire au fost infasurate in carpa uda si s-a incalzit foarte scurt doar zona de lipire.
Doar prin sudura in puncte se putea mai bine. Iar in specificatii scrie clar ca suporta lipire.
De aceea as fi interesat sa aud de la cineva cu un pack "de fabrica" care este comportamentul la incarcare balansata, daca exista si acolo o celula care o ia inainte in faza terminala.
Eu inclin sa cred ca mai curand chargerele B6 nu sunt foarte bine programate pentru genul asta de incarcare. Nu inteleg de ce limitarea la 0.3A a curentului de balansare, cand mufa de egalizare suporta 1A si sunt multe chargere care incarca direct prin ea...
#130
Postat 04 September 2009 - 11:26 AM
renatoa, la Sep 4 2009, 07:13 AM, a spus:
A fost pack fabricat sau le-ai lipit tu?
Eu mi le-m facut singur, pentru ca pack-uri de 1100mAh nu exista, si nu a rezultat ceva foarte echilibrat. La ambele pack-uri incarcarea decurge cam asa:
- pana la 1050mAh, deci aprox 95% din capacitate, tensiunile pe cele 3 elemente cresc destul de echilibrat, pana la aprox 3.45v
- in acest moment, tensiunea unuia din elemente o ia inaintea celorlalte si atinge rapid pragul de 3.6V, la care incarcarea trebuie sa se opreasca
- daca incarc fara balansare, incarcatorul are ca tinta de atins 3 * 3.6 = 10.8V si continua sa pompeze, dar in final cei 10.8V sunt distribuiti la modul 3.5, 3.5, 3.8v.
- daca incarc cu balansare, incarcatorul scade cureantul la 0.3A, cat este maximul pentru egalizare si urmeaza o faza de incarcare lenta pentru ceilalti doi "codasi", in final fiind adusi toti 3 la 3.6V.
Nu egalitatea tensiunii ma preocupa, pentru ca oricum dupa decuplare de la charger tensiunea scade pe toate 3 celulele la aprox 3.4V, ci faptul ca unul ia mult peste limita admisa.
Nu am idee cat de grav este ca unul din ei ajunge la 3.8V, adica 0.2V si chiar mai mult peste maxim, fata de lipo, acestia par mai toleranti, un lipo fortat permanent la 4.4V nu stiu cat i-ar place... dar prefer sa fiu sigur ca nu risc fortandu-l pe acela la 3.8V, asa ca incarc balansat intotdeauna, pe camp cand e graba am capacitate cu 5% mai mica, iar acasa ii las sa se incarce complet.
Un alt aspect interesant este ca la descarcare, nu cel care a atins 3.6V primul si te-ai astepta ca a luat energia cea mai mica, este cel caruia ii scade tensiunea cel mai mult cand pack-ul este golit.
Aceiasi problema am si eu cu un pack de 4 celule de 2300 mah facut acasa. Inainte de a fi lipite am masurat fiecare celula si erau la tensiuni aproximative. Cand le-am lipit am avut grija sa am ce mai mica durata de incalzire.
Celulele sunt balansate perfect intre 10% si 90% capacitate. Dupa ce trece de 90% din capacitate voltajele o iau razna, fie ca incarc cu egalizare sau nu. O celula atinge 3.75v in timp ce restul raman pe la 3.5v - 3.65v . La fel se intampla la descacare o celula se descarca la 1.7v in timp ce restul raman la 2.9v- 3.1v. E chiar enervant :rolleyes: Daca nu incarc peste 2000 mah si nu descarc sub 200 mah, atat eu, cat si pacul suntem fericiti. In rest nu am nimic reprosat. In sarcina pe un brushless 3650 pe la 40-50 amperi merge 5-7 minute in functie de gaz. Se incalzeste pe la 50 grade si parca tot mai vrea. Nu cere indurare, vrea mult abuz.
#131
Postat 12 September 2009 - 08:37 PM
Credeti ca s-ar potrivi la thunderul t6 si la un pack lifepo4?
Mii de multumiri.
#132
Postat 12 September 2009 - 08:47 PM
Mai curand mufele sunt specifice diferitelor modele de incarcatoare.
Asta ar trebui sa aflii, si ma tem ca nu te putem ajuta, daca acel cablu este compatibil cu Thunderul tau.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 12 September 2009 - 08:47 PM
#133
Postat 27 November 2009 - 12:07 AM
http://www.dewalt.co.uk/attachments/produc...s/catno/DE9360/
Acest acc. spunea ca este la noi 240euro.
FPV is not a crime!
Hitec Optic 6 Spectra 35MHz sinteza
FrSky 2.4GHz modul
Easy Glider BL
FW 190 A8
P 51D Mustang
IAR 80
ME 163
Tel: 0741-931.767
#134
Postat 27 November 2009 - 07:30 AM
De fapt DeWalt reprezinta "marea schisma" in lumea lifepo4, au preluat o parte din knowhow-ul si liniile de fabricatie ale dezvoltatorului original si de atunci A123systems proclama ca numai ale lor sunt "adevarate" :D
In pack-ul ala sunt 10 celule, ceeace face pretul neatractiv fata de pretul de sub 15 eur/cel la cre se pot procura din surse de modelism, sau 10$ de pe eBay. In Anglia pack-ul ala poate fi gasit si la aprox 150 Euro (132 lire), ceeace aduce pretul per cell la nivelul celui din tara.
Aici vedeti cum se desface:
http://www.slkelectr...eWalt/packs.htm
casper20, la Nov 27 2009, 12:07 AM, a spus:
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 27 November 2009 - 07:31 AM
#135
Postat 29 November 2009 - 06:06 AM
#137
Postat 29 November 2009 - 04:31 PM
In definitiv de ce neaparat sa fie cilindrici?
Baftaaaaaaaaaaaaaaaa.
#138
Postat 29 November 2009 - 05:56 PM
http://www.a123systems.com/products
si ei pretind ca au patent pe tehnologie.
#139
Postat 29 November 2009 - 08:17 PM
#140
Postat 29 November 2009 - 08:27 PM
http://www.rokemodel...gr7682.2s2p.htm
Precizeaza si la incarcare, ca se face pe programul de LiFePo4, pe cand la tower, nimic legat de incarcare.
Aceasta postare a fost editata de renatoa: 29 November 2009 - 08:28 PM