Micro (Pulse) Jet Engines / Busters modele reactive
#31
Postat 16 August 2003 - 06:20 PM
#32
Postat 17 August 2003 - 02:53 AM
In legatura cu proiectul tau vreau sa te intreb,dupa ce vei trece de faza de calcule de unde vrei sa obtii
banii de finantare ai gasit un sponsor sau ceva in genul asta ca stii ca numai "avintul revolutionar" si
incurajarile de pe forum nu ajung.Chiar sa coste si numai 10000€ cit zici tu e o suma destul de mare pt.
o tara cum e Romania.Nedumerirea asta e pe partea administrativa acum sa te intreb de partea tehnica:
In primul rind anvergura mica asta inseamna viteza mare si incarcare alara(parca asa ii zice) tot mare.Asta
inseamna din start autonomie redusa.Daca folosesti profile subtiri numai poti inmagazina combustibil in
aripa eventual daca l-ai face monobloc si sa folosesti materiale hitec(gen fibra de carbon) poate ai mai
obtine ceva volum util.Deci singura solutie ar fi in fuselaj.Dar ce cantitate iti trebuie.Ai intrebat pe "specialistii"
din Ploiesti cam cit ar consuma boosterul rusesc?Motoarele rusesti sint recunoscute ca gurmande.Daca e un
motor "de o singura folosinta" sigur e numai intr-o treapta de turbina deci un singur flux de aer deci foarte
neeconomic.In plus la astfel de motoare circuitul de ungere e deschis deci se arde o data cu combustibilul.
La autonomia care ti-ai propus-o tu iti trebuie o cantitate uriasa de combustibil nu pot sa apreciez cit dar
sigur cel putin 1000l.Asta ar insemna din start 800kg.La greutatea totala de 350kg care ti-ai propus-o tu poate ai dispune sa zic in cel mai bun caz de 200l care la un consum specific de aprox.0,1kg/N/h ti-ar da un
consum pe ora de 300l la 3000N forta de tractiune.Exemplul l-am luat de la un motor francez Turbomeca
Marbore fabricat prin anii50 care are cam 3900N deci un pic mai mlt ca si boosterul rusesc.Parerea mea de
nespecialist e ca inainte de a incepe un proiect trebuie analizate toate aspectele problemei si vazut de ce
dispui si nu dispui si in concordanta cu acesta sa-ti fixezi cerintele proiectului.In legatura cu suprafetele de
comanda ziceai fara articulatie atunci cum vine.Te-ai gindit la vreo solutie?Eu stiam de o firma frenceza de
elicoptere care folosea elastomeri in locul articulatiilor de la rotorul principal.Da de unde sa faci rost de asa
ceva?Metoda se mai foloseste recent la noile planoare din aeromodelism care sint facute din fibra de sticla
dar personal inca n-am vazut nici unul.
Ce ma mai intriga la acest proiect e viteza mare de 1,2Mach.Poate traversa tara in mai putin de o ora de la N la S.La viteza asta e greu si pt. operatori sa observe miscarile din campul de lupta.Mult mai practic pt.Romania
sau orice alta tara mai mica care nu duce razboaie ofensive sint UAV-urile de raza medie gen. Shadow200 de
care a cumparat si Romania care se folosesc in cimpul tactic unde se da sentinta intru-un razboi (vezi cele
doua razboaie blitz purtate de americani in ultimii 2 ani).Daca vrei sa-l folosesti la viteze asa mari de ce ii
mai faci aripa cu sageata inversa care dupa cunostintele mele se foloseste la viteze mici pt a impeiedeca
desprinderea fileurilor de aer sau la manevre bruste.De obicei UAV-urile nu fac acrobatii din cite stiu eu.
Ei daca gasesti raspuns la intrebarile astea poate investesc si io citiva euroi in proiectul asta.
Bafta multa!!!
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#33
Postat 17 August 2003 - 06:08 PM
Intr-adevar acest topic a prins amploare. Inca consider ca cel mai bine e sa ne intalnim undeva in Bucuresti. Poate stabilim si vine fiecare cu ce are si in fatza unui pahar de suc, apa rece (fiecare ce doreste) discutam in detaliu problema. Eu as fi interesat in primul rand sa invat din experienta altora si daca sunt de folos cu cea mai mare placere ofer sprijinul. Dar asa cum s-a subliniat deja sunt cateva lucruri care merita sa fie discutate despre acest proiect.
MIG-29
#34
Postat 19 August 2003 - 09:36 AM
skyspy, aparatul este uav (clasa), dar nu trebuie inteles, sau sa faci similitudine cu celelalte din clasa lui, ca este un aparat pentru observatie. atunci faceam un uav cu configuratie clasica. intr'adevar este integral din fibra de carbon, structura de rezistenta fiind din dural. suprafetele de comanda sunt "speciale", folosind profile de curbura variabila, VCA. motorul si consumul lui, reprezinta problema, de aceea am deschis acest subiect. Ma bucur ca va intereseaza si sunt pentru o intalnire, aici, in bucuresti.
ca sa fie mai simplu: cei interesati de acest proiect pot sa trimita un email pe adresa horiapaun@hotmail.com. ca sa pot sa fac o lista. orice ajutor sau implicare in proiect este binevenit.
#35
Postat 23 August 2003 - 01:01 AM
Aceasta postare a fost editata de crystymoon: 23 August 2003 - 02:17 AM
#36
Postat 23 August 2003 - 07:12 AM
Mi se pare mie numai sau statorul compresorului e montat invers.Daca folosesti rotorul de turbina original
de la turbo-compresor atunci admisia aerului va trebui sa fie tangentiala si evacuarea axiala dar nu va avea
niciodata randamentul unei turbine axiale.Acest sistem e folosit pt. o antrenare mecanica eventual ai putea
cupla o elice la el sau turbofan insa demultiplicata la turatie.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#37
Postat 23 August 2003 - 10:19 AM
arata destul de bine. imi aduc aminte de un Science et Vie (nu stiu daca am scris bine), in care era prezentata "minunea" similara a unei echipe de frantuzoi prafuiti. totodata, am o foarte veche revista poloneza cu un sistem de propulsie bazat pe o elice intubata (folosit pe un model'67). francezii nu se nascusera pe atunci. mult succes si astept vesti de la tine.
skyspy,
usurel! pentru ca omul vrea sa'l termine (inclusiv sa'l omologheze) si apoi sa spuna mai mult. Noi ne'am oferit sa'l ajutam cu ceva simulari si desene parametrizate (ansys proe catia), dar am inteles ca trebuie sa mai asteptam.
succes
#38
Postat 23 August 2003 - 10:40 AM
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#39
Postat 24 August 2003 - 12:15 AM
Diametru total al motorului--- 100 mm
Lungime fara afterburner ---- 200 mm/ plus afterburner 300mm
Dar cel despre care am scris mai innainte prima oara cind am postat un mesaj pe rhc, cred ca avea cel putin 10-15 kgf si nu-l dusesem decit pe la vre-o 30000 rpm moment in care a sarit in aer partea prin care intra aerul in camera de ardere si a inceput sa arda combustibilul scuipat afara.
Ceea ce numesti tu statorul compresorului se numeste difuzor si este asezat corect si fluxul de aer care intra in camera trebuie sa fie oblic, asa este si la majoritateta motoarelor mari chiar si cele cu compresor axial in mai multe stagii.http://catcrismicrojetengine.xyz.ro/images/image15.jpg
Oricum ceea ce o sa vedeti voi pina la urma, o sa fie rodul a patru ani de munca si multe nopti nedormite,investitii in scule (freza,strung,cuptor de topit aluminiu,matrite de turnat diferite componente si mai sunt si altele).
Motorasele vor avea si afterburner /pompa de combustibil de ulei/sistem de control al acceleratiei ,manual de intrebuintare si certificat de garantie si or sa fie de vinzare nu pe degeaba ,asa cum or crede unii de pe acest forum si unii dintre aeromodelisti.
Si acum pt Neo : trimite-mi date tehnice pt.( greutate bine inteles fara motor si combustibil,anvergura aripilor si suprafata portanta) aeromodelul pe care vrei sa-l construiesti si apucate de cautat ceva sponsori dispusi sa dea bani pt un asemenea proiect.,asta daca vrei sa duci proiectul la capat si daca vrei sa mai si participe si altcineva la el. Eu si fratemi-u suntem interesati, dar treaba buna se face cu bani.Oricum pt proiectul tau trebuie facut un motor superperformant cu sisteme de racire/de ungere/generator de curent de preferat pt a putea fi alimentate sistemele electronice fara sa mai pui si baterii care sunt destul de grele si ocupa loc, pe care a-i putea sa-l folosesti pt combustibil.My Micro Jet Engine Page
Aceasta postare a fost editata de crystymoon: 04 December 2005 - 05:57 PM
#40
Postat 24 August 2003 - 10:49 AM
Intr-adevar materialele de calitate se procura cam greu in Romania.In locul tevii de inox de 1mm poti folosi
pt. "sticksuri" ca banuiesc acolo iti trebuie, ace de seringa ,iar pt inelul de alimentare cu combustibil teava de
alama care cred se gasesc la Praktiker pe care le poti lipi "tare" cu alama una de alta ca temperatura nu e
asa de mare acolo fiind in exteriorul camerei de ardere.Pt. tevile de evapoprare din interiorul camerei de ardere da acolo teava de inox trebuie folosit dar de unde :D :D :D ?Diametre asa mici de 10mm se gasesc
cam greu.Cind o sa am mai mult timp liber o sa dau o raita pe la niste depozite de fier vechi poate gasesc ceva si-ti aduc dar numai de Craciun cind vin acasa.In legatura cu turbina eu m-am referit la gazele arse
care ies din camera de ardere si care trebuie sa "atace"turbina tangential deci statorul trebuie sa aiba o
forma cam ca cel de la compresor indeplinind functia inversa adica transformind presiunea si temperatura
gazelor in viteza si masa evacuata.Asta in cazul in care folosesti o turbina radiala de la un turbocompresor
de masina.Daca-ti construiesti turbina dupa cartea lui Thomas Kamps acolo iti zice ca folosirea unei turbine
radiale e posibila dar nu recomandata fiind cam grea si reactionind mai lenes la accelerari plus forma coplicata
a statorului....Iti zic astea pt. ca n-am vazut alta turbina in poze in afara de cea radiala.Daca-ti faci una din
tabla de inox de tip axial iti functioneaza dar nu la parametrii performanti.Schreckling parintele turbinelor
cu gaz pt. modelism si-a facut compresorul din placaj si turbina din tabla de inox de 2mm si a functiunat dar
fara sa prezinte fiabilitate.Pt. o fiabilitate ridicata iti trebuie piese hitec in special la cele solicitate termic.
Industria a raspuns promt la cererea de astfel de materiale.Daca tot ai facut sacrificii pina acum cred ca 200€
nu te vor duce la faliment ca atit ar costa dupa parerea mea pisele hitec de care ai avea neaparata nevoie
pt un produs fiabil.O turbina axiala din Inconel de 76mm 100€ si o pereche de rulmenti ceramici care sa-ti
reziste la temperatura si turatii de peste 100.000rot/min 100€.Oricum asta e numai o parere personala de care nu trebuie sa tii neaparat cont.
Bafta multa
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#41
Postat 27 August 2003 - 12:36 AM
Intradevar in unele fotografii nu se vad toate componentele,si asa cum ai banuit turbinele ,cea pt compresor si cea de foc sunt de la un turbocharger de masina ,dar asta a fost partea cit decit mai usoara caci dupa ce le-am procurat au inceput problemele , caci ax nu aveam asa ca atrebuit sal fac pe strung si mai am sa-l calesc si apoi sa-l rectific dupa care trebuie sa-l echilibrez.
In legatura cu turbina radiala si cu statorul ei da placutele de ghidare a gazelor evacuate vor fi tangentiale pe turbina., cit despre cea axiala am sa fac si din aceea una cum reusesc sa mai cumpar niste tabla de inox.Sa dau banii pe unele facute gata axiale nu vreau pt ca ideea este sa le produc eu aici in romania de indata ce aflu o turnatorie bine pusa la punct si cu oameni meseriasi,pina acum nu am gasit caci au terminat astia toti meseriasii care mai existau prin putinele fabrici care mai sunt.Eu vreau sa produc micromotoare cit mai ieftin posibil aici si sa incerc sa obtin ceva foloase din ele.
Spunemi si mie unde este magazinul Praktiker.
Aceasta postare a fost editata de crystymoon: 27 August 2003 - 12:40 AM
#42
Postat 27 August 2003 - 09:48 AM
felicitari pentru proiect, iar daca ai si finalizat toate etapele pe care le-ai expus mai sus atunci jos palaria.... e o munca de Sisif (numai cand imi amintesc cat am transpirat la proiectele astea in facultate...brrrr).
Din pacate mai sunt si alte probleme... prin anul 4 am facut niste calcule de stabilitate pentru diferite avioane, bla bla bla...cert e ca mi-a ramas in minte imaginea lui X-29 care are cam aceeasi configuratie cu modelul tau. Ideea este ca avionul este total instabil si nu poate fi pilotat decat daca este stabilizat electronic (ii trebuie neaparat un SAS)
Si inca ceva... imi amintesc de conul de soc - care cu cat era mai alungit cu atat trebuia aripa sa aibe o sageata mai mare !??? ori la tine sageata e inversa...oare cum se va comporta avionul in regimul supersonic ? mi-e teama ca ai nevoie de un tunel aerodinamic supersonic
Uite o idee care mi-a venit acu.... s-ar putea oare sa "rezolvi" problema asta prin plasarea corecta a ampenajului canard si astfel sa obtii o aripa virtuala cu sageata normala (ma refer la regimul supersonic)?
Toate cele bune.
#43
Postat 27 August 2003 - 10:10 AM
chiftirica, la 27 Aug 2003, 09:48, a spus:
Da...cu cat viteza este mai mare, conul de soc (unda sferica) este mai alungit si ca urmare aripa trebuie stransa cumva astfel incat varfurile acesteia sa nu iasa in afara conului, care este fizic dur... le reteaza fain de tot (la Mach1, unda de soc matura fizic pamantul de la inaltimea de 100m...asa ca la nivelul aripii, fenomenul este foarte dur dpdv mecanic...sigur, aerodinamic vorbind apar alte complicatii, dar nu se prea poate sta acolo, ca se rezolva repede prin fracturare). Daca se poate face asta si in sageata negativa (stranse catre inainte, in interiorul undei), eu cred ca e OK!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 27 August 2003 - 10:11 AM
Cu rabdare si ciocan.
#44
Postat 28 August 2003 - 07:05 AM
Incearca sa iei legatura cu un tehnician dentar ei toarna protezele cam dupa acelasi principiu cum se toarna
o roata de turbina.(in forme de ceara).Problema ar fi cuptorul intrucit "ingredientele" se topesc la temperatura mare eventual poate un cuptorash cu inductie de la vreun institut de cercetari??????.Compresoare din aluminiu a turnat firma Hidromecanica din Brasov pt niste englezi incearca
sa iei legatura cu ei. www.hidro.rdsbv.ro
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#45
Postat 30 August 2003 - 08:35 PM
am refacut de cateva ori pozitionarea canardului, de 2 ori in 2d si tot de atatea ori in 3d (softuri pirat ...) si a inceput sa iasa ceva ceva. sunt convins ca o sa mai fac treaba asta de cateva ori. Aparatul este instabil insa poate fi corectat... am deschis acest subiect tocmai pentru a familiariza "lumea" cu problemele din domeniul nostru si pentru a ajuta pe altii sa depaseasca nivelul de amatori. sunt convins ca le plac discutiile noastre.
#46
Postat 31 August 2003 - 01:23 AM
Ai inceput sa lucrezi si la pilotul automat ( UAV-ul ) ?
Eu deja fac cablajul si piesele sunt pe drum din US ! :)
Charly
#47
Postat 31 August 2003 - 02:25 PM
Aceasta postare a fost editata de PiccoMaster: 31 August 2003 - 02:26 PM
#48
Postat 01 September 2003 - 09:00 AM
suna interesant ce zici tu...mi-ar place sa ne intalnim sa discutam... cu ce softuri zici ca te distrezi la chestia asta ?
Toate cele bune.
#49
Postat 20 September 2003 - 04:31 PM
cat de mult te pricepi la comenzi?
cred ca am ceva mai special si care te'ar interesa... ce zici de o tema: controlul simultan a 10-16 stepere!
Neo
#50
Postat 21 September 2003 - 10:31 PM
#51
Postat 22 September 2003 - 06:25 PM
tu poate ma cunosti daca esti preten cu Miclea.
Problema suna cam asa trebuie un sa comand aproape totul simultan (cat se poate)... adica cu cat mai simultan cu atat mai bine (100% nu se poate decat daca lucrezi cu comenzi predefinite) adica sa pui un pic sau ceva similar pe fiecare controler si sa ii dai doar start. daca te pricepi si te intereseaza, da'mi un semnal prin email la horiapaun@hotmail.com
#52
Postat 23 September 2003 - 09:02 AM
Nu trebuie decat sa dai comanda directiei si pasului pentru toate si apoi un semnal "enable". Intr-adevar, daca vrei interpolari, ceea ce se practica mai putin la mpp si mai mult la motoarele cu functionare continua, precum motorul HDD, e ceva mai complicat , dar merge. Oricum, viteza de raspuns a motorului e destul de mare, astfel incat daca le vei comanda pe rand, la un interval de cateva microsecunde distanta, vei percepe ca se misca simultan.
Poti pune cateva controllere care sa comande motoarele si acestea sa aiba un semnal de sincronizare, sau poti face circuite simple, cu registre de deplasare sau altceva, astfel incat tu sa dai doar cate un impuls si directia, si acel circuit sa iti comande motorul. Bineinteles, acele impulsuri de avans, le vei da cu un controller. 16 steppere inseamna 32 linii de comanda, daca vrei sa se miste cu viteze diferite, sau 33, daca impulsurile le sunt aplicate cu aceeasi frecventa ( 2 pentru sens sau stop pe fiecare si una generala pentru impulsuri). In fine, daca prezinti problema complet, poate se gaseste o solutie optima. Nici imaginea monitorului spre care privesti acum nu se fomeaza simultan, si totusi nu cred ca te plangi ca e prea lenta.
#53
Postat 07 October 2003 - 01:13 PM
#54
Postat 13 October 2003 - 08:33 AM
si 10 modelisti nu-l pot ateriza.....
#55
Postat 13 October 2003 - 08:50 AM
you're welcome!!!
poate explici putin ce inseamna "cunostiinte in domeniu"
sau poate ne intalnim sa ne cunoastem
#56
Postat 24 October 2003 - 02:32 PM
eu am vorbit cu prof de la sectia motoare, de aci din Politehnica, si ne-ar fi de mare ajutor.
bafta si sa ne auzim in curand!
#57
Postat 25 October 2003 - 10:13 AM
Daca zici ca te-ai mai asezat si tu la "casa" ta, macar pentru urmatorii 5 ani, nu vad de ce sa nu ne vedem. Eu cam tot timpul stau in Politehnica (mai mesteresc câte ceva). E destul de usor sa ne intâlnim. In caz ca umbli cu sorcova prin scoala poate ajungi si la mine, in CH012. Sau dai de mizzone si de mine, destul de des, in MAXX. Posibil si duminica asta, desi ne-am intâlnit ieri. Posibil pe la 8.
In privinta profilor de pe aici, esti pe calea cea buna. Ai aceeasi iluzie pe care am avut-o si eu la inceput, ca profii nu au altceva mai bun de facut decât sa ne fie de ajutor... O sa-ti treaca entuziasmul dupa primul an, când o sa te izbesti cu fruntea de realitate. Sau cu altceva...
Hai pa si sa ne mai auzim.
Telefon: 0721 385365
#58
Postat 26 October 2003 - 09:22 AM
bitex... esti printre cei multi care gandesc asa... eu mi'am facut toate proiectele fara indrumatori (fiind total neconventionale nu era cazul sa ii intreb, mai ales ca netu'i mare rau de tot si, daca sti cum si unde sa cauti gasesti orice). profii au si ei rolul lor in educatia noastra, insa problema cea mare este ca exista foarte multi tineri preparatori/asistenti... care sunt sub nivelul unora dintre studenti. in acel moment cei mentionati isi dau cu prostia'ntreaga in acei studenti... Nu sunt patit, crede'ma, dar am vazut'o de nenumarate ori.
si ... "don't shoot the dreamer!"
daca te intereseaza, cu adevarat, subiectul acestei liste de discutii atunci ne putem intalni... insa nu prea beau si nici nu stiu unde'i MAXX (am auzit doar).
#59
Postat 31 October 2003 - 02:42 PM
Eu acum lucrez la fusta.Am fost f ocupat cu lucrarile, asa ca mai am de lucru la hovercrfat-ul radiocomanda.
Maxx e in Regie.
Bafta si sa ne vedem in curand
#60
Postat 31 October 2003 - 04:13 PM
Un lucru ciudat: cei foarte buni si pasionati cu adevarat de ceva, de obicei nu obtin media generala peste 8, ca se tin serios de un lucru si nu pierd timp si cu altele, doar pentru note.
Daca tu ai fi sef de promotie la facultatea ta, sau macar printre cei mai buni ti-ar conveni sa ramâi preparator sau asistent pe un salariu de mai putin de 80 euro pe luna? Asa ca desi nu-i frumos sa-ti bârfesti colegii, consider ca in scoala ramân cei care nu pot face altceva, care mai au o sursa de venit extrasalariala si sunt indiferenti de situatie, sau cei pasionati de domeniu dar nehotarâti. Cei din ultima categorie pleaca cu prima ocazie, cei din prima nu pleaca niciodata. Inainte erau alte vremuri si alta situatie. Luptau pentru posturi, acum nu exista candidati. Imi vine sa plâng când ma gândesc ce profi vor fi peste 10-20 ani, pentru copiii nostri.
Sa trecem la ale noastre. Sunt pasionat de steppere mai mult decât de bere sau femei, asa ca puteti conta si pe mine la capitolul motoare pas cu pas. Lucrez mai mult singur, dar nu exclud nici colaborari.
La capitolul "JET" nu imi bag nasul. Am inceput mai demult un pulsoreactor si mai aveam doar 3 piese de facut. Le-am gasit pe toate ruginite acum 2 ani si nu o mai iau de la capat. Planul era unul vechi, parca din '76.
Nu va mai deranjez. Spor la treaba!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 31 October 2003 - 04:23 PM
Telefon: 0721 385365