serpentina racire motor electric
#1
Postat 21 July 2003 - 09:56 PM
Si-a facut cineva singur o serpentina de racire pentru motorul electric?
Vreau sa-mi fac una si.. incerc sa nu re-inventez roata. (Exceptie faptul ca vreau sa-mi FAC una si nu sa-mi cupar una. Deci, cand am zis de reinventat roata ma referam ca nu vreau sa fac experimente inutile)
Intreabare 1: stiu ca serpentinele "de fapbrica" au partea interioara teshita pentru a spori suprafata de contact intre ele si motor. E vre-o metoda sa fac asta fara sa turtesc de tot teava?
Intrebare 2: ca sa renunt la tesirea de pe interior, stie cineva daca/ce epoxi este BUN conducator termic? Ca.. scap mai ieftin asa.
Intrebare 3: care este numarul optim/minim de spire?
Intrebare 4: teava de plumb se indoaie cu nisip in interior, ca sa nu se teseasca. Cum procedez cu o teava de alama de grosime .. 0.2-0.3?? Precizez ca laboratorul meu termic se limiteaza la.. flacara de aragaz. Ma pot descurca?
Ei.. si cam astea au fost intreabarile. Daca cineva si-a mesterit ceva.. taaare mi-ar fi de ajutor sa-mi spuna o vorba-doua.
spor la treaba
alexella
#2
Postat 22 July 2003 - 12:04 PM
Indoirea tevilor de alama sau cupru se face la fel ca si la cele de plumb umplute cu nisip (dar destul de fin) Eu am mai folosit si sare de bucatarie in loc de nisip ca la diametre mici ai ceva probleme cu scosu nisipului. Cu sare merge simplu spalat cu multa apa.
Si acuma partea cea mai grea de realizat dar si cea mai importanta, tesirea in interior. O sa-ti dau o reteta simpla dar e un pic de munca: intr-o bucata de fier faci un sant semirotund in sectiune un pic mai mare decit teava. Teava inca neindoita si umpluta cu nisip o pui in santu ala si incepi cu multa rabdare sa ciocanesti finut partea care ramine in exterior pina e plata. Eu am aplicat metoda asta si merge destul de bine. Daca altcineva are o solutie mai buna (rapida) m-asi bucura s-o aflu si eu :)
Daca nu vrei sa te complici poti face spirala si altfel: o "bobinezi" spira linga spira si umpli spatiul dintre spire in interior cu cositor (merge numai daca folosesti teava de cupru sau alama ca aluminiu nu prea se lasa cositorit)
Pentru determinarea marimea spiralei (nr. de spire) exista niste calcule destul de complicate. Eu folosesc un soft care face treaba pentru mine, din pacate protejat prin licenta http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/sad.gif :) :D
#3
Postat 22 July 2003 - 12:27 PM
Alexella: La ce iti trebuie? Te apuci de navo? http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif :) :)
#4
Postat 22 July 2003 - 01:42 PM
Intr-adevar, sarea e mult mai usor de scos decat nisipul.
La fel, tesirea pe un profil.... Nu ma gandisem. Mi-e greu sa fac un sant semirotund intr-o bucata de fier asa ca am sa folosesc lemnul sau un textolit gros in schimb, rezultatul fiind (cred) similar.
Faptul ca expoxi nu conduce bine caldura.. nu-mi place. Afirmatia este oare valabila si pentru "liquid metal"?? Ca, epoxi-ul asta se pare ca e recomandat pentru reparatiile metalelor supuse temperaturilor inalte....
Deci, mai tre' sa ajung la praktiker sa cumpar teava de alama si... incep experimentul. Va tin la curent cu... ce-o sa iasa.
mersi de informatii...
alexella
#5
Postat 22 July 2003 - 04:08 PM
o tehnica destul de simpla pentru facut santu semirotund: iei materialul, ii dai o gaura cu diametrul potrivit si apoi ori tai bucata in doua sau daca reusesti sa dai gaura foarte aproape de margine slefuiesti ce e in plus. Un polizor e foarte util. Daca nu ai asa ceva metoda cu taiatu in 2 e mai simplu. (cu un pic de conditie fizica si un ferastrau bun merge destul de repede) :) http://www.rhcforum....tyle_emoticons/default/biggrin.gif
Cit de bine conduce epoxidu ala "liquid metal" nu stiu ca nu am incercat dar ideea la el este ca prinde bine pe suprafete metalice si rezista la temperaturi inalte. (asta nu inseamna neaparat ca si conduce bine, doar ca nu se desface)
#6
Postat 23 July 2003 - 12:13 AM
Si inca ceva eu as stringe tot ansamblul in menghina pentru a tesi teava, asta pe incercatelea ca iese ca eu am incercat, si oricum nu vad de ce te deranjeaza daca teava e tesita pe ambele parti ca asta poti sa o faci foarte usor cu o menghina pe care o stringi moderat, si asa nu mai trebuie sa faci nici o matrita in fond si la urma urmei doar vrei sa faci economie.
Si la faza cu tesitul pe ambele parti adu si tu un argument mai solid :) nu-mi zi ca micsorezi suprafata de racire pe exterior ca oricum racirea o faci cu lichidul de racire nu cu cit se disipa prin peretele exterior al spiralei.
Pe curind
#7
Postat 23 July 2003 - 07:53 AM
Nu cred ca exista cineva pe care il deranjeaza faptul ca teava e tesita pe ambele parti. Ori cum toata treaba cu tesitu este doar ca sa aiba contact termic cit mai bun cu motorul. Si daca tot e vorba de contact termic, a incerct cineva sa foloseasca vazelina siliconica intre spirala si motor? (din aia care se pune intre procesor si cooler la calculatoare) Eu am o spirala de racire acasa (cumparata) facuta din teava patrata. Pacat ca nu se gaseste in comert astfel de teava. Sau?
#9
Postat 23 July 2003 - 10:38 AM
Pe urma, mai e o chestie. Daca testesti teava de la inceput pe ambele parti, gandeste-te ca atunci cand indoi teava, tesirea se va accentua. Pe cand, daca partea exterioara are forma de teava, este mai rezistenta la tesire decat o forma plata.
Iar teava patrata... nu cred ca a fost indoita la rece. Avantajul tevii patrate la serpentina este ca are un debit suficient de mare in conditiile in care diametrul total este mai mic decat ca in cazul tevii rotunde.
O sa incerc sa-mi fac o "matrita" din textolit mai gros. Iese din calcul chestia cu datul gaurii si taiat bucata de fier pe din doua.Stau la bloc si.... nici banc de lucru n-am. Mi se pare prea mult de lucru....
Pana una alta.. astept sa ajung in praktiker..
Apropos. Metro militari sau Bricostore, stie cineva, pe acolo gasesc tevi de alama ca in Praktiker? Ma intereseaza mult in formatia asta dat fiind faptul ca eu stau in Dr Taberei iar Praktiker e .. taman in celalalt capat al tzarii...
hai spor si mersi de lamuriri..
alexella
#10
Postat 24 July 2003 - 07:58 AM
kri: mersi mult pentru idee!
#11
Postat 24 July 2003 - 11:04 AM
doar ca, a rasuci o teava patrata este mult mai susceptibil de a o tesi si mai tare decat in cazul unei tevi rotunde.
cum spuneam: astept sa fac rost de teava de la praktiker....
alexella
#12
Postat 24 July 2003 - 11:41 AM
Indoirea se poate realiza frumos daca introduci fludor de-a lungul tevii (la rece, fireste) dupa care poti sa indoi fara sa risti sa produci gatuituri...de scos se scoate usor pe urma prin ncalzire pe aragaz si eventual suflat ptintr-un capat cu o para de cauciuc (se gasesc din belsug la farmacii).
Cu rabdare si ciocan.
#13
Postat 24 July 2003 - 12:21 PM
numai o mica corectura, ori ce alta forma decit cea rotunda obtinuta la o teava face ca sa fie sectiunea mai mica! (un pic de geometrie :) )deci daca tesesti o teava rotunda intr-o parte (sa zicem pina cind are forma literei D) o sa mai exact 74.6% :) :) din sectiunea tevii initiale. (circumferinta ramine constanta!)
Epoxi cu pulbere de aluminiu? ai incercat treaba?
:) :)
#14
Postat 24 July 2003 - 10:41 PM
cu sare ati incercat nu merge sa o indoiti eu am folosit teava de cupru cu diametru de 6 din aia ce se foloseste la instaltiile de aer conditionat sau la congelatoarele de la alimentara si am reusit sa o indoi cu sare in ea fara sa o gitui dar a trebuit sa o decalesc de vreo 3 ori pina am adus-o la forma dorita (procedeul explicat de marinaru a fost cel folosit la decalire) problema era ca se recalea dupa fiecare indoire
#15
Postat 25 July 2003 - 08:05 AM
Fludorul se va lipi intotdeauna de interiorul tevi, daca insa incalzesti suficient cind o curati ramine doar un strat foarte subtire (sutimi de milimetru) care chiar nu deranjeaza. (marinaru: am incercat si eu ieri si merge super!) Poti sa incerci la inceput sa incalzesti teava o dat adestul de puternic si s-o bagi in apa cu sapun (sapun nu detergent). O sa se faca un strat maro de oxid/hidroxid care o sa impiedice fludorul sa se lipeasca asa usor. Dupa ce ai terminat e bine insa sa cureti teava in exterior cu otet cu sare, mai ales pe partea care are contact termic cu motorul.
#17
Postat 28 July 2003 - 10:20 AM
Freeman, la 24 Jul 2003, 12:21, a spus:
Am calculat din nou, cu integrala de suprafata pentru cerc si alte forme deformate ale cercului si suprafata ramane aceiasi!!!
Cu rabdare si ciocan.
#19
Postat 28 July 2003 - 12:56 PM
Mi-am facut serpentina ieri.
Surprinzator intr-adevar, incalzirea urmata de racirea brusca a alamei duce la o maleabilitate fantastica.
Nu m-am mai chinuit cu tesitul tevii pe interior, multa munca pentru nimic. Am preferat marirea ariei de contact prin lipirea tevii de motor cu FLUDOR. Dezavantaj: motorasul respectiv nu prea poate fi utilizat usor la alt-ceva. Tre' des-fludorit.
N-am putut lipi teava decat cu un letcon tiganesc. Sper totusi ca... lipind serpentina de racire sa nu fi.. supra-incalzit motorul prea tare.... Ca n-am facut nimic....
ei, mai urmeaza cativa pasi si... ies pe aratura. Pardon: pe balta.
alexella
#20
Postat 28 July 2003 - 01:00 PM
alexella, la 28 Jul 2003, 12:56, a spus:
Mi-am facut serpentina ieri.
Surprinzator intr-adevar, incalzirea urmata de racirea brusca a alamei duce la o maleabilitate fantastica.
Nu m-am mai chinuit cu tesitul tevii pe interior, multa munca pentru nimic. Am preferat marirea ariei de contact prin lipirea tevii de motor cu FLUDOR. Dezavantaj: motorasul respectiv nu prea poate fi utilizat usor la alt-ceva. Tre' des-fludorit.
N-am putut lipi teava decat cu un letcon tiganesc. Sper totusi ca... lipind serpentina de racire sa nu fi.. supra-incalzit motorul prea tare.... Ca n-am facut nimic....
ei, mai urmeaza cativa pasi si... ies pe aratura. Pardon: pe balta.
alexella
Pai eu iti spusese-m s-o prinzi cositorita in puncte...ai lipit-o pe toata lungimea?!
Cu rabdare si ciocan.