Ajutatzi-ma sa rezolv o problema de aeroelasticitate , referitoare la o conducta ,la capete este articulata, nu prea sunt referintze in literatura de specialitate (problema de flutter)
P.S.
Ma Arde!
Cine rezolva CHIAR SHTIE!
MULTZUMESC ANTICIPAT !
Forumul acesta pare sa fie de specilitate, shi pare sa fie o ultima solutzie!
Pagina 1 din 1
aeroelasticitate: flutter o conducta articulata la cele doua capet
#2
Postat 08 June 2006 - 11:55 AM
Ovidyus,
Vad ca nu ti-a raspuns nimeni, de ceva timp.
E cam greu de raspuns, la un asa enuntz. Cam vag.
Nu ca daca ar fi fost enuntzul mai complet si problema expusa exhaustiv, atunci ar fi fost simplu de raspuns. Problemele de aeroelasticitate nu sunt simplu de rezolvat. Cei care s-au mai ocupat de asta, or sti mai bine. Io unul, nu mi-am mai batut capul cu asa ceva demult timp.
Mai detaliaza si tu despre "conducta" aia. Cum vine "articulata" la capete? Si de ce e supusa la flutter? Sta in curent de aer (fluid)? Si cum flutter-iseshte, de fapt?
Ce poci io sa spui, de la distantza si fara sa stiu concret despre ce e vorbirea in propozitie, este ca daca intr-un curent de aer (fluid) ai un element de structura cu alungire mare (lungimea muuuult mai mare decat orice dimensiune liniara a sectiunii transversale - cazul cablurilor de hobanaj, de exemplu), care din intamplare mai este si circular in sectiune, atunci, la anumite viteze, apar in avalul elementului, ceea ce se cheama "vartejuri Karman". Adica niste vortexuri ce se formeaza si se desprind alternativ stanga-dreapta imediat dupa element. Daca viteza creste suficient de mult, aceste vartejuri, din cauza de transfer de impuls/energie catre element, il antreneaza si pe acesta in oscilatii stanga-dreapta. Daca nivelul oscilatiilor ajunge din intamplare in preajma frecventei de rezonanta a elementului de structura, acesta va ceda.
Vartejurile Karman apar la cabluri, montantzi dar si la podurile cu profil subtire ce sunt suflate de vant. Cel mai simplu de vizualizat sunt vartejurile Karman ce apar atunci cand bagi (cvasi)vertical in apa o nuielusha si o tragi prin apa. O sa vezi ca la viteza mica, dupa nuia apar niste mici vartejuri. Daca cresti viteza, nuiaua incepe sa vibreze puternic.
Nu stiu care e problema ta de fapt, dar daca aduce cu ceva de aici, atunci o solutie simpla este carenarea elementului, a.i. curgerea din aval sa fie cat mai putin turbionara.
Atentie! Daca elementul (conducta) nu are rigiditate torsionala suficienta, s-ar putea sa dai dintr-una intr-alta, carenand sectiunea. Pe la fizica de liceu se invatza despre un fenomen numit "galoparea cablurilor". Nu intru in detalii, dar e vorba de cablurile electrice pe care s-a depus chiciura ce ia forma unei sectiuni oarecum aerodinamice ce dezvolta portanta, suflata fiind de vant. Alta poveste...
Nu stiu daca ti-a ajutat la ceva...
Vad ca nu ti-a raspuns nimeni, de ceva timp.
E cam greu de raspuns, la un asa enuntz. Cam vag.
Nu ca daca ar fi fost enuntzul mai complet si problema expusa exhaustiv, atunci ar fi fost simplu de raspuns. Problemele de aeroelasticitate nu sunt simplu de rezolvat. Cei care s-au mai ocupat de asta, or sti mai bine. Io unul, nu mi-am mai batut capul cu asa ceva demult timp.
Mai detaliaza si tu despre "conducta" aia. Cum vine "articulata" la capete? Si de ce e supusa la flutter? Sta in curent de aer (fluid)? Si cum flutter-iseshte, de fapt?
Ce poci io sa spui, de la distantza si fara sa stiu concret despre ce e vorbirea in propozitie, este ca daca intr-un curent de aer (fluid) ai un element de structura cu alungire mare (lungimea muuuult mai mare decat orice dimensiune liniara a sectiunii transversale - cazul cablurilor de hobanaj, de exemplu), care din intamplare mai este si circular in sectiune, atunci, la anumite viteze, apar in avalul elementului, ceea ce se cheama "vartejuri Karman". Adica niste vortexuri ce se formeaza si se desprind alternativ stanga-dreapta imediat dupa element. Daca viteza creste suficient de mult, aceste vartejuri, din cauza de transfer de impuls/energie catre element, il antreneaza si pe acesta in oscilatii stanga-dreapta. Daca nivelul oscilatiilor ajunge din intamplare in preajma frecventei de rezonanta a elementului de structura, acesta va ceda.
Vartejurile Karman apar la cabluri, montantzi dar si la podurile cu profil subtire ce sunt suflate de vant. Cel mai simplu de vizualizat sunt vartejurile Karman ce apar atunci cand bagi (cvasi)vertical in apa o nuielusha si o tragi prin apa. O sa vezi ca la viteza mica, dupa nuia apar niste mici vartejuri. Daca cresti viteza, nuiaua incepe sa vibreze puternic.
Nu stiu care e problema ta de fapt, dar daca aduce cu ceva de aici, atunci o solutie simpla este carenarea elementului, a.i. curgerea din aval sa fie cat mai putin turbionara.
Atentie! Daca elementul (conducta) nu are rigiditate torsionala suficienta, s-ar putea sa dai dintr-una intr-alta, carenand sectiunea. Pe la fizica de liceu se invatza despre un fenomen numit "galoparea cablurilor". Nu intru in detalii, dar e vorba de cablurile electrice pe care s-a depus chiciura ce ia forma unei sectiuni oarecum aerodinamice ce dezvolta portanta, suflata fiind de vant. Alta poveste...
Nu stiu daca ti-a ajutat la ceva...
Orice pas inainte e un shut in fund!
#3
Postat 08 June 2006 - 02:01 PM
dom'le ce-mi plac explicatiile astea stiintifice...am bagat de nenumarate ori batu in balta si am vazut ca vibreaza dar n-am stiut ca a fost un nene care a studiat chestia asta sii i-a si dat un nume.
#4
Postat 08 June 2006 - 02:31 PM
Cred mai curand ca e vorba de frecventa proprie de oscilatie a conductei care se compune sau intra in rezonanta cu restul agregatelor invecinate care genereaza frevente mecanice! Probabil cauta un mod de a calcula in cate puncte trebuie fixata pe lungime?
Vartejuri Karman sau "apa moarta", in cazul nuielei...e caz de curgere... :( deci doua ipoteze fara legatura intre ele...de care din ele sa fie vorba?
Vartejuri Karman sau "apa moarta", in cazul nuielei...e caz de curgere... :( deci doua ipoteze fara legatura intre ele...de care din ele sa fie vorba?
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 08 June 2006 - 02:33 PM
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
Cu rabdare si ciocan.
#5
Postat 08 June 2006 - 08:22 PM
salutari!
un model numeric pentru vartejuri Karman (program realizat in Fortran si vizualizare pe AGI):
http://wiki.cct.lsu.edu/numrel/space/flori...juri_Karman.mpg
In rosu/verde vezi presiunea iar cu alb "liniile de curgere" echipotentiale. Atentie, filmul are 21 Mb... daca vrei versiune mai mica (in caz ca nu ai latime de banda suficienta) striga :(
Daca furnizezi mai multe detalii despre problema cred ca se poate rezolva... intr-un fel sau altul. Exista anumite simplificari care se pot face (stiind datele problemei) si care ar duce la o rezolvare aproximativa, simpla dar utila. In momentul in care doresti o solutie precisa, functie de datele problemei lucrurile se schimba mult...
MIG-29
un model numeric pentru vartejuri Karman (program realizat in Fortran si vizualizare pe AGI):
http://wiki.cct.lsu.edu/numrel/space/flori...juri_Karman.mpg
In rosu/verde vezi presiunea iar cu alb "liniile de curgere" echipotentiale. Atentie, filmul are 21 Mb... daca vrei versiune mai mica (in caz ca nu ai latime de banda suficienta) striga :(
Daca furnizezi mai multe detalii despre problema cred ca se poate rezolva... intr-un fel sau altul. Exista anumite simplificari care se pot face (stiind datele problemei) si care ar duce la o rezolvare aproximativa, simpla dar utila. In momentul in care doresti o solutie precisa, functie de datele problemei lucrurile se schimba mult...
MIG-29
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 08 June 2006 - 08:25 PM
Arata acest topic
Pagina 1 din 1