Imi cer scuze ca postez putin off topic, dar problema la biplane se pune cam asa in privinta portantei:
Daca avem o aripa de lungime data si o punem de o parte si de alta a fuselajului, obtinem o anumita portanta! Aceiasi aripa, daca o punem rupta in doua, deasupra si dedesuptul fuselajului, pornind de la ideea ca are aceiasi suprafata portanta, va avea o portanta finala mai MARE (cu aproximativ 30%), la aceiasi viteza, datorita acelei interferente aripa-aripa! (astfel de cazuri duc la crestere de portanta si la interferenta de tip aripa fuselaj si fuselaj aripa: daca fiecare element (aripa sau fuselaj) genereaza o portanta proprie separata, la imbinarea lor, portanta va fi mai mare decat suma portantelor lor, datorita acestei interferente).
Acum, revenind la biplan, in conditiile in care aripile biplanului insumeaza suprafata unui monoplan, rezistenta la inaintare e asemanatoare cu cea a monoplanului, deci si viteza poate fi considerata aceiasi (diferenta principala de rezistenta la inaintare fiind poate data de antretoaze, hobane si alte elemente ce apar suplimentar la biplan). In conditiile in care aripa totalizata a biplanului e mai mare decat a monoplanului (lucru real in majoritatea cazurilor), atunci si rezistenta la inaintare a a biplanului creste si deci viteza scade, portanta scazand odata cu patratul vitezei. Dar suprafata fiind mai mare si lunnd cumulul portantei data de interferentele aripa-aripa, portanta creste...se poate discuta mult pe tema asta, dar simplificand totul si plecand de la cazul ca portanta P este data de produsul ro/2*vpatrat*S*Cz, unde S este suprafata aripii, daca S se dubleaza, se dubleaza si portanta!!!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 02 September 2005 - 07:08 AM