functionare a acestor miniaparate.Si anume de echilibrarea agregatelor in miscare.Datorita turatiilor mari la care lucreaza, 25.000-100.000rot/min masele care
genereaza neechilibrul pot da nastere la vibratii puternice in lagare, care duc la deteriorarea lor prematura si la scaderea performantelor acestor masini.
Ca sa dau si un exemplu financiar elocvent:
Poti achizitiona o roata de miniturbina iesita din turnare la 90-100€.Daca i se da o gaura de fro fi 10mm in centru iti mai cere 30 de euro in plus si daca ti-o si
echilibreaza o cumperi la 200€.Deci in diferenta asta de fro 70€ poti vedea importanta operatiei de care pomeneam mai sus.
Propun ca tema de discutie un aparat simplu pe care l-am gasit pe un site nemtesc.Schema de functionare am inteles-o in principiu insa vreau sa despic firu-n
patru cu electronistii de meserie ca sa aprofundam materia in detaliu.
Aparatul se compune din doua suporturi pentru axul cu rulmenti si turbina pe el.Rulmentii sint suspendati pe niste piese prismatice care nu le permite deplasarea.
Aceste piese prismatice sint la rindul lor suspendate in doua piese in forma de U confectionate din tabla de otel de 0,4-0,5mm.In momentul antrenarii axului de
un motor de casetofon de exemplu actionat de o curea aceste doua piese in forma de U incep sa vibreze datorita neechilibrului.Aceste vibratii sint preluate de
o sirma de otel care le transimte unui senzor piezo de tipul celor de la pipserele de gasit aeromodelul dupa aterizare sau de la difuzoare.Senzorul piezo genereaza
tensiune alternativa care poate fi masurata cu un multimetru sau un osciloscop.Marimea tensiunii generate e proportionala cu marimea masei de neechilibru.