apa oxigenata ajutor?!
#1
Postat 26 August 2008 - 10:53 PM
as vrea (daca stie cineva) detalii (sau macar informatii vagi) despre folosirea apei oxigenate (H2O2) ca baza de propulsie ptr o racheta. si eventual un loc de procurare a acesteia (stau prin galati). ms anticipat.
m.
#3
Postat 27 August 2008 - 08:25 AM
Si adaptarea la rachete experimentale de scara mica e foarte grea.Eu nu stiu sa fi facut cineva pana acum.Cel mai accesibil ramane combustibilul solid tip Nakka.
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#4
Postat 27 August 2008 - 11:59 AM
dupa cum stii inainte faceam rachetre cu apa tocmai din acelasi motiv, dar am aflat ca apa oxigenata poate reprezenta un compromis intre puterea azotatului si accesibilatea apei. ramane de vazut daca reusesc.
ms mult de raspuns
m.
#5
Postat 27 August 2008 - 12:06 PM
Deunazi desfac o conserva de sardine inauntru plin de ulei si pesti morti.
#7
Postat 27 August 2008 - 01:15 PM
Este o reactie extrem de violenta si s-ar putea sa fie mult mai periculos decat sa faci caramel pe aragaz.
Un inceput despre subiect:
http://en.wikipedia....wiki/V-2_rocket
#8
Postat 27 August 2008 - 08:44 PM
Aceasta postare a fost editata de bestia: 27 August 2008 - 08:50 PM
m.
#9
Postat 27 August 2008 - 10:16 PM
Skyspy, la Aug 27 2008, 01:06 PM, a spus:
da un de mess, ceva, k vreau niste informatii asupra unei probleme. ms.
m.
#10
Postat 28 August 2008 - 12:31 PM
plus ca ai nevoie de apa oxigenata de puritate 80-90% iar cam greu de facut rost.
pe langa asta riscurile sunt mult mai mari decat la azotat+zahar unde daca ai putin bun simt si echipamentul corespunzator nu patesti nimic.
sistemele cu epoxy nu prea se mai practica...
cel de la Nakka (RNX) chiar el recunoaste ca nu e extraordinar. arde foarte incet si ai nevoie de motoare cu sectiune mare si configuratii cu suprafete mari de ardere.
La compoziti se foloseste HTPB, dar ai nevoie de perclorati in diverse forme (90um, 120um) si pulbere de aluminiu la fel cu dimensiunea particulelor exacta. cam greu de obtinut la noi.
#13
Postat 28 August 2008 - 04:02 PM
m.
#14
Postat 28 August 2008 - 04:05 PM
la motoarele cu h2o2 se foloseste reactie de descompunere a apei oxigenate, care e foarte violenta si genereaza caldura multa=> abur mult
cei de la arca au incercat chestia asta da' nu prea le-a iesit cum ar fi vrut ei.
#15
Postat 28 August 2008 - 06:30 PM
Au incercat sa utilizeze metoda si pe submarine. Dar nu a iesit ceva fezabil.
Fara nici o suparare nu cred ca ai vreo sansa sa faci acasa asa ceva.
Aceasta postare a fost editata de dan_mitea: 28 August 2008 - 06:33 PM
#17
Postat 28 August 2008 - 09:15 PM
Dexter_Jr, la Aug 28 2008, 05:05 PM, a spus:
la motoarele cu h2o2 se foloseste reactie de descompunere a apei oxigenate, care e foarte violenta si genereaza caldura multa=> abur mult
cei de la arca au incercat chestia asta da' nu prea le-a iesit cum ar fi vrut ei.
Conform carei surse nu le-a iesit celor de la ARCA cum au vrut ei motorul cu apa oxigenata?
#18
Postat 28 August 2008 - 10:03 PM
nu zic ca nu le-a iesit deloc, dar nici tocmai cum ar fi vrut ei nu le-a iesit.
nu-i critic, initiativa a fost laudabila tot respectul pentru ce au facut, dar sistemul asta cu monopropelant nu mi se pare fiabil.
#19
Postat 29 August 2008 - 09:23 AM
Dexter_Jr, la Aug 28 2008, 11:03 PM, a spus:
nu zic ca nu le-a iesit deloc, dar nici tocmai cum ar fi vrut ei nu le-a iesit.
nu-i critic, initiativa a fost laudabila tot respectul pentru ce au facut, dar sistemul asta cu monopropelant nu mi se pare fiabil.
Se pare ca tu citesti doar ce iti convine.
Am mai zis asta de cateva ori pe forum si iar ma repet: baza militara de la Capul Midia a impus o restrictie: punctul unde aterizeaza racheta sa nu fie la mai mult de 1km de punctul de lansare. Motivul e cat se poate de de serios: la putini km in sud este rafinaria de la Capul Midia
Pentru ca batea un vand de 50km/h s-a pus de 5 ori mai putin combustibil decat se putea pune.
Desi spectacolul nu a iesit cum trebuia (a plecat singura racheta) a cazut la exact 1km de locul lansarii si a fost cel mai rapid obiect lansat de la sol din cadrul XPrize.
Concluzia e ca bietul motor desi are un impuls de doar 100s a mers ca la carte. Ce probleme au fost nu au fost de la el.
Proiectul nu a fost intrerupt. O racheta asemanatoare a fost proiectata pentru armata in cadrul proiectului STRACAAT. Iar dar daca te uiti pe site vezi ca ei fac baloane sa lanseze rachetele din stratospfera.
Pentru ca acolo presiunea aerului este de mai bine de 10x mai mica ca la nivelul marii, destinderea in ajutaj va fi mai mare de unde rezulta un impuls mai mare si in concluzie o inaltime atinsa mai mare.
Cat depre motorul monopropelant cu H2O2 eu sunt convins ca este cel mai sigur desi nu este cel mai performant.
Drept dovada sunt motoarele lui Naka care au bubuit (nu multe dar sunt) in timp ce la ARCA nu a pocnit nici unul!
Problema cu adevarat spinoasa o constituie procuararea apei oxigenta de concentratie min 30% care e considerata substanta periculoasa si trebuie autorizatii. ARCA a facut teste de motor reusite cu combustibil de concentratia aceasta.
O alta dilema ar fi catalizatorul, mai ales pentru concentratii scazute. ARCA cica are unul secret. Eu cred ca este unul cunoscut doar ca nu vor sa zica ce substanta este, e munca lor e dreptul lor.
Daca cautati pe net bine vedeti ca multe proiecte de motoare ce folosesc ca combustibil si H2O2 (multe sunt hibride sau bipropelant) folosesc ca (,) catalizator permanganatul de potasiu. Cu substanta asta e iar o dilema ca cica e folosita de drogati sa isi faca "mancare" si trebuie si mai multe autorizatii sa o obtineti.
Alti catalizatori ar mai fi: argint activat (e argint pur dar sufera un tratament prin care isi schimba proprietatile fizice), depuneri de platina pe sita ceramica (pentru H2O2 de concetratei mai mare de 90%) si pentaoxidul de vanadiu.
Succese
Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 29 August 2008 - 09:26 AM
#20
Postat 29 August 2008 - 10:16 AM
ms mult m. space, informatiile tale m-au mai luminat.
numai bine.
m.
#21
Postat 29 August 2008 - 10:35 AM
bestia, la Aug 29 2008, 11:16 AM, a spus:
ms mult m. space, informatiile tale m-au mai luminat.
numai bine.
Eu sper ca te-am luminat, totusi trebuie sa te corectez, sau sa te informez:
Performantele unui combustibil se caracterizeaza prin impulsul specific Isp si se masoara in secunde. De fapt secundele alea le inmultesti cu 9.81m/s^2 si iti da viteza cu care se scurg gazele din ajutaj.
Daca ajutajul este adaptat la conditiile atmosefrice (niciodata nu va fi perfect adaptat dar pt inceput poti face presupuneri simplificatoare) tractiunea va fi egala cu produsul dintre viteza de ejectie a gazelor (in m/s) si debitul de combustibil papat de motor (in kg/s). Evident tractiunea va fi in N.
Ca valori orientative:
Isp al apei oxigentae de 30% la o presiune in camera de ardere de caa 10bari este de doar 80s. creste cu concentratia si presiunea in camera de ardere.
Isp al caramelului pe la 60bari (cam cum e la Nakka) este de vreo 130s
Deci caramelul este mai puternic, dar si mai periculos. Arde mai repede => obtii viteze si acceleratii mari dar e mai mult spectacol cand e o ardere e lunga durata si obtii si inaltimi mai mari.
E bine sa te documentezi din carti de specialitate daca vrei sa iti iasa ceva. Situl lui Nakka e una din putinele alternative in care am incredere deoarece face analize pertinete la tot ce realizeaza. Cei de la ARCA au rezultate importante dar sunt secretomaniaci nu cumva sa le furi palaria.
Succese si pune mana pe carti, forumul e pentru polemica si chat!
#22
Postat 02 September 2008 - 07:09 PM
#24
Postat 07 October 2008 - 09:33 AM
bestia, la Aug 26 2008, 11:53 PM, a spus:
Nu trebuie privite lucrurile chiar asa simplist.
Acest procedeu trebuie studiat in detaliu inainte de a te apuca de prostii. Trebuie sa citesti cel putin trei descrieri detaliate diferite ale metodei pentru a elimina orice risc.
Topirea amestecului se face in conditii controlate de temperatura pe baie de ulei(untura fumega cel mai putin). Cantitatile de combustibil folosite sunt minime. Amestecarea continua si controlul vizual permanent indica si el foarte bine temperatura prin schimbarea culorii la caramelizare. Nu vrei sa vezi niciodata mai mult decat "caramel deschis"; daca treci de maro deschis, ceva nu-i in regula si arunci tot in galeata cu apa de langa!
PS. sunt si alternative la zahar : dextroza(din farmacii), care se topeste cu vreo 40°C mai jos(la 146°C), deci in si mai multa siguranta.
Aceasta postare a fost editata de Paco: 07 October 2008 - 09:47 AM
#25
Postat 07 October 2008 - 02:59 PM
#27
Postat 07 October 2008 - 05:01 PM
bestia, la Oct 7 2008, 05:47 PM, a spus:
Nu e o faza e un fapt !
Cam orice carbohidrat poate functiona pe post de combustibil impreuna cu oxidantul.
Remember racheta cu salam a celor de la Mythbusters ! Glorious !
Dextroza a fost deja testata de Nakka http://www.nakka-rocketry.net/
#28
Postat 07 October 2008 - 05:58 PM
Dextroza e greu de gasit si scumpa. Cea mai simpla solutie ramane zaharul. pe la 160-165 de grade se topeste perfect. Ar mai fi combinatia zahar/sorbitol (20% zahar-15% sorbitol) dar din cazua ca sorbitolu asta e asa mai ciudatel combinatia asta se imnoaie pe la 30 de grade, deja devine deformabila (tinuta in frigider merge perfect), asta pe langa ca e destul de higroscopica... deci tre tinuta in pungi inchise perfect si folosit imediat dupa scoatere.
Nu va mai speriati in halu' asta ca e foarte greu de aprins combustibilu asta, si topit nu se prea aprinde instantaneu si ii trebuie flacara deschisa sau ceva foarte incins... Combustibilii cu perclorati si pulberi metalice sunt mult mai periculosi si sunt folositi de mai multa lume.
#29
Postat 07 October 2008 - 07:23 PM
pe baie de ulei topesti zaharul si azotatul si faci "caramel". il otrni, il intaresti si-i dai foc dupa ce l-ai bagat in racheta. omit ceva? :blink:
m.
#30
Postat 07 October 2008 - 08:49 PM
bestia, la Oct 7 2008, 08:23 PM, a spus:
pe baie de ulei topesti zaharul si azotatul si faci "caramel". il otrni, il intaresti si-i dai foc dupa ce l-ai bagat in racheta. omit ceva? :blink:
Nu-i ulei de masina, e alt tip, mergi in majoritatea magazinelor ce vand piese auto si cere ulei L150, nu-i scump.
nu il caramelizezi, daca il caramelizezi e bun de aruncat... se TOPESTE doar, tre sa iti iese cam de culoarea untului. Vezi la Nakka pe site ca sunt destule indicatii.