houston we have a problem help me
#1
Postat 14 August 2005 - 08:41 PM
am si yo o problema! am incercat sa lansez o racheta facuta de mine da' problema-i k krcasa motorului (scuzati cacofonia) mi s-a facut scrum. faza e k am mai folosit acelas tub (de hartie, cumparat de la librarie) si la alt motor da' a functionat.combustibil am folosit kno3 sulf si carbune 74:10:16. care credeti k e baiu'? sa fie compozitia de vina sau sa schimb carcasa?
#2
Postat 14 August 2005 - 08:59 PM
Alte probleme: o fisura pe care n-ai observat-o in tubul de carton, incleiat mai prost sau chiar carton/hartie de calitate mai proasta.
MIG-29
P.S.: mi se pare cam mult KNO3 ... maresti cantitatea de oxidant si de aici rezulta temperatura mai mare a flacarii... esti sigur ca ceea ce ai folosit sunt procente bune pentru combustibil cu azotat, sulf si carbune? eu nu-mi aduc aminte proportiile...
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 14 August 2005 - 09:00 PM
#5
Postat 15 August 2005 - 11:12 AM
faza cu fisura nu e valabila k am luat si yo in calcul asa ceva si am mai facut un alt motor din alt tub care s-a comportat la fel(mi s-a facut scrum carcasa). procentele le-am luat de pe net si fatza de primu' motor (k-re mi-a zburat) arderea a fost mult mai lenta.(parerea mea k asta a fost cauza)
alte sugesti de procente mai avetzi????
#6
Postat 15 August 2005 - 12:38 PM
Daca nu e mare deranjul, poti spune ce dimensiuni aproximative avea motorul?
Ca una e un tub de hartie cu grosimea peretelui de 1 mm la un diametru exterior de 12mm si alta aceeasi grosime de 1mm la 60mm ai tubului. Vreau sa vad daca tubul era suficient de gros sau daca doar din intamplare n-a explodat si primul motor.
Parerea mea e ca ai presat in mod diferit substantele in tub si ti-a explodat motorul cu mai mult aer.
Sau daca motorul era mic poate ai facut aprinderea prea spre centrul motorului, nu aproape de ajutaj.
Poate revii cu niste dimensiuni?
Referitor la procente, cel mai sigur e sa scrii ecuatia chimica si sa faci socotelile. Ca valori aproximative le stiam pe cele cu 75:10:15 asa ca nu-i diferenta mare fata de 74:10:16.
Precis o sa se spuna ca diferenta aia mica conteaza. Oricum nici una din retete nu-i conforma cu ce iese din calcule si oricum nu ajungi sa masori cu precizia aia si oricum nu iei in calcul restul substantelor care impurifica amestecul.
Apropo, mangalul tau din ce lemn provine? Oare ala din frasin o avea aceeasi compozitie cu ala obtinut din stejar, sau fag, sau brad, sau cu carbunele obtinut din zahar?
Sulful cat de pur era? Din cauza asta spun ca in conditii de bucatarie nu poti controla chiar totul exact.
Indiferent de impuritati, daca ai folosit aceeasi compozitie inseamna ca ori au fost dimensiuni diferite ori presare diferita in tub. Ori pe primul l-ai lansat umed si a compensat prezenta aerului, daca presarea a fost identica.
Numai tu o sa stii ce-ai facut acolo. Daca aflam si noi incercam sa nu repetam...
Spor la treaba si mult succes!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 15 August 2005 - 01:19 PM
Telefon: 0721 385365
#7
Postat 15 August 2005 - 01:38 PM
Aceasta postare a fost editata de Olaf The Viking: 15 August 2005 - 01:44 PM
sau ia-ti ceva dragut de aici www.machete.ro.
#8
Postat 15 August 2005 - 02:15 PM
Sincer, n-am nimic cu prescurtarile daca ajuta la simplificare (sa zicem a scrisului mesajelor de tip SMS, ca economie de spatiu pe unde nu prea este, economie de timp daca se face si e musai sa se faca).
"k am luat si yo" mai inteleg. Economie de un caracter si fandoseala la un cuvant. Asta cu YO o mai fac si eu...
"fatza de primu' motor (k-re mi-a zburat)" e cam peste mana, ca la "fatza" baga un "z" in plus, la "primu' " desi e corect nu obtine nimic (doar inlocuire simpla), la "k-re" tot apasa pe un buton pe tastatura si tot 4 litere scrie asa ca de ce n-ar fi butonul corect? Daca astea din urma nu-s la misto, utile nu le gasesc. Ori "kre" ori "care", dar "k-re" e monstruos de-a dreptul!
Imi place "krksa"! ;)
Auzi faza! Kcofonie curata la: "da' problema-i k krcasa motorului "!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 15 August 2005 - 02:20 PM
Telefon: 0721 385365
#9
Postat 15 August 2005 - 06:57 PM
uite..... incepand de acum voi scrie cat se poate de corect.
tubu avea 15 cm lungime 16 mm diametru exterior si grosimea peretelui 1,3 mm. la primul motor (si singurul care a zburat) am folosit alte proporti gasite tot pe net si pe care le mai caut si acum dar nu mai dau de ele.pacat ca nu le-am notat cand am avut ocazia. :D(
si inca o observatie: incarcatura din motorul asta a ars in aproximativ 30 de secunde ceea ce mi se pare extrem de mult.
#10
Postat 15 August 2005 - 08:00 PM
Vezi ca ti-a zis bitex de presare... stiu ca cei de la Suceava foloseau o presa pentru (bineinteles) presat combustibilul. tu banuiesc c-ai luat-o la ciocan, asa-i? Ai mare grija cu asta ca nu te vad bine...
Cand ai zis de tuburi de hartie ma gandeam la motoare mici... adica intre 2.5 si hai sa zicem 50 Ns... ce dimensiuni avea batonul tau de combustibil? ce dimensiuni avea cartonul? ai facut vreo evaluare sa vezi cam cat trebuia sa arda motorul? daca trebuia sa arda 5-10 secunde ia-ti gandul de la asa ceva. Pulberea neagra nu se comporta bine pentru durate mari de ardere.
MIG-29
#11
Postat 16 August 2005 - 07:08 AM
Mr. F, la 15 Aug 2005, 19:57, a spus:
Din cate spui tu, e mult prea lung!!...in 30 de secunde topesti si aluminiu la temperatura produselor de ardere a pulBERII negre (imi place asta)...cartonul ala rulat nu se mai pune!
Cu rabdare si ciocan.
#12
Postat 16 August 2005 - 07:51 AM
Am gasit reteta de care vorbeam mai devreme: 75g kno3, 12g sulf, 26g carbune si 8g alcool. E mai buna reteta asta? Arde mai repede?
Aceasta postare a fost editata de Olaf The Viking: 16 August 2005 - 09:59 AM
#13
Postat 16 August 2005 - 10:12 AM
Chiar stau si ma intreb cat le-ai lasat la uscat. Cum si cat l-ai uscat pe ala cu tub din aluminiu? Ca pulberea oricat ar fi de bine sau rau presata arde mult mai repede daca e bine uscata.
Sincer, nu pricep ce ai acolo. Sau mai e varianta ca azotatul de potasiu sa fie azotat de altceva. Sper sa nu...
Spor la teaba!
Telefon: 0721 385365
#14
Postat 16 August 2005 - 06:50 PM
Mr. F, la 16 Aug 2005, 07:51, a spus:
Am gasit reteta de care vorbeam mai devreme: 75g kno3, 12g sulf, 26g carbune si 8g alcool. E mai buna reteta asta? Arde mai repede?
Salutari!
Desi e probabil sa nu le fi uscat suficient asa cum observa bitex... daca vrei sa maresti tractiunea in general (pentru motoarele cu ardere frontala) the rule of thumb cum ar zice americanu`, e sa maresti sectiunea de ardere a batonului de combustibil. Sau poti incerca sa faci ardere interioara progresiva, adica sa dai o gaura pe centrul motorului si sa asiguri aprindere pe respectivul "culoar"...
In general tractiunea motorului este proportionala cu sectiunea de ardere la un moment dat iar timpul (in cazul motoarelor cu ardere frontala) este dat de lungimea batonului de combustibil.
Totusi tractiunea nu va fi constanta pe durata arderii desi pe mici portiuni de timp poate fi aproximata ca fiind relativ constanta. Totodata vei avea o coada (tail off cum zic americanii) la sfarsitul arderii. E posibil ca la tine intreaga ardere sa fie de tipul tail off si asta din cauza unei dimensionari si/sau constructii gresite a ajutajului.
Cum ai realizat ajutajul? Ai dimensionat cumva o sectiune critica si una de iesire... macar aproximativ? Din ce ai realizat ajutajul?
daca ajutajul nu e bine facut atunci se poate coroda din cauza temperaturii inalte a produselor de ardere, sectiunea critica se mareste si ai scadere de presiune de ardere -> performanta slaba a motorului.
In acelasi timp mai exista o caracteristica importanta denumita viteza de ardere a combustibilului care-ti zice cati centimetru ard pe secunda la o anumita presiune de ardere. Pentru combustibilii pe baza de nitroglicerina ai ceva de genul cp^n unde c e cam 0.1 iar n e indicele politropic al gazelor rezultate din ardere (referinta:"Calculul si constructia rachetelor"; editura didactica si pedagogica). Nu am cartea respectiva cu mine dar sigur relatia de mai sus exista in cartea respectiva si sigur se aplica suficient de bine pentru prime evaluari teoretice ale performantelor motoarelor racheta cu propergol solid.
Tu cam le ce presiune ai evaluat ca ar functiona motoarele tale? Este presiunea respectiva in plaja de presiuni care asigura ardere pulberii negre? Fiecare combustibil are anumita plaja de presiuni la care poate fi "ars"/folosit...
Exista multe cauze care pot duce la "rezultatul" tau dar chiar si asa probabil un pic de detalii (vizavi de dimensiunile motorului, ajutajului, tipului de ardere-frontala, interioara etc.) nu cred ca ar strica.
MIG-29
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 16 August 2005 - 06:55 PM
#15
Postat 16 August 2005 - 07:08 PM
Arderea este frontala iar evacuarea se face printr-un ajutaj din ipsos de 3,8mm la un diametru al motorului de 18mm exterior(1mm grosimea) - asta la tubul de aluminiu care mi-a rezistat da' nu a avut forta.
Am mai facut un motor la care am tinut prafurile 2 ore la uscat in cuptor. Maine il lansez si o sa revin cu informatii. Merci ca ma ajutati.
PS: Am auzit de cartea "calculul si constructia rachetelor" dar nu am gasit-o nicaieri. Ma poti indruma catre o librarie sau o biblioteca?
Aceasta postare a fost editata de Olaf The Viking: 17 August 2005 - 08:30 AM
#16
Postat 16 August 2005 - 07:17 PM
Inclin sa cred ca lansezi motoarele ude. Nu stiu daca 2 ore in cuptor rezolva problema uscarii. Nu-s specialist si poate gresesc, asa ca incearca sa vezi cat si cum usuca ceilalti motoarele.
Telefon: 0721 385365
#17
Postat 16 August 2005 - 07:24 PM
Cred ca 2 ore in cuptorul incins e mai bine. Oricum sper sa fie bine de data asta (pana acum nu lasam la uscat decat vreo 1/2 ora).
Aceasta postare a fost editata de Olaf The Viking: 17 August 2005 - 08:31 AM
#18
Postat 16 August 2005 - 09:16 PM
Mr. F, la 16 Aug 2005, 19:24, a spus:
cred ca 2 ore in cuptorul incins e mai bine.oricum sper sa fie bine de data asta (pana acum nu lasam la uscat decat vreo 1/2 ora)
eu zic sa nu te grabesti si sa le lasi cel mult pe calorifer... desi teoretic n-ar trebui sa fie probleme in cuptor, eu n-as baga motoare de rachetomodel la mine in cuptor ca sa le usuc :D
edit: am zis motoare si nu substante deoarece din cate stiu combustibilul pentru motoare de rachetomodel contine cele spuse de antevorbitori precum si alcool... dupa presare motoarele trebuind sa fie lasate la uscat. Cu toate acestea la o recitire a mesajelor anterioare am vazut ca Mr F de fapt vorbea de uscarea substantelor.. te refereai la uscatul substantelor individuale?
MIG-29
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 16 August 2005 - 09:22 PM
#19
Postat 16 August 2005 - 09:20 PM
Mr. F, la 16 Aug 2005, 19:08, a spus:
arderea este frontala iar evacuarea se face printr-un ajutaj din ipsos de 3,8mm la un diametru al motorului de 18mm exterior(1mm grosimea) -asta la tubul de aluminiu care mi-a rezistat da' nu a avut forta.
am mai facut un motor la care am tinut prafurile 2 ore la uscat in cuptor.maine il lansez si o sa revin cu informatii. merci ca ma ajutati
Daca ai chef de joaca... incearca sa diminuezi progresiv diametrul critic al ajutajului... un 3.5mm apoi un 3 mm si tot asa. Nu cred sa fie nevoie de mai putin de 2 mm oricum. Deci ai cateva incercari.
In felul asta poti vedea exact cam care-i punctul bun. Diametrul critic iti controleaza cumva si presiunea interna a motorului; rule of thumb e ca diminuand diametrul sectiunii critice si pastrand celalalte lucruri constante reusesti sa cresti palierul de presiune din motor. Ia vezi ce se intampla :D
Cat despre cartea respectiva... incerc sa-ti scanez paginile relevante si sa le postez undeva p-aci pe forum sau pe vreun website. Dar asta va dura cateva zile...
MIG-29
#20
Postat 16 August 2005 - 09:37 PM
In legatura cu cartea - nu-i nici o problema, am o rabdare... Merci.
Incercarile cu ajutajul nu merg ca nu mai am sulf. ARE CAREVA SULF DE VANZARE???? In magazinele de chimicale se gasea inainte sub forma de batoane dar acum nu se mai gaseste.
Aceasta postare a fost editata de Olaf The Viking: 17 August 2005 - 08:33 AM
#22
Postat 16 August 2005 - 09:54 PM
Vad ca am inteles gresit cu cele doua ore de uscare. Am crezut ca usuci motorul 2 ore.
Tu umezesti amestecul, apoi il usuci, maruntesti iar si spoi presezi in motor? Presarea o faci cu amestecul gata uscat sau umezit din nou?
Daca e presare cu amestec uscat nu-i foarte bine si daca amestecul presat e umed, cat timp si cum faci uscarea motorului?
Sincer, cred ca n-am urmarit bine discutia si incep sa le amestec serios...
Aceasta postare a fost editata de bitex: 16 August 2005 - 09:56 PM
Telefon: 0721 385365
#23
Postat 17 August 2005 - 07:36 AM
MIG-29, la 16 Aug 2005, 22:20, a spus:
Asa este, corect, dar totusi, chiar cu o sectiune libera de evacuare egala cu sectiunea propelantului si viteza de ejectie tot ar fi existat destula ca sa ridice de pe rampa o racheta, chiar si de aluminiu, asa cum ai descris tu tubul motorului!...cred ca alta e buba in cazul tau! Puritatea substantelor poate, sau gradul de comprimare inexistent....dealtfel, chiar si ud, motorul tot urca, cu performante scazute, dar merge...sigur, fineturile de tipul uscare, optimizare ajutaj discutate mai sus de colegi sunt superadevarate si nu e bine sa le neglijezi, dar repet, se pare ca la tine, problema este de alta natura!!!
Incearca sa comprimi mai bine motorul, dar musai udat cu alcool...trebuie sa arate ca un noroi!!! In caz contrar, risti ca la comprimare sa il faci sa explodeze!!! Mig 29 a zis deasemenea corect ca tractiunea motorului e proportionala cumva cu sectiunea de ardere a motorului...de fapt cu presiunea interna a motorului care e data de aceasta arie de ardere. Poti deci sa folosesti pentru teste tuburi mai largi si mai scurte, raportandu-te la aceiasi cantitate de propelant sau/si aceiaisi sectiune de ajutaj!
Spor la teste!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 17 August 2005 - 07:40 AM
Cu rabdare si ciocan.
#24
Postat 17 August 2005 - 08:51 AM
Aceasta postare a fost editata de Olaf The Viking: 18 August 2005 - 11:39 AM
#25
Postat 17 August 2005 - 10:45 AM
Mr. F, la 17 Aug 2005, 08:51, a spus:
Poate nu-l comprimi cum trebuie...asa cum a zis si Marinaru.
Din cate stiu eu motoarele astea trebuie batute bine! Cum comprimi combustibilul in motor?
MIG-29
#26
Postat 17 August 2005 - 12:56 PM
Mr. F, la 15 Aug 2005, 18:57, a spus:
Am vazut surse in care se dadea viteza de asdere a pulberii negre de 5mm/s la lungimea de 15cm -> 30sec de ardere.. baiul e ca tractiunea pote fi prea mica daca viteza de ejectie nu e suficienta.. micshoreaza gaura ajutajului .. chiar 2mm daca zici ca nu era suficienta tractiunea.
Tie acolo ti se ard 1cm3 de combustibil pe secunda, care si nepresat fiind ar insemna 1g de combustibil / secunda.. daca viteza de ejectie a gazelor nu ajung la 1000m/s sa iti dea o tractiune de 1N ( se calculeaza asa: 1000(m/s)*0.001kg=1N tractiune (adica sa ridice 98.1g) ) Nu ma mir ca nu a zburat...
Eu cred ca tubul e prea lung si de asta explodeaza... dar daca zici ca la cel de aluminiu a fost ok atunci e bine.. doar micshoreaza gaura ajutajului ca ai prea putin combustibil care arde in unitatea de timp... incearca 2mm diam...
Si fa cum ti sa zis, baga amestecul udat cu spirt in tub, sub forma de noroi, si lasal o zi sa se usuce.
Succes la motoare..
Aceasta postare a fost editata de MrSpace: 17 August 2005 - 01:49 PM
#29
Postat 18 August 2005 - 11:16 AM