modelismul in Evenimentul zilei
#1
Postat 14 August 2005 - 03:33 AM
Jucarii pentru adulti
Elena Stanescu
Duminica, 14 August 2005
Modelismul, pasiunea creatiei la scara redusa
Nu multi au auzit de modelism, desi, de multe ori, au avut in fata ochilor un trenulet sau o masinuta cu telecomanda. Amintirile acestor obiecte ale copilariei ii bantuie pe multi, insa in Romania foarte putini reusesc sa se reintoarca la bucuria acelei varste, in conditiile in care modelismul este o pasiune scumpa.
Cei mai multi modelisti sunt pasionati si de istorie. Florin Gheorghe este inginer IT si recunoaste ca interesul pentru cel de-al doilea razboi mondial l-a facut sa se apuce de modelism. Creeaza impreuna cu prietenul sau, Daniel Minea, care este administrator financiar, machete si figurine militare. „Modelele statice sunt mai ieftine, iar noi cream diorame, adica recream scene din timpul razboiului. Exista persoane care fac doar figurine. Pentru realizarea unui model militar, iti ia cam 10 zile, cate 4 ore pe ziâ€, spune Florin Gheorghe. Pentru cei doi, ca si pentru ceilalti pasionati, dragostea pentru modelism a pornit din copilarie. Insa in vechiul regim principala problema nu era de ordin financiar, intrucat un model costa 9 lei, in conditiile in care o paine era 4 lei, ci lipsa modelelor de pe piata. „Toate aceste aeromodele, automodele, navomodele necesita precizie. Trebuie sa ai cunostinte de istorie. Nu este un hobby simplu. Si in randul nostru exista critici si de aceea trebuie sa fii atent cum realizezi un model. Este pacat sa-l faci prost pentru ca este foarte scump si necesita multa muncaâ€, spune Daniel Minea. Ei afirma ca adevaratii pasionati nu fac nici o alta activitate fara a se gandi la urmatorul model pe care il vor realiza. „Este ca un drog si ca mersul pe bicicleta. Odata ce l-ai invatat, nu-l uiti toata viataâ€, adauga Daniel.
Modelism si machete feroviare
Modelismul isi are ca predecesoare machetele de tren sau feroviare, aparute acum 100 de ani, in Germania. „Din cauza vechimii considerabile a primului model aparut, a costurilor, care le intrec cu mult pe cele ale altor tipuri de modele, a timpului in care se realizeaza si a faptului ca modelismul feroviar este o combinatie intre diorama si un model in miscare, cei pasionati de trenulete tind sa-l plaseze intr-o categorie aparteâ€, spune Daniel Minea. In timpul celui de-al doilea razboi mondial, trenuletele trec printr-un proces de perfectionare. Acestea devin din simple jucarii, cum erau considerate modelele feroviare, machete. Desi in strainatate modelismul feroviar este in plina ascensiune, in Romania putini se incumeta sa acceada la acest hobby. Poate din simplul fapt ca o macheta de trenulet poate costa si 100.000 de euro la care se adauga si ani in sir pentru construirea acesteia. De aceea, majoritatea pasionatilor prefera sa fie doar colectionari, fara a fi si modelisti in acelasi timp.
Aeromodelele si automodelele au cea mai mare cautare
In Romania cele mai cunoscute sunt aeromodelele si automodelele. Asta pentru ca pasionatii de rachetomodele obtin foarte greu aprobare. „Ele intra in regimul de arme si munitii. Nu poti sa introduci oricum in tara motoarele pentru rachetomodele. Si pe langa asta sunt si foarte scumpe, iar combustibilul este scumpâ€, precizeaza Daniel Minea. Pentru a importa o statie de radiocomanda, cel interesat trebuie sa faca rost de nenumarate aprobari pentru ea. Aceasta pentru ca exista posibilitatea de a interfera cu statia de politie, dar se pot intreprinde si acte de terorism.
Aeromodelele si automodelele sunt mai cautate si mai cunoscute in randul pasionatilor de modelism, dar si ca numar de producatori. „Modelele in miscare nu au prins inca pe piata din Romania pentru ca cele statice sunt mai ieftine. Si, chiar daca pare ciudat, modelele militare sunt mult mai cautate decat cele sportive. Proportia este de 80% pentru cele militare si 20% pentru cele sportiveâ€, adauga Florin Gheorghe. Pentru cei „innebuniti†dupa modelele in miscare este mai greu, pentru ca le sunt necesare piste, poligoane, bazine. Puterea de cumparare a crescut si sunt mai multi pasionati de modelism. Cei din bransa preconizeaza ca daca nivelul de trai va creste vor exista mai multi pasionati. „Sunt foarte multi care doresc sa faca modelism, dar nu au baniâ€, spune Daniel Minea.
Pasiune vs ambitie
Exista mai multe categorii de modelisti. Unii sunt doar pasionati de concursuri si se pregatesc ani in sir pentru concurs. Mai sunt colectionarii, care, din lipsa de timp, doar cumpara modelul gata realizat. Dar sunt si cei care le fac pe amandoua si pe deasupra isi si construiesc singuri machetele. Stefan Tulbure este directorul tehnic al Romanian Hobby Center, un club al pasionatilor de modelism. El spune ca acest club a fost infiintat din dorinta unor membri de a participa la concursurile Federatiei Romane de Modelism, iar asta nu se putea intampla decat daca apartineau unui club. Referitor la concursuri, el spune ca nu intotdeauna cel mai performant model castiga. „Pentru un concurs este nevoie de cateva sute de ore de antrenamentâ€, afirma Stefan Tulbure. Daca se intampla vreun accident, iar modelul este distrus, cei mai multi se lasa de acest hobby din cauza costurilor ridicate. Referitor la preturi, Stefan Tulbure spune ca un automodel slabut ca performanta poate costa 500 de euro. Multi renunta daca se intampla vreun accident si modelul se strica, tocmai pentru ca este costisitor, iar lucrul la unul singur poate dura chiar si doi ani. O corabie destul de simpla necesita 4 luni de zile, 8 ore pe zi de munca pentru un singur om.
„Nu e un hobby pentru copiiâ€
Florin Gheorghe si Daniel Minea sustin ca tinerii nu sunt foarte atrasi de modelism pentru ca ei au o multitudine de alte distractii, iar acest hobby este unul care te tine in casa. „Media de varsta a celor pasionati de modelism este in jur de 30 de ani. Nu este un hobby pentru copii, desi la prima vedere asa ar parea. Necesita bani multi, cunoastere tehnica, calm. De obicei cei care se apuca de modelism au peste 25 de ani si maximum 60 de ani, pentru ca de la aceasta varsta simturile nu mai sunt atat de ascutiteâ€, spune Daniel. In ce-l priveste, pasiunea pentru modelism a pornit de la
3-4 ani, cand a inceput sa se joace cu masinutele si soldateii. „M-am apucat de modelism in adevaratul sens al cuvantului pe la 26 de ani. Cand esti tanar, nu-ti sta gandul la lucruri dintr-astea. Trebuie sa fii foarte calm si tinerii sunt mai agitatiâ€, adauga el.
Nu exista sustinere
Desi majoritatea celorlalte hobby-uri au o multime de publicatii, in Romania modelismul are doar o singura revista, „Modelismâ€, care este continuatoarea celei care apartinea Uniunii Tineretului Comunist (UTC) si care ulterior a fost privatizata. Insa modelistii spun ca este ancorata in trecut si ca nu le este de folos. „In strainatate sunt sponsori. Si din cauza asta la noi nici nu se dezvolta acest hobby. Firmele de distributie si productie nu au putere financiara si trebuie facut totul pe cont propriu. Oamenii care ne vad se uita la noi ca si cum am avea „pasarici pe creierâ€â€, spune Daniel Minea.
In regimul ceausist, in clasa a V-a, copiii erau dusi in atelierul de tamplarie si aveau de ales in a face pirogravura (tablouri de lemn ars cu rezistenta electrica) sau modelism. „Eu am fost prima data la navomodele, dar pe atunci lucrau sapte la un model si unul se ducea la concursuri sa adune laurii. N-am vrut sa lucrez pentru altii
si am trecut la pirogravuraâ€, adauga el.
Un hobby pentru intelectuali
In randul modelistilor sunt foarte putine femei si majoritatea celor care practica acest hobby au studii superioare si au la baza o meserie tehnico- artistica, ce necesita precizie. „Noi nu cunoastem nici o femeie care sa practice acest hobby, cel putin la noi. Am auzit doar de una din Franta, dar care este sotie de modelist. Nu ne explicam acest lucru, este un hobby fara discriminari. Nu conteaza religia (pentru noi asta este o religie), rasa, sexul, conditia socialaâ€, spune Florin Gheorghe.
#2
Postat 14 August 2005 - 03:36 AM
Plus ca om batran nu exista... ci doar de o varsta mai inaintata sau mai putin inaintata... parerea mea!
Lipsa banilor precum si lipsa unei mediatizari facute cu cap a determinat ca modelismul sa nu existe printre tineri asa cum exista inainte... iar la 22 de ani ai mei probabil nu pot fi numit nostalgic al erei comuniste... sau da?:D
MIG-29
#3
Postat 14 August 2005 - 06:45 AM
MIG-29, la 14 Aug 2005, 03:36, a spus:
nu tu nu esti batran ,dar nici nu prea te gasesti in Romania.
ca despre asta era vorba.....
#4
Postat 14 August 2005 - 09:18 AM
Nu pun la indoiala opinia celor intervievati, ci unele concluzii care razbat printre randuri.....
Nimeni nu vrea sa aminteasca ca, in afara de modelismul de care EI sunt atasati, mai exista si un modelism care aduce mereu performante, in valoare invers proportionala cu bugetul primit de FRMd......un aspect al modelismului rar amintit pe forum, pentru ca sufera de lipsa de atractivitate......(vezi zbor liber, zbor magnetic, indoor, rachetomodele,.....)...dar care se incapataneaza sa aduca singurele performante pentru Romania, an de an.......
Se spune ca nu exista juniori.....mai uitati-va fratilor la subiectul cu "premierile", sa vedeti ca EXISTA!
#5
Postat 14 August 2005 - 01:26 PM
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#6
Postat 14 August 2005 - 01:31 PM
Live to fly!!!!!
Subiectul JURNAL DE ZBOR este initiat de Dom*PROFESOR la 1 septembrie 2003
#7
Postat 14 August 2005 - 06:43 PM
Din pace (scuze ca ma repet, dar asta e situatia) modelismul [staic (cu toate subramurile), zburator, ori plutitor] este un hobby costisitor. Si costa, nu numai machetele in sine, ci si toate accesoriile: compresor, aerograf, telecomenzi, vopsele, roti, materiale de constructie, combustibil, pista de zbor/alergare, etc.
Apoi este mai usor sa reazemi usa blocului la o tigara (cu sau fara ...iarba!) sa bati mingea sau mai stiu eu ce "game" pe calculator, decit sa migalesti ore in sir la o macheta!
Lipseste cu desavirsire, de asemenea, mediatizarea fenomenului. Ex: in mai a.c. fost o expozitie de machete statice la Muzeul Militar (apropo, citi de pe acest site ati stiut de ea??)! Bun, dar de ea s-a aflat asa, ca un zvon, cu vre-o doua zile inainte de inaugurare! Chiar daca pina la urma a fost o reusita, nu a fost altceva decit o incropeala: nu se stia data de incepere, de final, cite machte se pot aduce, cine si cum asigura paza, cine o organizeaza..... Totul au avut ca final refuzul unor machetisti deoasbiti de a-si expune lucrarile! Cit despre publicitatea in jurul evenimentului.....ioc! A fost sublima...dar a lipsit cu desavirsire!
Cu ceva timp in urma m-am dus la Modelism cu niste articole de modelism static: mda, o sa mai vedem, nu e chiar pofilul revistei :D ....si am renuntat.
Modelistii s-au strins, care cu care, in grupulete mai mici sau mai mari, pe la cineva pe-a casa, pe la o circiumioara, pe un cimp pe la marginea Bucurestiului sau pe vre-o balta la canflict cu pescarii, isi prezinat lucrarile, zboara, plutesc si cam atit. Nimeni nu-i uneste, nu-i sustine, nu le face publicitate.
Prin tarile mai calte, aceste evenimente se anunta cu surle si trimbite!
#8
Postat 14 August 2005 - 08:11 PM
Citeaza
Dar de ani buni dau reclame cu modele statice vindute de ei. Si din cind in cind mai era un articol in care era criticat cite un model Italeri, dar laudate 3-4 bucati de plastic pe care le vindeau drept modelul perfect.
#9
Postat 14 August 2005 - 09:05 PM
Dom*PROFESOR, la 14 Aug 2005, 13:31, a spus:
Da, sunt de acord ca s-a insistat pe latura ----> cumpar componentele si le ansamblez... sau cumpar avionu` de-a gata (vezi observatia vizavi de colectionari...). Oricum eu zic ca este un inceput bun si nu ar strica eventual trimis un articol la acelasi ziar... domn profesor zicea ca pune de-un articol... poate-l trimite si la ziar. Nu cred sa nu-l publice !
Si sa stii ca exista multa lume care inca considera lucrurile "modelistice" drept jucarii banale...
MIG-29
#10
Postat 14 August 2005 - 09:19 PM
Corect! pana nu sintem uniti intre noi, degeaba! A critica Ev. zilei sau mai stiu ce ce ziar de mare tiraj pt ca nu scrie articole "corecte" despre modelism e = cu un caine care latra la Luna. Sa fim seriosi, pt aia modelismul e a n-spea roata la caruta pe langa anchete, politica, social sau ce mai scriu ei pe acolo. Se da cel mult in pagina a nustiucare pe aceeasi pagina cu ala care si-a electrocutat porcul si asa mai departe. Se confrunta ea aviatia mare cu aceeasi problema a reprezentarii corecte in presa darmite modelismul? Pt 90% din populatia tarii nu sintem decat niste ciudati, asta e realitatea, vorba lui Z-mare, mai bine rezemi usa blocului cu o tigara in gura sau urli in fata televizorului la fotbal. Abia dupa ce teoretic am fi destui, am fi stransi intr-un club national, care ar organiza expozitii, concursuri, etc. am putea spune ca reprezentam un fenomen cat de cat semnificativ. Pana atunci toate medaliile de care spunea Pitts sint mai putin importante pt societate (deci si pt ziare) decat fondul de ten al Andreei Raicu sau ultima perla a lui Becali.
#11
Postat 14 August 2005 - 09:25 PM
dobilan, la 14 Aug 2005, 21:19, a spus:
Corect! pana nu sintem uniti intre noi, degeaba! A critica Ev. zilei sau mai stiu ce ce ziar de mare tiraj pt ca nu scrie articole "corecte" despre modelism e = cu un caine care latra la Luna. Sa fim seriosi, pt aia modelismul e a n-spea roata la caruta pe langa anchete, politica, social sau ce mai scriu ei pe acolo. Se da cel mult in pagina a nustiucare pe aceeasi pagina cu ala care si-a electrocutat porcul si asa mai departe. Se confrunta ea aviatia mare cu aceeasi problema a reprezentarii corecte in presa darmite modelismul? Pt 90% din populatia tarii nu sintem decat niste ciudati, asta e realitatea, vorba lui Z-mare, mai bine rezemi usa blocului cu o tigara in gura sau urli in fata televizorului la fotbal. Abia dupa ce teoretic am fi destui, am fi stransi intr-un club national, care ar organiza expozitii, concursuri, etc. am putea spune ca reprezentam un fenomen cat de cat semnificativ. Pana atunci toate medaliile de care spunea Pitts sint mai putin importante pt societate (deci si pt ziare) decat fondul de ten al Andreei Raicu sau ultima perla a lui Becali.
Si totusi sa stii ca atunci cand zburam atat la Galati cat si in Bucuresti se adunau multi copii interesati... in plus am vazut la diverse manifestatii (de la unele exista clip-uri aici pe site) multi adulti si copii adunati sa se uite... ok nu toti erau interesati sa se ocupe de asa ceva dar 1% daca erau interesati ar fi fost suficient! problema-i cum identificam pe cei interesati? si cum sustinem?
Cat despre faptul ca majoritatea modelistilor sunt priviti ca niste ciudati... mmmm depinde... e posibil sa ai dreptate dar e posibil si sa n-ai dreptate... depinde la cine te referi ca te priveste ca un ciudat. Cel care reazama usa blocului cu tigara in mana?;) Nu cred ca pe Pitts il intereseaza parerea respectivului?
MIG-29
#12
Postat 14 August 2005 - 09:40 PM
Pai la asta ma refer, din 2000 de cititori care vad articolul daca 5 sau macar unul singur se apuca de modelism tot nu afost cerneala risipita degeaba. Si chiar daca nici unul nu se apuca din prima. Poate peste o luna mai citeste un articol si se apuca atunci.
Modelismul trebuie sa fie cunoscut de catre SOCIETATE. La 14 ani sa zicem, ani un copil are posibilitatea sa aleaga intre tigara si modelism, printre altele. Asta daca stie de modelism. Si una din metodele de a populariza activitatea asta este presa, mai ales cea centrala. Cand are loc o expozitie/competitie sa scrie in ziare, chiar si in revistele de divertisment, eventual un anunt mic la radio sau TV. Eu incercam sa spun ca atitudinea asta de a "sari in capul" celor care au scris un articol pt niste inexactitati (nu ma refer la greseli grosolane, dau care pot leza anumite persoane) poate fi corecta din punct de vedere tehnic dar contraproductiva. Ti-i ridici in cap in loc sa ii faci sa te ajute.
Cat despre cine ne considera ciudati nu ma refer la cine stie ce haimanale. Ma refer la marea majoritate a populatiei. De exemplu, alaltaieri era un vecin la mine, inginer calculatoare, cu nevasta-sa, tot inginera. Incantati baietii de statia de radiocomanda, incarcator, alea, alea. "Da' cat costa astea?" "da, tu cat crezi?" "pai statia e vreo 2 milioane, incarcatorul un milion, etc" "nu baieti, statia e vreo 8 mil, incarcatorul 4, etc, etc." Raspunsul, amandoi pe acelasi ton: NU ESTI SANATOS !!!
Aceasta postare a fost editata de dobilan: 14 August 2005 - 09:48 PM
#13
Postat 14 August 2005 - 10:01 PM
dobilan, la 14 Aug 2005, 21:40, a spus:
Pai la asta ma refer, din 2000 de cititori care vad articolul daca 5 sau macar unul singur se apuca de modelism tot nu afost cerneala risipita degeaba. Si chiar daca nici unul nu se apuca din prima. Poate peste o luna mai citeste un articol si se apuca atunci.
Modelismul trebuie sa fie cunoscut de catre SOCIETATE. La 14 ani sa zicem, ani un copil are posibilitatea sa aleaga intre tigara si modelism, printre altele. Asta daca stie de modelism. Si una din metodele de a populariza activitatea asta este presa, mai ales cea centrala. Cand are loc o expozitie/competitie sa scrie in ziare, chiar si in revistele de divertisment, eventual un anunt mic la radio sau TV. Eu incercam sa spun ca atitudinea asta de a "sari in capul" celor care au scris un articol pt niste inexactitati (nu ma refer la greseli grosolane, dau care pot leza anumite persoane) poate fi corecta din punct de vedere tehnic dar contraproductiva. Ti-i ridici in cap in loc sa ii faci sa te ajute.
Cat despre cine ne considera ciudati nu ma refer la cine stie ce haimanale. Ma refer la marea majoritate a populatiei. De exemplu, alaltaieri era un vecin la mine, inginer calculatoare, cu nevasta-sa, tot inginera. Incantati baietii de statia de radiocomanda, incarcator, alea, alea. "Da' cat costa astea?" "da, tu cat crezi?" "pai statia e vreo 2 milioane, incarcatorul un milion, etc" "nu baieti, statia e vreo 8 mil, incarcatorul 4, etc, etc." Raspunsul, amandoi pe acelasi ton: NU ESTI SANATOS !!!
Da, din pacate cel putin pentru buzunarul meu (si tind sa cred ca nu eram singurul) materialele de modelism era suficient de scumpe in romania incat sa nu-mi permit mare lucru... de exemplu gandeste-te la un elev sau student care doreste sa se apuce de modelism (sa zicem electrice)... o statie, un acumulator, un motor si 2-4 servo-uri.... deja incepe sa dea gaura in buzunar, asa-i? Si nu ma refer la cine stie ce statie ... ci una "clasica"...
Nu cred ca la termice situatia e alta ca ai nevoie de combustibil, motorul costa...
Eu am aflat de modelism de la biblioteca... eram prin clasa a 5-a; initial auzisem un amic din fata blocului ca face aeromodele si am vrut sa vad mai exact despre ce-i vorba. Am avut si noroc c-am prins un club de aero cu prof. Bezman (Dumnezeu sa-l ierte!). Tot cluburile de modelism ar fi calea buna de urmat si in ziua de astazi pentru atras "clienti"; parerea mea!
De asemeni n-ar strica si oaresce educatie parintilor... majoritatea inchid ochii cand odrasla fumeaza (deci cheltuind bani) dar nu pot inchide ochii cand odrasla vrea o statie zicand: "da' ce-ti trebuie asta tie?".
MIG-29
#14
Postat 15 August 2005 - 05:10 PM
A publucat un ziar un articol pe net. Si ce?
Este bine si asa. Au uitat de cat timp un ziar n-a mai facut asta. Cred ca de peste 10 ani.
Mirarea mea a fost ca ne-a mai bagat cineva din presa in seama.
@pitts
Citeaza
Cine sa aminteasca presei despre asta, eu? N-ai in obligatiile de servici asta, dar ..... daca n-ai pile la presa nu te lua de independenti ca nu vorbesc despre rezultatele FRM si nici de Stefan ca nici el nu are asta in obligativitate.
@Z-mare
Citeaza
Baietii poate au vorbit ca nu-mi vine sa cred ca atat de scurt a fost interviul. Sau poate nu, dar n-aveau in obligativitate sa vorbesca si despre altii.
Domnilor, acolo unde se afla articolul, aveti si dreptul la replica sau la o mai buna informare a gazetarului respectiv.
Luminati-l acolo unde credeti ca nu este dumirit, lamuriti-l acolo unde este nedumerit si completatil cu ce credeti de cuvinta acolo unde nimeni n-a dat detalii.
De restul numai ...
Bafta!

#15
Postat 16 August 2005 - 12:20 PM
#16
Postat 16 August 2005 - 12:27 PM
Eu zic ca dupa 100 articole, chiar de genul asta, dar care sa acopere si ce-i neglijat aici, se poate spune ca s-a facut un pas inainte la capitolul "reclama"...
E mult mai bine decat deloc!
Telefon: 0721 385365
#17
Postat 16 August 2005 - 02:06 PM
Spun toate astea din proprie experienta. M-am chinuit ani in sir sa aflu de unde sa-mi cumpar si eu un automodel, fie el si niko. Prima mea incercare de a-mi cumpara o termica a fost cam prin 1999. M-am dus la un prieten care avea calculator si net si am inceput cautarile; am dat de multe site-uri starine care comercializau asa ceva dar nu am gasit, atunci, nici unul care sa onoreze comenzi in Romania. Eram foarte dezamagit de rezultat si nimeni nu ma putea ajuta cu nici un fel de iformatie. Au trecut anii, timp in care mi-am alinat "suferinta" cu un Subaru de la niko si asta cumparat la mana a doua. Nu mi-am pierdut speranta si am reinceput sa caut pe net articole de modelism, la inceputul acestui an, si tot atunci am aflat de existenta RHC-ului si a celor din Botosani. Acesta a fost inceputul meu in modelism. Am gasit pe acest forum ceea ce-mi lipsea: un grup de oameni devotati care m-au sfatuit si indrumat cum a fost mai bine pentru a ma putea bucura de prima mea achizitie termica; REVO !
Stimati colegi, Uncle ar fi fost de mult printre voi dar va spun cu mana pe suflet ca nu am avut informatii, nu am stiut de unde sa va iau si sincer sa fiu nici nu credeam ca existati.
Multumesc RHC-ului si voua modelistilor.
toate bune
#18
Postat 16 August 2005 - 07:02 PM
Promit in fata tuturor ca primul model de care sunt multumit il inmatriculez RHC. Sa ma intrebe cei de aici ce este si sa le explic.