Dead stick (motor brushless) - landing problema ingrijoratoare sau nu?
#1
Postat 17 November 2013 - 07:22 PM
Am fost nevoit sa aterizez in dead stick dupa ce motorul mi s-a oprit brusc in aer dupa un picaj la verticala cu throttle pe idle (am vazut ca elicea nu se mai invartea) desi trimul de throttle era ridicat atat cat motorul sa invarta elicea; acest fenomen mi s-a mai intamplat cand trageam mai mult din pack-uri si era la finalul timpului de zbor (scadea tensiunea pe pack), dar nu era ingrijorator pentru ca mai dadeam un click la trimul de throttle si functiona corect; De data asta nu a vrut sa mai porneasca (in urma clickului) si nici dupa ce am tras stickul de throttle la zero am asteptat o secuna si am accelerat din nou (nimica - mort de tot).
Am aterizat in siguranta si am mai incercat de mai multe ori la sol faza cu throttle jos asteptat cateva secunde si accelerat dar degeaba. restul comenzilor functionau normal.
Am verificat regulatorul si motorul si erau reci si nu aveau vre-un miros sau ceva in neregula;
Am deconectat acumulatorul si l-am conectat dinnou si totul a functionat perfect. (chiar am decolat si am mai facut doua treceri si am aterizat frumos fara alte probleme).
Atat motorul cat si regulatorul sunt produse de calitate care au functionat perfect peste 350 de zboruri (42.26 ore de functionare) iar packul este relativ nou si in regula (l-am verificat - masurat acasa si nu era dezechilibrat sau descarcat, avea 3,76 volti pe toate celulele).
Tx-ul este un Mx 12 in 35 MHz cu care nu am avut niciodata probleme iar receptorul un Graupner smc - 20 DS dubla sinteza cu care la fel, nu am avut probleme.
Acasa am facut probe cu fail safe-ul lasand motorul sa mearga asa cum s-a intamplat in zbor si oprind statia si repornind-o: Totul functioneaza perfect si atunci cand este in fail safe motorul se tureaza un pic (asa e setat). Am incercat si sa opresc BEC-ul din buton in timp ce functiona si s-al repornesc si dinnou totul functioneaza perfect.
Acum intreb pe cunoscatori daca trebuie sa ma ingrijoreze aceasta intamplare sau sa o tratez cu indiferenta ca fiind un incident minor si fara urmari negative?
O alta intrebare ar fi: Ce teste as mai putea face ca sa verific intreg sistemul Rx-Tx sau Motor-ESC?
#2
Postat 17 November 2013 - 09:01 PM
Poate ai tras de el si a coborit odata tensiunea pina la cutoff, cit sa decupleze esc-ul motorul, sau a fost un contact prost la mufa de baterie
#3
Postat 17 November 2013 - 09:17 PM
- daca regulatorul pierde sincronizarea cu motorul nu mai porneste decat daca il recuplezi.
Eu fac setarile la Trex600 cu un pak 2s care alimenteaza regulatorul (in mod normal cere 6s) - cand ii dau gaz motorul se balbaie/tacane de 2-3 ori dupa care se opreste si nu mai face nimic - eu imi vad de setari linistit.
Poate ca la tine combinatie de turatie foarte mica din regulator si curent de aer mare prin elice de la picaj a dus la o combinatie la care regulatorul nu a mai stiut sa sincronizeze.
elicopterele mele http://www.rhcforum....-mele-stiganas/
#4
Postat 17 November 2013 - 10:18 PM
DanB, la 17 November 2013 - 09:01 PM, a spus:
Poate ai tras de el si a coborit odata tensiunea pina la cutoff, cit sa decupleze esc-ul motorul, sau a fost un contact prost la mufa de baterie
Am spus ca dupa ce am aterizat si am recuplat packul, am decolat din nou si am facut doua treceri (ture de pista de fapt) in care motorul s-a comportat pefect, tragea bine de tot, daca l-as fi pus la verticala facea hover. Eu nu suspectez packul!
Mai pluzibil pare ce zice Stiganas!
Daca e asta, atunci se rezolva cu un clic in plus la trimul de acceleratie astfel incat sa previn sa se mai opreasca motorul daca scade tensiunea pe pack.
Aceasta postare a fost editata de Adi-GVA: 17 November 2013 - 10:22 PM
#5
Postat 18 November 2013 - 08:24 AM
Cred ca microcontrollerele din electronicele de pe modele sunt sensibile la descarcari electrostatice. E posibil sa fi patit si tu acelasi lucru, ma indoiesc ca ESC-ul de aero ramane blocat daca vede ca nu poate invarti motorul. La heli e normal sa fie astfel setat ca masura de protectie, adica sa nu mai porneasca dupa un blocaj mecanic, la ESC-urile de aero, daca blochezi elicea si accelerezi, esc-ul va incerca sa porneasca motorul timp de vreo 2 secunde apoi se opreste dar, o data ce duci mansa in zero si incerci din nou, procesul se reia. Acum mai e ceva: daca ai setat relanti din trimul de gaz, in caz ca ESC-ul a pierdut pozitia polilor sau a interpretat-o ca un blocaj, pt. reinitializare trebuia sa dai si trim-ul de gaz pe centru.
Aceasta postare a fost editata de MLGore: 18 November 2013 - 08:26 AM
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#6
Postat 18 November 2013 - 08:31 AM
Cand o zbura A.R.C.A.! © 2010 All rights reserved.
#7
Postat 18 November 2013 - 06:07 PM
Am cuplat packul, s-a initializat ESC-ul (cele 5 beepuri, etc...); am ridicat trimul de gaz pana a pornit motorul (relanti)-stickul de gaz jos (nu ma ating de el),
opresc 1-2 sec. elicea cu mana (motorul tacane stanga dreapta si incearca sa invarta elicea) nu se opreste iar cand eliberez elicea functioneaza in continuare. Am facut asta si in modul fail safe si e la fel - functioneaza dupa ce las de elice.
Acum sa dau cateva explicatii poate de folos, despre modul de armare si functionare a Esc-ului, dupa recomandarile producatorului:
Ca sa se initializeze esc-ul trebuie sa am sticul de gaz jos si trimul de gaz jos de tot (atunci bipaie de 5 ori pentru 5S-5 celule la Li-po si o data pentru frana off).
Urmatoarea procedura este sa ridic trimul de gaz pana la relanti apoi se poate decola. Daca nu ridic trimul la relanti, motorul are o ezitare la start in sensul ca daca misti stickul de gaz lent nu stie in ce parte sa porneasca (2-3 ori stg/dr)dupa care porneste in sensul corect. Prin procedura cu trimul la relanti dispare acea ezitare oricat de lent sau brusc misc stickul de gaz pe acea portiune (raspuns prompt si foarte rapid). Aceasta procedura mi-a fost recomandata de catre Extreme Flight ca procedura standard pentru esc-urile lor.
Acum ma gandesc ca in timpul zborului (incidentului) eu nu am avut trimul de gaz jos de tot ci undeva in zona relantiului si degeaba am tras stickul de gaz jos ca esc-ul nu se initializeaza decat cu trimul jos de tot.
Deci cred ca am elucidat de ce nu s-a reinitializat in zbor ci numai la sol cand am decuplat packul si am reluat procedura de la capat asa cum trebuie stick+ trim jos.
Acum mai ramane intrebarea daca din cauza picajului, s-a oprit elicea si a desincronizat timingul motorului sau ar putea fi si alte cauze?
Totusi elicea unui avion in picaj tinde sa se invarta in sensul de rotatie al motorului si nu invers, deci nu sunt in lamurit de ce s-a oprit (am vazut-o clar ca era oprita).
Mai trebuie gandita chestiunea!
Oricum multumesc pentru sfaturi!
Aceasta postare a fost editata de Adi-GVA: 18 November 2013 - 06:10 PM
#8
Postat 18 November 2013 - 06:40 PM
Adi-GVA, la 18 November 2013 - 06:07 PM, a spus:
Se cheama cogging. Asa porneste un motor brushless fara senzori. Unele esc-uri in mod voit il pleaca un pic mai rapid dupa care reduc turatia, ca sa evite fenomenul.
De curiozitate, nu ai probleme de interferente in combinatia brushless cu 35MHz?
#9
Postat 18 November 2013 - 08:59 PM
Dupa cum vezi, receptorul este in dubla sinteza unul dintre cele mai bune de la Graupner, esc-ul e departe de receptor si are si inel de ferita pe cablul de la BEC.
iar cand am facut testele (mai multe) cu el in fail-safe a functionat de fiecare data perfect. comenzile si motorul sunt intodeauna unde le-am reglat eu.
De altfel numai motorul s-a oprit restul comenzilor au functionat faoarte bine pana la aterizare (aterizarea a fost controlata am facut 1/2 tura de pista, doua viraje, aliniere si aterizare la picior).
Uite si o poza cu amplasarea ESC/receptor:
Aceasta postare a fost editata de Adi-GVA: 18 November 2013 - 09:03 PM