Nene, total atipic unghiul ala la motor!!
De fapt, configuratia asta a ta, nu e castigatoare! Nu stiu de ce nu ai
lasat motorul in cur, cum era la inceput. Cu o elice pliabila nu trebuia
sa-ti fie frica de ruperea unei pale la aterizare.
Hai sa-ti spun cum pare a fi (teoretic) cu unghiul la motor. Ca si io m-am
livit de asta...
In mod normal, chiar si in config. asta, unghiul dintre vectorul tractiune
si coarda profilului, ar trebui sa fie unul "ortodox", adica tractiunea sa
fie orientata cam intre zero si fo patru grade "inspre in jos" fata de
coarda profilului.
In cazul nostru, cu mototrul cocotzat suuus, in consola, treaba se complica
un pic. Si asta in primul rand din cauza elicei. Mai bine zis a motorului.
Daca ar fi fost un motor ordinar, care sa invarta cu turatie mare o elice
mica, fara reductor, ar mai fi fost cum ar fi fost...
Asa, tu ai un brushless outrunner (Kv mic, probabil in jurul a 1000rpV), ce
antreneaza cu cuplu mare, o elice de diametru mare raportat la dimensiunile
modelului (in special raportat la lungimea fuselajului si mai ales la ceea
ce se cheama "volum de AO").
Daca ai fi pastrat o "incidenta" uzuala a axului motor, atunci te-ai fi
trezit ca modelul pica puternic de bot, la gaz maxim. Asta din cauza ca, in
cazul in care motorul e cu "nasul in jos", vectorul tractiune se indeparteza
considerabil de CG, fata de care genereaza inevitabil un moment de picaj.
Moment ce e greu de contracarat cu profundorul, din cauza "volumului" mic de
AO.
Momentul de picaj dat de tractiune fata de CG, e direct proportional cu
marimea tractiunii si cu bratul tractiunii fata de CG (perpendiculara dusa
din CG pe vector).
Pt. a micsora acest moment, trebuie sa micsoram oricare din cele 2 marimi,
sau pe amandoua. In cazul in care nu reduci considerabil tractiunea (ca doar
ai nevoie de ea!), atunci tre sa reduci bratul. Asta o poti face "coborand"
motorul (nu poti din cauza elicei), sau inclinand axul, a.i. perpendiculara
din CG pe directia axului sa se reduca (dimensional vorbind). Si asta nu o
poti face in cazu nostru, decat inclinand "in sus" axul.
Pe langa reducerea bratului tractiunii, se reduce si componenta "orizontala"
a tractiunii si apare concomitent si o componenta "verticala", ce se
suprapune cu portanta. e si bine si mai putin bine, depinde cum o
privesti...
In cazul in care poti sa zbori relativ OK cu config. asta a ta, aproape
sigur acelasi comportament il poti obtine cu un motor mai mic (elice mica),
turat, coborat cat mai jos, cu tractiunea cat mai "paralela" cu coarda.
Tu acum, nu faci decat sa "tragi in sus" modelul, cam ca si un convertoplan,
ce zboara in regim de semi-elicopter, cu viteza mica de translatie.
Io m-am lovit fix de aceleasi probleme cand am "motorizat" un HLG cu un
Permax 280 BB cu reductor 1:6 cu elice 9x6, ce dadea tractiune kklau. Am
renuntat. Am vrut sa experimentez cu acelasi motor, dar fara reductor, cu
elice 4,5x3,5 in priza directa. Nu am facut-o.
Mai recent, Charlie experimenteaza si el cu un HLG de la Great Planes (Fling
DL). Uite o poza de la el: