Brushless motor home made
#62
Postat 08 August 2005 - 07:42 PM
IlPadrino, la 8 Aug 2005, 19:07, a spus:
nu mai exista
'tentie!
te-or fi vazut baietii ca stii prea multe! :o
La mine care-s profan merge!
#63
Postat 08 August 2005 - 07:46 PM
D3xt3r_Jr., la 8 Aug 2005, 18:34, a spus:
Si uiteasa poate ajungem la filmul ala a lui Chaplin parca! :o
#64
Postat 08 August 2005 - 11:42 PM
Chiar sunt curios daca o sa reusesti sa faci ceva cu ei.
Magnetii tai ar trebui pusi pe cant si nu stiu daca este tocmai in regula.
Cu stima, albastru
#65
Postat 17 August 2005 - 01:03 PM
In poza atasata avem componentele unui BL cu 12 poli dintr-un HDD, acuma
- cum pot extrage statorul din carcasa (cred ca a fost introdus cu presa)
- merita pastrat magnetul inelar si daca da cum il extrag si pe asta din corpul rotorului
- avand 12 poli cum vin legate bobinele
Imagini atasate
0728.26.93.19
#67
Postat 17 August 2005 - 02:53 PM
albastru, la 27 Jul 2005, 23:00, a spus:
- cum ai calculat tractiunea
- cum ai estimat curentul maxim pentru sarma de bobinaj?
mersik de raspuns
0728.26.93.19
#68
Postat 17 August 2005 - 03:06 PM
In cazul doi se face aproximativ la fel.
In functie de rulmentii pe care-i ai, faci o piesa asemanatoare pentru aplicatia ta.
Nu cred sa ajunga un singur stator.Ti-ar trebui doua statoare la fel .
Eu am format unul mai lung din doua bucati.
Cel de 12 poli este super .
Eu nu am avut doua de 12 poli identice.Am facut cu 9 care merge binisor.
Asta de 12 poli trage tot timpul cu 4 poli odata, ala de 9 poli numai cu trei
odata.E o diferenta destul de semnificativa.
Dupa ce faci piesa care trebuie sa o bagi presata in stator, sa o dai inainte cu vaselina siliconica de tranzistoare.
Caldura disipata , este preluata in mare parte si de aceasta piesa care sta
in fata in vant. Este necesar un contact termic foarte bun.
In rest ...bafta !
Cu stima, albastru
#69
Postat 17 August 2005 - 03:58 PM
astept oferte de la cei care au acces la strung.
asta cu 12 poli necesita alt tip de controller ca sunt 4 fire de alimentare
Deci cum se determina curentul functie de lungimea si tipul firului? Patru serii a cate patru infasurari pe pol cu ce difera fata de 8 infasurari a cate doua serii pe pol? (in ambele cazuri vor fi 16 infasurari)
Carcasa trebuie musai sa fie aluminiu/ bronz, sau nu?
0728.26.93.19
#70
Postat 17 August 2005 - 04:17 PM
IlPadrino, la 17 Aug 2005, 15:58, a spus:
:rolleyes: :huh:
nu cred.
nu cumva sunt grupati cate 4 poli?
oricum si daca e cum spui tu dai jos bobinaju si-l faci cu 3 fire
#71
Postat 17 August 2005 - 04:24 PM
grame precizie pana la max 20 Kg.
Puntea tensometrica se deformeaza in ambele sensuri ( +/_ )
Cantarul masoara +/- 20Kg, max.
Am pus motorul care trage fix in sus, cu forta de tractiune.
Masor forta de tractiune cu precizie gram.
Pentru a regla optim avansul de la controller ( in functie de motor, nr de poli, etc, etc ), trebuie sa masori foarte foarte exact, curentul si forta de tractiune.
Cu aceasta ocazie vad si ce elice-i place mai mult, regimuri termice nepermise, curenti max ce trebuie limitati din controller.
In foto se vede destul de clar.
I-am facut zeroul la 100 grame
Cablul electric care sta in vantul de la elice strica in mod neglijabil masuratoarea.
Magnetii ( magnetul inelar ) cu care sunt echipate motoarele nu sunt buni pentru aplicatia de brushless.
Magnetul inelar este format din mai multi magneti, direct din turnare.
Daca bagi ceva de metal in interiorul coliviei, o sa simti la mana din cati magneti este format rotorul de la exterior.
Trebuie magneti neodym cu domeniu de temperatura cat mai bun.
Ax, la motor , am facut din cele doua tije ( ax ) pe care se plimba sania la CdRom.
Au fix 3,00mm si este tratat si cromat.In cazul in care-l strici il schimbi instant. N-am reusit sa indoi niciunul pana acum.
Rulmenti am gasit intr-un DVDRom defect, exact 3,00 la interior.
Cam asta este.
Bafta !
Cu stima, albastru
Imagini atasate
#72
Postat 17 August 2005 - 04:33 PM
recunosc, ca sunt de departe depasit de nivelul informatiilor postate de tine.
incerc sa vad ce iese, sau ma las pagubas
@Silviu
sunt grupate cate 3 si sunt 4 fire de alimentare. cred ca pot fi rebobinate grupate cate 4
0728.26.93.19
#73
Postat 17 August 2005 - 04:41 PM
Deci... o bobina are 4 poli.
Faci un pol ( care vrei ) lasi pauza doi si al treilea il bobinezi, la fel inca doi
lasind mereu cate doi intre liberi.
Exista o poza la inceput cu o singura bobina.
Practic bobinezi ( la 12 poli ) 1-4-7-10. Intre 1 si 10 sunt exact 2 poli.
La fel bobina 2 si 3 .
Copiaza modul de bobinare si legare de la CdRom.
Eu asa am facut, n-am inventat nimic, toate-s vechi !
#74
Postat 17 August 2005 - 04:50 PM
bati capul cu el.Are 4 bobine a cate 3 poli fiecare.
Tu faci 3 bobine a cate 4 poli fiecare.
Trebuie sa fie trifazic pentru ca asa ai controller-ul.
Pentru inceput studiaza pe cel de 9 poli de CdRom cu tot ce are , bobine, sens la bobine, legarea bobinelor.
Acel motor din CdRom ), daca-l pui la controller, merge fara nici o modificare.
Doar nu are putere in rest merge ca un brushless.
Ma duc sa mananc ceva, sunt rupt de foame, vorbim...
#75
Postat 17 August 2005 - 07:50 PM
Am gasit prin casa un transformator cu lita de 0.3 mm (masurat cu un subler cu precizia de 0.1; poate are un pic mai mult dar nu duce sublerul) dupa care am masurat trei segmente de lita a cate 1 m fiecare, pentru a bobina 16 infasurari pe fiecare pol, dar nu ajunge lungimea litei.
Deci trebuie sa lucrez cu macar 1.3 metri de lita, dar tot nu am primit raspuns la intrebarea cu modul de impachetare pe pol si cum estimez curentul absorbit
oricum, chiar daca reusesc sa trec de faza cu bobinatul tot nu am acces la strung si deci ma uit la pereti...
0728.26.93.19
#76
Postat 17 August 2005 - 09:54 PM
Mi-ar placea sa incerc cu 4 fire deodata de cam 0,25 mm.
Sarma de 0,25 mm se aseaza altfel pentru ca este subtire si in plus exista un avantaj destul de substantial
A...am dat cam 20spire pe pol .
In poza este o varianta de inceput cu sarma de cam 0,45 mm si 25 spire pe
pol.
Nu trebuie sa fortezi motorul cu sarma groasa si spire putine.
Sarma groasa inseamna putere mare si putere disipata mare si randament
mai mic.
As fi putut obtine poate 30 % mai multa putere cu un randament mai slab.
Puterea disipata mare ( caldura excesiva ) poade distruge magnetii.
Am bobinat motorul cu trei variante de sarma.
N-am incercat cu 4x 0,25mm.
O sa fac cateva socoteli sa vedem ce poate sa iasa.
Oricum asta se face destul de repede, intr-o jumatate de ora s-a facut schimbarea si puterea obtinuta este clar mai mare decat la un motor cu perii.
Spor la bobinat !
Cu stima, albastru
#77
Postat 17 August 2005 - 10:10 PM
Pai cum? Masori curentul si...gata.
Cum bobinezi?
Asa cum poti , nu spira langa spira ca oricum nu poti .
Bobinezi sarma evitand sa pui sarma in x, sa treci de la un cap ( galet ) la
celalalt intr-o singura spira.Daca bobinezi mult in x se umple repede spatiul
pe care-l ai de bobinat si n-ai facut nimic.
De asemenea daca trebuie in x la terminarea polului, nici o problema, o faci
cum iti vine mai bine.
A...si inca ceva...sa bobinezi strans, cu sarma intinsa bine, tinuta mereu in tractiune.Din cauza sarmei slabe, a vibratiilor, exista pericolul ca sarmele sa se frece intre ele si sa se deterioreze emailul .
Acest defect poate distruge controller-ul instantaneu.
E...acum cred ca este totul clar.
Bafta !
#79
Postat 23 August 2005 - 08:12 AM
Conexiunile bobinelor sunt in STEA sai in TRIUNGHI? :o
Daca ai incercat ambele variante, poate ne dai si un mic RAPORT! :D Comparativ!
Stima,
PS: Din ce stiu eu conexiunile ar fi in stea! :o
Aceasta postare a fost editata de domnu_doctor: 23 August 2005 - 08:16 AM
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#80
Postat 23 August 2005 - 06:21 PM
Este o mare diferenta intre cele doua moduri de legare.
La cea in triunghi cred ca motorul are forta dubla .
Daca la stea merge intr-un fel, la legarea in triughi innebuneste pur si simplu.
Normal creste curent, caldura si toate cele.
Imi place legatura in triunghi.
N-am facut socoteli si masuratori, acest lucru l-am apreciat din practica.
E...in rest...cum a fost la mare ? Te-ai dat si pe acolo ?
Cu stima, albastru
#81
Postat 23 August 2005 - 06:28 PM
albastru, la 23 Aug 2005, 18:21, a spus:
Daca la stea merge intr-un fel, la legarea in triughi innebuneste pur si simplu. ...
Pacat ca nu-mi poti da niste cifre! :lol: Stiam ca te ocupi de problema si m-am gandit ca ai si o lista de masuratori!
Oricum comparatia este daramatoare!
Stima,
PS: Vacanta=baie, soare, BR, liniste, no NET, no phone! La mare n-am ajuns, desi ar fi trebuit si as fi vrut, ca aveam ceva treaba si pe acolo!
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#82
Postat 23 August 2005 - 08:03 PM
albastru, la 23 Aug 2005, 18:21, a spus:
La cea in triunghi cred ca motorul are forta dubla .
Daca la stea merge intr-un fel, la legarea in triughi innebuneste pur si simplu.
Normal creste curent, caldura si toate cele.
Imi place legatura in triunghi.
.......................
Salut
Partial sunt de acord cu aceasta afirmatie in cazul motoarelor trifazate de curent alternativ. Dar in cazul de fata ..... am indoieli mari. De ex de unde apare curentul mult mai mare la legatura in triunghi .... :D ?? Desi nu am incercat inca nici o experienta practica cu astfel de motoare , as avansa ideea ca legatura trebuie facuta numai in stea , altfel este posibil sa nici nu mearga motoru fiindca e vorba de curent continuu comutat de pe o faza pe alta nu de curent alternativ defazat cu 120 grade intre faze !!!
Aceasta postare a fost editata de Sir_Vaska: 23 August 2005 - 08:09 PM
#83
Postat 23 August 2005 - 11:13 PM
Intr-adevar se comuta tensiune continua dar se pastreaza defazarea de
120 grade intre faze.Este un semnal trifazic in toata regula, asta daca nu stiai.Defazarea se face aproximand cat mai bine o tensiune sinusoidala cu defazare de 120 grade intre faze.Pe anumite intervale de timp, in cadrul unei faze, semnalul trece din "+1"in zero, sta acolo o vreme si apoi trece in "-1".Se face acest lucru calculand dupa un sinus.Daca ar fi dupa tine, ar
trebui sa treaca din "+1" direct in "-1 ", adica o mare harababura...
La legarea in triunghi, cand comanzi un motor, aplici un semnal direct pe o
bobina plus alte doua care sunt legate in serie ( rezistenta interna f mica ).
La legarea in stea poti aplica semnalul pe max doua bobine , care sunt in serie( rezistenta interna mare, curent mic ) .
Curentul in primul caz cred ca este de 2-3 ori mai mare decat in cazul doi.
Cred ca ai confundat cu motoarele pas cu pas.
Iti recomand sa citesti site-urile olandezului, sunt foarte instructive !
Cu stima, albastru
#86
Postat 24 August 2005 - 08:00 AM
0728.26.93.19