Pagina 1 din 1
Intarire cu filamente de carbon a folosit cineva?
#1
Postat 19 July 2005 - 11:45 PM
Pe modelmania mai demult am vazut ca mosuletu ala folosea un filament de carbon (manunchi de filamente nerasucite) pentru a intari piese de lemn... procedeu era destul de simplu - filamentu era intins pe piesa si cateva picaturi de cianoacrilat erau presate si intinse de-a lungu fibrei.
Firul este destul de usor - de ex. unu (din cele mai groase) cu 24000 de filamente cantareste 1,6 grame/metru
Eu am avut niste mostre si pare sa mearga... nu am incercat la rupere da bagheta de pin pe care le-am testat a devenit mult mai rigida.
Se poate folosi si la intariri aripi de polistiren - se taie un sant sau doar se despica cu cuteru pe adancime de 2-3 mm si se indeasa filamentu asta cu epoxi in fanta respectiva.
Sau doar se intinde (aplatizat) pe suprafata sub pelicula minima de adeziv. Preferabil in sant, rezista mai bine la compresie.
A mai lucrat cineva cu asa ceva - daca da in ce mod si cat a fost de multumit?
Am sansa sa cumpar o cantitate mai mare si vreau sa fiu convins ca merita.
Mersi,
cezar
Firul este destul de usor - de ex. unu (din cele mai groase) cu 24000 de filamente cantareste 1,6 grame/metru
Eu am avut niste mostre si pare sa mearga... nu am incercat la rupere da bagheta de pin pe care le-am testat a devenit mult mai rigida.
Se poate folosi si la intariri aripi de polistiren - se taie un sant sau doar se despica cu cuteru pe adancime de 2-3 mm si se indeasa filamentu asta cu epoxi in fanta respectiva.
Sau doar se intinde (aplatizat) pe suprafata sub pelicula minima de adeziv. Preferabil in sant, rezista mai bine la compresie.
A mai lucrat cineva cu asa ceva - daca da in ce mod si cat a fost de multumit?
Am sansa sa cumpar o cantitate mai mare si vreau sa fiu convins ca merita.
Mersi,
cezar
#2
Postat 20 July 2005 - 01:18 AM
La intariri de aripi de polistiren folosesc tuburi de carob de 2-3-4-5-6 etc. mm diametru si lungime de pana in aproximativ 200 milimetri (asta e cel mai lung care l-am gasit).
Cu un bisturiu practic canale "dupa preferinta" in aripa in care ingrop tuburile de carbon si le lipesc folosind adeziv poliuretanic. Apoi lipirea bucatilor de aripa o fac cu epoxy 5 minute sau de care ai prin casa :D
La aripi de pana in 100-130 mm anvergura am folosit un singur tub de carbon... la cea mare folosesc trei.. doua paralele cu bordul de atac al aripii si unul ce trece prin ambele planuri ale aripii. Zic eu ca asigura suficienta rezistenta... sincer nu am facut nici un calcul dar am vazut ca altii au folosit la fel si totul a decurs bine :D
MIG-29
edit: nu stiam site-ul pe dinafara... adresa este asta: http://ecom.citystar.com/hang-em-high/
sper ca n-am facut reclama nepermisa... oricum e firma de peste hotare :D am publicat mai mult pentru informare.
Cu un bisturiu practic canale "dupa preferinta" in aripa in care ingrop tuburile de carbon si le lipesc folosind adeziv poliuretanic. Apoi lipirea bucatilor de aripa o fac cu epoxy 5 minute sau de care ai prin casa :D
La aripi de pana in 100-130 mm anvergura am folosit un singur tub de carbon... la cea mare folosesc trei.. doua paralele cu bordul de atac al aripii si unul ce trece prin ambele planuri ale aripii. Zic eu ca asigura suficienta rezistenta... sincer nu am facut nici un calcul dar am vazut ca altii au folosit la fel si totul a decurs bine :D
MIG-29
edit: nu stiam site-ul pe dinafara... adresa este asta: http://ecom.citystar.com/hang-em-high/
sper ca n-am facut reclama nepermisa... oricum e firma de peste hotare :D am publicat mai mult pentru informare.
Aceasta postare a fost editata de MIG-29: 20 July 2005 - 01:20 AM
#3
Postat 20 July 2005 - 03:28 AM
Pentru lungimea asta....200 mm...merg si betisoarele din bambus pentru frigarui.
Am vazut solutia asta la un model GWS. Pretul tinde spre 0 :D
Bineinteles ca subiectul a deviat de la filamente de carbon la betisoare....astia suntem :D
Am vazut solutia asta la un model GWS. Pretul tinde spre 0 :D
Bineinteles ca subiectul a deviat de la filamente de carbon la betisoare....astia suntem :D
#4
Postat 20 July 2005 - 04:24 AM
imi cer scuze pentru eroare. nu vroiam sa zic 200 mm ci 2000 mm (2 metri cu alte cuvinte).
De exemplu pentru aripa la care lucrez acum (2 metri si 10 centimetri anvergura) folosesc un intaritor (lonjeron?) de 1 metru paralel cu bordul de atac al planului stang al aripei si un alt intaritor (lonjeron?) de 1 metru paralel cu bordul de atac al planului drept al aripii. Apoi un al treilea lonjeron va completa triunghiul... asta din urma e mai scurt. Totul lipit cu poliuretan.
N-am avut niciodata nevoie de lonjeroane de dimensiuni de 200 mm... probabil la dimensiuni asa mai mici merg betele de frigarui deoarece asigura ceva rezistenta si sunt mai usoare... sunt mai usoare decat carbonul?
MIG-29
De exemplu pentru aripa la care lucrez acum (2 metri si 10 centimetri anvergura) folosesc un intaritor (lonjeron?) de 1 metru paralel cu bordul de atac al planului stang al aripei si un alt intaritor (lonjeron?) de 1 metru paralel cu bordul de atac al planului drept al aripii. Apoi un al treilea lonjeron va completa triunghiul... asta din urma e mai scurt. Totul lipit cu poliuretan.
N-am avut niciodata nevoie de lonjeroane de dimensiuni de 200 mm... probabil la dimensiuni asa mai mici merg betele de frigarui deoarece asigura ceva rezistenta si sunt mai usoare... sunt mai usoare decat carbonul?
MIG-29
#5
Postat 20 July 2005 - 09:47 AM
O solutie ieftina este intr-adevar sa folosesti betisoare de bambus pentru frigarui: sunt usoare, rezistente si ieftine. O solutie mult mai scumpa este intarirea cu film din fibra de carbon - ajuta mult la aripi cu anvergura mare (2 m) - confera nu doar rezistenta ci si o flexibilitate destul de mare in caz de crash. Din pacate 500mmX300mm costa cam 100 EUR si nu-l mai scoti dupa un crash urat.
In ceea ce priveste fibra de carbon impreuna cu epoxi este o solutie minunata in cazul in care achizitionezi fibra la un pret mic (de obicei este scumpa). Poti gasi la Metro epoxi la tub (am uitat cum ii spune) special pentru fibra de carbon (merge si cel pentru fibra de sticla) si costa cam 30 RON.
Daca faci un sant in aripa si indesi acolo fibra "unsa" cu epoxi iese o treaba excelenta. Dar si aici este o problema: este greu de controlat greutatea, astfel ar putea "iesi" o aripa mai grea decat cealalta.
In ceea ce priveste fibra de carbon impreuna cu epoxi este o solutie minunata in cazul in care achizitionezi fibra la un pret mic (de obicei este scumpa). Poti gasi la Metro epoxi la tub (am uitat cum ii spune) special pentru fibra de carbon (merge si cel pentru fibra de sticla) si costa cam 30 RON.
Daca faci un sant in aripa si indesi acolo fibra "unsa" cu epoxi iese o treaba excelenta. Dar si aici este o problema: este greu de controlat greutatea, astfel ar putea "iesi" o aripa mai grea decat cealalta.
#6
Postat 20 July 2005 - 11:19 AM
Pai da, e vorba de un pret mic. Cantitatea e cam mare... nu vreau sa ma apuc sa-mi intaresc mobila si peretii prin casa...
Legat de greutate - un metru de tub de carbon de 3mm cantareste aproape 8 grame. Adeziv sa-l fixezi cred ca necesita tot atata cat sa intinzi filamentu. Firu respectiv se poate desface
in fire oricat de subtiri - si adaugi exact cat de putin poftesti.
Un avantaj al filamentului (fata de bete) e ca poti sa urmezi suprafete curbe, sa adaugi mai mult sau mai putin acolo unde e nevoie (de ex. in botul fuselajului sau pe un tren de aterizare mai subtire)
cezar
PS - era o vorba pe un site: "Aeromodelu nu trebuie intarit decat acolo unde trebuie intarit"
Legat de greutate - un metru de tub de carbon de 3mm cantareste aproape 8 grame. Adeziv sa-l fixezi cred ca necesita tot atata cat sa intinzi filamentu. Firu respectiv se poate desface
in fire oricat de subtiri - si adaugi exact cat de putin poftesti.
Un avantaj al filamentului (fata de bete) e ca poti sa urmezi suprafete curbe, sa adaugi mai mult sau mai putin acolo unde e nevoie (de ex. in botul fuselajului sau pe un tren de aterizare mai subtire)
cezar
PS - era o vorba pe un site: "Aeromodelu nu trebuie intarit decat acolo unde trebuie intarit"
Aceasta postare a fost editata de ctotth: 20 July 2005 - 11:24 AM
#7
Postat 20 July 2005 - 11:59 AM
Daca zici ca pretu' e mic, nu mai sta pe ganduri! Poti face orice cu fibra de carbon. De exemplu poti face capota motorului etc... Sincer eu nu am facut dar am "modelat" un mulaj din polistiren si apoi am "turnat" o priza de aer pentru o masina. Nu mi-a venit sa cred cat de rezistent a iesit. Apoi l-am imbracat in folie tip fibra de carbon (la cald) si a iesit chiar misto.
Recunosc ca un mulaj pentru o capota este mai greu de realizat dar nu imposibil. Totul este ca fibrele sa le pui la aproximativ 90 grade. Pe partea in care torni trebuie sa slefuiesti bine sa nu aiba defecte, apoi lipesti folie termoadeziva cu o sflanta de aer cald si o ungi (strat foaaaaarte subtire) cu o crema (poate fi si vaselina dar cu vascozitate mica). Peste asta pui fibra de carbon si cateva picaturi de ciano ca sa o tina in pozitia care o doresti. Dupa aceea poti pune epoxy. Crede-ma ca dupa uscare devine ceva rezistent si foarte usor. Singura problema va fi la vopsit: nu prea merge sa pui pe el decat o vopsea acrilica ceva mai smechera.... am cumparat un spary din Carrefour (nu stiu cum ii spune dar daca vrei ma uit acasa si-ti spun - oricum un producator francez) cu care am vopsit un model peste oracover si chiar tine daca nu-l racai cu o lama.
Recunosc ca un mulaj pentru o capota este mai greu de realizat dar nu imposibil. Totul este ca fibrele sa le pui la aproximativ 90 grade. Pe partea in care torni trebuie sa slefuiesti bine sa nu aiba defecte, apoi lipesti folie termoadeziva cu o sflanta de aer cald si o ungi (strat foaaaaarte subtire) cu o crema (poate fi si vaselina dar cu vascozitate mica). Peste asta pui fibra de carbon si cateva picaturi de ciano ca sa o tina in pozitia care o doresti. Dupa aceea poti pune epoxy. Crede-ma ca dupa uscare devine ceva rezistent si foarte usor. Singura problema va fi la vopsit: nu prea merge sa pui pe el decat o vopsea acrilica ceva mai smechera.... am cumparat un spary din Carrefour (nu stiu cum ii spune dar daca vrei ma uit acasa si-ti spun - oricum un producator francez) cu care am vopsit un model peste oracover si chiar tine daca nu-l racai cu o lama.
#8
Postat 20 July 2005 - 07:17 PM
Tocmai ce s-a dat o rola de 2kile cu 45,6 euroi. N-am apucat sa licitez atata.. O fi meritat?
Arata acest topic
Pagina 1 din 1