Centrul de greutate
#1
Postat 13 July 2005 - 09:59 AM
Mentionez ca el inca de la inceput nu a avut un punct fix de prindere.
#2
Postat 13 July 2005 - 10:04 AM
Minitechnicus, la 13 Jul 2005, 10:59, a spus:
Centrul de greutate este DOAR unul, indiferent de sarcina purtata!...adica in acelasi loc ca la acumulatorul initial!
Cu rabdare si ciocan.
#3
Postat 13 July 2005 - 10:52 AM
#4
Postat 13 July 2005 - 10:52 AM
Citeaza
Nu prea cred <_< . Ori este o exprimare nitel gresita? Pai cine a zburat cu IL-28, stie ce probleme erau cu deplasarea centrului de greutate pe masura ce se consuma combustibilul si cum acesta trebuia pompat dintr-un rezervor in altul pentru a tine cit de cit situatia sub control!
#5
Postat 13 July 2005 - 10:57 AM
exact ca sa pastreze centrul de greutate acolo unde trebuie sa fie.
@minitehnicus: in planurile de asamblare sigur scrie unde trebuie sa pice cg.(in principiu undeva pe la 1/3 de la BA)
muti acumulatorul fata /spate pana ajungi la rezultatul dorit.
#6
Postat 13 July 2005 - 11:07 AM
Citeaza
Nu a avut planuri de asamblare, l-am cumparat gata de zbor.
#7
Postat 13 July 2005 - 01:27 PM
Cred ca Cessna de care vorbesti are aripa dreptunghiulara, asa ca poti masura latimea aripii oriunde. Daca aripa e trapezoidala povestea e putin mai complicata si cred ca exista povestea asta undeva aici pe forum. Oricum poti face o medie intre latimea la incastrare si cea de la capatul aripii, asta daca nu esti foarte pretentios.
Dupa ce ai latimea aripii o imparti la trei si masori aceasta distanta de la bordul de atac spre "coada" avionului. Undeva pe acolo trebuie sa fie CG.
Acum vine partea cealalta "fara sa-i modific caracteristicile de zbor". Daca noii acumulatori sunt mult mai grei vei modifica asa de tare caracteristicile de zbor incit sa nu mai zboare deloc, chiar daca centrul de greutate este exact unde trebuie.
#8
Postat 13 July 2005 - 02:03 PM
Minitechnicus, la 13 Jul 2005, 09:59, a spus:
Citeaza
asta o sa zboare-nu e asa mare diferenta de greutate
#9
Postat 13 July 2005 - 02:03 PM
#10
Postat 13 July 2005 - 03:44 PM
http://www.scaleaero..._Calculator.htm
Succes!
#11
Postat 14 July 2005 - 09:55 AM
#12
Postat 14 July 2005 - 10:05 AM
modelul este in asa fel construit incat fara acumulator este mai "greu de coada"
dupa ce il afli matematic (sa zicem 10 mm de la bordul de atac) ,pui acumulatorul in el,si il tii in echilibru cu doua degetele pe intrados unul sub fiecare semiplan si plimbi acumulatorul fata -spate pana cand avionul sta singur la orizontala pe cele doo degetele ale tale.
bineinteles ,degetelele le tii pe fiecare intrados de semiplan la 10 mm de BA asa cum am dat exemplul.
#13
Postat 14 July 2005 - 11:17 AM
#14
Postat 14 July 2005 - 11:32 AM
sau in ce punct sa ancoreze avionul de aceste "capete"
@ministehnicus:fa cum am zis si zboara sigur.
#15
Postat 14 July 2005 - 01:03 PM
Citeaza
dupa ce il afli matematic (sa zicem 10 mm de la bordul de atac) ,pui acumulatorul in el,si il tii in echilibru cu doua degetele pe intrados unul sub fiecare semiplan si plimbi acumulatorul fata -spate pana cand avionul sta singur la orizontala pe cele doo degetele ale tale.
#16
Postat 14 July 2005 - 07:24 PM
Fisiere atasate
-
macheta.1.JPG (25.18K)
Number of downloads: 71
#17
Postat 14 July 2005 - 08:05 PM
dar afli centrul de greutate real in momentul respectiv ,si nu unde ar trebuiii sa fie.
noi asta incercam sa aflam.
vorbim impreuna si ne intelegem separat.
oricum discutia e constructiva.
#18
Postat 14 July 2005 - 08:52 PM
Citeaza
Aici s-a parea ca ai dreptate: pai cel ralil poti afla asa, cel proiectat.....scrie in cartea tehnica! Ori nu?
#19
Postat 14 July 2005 - 11:37 PM
#20
Postat 15 July 2005 - 05:07 AM
Rares, la 14 Jul 2005, 23:37, a spus:
Citeaza
Citeaza
Nu a avut planuri de asamblare, l-am cumparat gata de zbor
Citeaza
@rares si Z-mare :cum sa faca un semn unde era cu accu vechi daca el nu stie unde era ??nu plan,nu nimic?si pe deasupra nici nu zbura ,deci clar accu nu erau pusi la locul lor a.i. sa centreze avionul.
nu cititi atent!
trebuie aflat matematic,si abia dupa aceea centrat comform metodei superstiintifice :2 degete!
Aceasta postare a fost editata de SILVIU66: 15 July 2005 - 05:21 AM
#21
Postat 15 July 2005 - 08:17 PM
#22
Postat 16 July 2005 - 01:38 PM
Pt. o mai mare acuratete, io mi-am incropit un "dispozitiv" mai sensibil, care-mi permite aflarea poz. CG cu precizie destul de mare.
Arata asa:
Fisiere atasate
-
dispozitiv_CG2.JPG (64.54K)
Number of downloads: 83
#23
Postat 16 July 2005 - 01:47 PM
In varful celor doi suporti am pus doua "cutite" din textolit. Muchiile pe care se sprijina aripile sunt ascutite, a.i. contactul cu aripa sa se realizeze pe o suprafata minima (linie). Pe muchie am pus banda adeziva de aia de hartie, ce impiedica oarecum alunecarea aripii (daca are intradosul mai lucios, gen fibra de sticla), atunci cand inca nu m-am apropiat suficent de CG si modelul sta cu botul in sus sau in jos mai mult.
Cele doua cutite sunt fixate cu suruburi a.i. sa pot sa adaptez "diedrul" muchiilor la diedrul aripii. Va prindeti voi...
Dispozitivul "functioneaza" ca in poza.
A se observa marcajul CG recomandat pt. planorasul meu (liniile cu marker negru subtire) si pozitia curenta a CG in care am ajuns dupa indelugi "CG dive testing". Comportamentul este schimbat miraculos. In bine. Vezi si subiectul din Vademecum...
Fisiere atasate
-
dispozitiv_CG1.JPG (50.78K)
Number of downloads: 73
#24
Postat 16 July 2005 - 01:55 PM
"Dispozitivul" nu zice unde tre sa fie CG a.i. modelul sa aibe comportamentul pe care il dorim!
"Dispozitivul" doar releva pozitia curenta a CG, evident.
Unde tre sa fie CG, e o poveste lunga...
La o configuratie clasica, profil dubluconvex, plan-convex sau usor concav-convex, grosso-modo CG tre sa fie cam la 25-30% din CMA adica Coarda Medie Aerodimanica, sau MAC in engleza (Mean Aerodinamic Chord).
La kituri se pleaca de la pozitia maxim in fatza recomandata de constructor. Aproape intotdeauna, se ajunge ca CG sa se repozitioneze oarecum mai inspre in spate.
#25
Postat 16 July 2005 - 02:46 PM
Adica, vreau sa spun efectul asupra nervozitatii sau controlabilitatii zburatoarei, ca din ce am citit prin diverse materiale, am inteles ca treaba asta cu mutatul intentionat al CG, uneori se face ca sa se obtina diverse efecte! NE-CRASH! :)
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#26
Postat 16 July 2005 - 10:52 PM
Acum revenind la avion....cu toate ca acumulat se plimbau prin avion...dar nu aveau un loc in care sa stea....asa macar de bunul simt tehnic...vorba unui profesor?
Am avut un Piper la care acumulatorii nu pot spune ca aveau un loc anume....de la aterizari mai fortate se deplasau catre motor dar nu am avut probleme sa nu se mai redreseze, ce era schimbat era rata de urcare cand avionul era lasat liber.
Si spune ce model de avion ii....ca poate am niste idei...de obicei avionele rtf ar trebui sa zboare bine...am vazut si oameni carora li se parea ca botul ii prea usor si lipeau baterii de avion :) dar era din telecomanda.
Astept detalii
#27
Postat 17 July 2005 - 08:50 AM
Valteras, la 16 Jul 2005, 13:55, a spus:
Sa-nteleg ca ideea e sa ai modelul putin usor de bot? :)
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#28
Postat 17 July 2005 - 01:57 PM
#29
Postat 17 July 2005 - 02:11 PM
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#30
Postat 19 July 2005 - 08:16 AM
domnu_doctor, la 17 Jul 2005, 08:50, a spus:
Nu neaparat. Ideea e ca un model cu CG oarecum mai in fatza e mai usor de zburat si bushiturile se lasa mai "ieftin" decat in cazul unui model cu CG inspre in spate. Dizertatia o facem pt. cazul in care CG se afla in plaja "normala", inca...
Un CG mai in fatza, face ca modelul sa fie mai stabil (deci mai putin manevrabil). Plaja de viteze va fi (oarecum) mai redusa (si deplasata inspre "viteze mai mari"). Un incepator se va simtzi mai confortabil cu un model cu CG in fatza.
Un CG mai inspre in spate, face ca modelul sa fie mai instabil (deci mai manevrabil). Incepatorul va fi usor debusolat. Daca exagerand, CG este muuult in spate, aproape sigur imediat dupa decolare, modelul va avea tendinta de a ridica botul si de a se angaja. De obicei, o cazatura pe coada se soldeaza cu avarii mai importante decat o aterizare mai dura, pe bot ( nu ma refer neaparat acum la o percutare a solului si infigerea modelului in pamant).
De aceea, constructorii de kituri, recomanda de obicei, CG-uri mai in fatza. Daca CG-ul ar fi recomandat fix in pozitia optima (care o fi aia?!) pt. superacrobatii de profesionisti, garantat bighinerii ar da cu kiturile de pamant in secunda zero. Apoi s-ar duce vestea ca kitul cutare e de kko. Asta este ratiunea pt. recomandarile initiale din kituri, de a pozitiona CG mai in fatza.
Dupa ce te-ai acomodat cu dihania, n-ai decat sa umbli la finetzuri si sa-i faci centrajul a.i. sa se potriveasca cu stilul si cerintele proprii.
...zic shi io...