Modelism - RHC Forum: Centrul de greutate - Modelism - RHC Forum

Salt la continut

  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

Centrul de greutate

#1 Useril este offline   Minitechnicus 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 88
  • Inregistrat: 01-June 05

Postat 13 July 2005 - 09:59 AM

Am un Cessna Slow fly cu motor el 380 caruia i-am schimbat acumulatorii originali (700mA NiCd)cu unii putin mai mari (mai grei, 1200mA NiMh). Intrebarea este: cum aflu noul centru de greutate a.i. sa nu-i modific caracteristicile initiale de zbor?
Mentionez ca el inca de la inceput nu a avut un punct fix de prindere.
Oricit de putin inseamna enorm de mult
0

#2 Useril este offline   Marinaru 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 2989
  • Inregistrat: 20-April 02

Postat 13 July 2005 - 10:04 AM

Minitechnicus, la 13 Jul 2005, 10:59, a spus:

Am un Cessna Slow fly cu motor el 380 caruia i-am schimbat acumulatorii originali (700mA NiCd)cu unii putin mai mari (mai grei, 1200mA NiMh). Intrebarea este: cum aflu noul centru de greutate a.i. sa nu-i modific caracteristicile initiale de zbor?

Centrul de greutate este DOAR unul, indiferent de sarcina purtata!...adica in acelasi loc ca la acumulatorul initial!
Magelan,
Cu rabdare si ciocan.
0

#3 Useril este offline   Minitechnicus 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 88
  • Inregistrat: 01-June 05

Postat 13 July 2005 - 10:52 AM

Corect dar eu nu-l stiu pe cel initial deoarece acumulatorii nu aveau un sistem de prindere intr-un loc anume, ei putind sa se deplaseze in zbor, fapt pentru care l-am si busit de citeva ori pentru ca nu mai revenea in pozitia orizontala .
Oricit de putin inseamna enorm de mult
0

#4 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 594
  • Inregistrat: 25-April 03

Postat 13 July 2005 - 10:52 AM

Citeaza

Centrul de greutate este DOAR unul

Nu prea cred <_< . Ori este o exprimare nitel gresita? Pai cine a zburat cu IL-28, stie ce probleme erau cu deplasarea centrului de greutate pe masura ce se consuma combustibilul si cum acesta trebuia pompat dintr-un rezervor in altul pentru a tine cit de cit situatia sub control!
0

#5 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6867
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 13 July 2005 - 10:57 AM

exprimarea este perfecta:de ce crezi ca pompau combustibilul dintr-un rezervor in altul?
exact ca sa pastreze centrul de greutate acolo unde trebuie sa fie.
@minitehnicus: in planurile de asamblare sigur scrie unde trebuie sa pice cg.(in principiu undeva pe la 1/3 de la BA)
muti acumulatorul fata /spate pana ajungi la rezultatul dorit.
flying is my life...
0

#6 Useril este offline   Minitechnicus 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 88
  • Inregistrat: 01-June 05

Postat 13 July 2005 - 11:07 AM

Cred ca daca gasesc centrul de greutate fara acumulatori prin incercari repetate, asa cum spune Marinaru nu-mi ramine decit sa-l verific dupa fixarea lor. In ambele situatii trebuie sa fie in echilibru pe ambele directii.

Citeaza

in planurile de asamblare sigur scrie unde trebuie sa pice cg

Nu a avut planuri de asamblare, l-am cumparat gata de zbor.
Oricit de putin inseamna enorm de mult
0

#7 Useril este offline   Marian 

  • Incepator
  • PipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 44
  • Inregistrat: 01-June 02

Postat 13 July 2005 - 01:27 PM

De obicei centrul de greutate se afla undeva pe la o treime din latimea aripii, masurind de la bordul de atac.
Cred ca Cessna de care vorbesti are aripa dreptunghiulara, asa ca poti masura latimea aripii oriunde. Daca aripa e trapezoidala povestea e putin mai complicata si cred ca exista povestea asta undeva aici pe forum. Oricum poti face o medie intre latimea la incastrare si cea de la capatul aripii, asta daca nu esti foarte pretentios.
Dupa ce ai latimea aripii o imparti la trei si masori aceasta distanta de la bordul de atac spre "coada" avionului. Undeva pe acolo trebuie sa fie CG.

Acum vine partea cealalta "fara sa-i modific caracteristicile de zbor". Daca noii acumulatori sunt mult mai grei vei modifica asa de tare caracteristicile de zbor incit sa nu mai zboare deloc, chiar daca centrul de greutate este exact unde trebuie.
0

#8 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6867
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 13 July 2005 - 02:03 PM

Minitechnicus, la 13 Jul 2005, 09:59, a spus:

(700mA NiCd)cu unii putin mai mari (mai grei, 1200mA NiMh).

Citeaza

Daca noii acumulatori sunt mult mai grei vei modifica asa de tare caracteristicile de zbor incit sa nu mai zboare deloc,


asta o sa zboare-nu e asa mare diferenta de greutate
flying is my life...
0

#9 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 594
  • Inregistrat: 25-April 03

Postat 13 July 2005 - 02:03 PM

Vorbin de acelasi lucru dar ne exprimam ambiguu: centrul de greutate proiectat este fix si intr-adevar trebuie sa ramina in acelasi punct. Daca vorbin de centrul de greutate real, acesta isi schimba pozitia in jurul centrului proiectat, functie de incarcatura si pozitia ei. Ca atare, daca schimba greutatea acumulatorilor, centrul de greutate sa va deplasa din pozitia proiectata si, prin diferite mijloace, trebuie readus in pozitia initiala.
0

#10 Useril este offline   Atty 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 81
  • Inregistrat: 12-January 04

Postat 13 July 2005 - 03:44 PM

Cel mai simplu il calculezi cu programul de la link-ul urmator si ai rezolvat

http://www.scaleaero..._Calculator.htm

Succes!
0

#11 Useril este offline   Minitechnicus 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 88
  • Inregistrat: 01-June 05

Postat 14 July 2005 - 09:55 AM

Nu am ajuns inca la o concluzie,subiectul este inca deschis. In primul rind acumulatorii nu sunt mult mai grei decit cei originali, aprox.20gr. in plus. Problema se pune de a determina empiric CG real in pozitie static orizontala. Dar cum se realizeaza de fapt asta? Daca la navomodele ai nishte repere si poti oricind sa corectezi CG urmarind comportamentul pe apa, in cazul avionului ar insemna sa-l suspenzi de un singur fir si sa astepti sa intre in starea de echilibru stabil dupa care sa faci corectiile necesare. Matematic cred ca se poate calcula CG prin compunerea vectorilor (G motor;G acumulator)pe axul longitudinal variind distanta fata de CG al corpului neechipat. Pentru a-l afla pe acesta cred ca trebuie aplicata formula data de Atty pentru aripa si din nou compusi vectorii. Dar unde este centrul de aplicare al fortei de portanta? Ce parere aveti, bat cimpii sau sint pe aproape?
Oricit de putin inseamna enorm de mult
0

#12 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6867
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 14 July 2005 - 10:05 AM

afla-l matematic prin formula data de atty.
modelul este in asa fel construit incat fara acumulator este mai "greu de coada"
dupa ce il afli matematic (sa zicem 10 mm de la bordul de atac) ,pui acumulatorul in el,si il tii in echilibru cu doua degetele pe intrados unul sub fiecare semiplan si plimbi acumulatorul fata -spate pana cand avionul sta singur la orizontala pe cele doo degetele ale tale.
bineinteles ,degetelele le tii pe fiecare intrados de semiplan la 10 mm de BA asa cum am dat exemplul.
flying is my life...
0

#13 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 594
  • Inregistrat: 25-April 03

Postat 14 July 2005 - 11:17 AM

Sau: prinzi cu un fir avionul din diverse puncte (capat plan, motor, capat profundor, etc) si vezi unde se intersecteaza vericalele. Acolo e centrul de greutate real
0

#14 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6867
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 14 July 2005 - 11:32 AM

da ar trebuii sa ne explici care este capatul planului si care este capatul profundorului.
sau in ce punct sa ancoreze avionul de aceste "capete"
@ministehnicus:fa cum am zis si zboara sigur.
flying is my life...
0

#15 Useril este offline   Minitechnicus 

  • Junior
  • PipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 88
  • Inregistrat: 01-June 05

Postat 14 July 2005 - 01:03 PM

Receptionat.

Citeaza

modelul este in asa fel construit incat fara acumulator este mai "greu de coada"
dupa ce il afli matematic (sa zicem 10 mm de la bordul de atac) ,pui acumulatorul in el,si il tii in echilibru cu doua degetele pe intrados unul sub fiecare semiplan si plimbi acumulatorul fata -spate pana cand avionul sta singur la orizontala pe cele doo degetele ale tale.
Corect si multumesc.
Oricit de putin inseamna enorm de mult
0

#16 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 594
  • Inregistrat: 25-April 03

Postat 14 July 2005 - 07:24 PM

SILVIU66, no iaca citeva!

Fisiere atasate


0

#17 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6867
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 14 July 2005 - 08:05 PM

poza e beton.
dar afli centrul de greutate real in momentul respectiv ,si nu unde ar trebuiii sa fie.
noi asta incercam sa aflam.
vorbim impreuna si ne intelegem separat.
oricum discutia e constructiva.
flying is my life...
0

#18 Useril este offline   Z-mare 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 594
  • Inregistrat: 25-April 03

Postat 14 July 2005 - 08:52 PM

Citeaza

vorbim impreuna si ne intelegem separat.

Aici s-a parea ca ai dreptate: pai cel ralil poti afla asa, cel proiectat.....scrie in cartea tehnica! Ori nu?
0

#19 Useril este offline   Rares 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 651
  • Inregistrat: 28-September 03
  • Gender:Male
  • Location:Sibiu/Traunstein

Postat 14 July 2005 - 11:37 PM

CG trebuie sa coincida (atat cu acumulat vechi cat si cu cei noi) si de asemena cu centrul de portanta.faci un semn unde este CG cu acumulat vechi, pui cei noi si daca sprijini avionul in 2 degete cum zicea si silviu66 trebuie sa stea la orizontala.asta o faci miscand acumulatorul cel nou inspre coada avionului....cel mai emipiric mod de a afla CG
0

#20 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6867
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 15 July 2005 - 05:07 AM

Rares, la 14 Jul 2005, 23:37, a spus:

.faci un semn unde este CG cu acumulat vechi,

Citeaza

Corect dar eu nu-l stiu pe cel initial


Citeaza

in planurile de asamblare sigur scrie unde trebuie sa pice cg

Nu a avut planuri de asamblare, l-am cumparat gata de zbor


Citeaza

Corect dar eu nu-l stiu pe cel initial deoarece acumulatorii nu aveau un sistem de prindere intr-un loc anume, ei putind sa se deplaseze in zbor, fapt pentru care l-am si busit de citeva ori pentru ca nu mai revenea in pozitia orizontala .


@rares si Z-mare :cum sa faca un semn unde era cu accu vechi daca el nu stie unde era ??nu plan,nu nimic?si pe deasupra nici nu zbura ,deci clar accu nu erau pusi la locul lor a.i. sa centreze avionul.
nu cititi atent!
trebuie aflat matematic,si abia dupa aceea centrat comform metodei superstiintifice :2 degete!

Aceasta postare a fost editata de SILVIU66: 15 July 2005 - 05:21 AM

flying is my life...
0

#21 Useril este offline   Rares 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 651
  • Inregistrat: 28-September 03
  • Gender:Male
  • Location:Sibiu/Traunstein

Postat 15 July 2005 - 08:17 PM

pai se schimba problema....dpret mai silviu m-am cam grabit.hmmm cam nasol...sa faca o intalniure cu cineva mai vechi in breasla....cel mai bine.ma mai gandesc la vreo solutie si daca am gasit-o am postat-o :)
0

#22 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 16 July 2005 - 01:38 PM

Suspendatul pe buricele degetelor e f. bun pt. aflarea cu o suficienta aproximatie a pozitiei in care se afla CG, intr-o anumita configuratie.
Pt. o mai mare acuratete, io mi-am incropit un "dispozitiv" mai sensibil, care-mi permite aflarea poz. CG cu precizie destul de mare.
Arata asa:

Fisiere atasate


Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#23 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 16 July 2005 - 01:47 PM

Deschiderea celor doi suporti triunghiulari se poate modifica, pt. a accepta diferite fuselaje.
In varful celor doi suporti am pus doua "cutite" din textolit. Muchiile pe care se sprijina aripile sunt ascutite, a.i. contactul cu aripa sa se realizeze pe o suprafata minima (linie). Pe muchie am pus banda adeziva de aia de hartie, ce impiedica oarecum alunecarea aripii (daca are intradosul mai lucios, gen fibra de sticla), atunci cand inca nu m-am apropiat suficent de CG si modelul sta cu botul in sus sau in jos mai mult.
Cele doua cutite sunt fixate cu suruburi a.i. sa pot sa adaptez "diedrul" muchiilor la diedrul aripii. Va prindeti voi...
Dispozitivul "functioneaza" ca in poza.
A se observa marcajul CG recomandat pt. planorasul meu (liniile cu marker negru subtire) si pozitia curenta a CG in care am ajuns dupa indelugi "CG dive testing". Comportamentul este schimbat miraculos. In bine. Vezi si subiectul din Vademecum...

Fisiere atasate


Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#24 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 16 July 2005 - 01:55 PM

Atentionare de Disclaimer de Punere in Garda:

"Dispozitivul" nu zice unde tre sa fie CG a.i. modelul sa aibe comportamentul pe care il dorim!
"Dispozitivul" doar releva pozitia curenta a CG, evident.
Unde tre sa fie CG, e o poveste lunga...
La o configuratie clasica, profil dubluconvex, plan-convex sau usor concav-convex, grosso-modo CG tre sa fie cam la 25-30% din CMA adica Coarda Medie Aerodimanica, sau MAC in engleza (Mean Aerodinamic Chord).
La kituri se pleaca de la pozitia maxim in fatza recomandata de constructor. Aproape intotdeauna, se ajunge ca CG sa se repozitioneze oarecum mai inspre in spate.
Orice pas inainte e un shut in fund!
0

#25 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 16 July 2005 - 02:46 PM

Daca tot ai facut o prezentare atat de B) , da si niste relatii vis-a-vis de ceea ce se intampla cu modelul cand CG se muta putin in fata sau in spate fata de cel calculat!
Adica, vreau sa spun efectul asupra nervozitatii sau controlabilitatii zburatoarei, ca din ce am citit prin diverse materiale, am inteles ca treaba asta cu mutatul intentionat al CG, uneori se face ca sa se obtina diverse efecte! NE-CRASH! :)

Stima,
40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#26 Useril este offline   Rares 

  • Membru de onoare
  • PipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 651
  • Inregistrat: 28-September 03
  • Gender:Male
  • Location:Sibiu/Traunstein

Postat 16 July 2005 - 10:52 PM

Pot sa zic ca dispozitivul descris de valteras face treaba remarcabilala.Am folosit pe modele ceva mai mari si reglam un planor la bilute de Pb cam de 2mm diam.Toata treaba ii ca muchiile sa fie cat mai ascutite dupa cum zicea mai sus.
Acum revenind la avion....cu toate ca acumulat se plimbau prin avion...dar nu aveau un loc in care sa stea....asa macar de bunul simt tehnic...vorba unui profesor?
Am avut un Piper la care acumulatorii nu pot spune ca aveau un loc anume....de la aterizari mai fortate se deplasau catre motor dar nu am avut probleme sa nu se mai redreseze, ce era schimbat era rata de urcare cand avionul era lasat liber.
Si spune ce model de avion ii....ca poate am niste idei...de obicei avionele rtf ar trebui sa zboare bine...am vazut si oameni carora li se parea ca botul ii prea usor si lipeau baterii de avion :) dar era din telecomanda.
Astept detalii
0

#27 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 17 July 2005 - 08:50 AM

Valteras, la 16 Jul 2005, 13:55, a spus:

Aproape intotdeauna, se ajunge ca CG sa se repozitioneze oarecum mai inspre in spate.

Sa-nteleg ca ideea e sa ai modelul putin usor de bot? :)

Stima,
40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#28 Useril este offline   SILVIU66 

  • Site Admin
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Admin
  • Postari: 6867
  • Inregistrat: 03-February 04
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:Flying

Postat 17 July 2005 - 01:57 PM

pana te inveti cu el si stii ca nu cade e bine sa fie mai greu de bot.dupa aceea vazand si facand.
flying is my life...
0

#29 Useril este offline   domnu_doctor 

  • MEGA Membru
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3218
  • Inregistrat: 11-April 05

Postat 17 July 2005 - 02:11 PM

De tinut minte!

Stima,
40,665 MHz = Ch 50, FM, PPM, Legal
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
0

#30 Useril este offline   Valteras 

  • GOLD MEMBER
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Grup: Members
  • Postari: 3077
  • Inregistrat: 29-May 02
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 19 July 2005 - 08:16 AM

domnu_doctor, la 17 Jul 2005, 08:50, a spus:

Sa-nteleg ca ideea e sa ai modelul putin usor de bot? :huh:

Nu neaparat. Ideea e ca un model cu CG oarecum mai in fatza e mai usor de zburat si bushiturile se lasa mai "ieftin" decat in cazul unui model cu CG inspre in spate. Dizertatia o facem pt. cazul in care CG se afla in plaja "normala", inca...

Un CG mai in fatza, face ca modelul sa fie mai stabil (deci mai putin manevrabil). Plaja de viteze va fi (oarecum) mai redusa (si deplasata inspre "viteze mai mari"). Un incepator se va simtzi mai confortabil cu un model cu CG in fatza.

Un CG mai inspre in spate, face ca modelul sa fie mai instabil (deci mai manevrabil). Incepatorul va fi usor debusolat. Daca exagerand, CG este muuult in spate, aproape sigur imediat dupa decolare, modelul va avea tendinta de a ridica botul si de a se angaja. De obicei, o cazatura pe coada se soldeaza cu avarii mai importante decat o aterizare mai dura, pe bot ( nu ma refer neaparat acum la o percutare a solului si infigerea modelului in pamant).

De aceea, constructorii de kituri, recomanda de obicei, CG-uri mai in fatza. Daca CG-ul ar fi recomandat fix in pozitia optima (care o fi aia?!) pt. superacrobatii de profesionisti, garantat bighinerii ar da cu kiturile de pamant in secunda zero. Apoi s-ar duce vestea ca kitul cutare e de kko. Asta este ratiunea pt. recomandarile initiale din kituri, de a pozitiona CG mai in fatza.
Dupa ce te-ai acomodat cu dihania, n-ai decat sa umbli la finetzuri si sa-i faci centrajul a.i. sa se potriveasca cu stilul si cerintele proprii.

...zic shi io...
Orice pas inainte e un shut in fund!
0

Arata acest topic


  • 2 Pagini +
  • 1
  • 2
  • Nu puteti crea un topic nou
  • Nu puteti replica pe acest topic

1 useri citesc topicul
0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

RcTrade.eu