Reductor de precizie ... si forta pt un CNC neconventional
#1
Postat 30 June 2005 - 10:19 PM
mai pe romaneste vreau ca din pasul de 1 grad al unui MPP sa obtin o rotire a arborelui final al reductorului de 30 de secunde +-10%. daca va spun ca vreau si un cuplu de minim 150Nm, probabil o sa spuneti ca am inebunit... :lol:
#2
Postat 30 June 2005 - 11:12 PM
Dar ce motor folosesti? I-l poti comanda la 1 grad?sau e doar un exemplu...
Cu stima,
Costel
#3
Postat 30 June 2005 - 11:53 PM
asa ca imi trebuie 3 cuple cilindrice motoare de o precizie cat mai mare. ca restul cuplelor din lantul cinematic pot fi rectificate ca sa aiba jocuri mici.
motorul l-am dat ca exemplu, dar pe majoritatea MPP scrie 100 step, 200 step... deci in jur de un grad-doua per pas. Daca il comand si halfstep, obtin precizie dubla. iar daca gasesc niste MPP care suporta microstep (si majoritatea suporta), pot junge chiar la o precizie de 20-30 de minute la axul motorului.
deci veriga slaba ramane, totusi, reductorul... trebuie sa reduc turatia de aprox 2-300 de ori.
#4
Postat 01 July 2005 - 02:01 AM
Habarnam, la 30 Jun 2005, 22:19, a spus:
Orice soft cat de cat rasarit compenseaza jocurile......
#5
Postat 01 July 2005 - 09:20 AM
am facut si eu un mic calcul inainte de a pune intrebarea asta pe forum. nu am cum sa controlez chestia aia decat in bucla inchisa. si daca vreau sa pun un senzor (incremental) pe axul final al reductorului => 360grade a cate 60 de minute, si eu vreau precizie de jumate de minut => peste 40.000 de pozitii discrete per rotatie. eu nu stiu da existe senzori de rotatie cu mai mult de 5-8.000 de pozitii discrete sesizare pe rotatie.
Deci singura solutie este sa pun un senzor inainte de reductor, si sa fac un reductor cu jocuri cat mai mici. si oricum, luand in considerare topologia structurii, nu voi stii niciodata care dintre flancuri angreneaza, deci compensarile soft pica din start.
#6
Postat 01 July 2005 - 03:24 PM
Daca poti masura acel joc de prin angrenaje sau transmisie in general, o poti declara in soft la rubrica potrivita si softul va compensa acel joc. Adica va trimite cateva impulsuri in plus cand schimba sensul de deplasare sau cand stie el ca-i cazul. Si o face bine. E drept ca pe orbeste, fara sa verifice nimic. Ideea e sa ai acelasi joc in toata transmisia, ca nu poti face setarea pe bucatele. Daca ai transmisie cu surub-piulita si e uzat surubul la un capat, jocul nu-i constant pe lungimea surubului. De regula SI din cauza asta se prefera piulita din bronz.
Am facut proba pe o mecanica de imprimanta cu reductor pe traseu si stiu ca se compenseaza bine din soft. Important e sa nimeresti valoarea si s-o actualizezi periodic.
Parerea mea sincera e ca mult mai bun e un CNC cu precizie de prelucrare de 0.1 mm decat nimic.
Ca daca e s-o iei dupa teorie singurul traductor bun e ala linear, langa scula de lucru... Asta nu se poate. Orice traductor de rotatie nu ia in calcul jocurile mecanismului de dupa el, adica a celui care transforma rotatia in translatie.
Si acum sa revin la ideea principala, important e sa faci CNC-ul, si sa ajungi la servomotoare. Ca apoi perfectionezi pana te saturi. Un encoder ieftin cu 200 pasi pe rotatie pus pe surub cu pas de 4 mm iti asigura in final 4/200 adica 0.02 mm precizie. Aproape ca n-ai cu ce o masura. Si aproape nu conteaza la lemn, plastic sau dimensiuni mari. Numai dilatarea termica a semifabricatului iti da socotelile peste cap.
O solutie buna ar fi sa pui un traductor cat mai aproape de elementul final si inlaturi o parte din jocurile din lantul cinematic. Ce ramane dupa, trebuie luat in seama. Dar nici asa nu e cazul... Propun sa nu plecam de la tot ce-i in teorie, ca nu mai ajungem la practica. Stiu profesori universitari care au in lucru de zeci de ani CNC-uri si tot spun ca nu au gasit cea mai buna solutie tehnica si inca proiecteaza, in moment ce altii habar nu au de notiunea de micrometru dar scot bani folosind ghidaje de sertare de mobilier... Ai prins ideea! Nu vreau s-o prinzi pe aia ca sunt adeptul impreciziei sau a lucrurilor prost facute!
Mai vorbim! Spor la treaba!
PS. Singurul reductor fara jocuri e ala armonic, daca iti da mana sa-l faci. Nu-i greu de facut, dar e inutil.
Alt PS. Ca dupa ce-ti consumi timpul banii si creierul cu solutia cea mai buna si perfecta vine Ghita si prinde scula cu coada lunga, regleaza avansul de nu se poate si-ti face muci piesa. Apoi da vina pe masina ca nu-i buna. Nu-ti spun ca am vazut scule cazute din portscula si rupte in matrite... Sa stii ca tot masina a fost de vina!
Aceasta postare a fost editata de bitex: 01 July 2005 - 03:28 PM
Telefon: 0721 385365
#7
Postat 01 July 2005 - 06:30 PM
Cu stima,
Costel
#8
Postat 01 July 2005 - 07:05 PM
Habarnam, la 1 Jul 2005, 09:20, a spus:
am facut si eu un mic calcul inainte de a pune intrebarea asta pe forum. nu am cum sa controlez chestia aia decat in bucla inchisa. si daca vreau sa pun un senzor (incremental) pe axul final al reductorului => 360grade a cate 60 de minute, si eu vreau precizie de jumate de minut => peste 40.000 de pozitii discrete per rotatie. eu nu stiu da existe senzori de rotatie cu mai mult de 5-8.000 de pozitii discrete sesizare pe rotatie.
Deci singura solutie este sa pun un senzor inainte de reductor, si sa fac un reductor cu jocuri cat mai mici. si oricum, luand in considerare topologia structurii, nu voi stii niciodata care dintre flancuri angreneaza, deci compensarile soft pica din start.
Mai de mult m-am cofruntat cu o situatie similara!
Daca jocurile raman la valori stabile iti sugerez o solutie pe care am aplicat-o eu:
Am asociat semnalului initial de pozitie un multiplicator liniar cu 2 sau 3 ordine de marime, adica de 100 sau 1000 de ori mai mult si pe ala l-am folosit ca semnal de control al pozitiei. Daca vrei precizie si mai mare, n-ai decat sa cresti ordinul multiplicatorului, da' nu cred ca e cazul!
Trebuie sa adaptezi bucla de control la noua situatie, evident! Da' merge!
Stima
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#9
Postat 01 July 2005 - 07:13 PM
bitex, la 1 Jul 2005, 15:24, a spus:
Daca poti masura acel joc de prin angrenaje sau transmisie in general, o poti declara in soft la rubrica potrivita si softul va compensa acel joc. Adica va trimite cateva impulsuri in plus cand schimba sensul de deplasare sau cand stie el ca-i cazul. Si o face bine.
Chiar mai simplu :lol: . Vorbim de o directie.
Mergi inapoi deci -10mm. Dai comanda sa zicem +20 mm. Masori cu un ceas comparator sa vezi cat s-a deplasat exact. Diferenta este jocul pe care il introduci in soft.
Mai verifici de cateva ori sa obtii precizia maxima.
Aceasta postare a fost editata de Se poate si asa ?: 01 July 2005 - 07:14 PM
#10
Postat 01 July 2005 - 07:34 PM
prima problema:
compensari soft se pot face in momentul in care stii cand apare eroarea de pozitionare. de exemplu in cazul unui surub cu profil trapezoidal, la miscarea intr-o directie angreneaza o latura a filetului surubului cu conjugata lui de pe piulita. la schimbarea de directie, datorita jocurilor o parte a rotatiei nu se transforma in translatie, deoarece trebuie ca cealalta latura a filetului sa angreneze cu cealalta latura a filetului piulitei. si daca se cunoaste jocul, se poate calcula unghiul alfa care trebuie facut in plus la schimbarea de directie a miscarii. deci la fiecare schimbare de directie trebuie o compensare din soft. deci se cunoaste EXACT momentul cand este necesara compensarea.
dar pentru sistemul meu de pozitionare nu se cunoaste acest moment. deci nu am cum sa fac compensarea soft, din moment ce nu pot sa stiu CAND trebuie facuta.
a doua:
daca pun senzorul cu 1024 de impulsuri pe axul de iesire din reductor, il pun degeaba. nu imi ajung nr de impulsuri. daca il pun pe axul motorului sau pe una din rotile intermediare, iar il pun degeaba, pentru ca nu imi masoara si jocurile lantului cinematic care urmeaza dupa el.
a treia:
jocurile mecanismului care transforma rotatia in translatie sunt mult mai mici decat jocurile reductorului. este vorba doar despre cuple cilindrice, care pot fi rectificate usor si la precizii mari.
a patra:
vreau neaparat precizie de 20u. nu o voi folosi doar pt modelism, iar daca tot o fac, vreau s-o fac cum trebuie de la inceput.
a cincea:
topologia este cea din figura, nu cea clasica.
Imagini atasate
#11
Postat 01 July 2005 - 07:34 PM
bitex, la 1 Jul 2005, 15:24, a spus:
Alt PS. Ca dupa ce-ti consumi timpul banii si creierul cu solutia cea mai buna si perfecta vine Ghita si prinde scula cu coada lunga, regleaza avansul de nu se poate si-ti face muci piesa. Apoi da vina pe masina ca nu-i buna. Nu-ti spun ca am vazut scule cazute din portscula si rupte in matrite... Sa stii ca tot masina a fost de vina!
A venit seara si iar incepi cu PS-urile! :lol:
Stima,
35,150 MHz = Ch 75, FM, PPM, Legal
27,145 MHz = Ch 19, AM, PPM, Legal
#12
Postat 01 July 2005 - 07:44 PM
-nu e mai usor sa faci un reductor simplu la encoder? astfel ca la o rotatie a arborelui encoderul sa faca 4096 impulsuri? Industrial da rezultate, dar la tine? Oare se poate gestiona soft?
Oricum parerea mea este ca trebuie controlata partea mobila, jocurile vor aparea mereu si/sau vor fi neuniforme. Poate plictisesc, dar ca sa ai o repetitivitate buna, bucla inchisa este solutia.
Cu stima,
Costel
#13
Postat 01 July 2005 - 08:28 PM
gestionarea soft se poate face destul de usor. uita-te la poza, si o sa vezi de ce nu-mi fac probleme referitor la martea mobila. bucla o inchid la nivel de reductor.
#14
Postat 02 July 2005 - 12:48 AM
Pentru jocuri nule iti propun sistemul de la condensatoarele variabile modelul vechi si bine facut. Ma refer la cele cu doua roti dintate ce sunt stranse cu un arc pentru a prelua jocul. Am fost cam neclar....dar intelegi tu.
Daca la condensatoare se folosesc doar sectoare de roti tu poti folosi doua roti complete puse pe acelasi ax si tensionate intre ele cu ...sa zicem 3 resorturi.
#16
Postat 02 July 2005 - 11:51 AM
unde pot gasi encodere ieftine?
p.s. cum arata un reductor armonic? :lol:
Aceasta postare a fost editata de Habarnam: 03 July 2005 - 11:06 AM
#17
Postat 03 July 2005 - 01:34 PM
#19
Postat 04 July 2005 - 03:18 AM
#20
Postat 04 July 2005 - 07:58 AM
EURO bucata!!!!!!!!!!, cand am primit oferta de la ei am ramas masca, ma asteptam si eu la un 50-100E pe bucata. Din pacate am sters e-mail-ul de la ei, era ceva cu Digital Systems sau ceva asemanator.
#22
Postat 04 July 2005 - 11:38 AM
1.absoluti cu 4096 puncte discretizate cu iesire direct digitala .
2.reletivi cu pana la 10000 puncte .Aici ai de fapt doua sectoare incrementale defazate fizic la 90 grade si daca se foloseste tehnica sesizatii tranzactiei pe front se poate obtine o rezolutie de 40000 de puncte si sesizarea directiei de rotire.Iesirea are de obicei trei semnale :doua corespunzatoare celor doua piste incrementale defazate la 90 grade si una care da un impuls la o tura ptr corectia erorilor la multe ture parcurse .Iesirile sunt atat cu semnalul "pozitiv" cat si cu cel "negat".
Preturi cauti pe la Telemecanique= www.telemecanique.com, Allen Bradley= www.ab.com
Sistemul de reductoare ptr masinile unelte de genul acesta sunt cu surub cilindric si cu bile de compensare a jocurilor .
Mai verifica si pe la subiectul cu CNC :http://www.rhc.ro/forumrhc2/index.php?act=ST&f=8&t=1389&st=1140&#entry65066
Aceasta postare a fost editata de S62: 04 July 2005 - 10:21 PM