Cablaje imprmate Tehnologii
#2
Postat 05 March 2003 - 04:35 PM
Cunosc pe cineva care intra pe chat cu nick-ul asta. Esti student prin Bucuresti? De curiozitate...
Stai mult pe net? Cauta pe Google. Gasesti informatii ca poti sa te speli si pe cap cu ele.
Vrei sa caut eu adrese?
Scuze, am citit târziu mesajul. Tipul respectiv nu e din Deva.
No problem. Am sa caut ceva in româna, dar gasesti destule in engleza.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 05 March 2003 - 04:36 PM
Telefon: 0721 385365
#3
Postat 05 March 2003 - 10:10 PM
#5
Postat 14 March 2003 - 01:35 PM
Practic, corodarea se realizeaza tot cu metode clasice, ceea ce se face sub UV este transferul imaginii circuitului pe cablaj.
Este vorba de un film, autoadeziv. Acest film este de doua feluri: pozitiv si negativ. La cel pozitiv, adera la cablaj partile neexpuse, in timp ce la cel negativ-pe dos.
Candva, mai demult, intr-un TEHNIUM de prin anii 80 se discuta de o tehnica de acoperire a cablajului cu o emulsie fotosensibila (ceva, culmea, pe baza de albumina obtinuta din ou!!!) apoi expunerea la desenul proiectat cu ajutorul unui aparat de marit si corodarea.
De asemeni, am auzit ca cineva de la Casa Presei face ceva de genul acesta cu tehnica poligrafica de tip offset. (pla
#6
Postat 14 March 2003 - 01:39 PM
Daca ai de trasat cablaje cu un grad de complexitate mediu, exista niste markere (uzuale) tip toluen free/non xylytol care rezista admirabil la clorura, chiar si la urma de 0,5mm, cu conditia ca placa sa fie super degresata si bine slefuita (detergent si periuta de dinti uzata). Pare greu dar sa stii ca e mai simplu asa decat cu tehnica foto. Cel putin mie asa mi se pare.
Daca cablajul este complex, cel mai bine este sa iei legatura prin Pipera. Sunt cateva firme care iti fac cablajul la comanda, uni sau multistrat, chiar si cu 8 straturi.
Depinde cat de tare te doare problema...
Malko.
#8
Postat 14 March 2003 - 02:48 PM
Malkovitch, la 14 Mar 2003, 13:35, a spus:
Mai exact cine face asa ceva in Casa Presei?
Eu lucrez in Casa Presei dar nu am aflat de el.
Prin transferul cablajului cu UV este suficient un bec (neon) cu UV?
Am acasa un dispozitiv mai vechi care se folosea la poze. Sa introducea filmul in interior se regla imagine pe hartie si se apasa pe un buton dupa citeva secunde se scotea hartia si se baga in citeva soluti si aparea poza. Nu este important ce facea eu vreau sa pun un bec normal si unul cu UV. Dau print pe calc sau pe film, pun cablajul jos si proiectez imaginea de pe film dupa care sting becul normal si il aprind pe cel cu UV.
Credeti ca merge treaba asta?
#9
Postat 14 March 2003 - 04:38 PM
In rest e ca la poze.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 14 March 2003 - 04:39 PM
Telefon: 0721 385365
#10
Postat 14 March 2003 - 06:05 PM
Deci eu am schema, cablajul si undele UV. ce mai imi trbuie si ce trebuie sa fac?
Ce rol are filmul si cine ini deseneaza schema pe cablaj?
Aparatul ala da il am imi proiecteaza o imagine care pot sa o maresc sau sa o micsorez si mai pot sa apropi sau sa departez aparetul de suprafata pe care sta cablajul.
Daca vrei pot sa caut o imagine sau sa fac un desen cum arata aparatul.
#11
Postat 15 March 2003 - 02:51 PM
Nu te mai chinui cu desenul, cam stiu cum arata un aparat de marit.
Daca ai schema se presupune ca dupa ea ai facut manual sau cu un soft specializat desenul circuitului imprimat ce urmeaza a fi transpus pe placuta cu cupru. Trebuie sa tiparesti desenul pe suportul transparent la UV (folie de plastic sau hârtie care va fi tratata cu o substanta speciala pentru a fi facuta transparenta la UV). Calcule de rentabilitate face fiecare, dupa posibilitati...
Dupa ce ai acest film (sau masca, zi-i cum vrei), suprapui filmul pe placa cu cupru si fotorezist. Urmeaza expunerea, developarea si corodarea. In mare, cu exceptia unor mici amanunte procesul e similar celui foto, doar ca pentru o rezolutie buna e mai bine sa ai filmul lipit de fotorezist si nu la distanta asa ca la foto. Si odata ce ai tiparit filmul, nu are rost sa faci mariri sau micsorari de imagine ca la poze, ca distantele dintre picioruse sunt importante, deci facilitatea asta a aparatului de marit nu prea ajuta. Tot ce am spus e pentru fotorezist sensibil la UV. In plus, lentilele aparatului de marit absorb foarte mult din UV si nu faci mare afacere cu sistemul lui optic. Mai vorbim. Sper sa faci treaba buna. Si daca tot ajungi la fotorezist, iti dau un sfat. Marcheaza centrul fiecarei viitoare gauri de pe pad direct pe film, din soft, cu un cerculet cam de 0,4 mm. Clorura ferica va coroda si acolo, nemaifiind nevoie de marcat ulterior centrul cu punctatorul pe placa. Dai direct gaura in centrul pad-ului. Doar sa nu alegi diametrul mai mare decât al burghiului! Sau si mai bine, treci direct la SMD-uri ca sa scapi de gauri. Ca ai nevoie de rezolutie buna la dimensiuni mici si tot acolo e OK daca folosesti si piese mici, pe cât posibil. Spor la treaba!
Gasesti multa informatie pe net, in engleza.
Telefon: 0721 385365
#12
Postat 17 March 2003 - 06:38 PM
imginea placii o tiparesti la o imprimanta cu laser(fara sa fie in oglinda), dar vezi sa dai pe cantitatea cea mai mare de tus.
apoi iei placa, pui foaia pe ea cu scrisu inspre placa si dai cu fierul de calcat pe ea...petemperatura cea mai mare vreo 5-10 minute.....dupa aia iei placa si cu foaia si le bagi in apa calada...te chinui un pic si dezlipesti foaia si ramane doar tusul...dupa aia treci la clorura ferica....
a, am uitat sa mentiones ceva, merge mai bine cu hartie mai lucioasa.
dupa cateva incercari o sa devii expert.
#13
Postat 17 March 2003 - 06:46 PM
Eu am incercat cu cerneala albastra si n-am reusit. Dupa 5 minute de calcat s-a colorat foaia in galben si a inceput sa se farâmiteze. Nici n-am ajuns cu ea la apa calda. De la ce sa fie?
Aceasta postare a fost editata de bitex: 17 March 2003 - 06:57 PM
Telefon: 0721 385365
#14
Postat 17 March 2003 - 08:21 PM
Bitex te rog spune-mi si mie cum comand motorasele pas cu pas si mi-ai promis ca ma inveti cum programez porturile la computer.
#15
Postat 17 March 2003 - 10:09 PM
a si inca ceva, sa fie bine curatata placa inainte. a, si inca ceva, incepi cu tem mica si mergi din ce in ce mai tare.
cat despre SMD, eu zic sa folosesti doar atunci cand e strict nevoie de miniaturizare.
daca iti faci probleme de rezistenta la curent...sunt si cablaje care au stratul de cupru mai gros, poate gasesti de alea.
cu porturile de la calculator nu e asa de greu, cel putin cu paralelul. simplu trimiti o valoare de la 0 la 255 la port, si iti apare pe cei 8 biti. tre' sa stii doar programare...eu nu prea ma descurc la chestia asta...
cat despre motoarele pas cu pas, nu sunt nici ele prea greu de folosit....
http://www.doc.ic.ac...ih/doc/stepper/
dai un search cu "stepper motor control circuit" si gasestii....
pacat ca nu e si electronica trecuta le hobby-uri aici, ca asta e specialitatea mea...cu modelele nu prea ma incurc asa.....de mult
#16
Postat 18 March 2003 - 01:47 PM
Nu prea am probleme cu circuitele imprimate. Ai dreptate cum ai scris si tu, merge bine si cu folie.
Pentru scris ceva la porturi, iar ai dreptate. E simplu. Sa zicem in C, comanda este OUTPORT (888,NR) unde NR este valoarea in zecimal care va fi trimisa la port, dar transformata in binar pe 8 biti. 888 este o varianta in care poti sa scrii o adresa a portului paralel.
Pe pinii 2-9 obtii semnal 0 sau 5 V corespunzator valorilor 0 sau 1 ale numarului binar. Mai poti folosi instructiunea DELAY(ms) unde "ms" reprezinta timpul in milisecunde, poti sa introduci secventele intr-o bucla, poti genera automat NR (dintr-o expresie matematica) si cam asta e totul, pe scurt, pentru scriere la port. E plin netul de informatii de genul asta.
La motoarele pas cu pas, e destul de simplu, daca folosesti un calculator, ca generezi totul din soft. Plus ca mai faci si citirea unor date tot pe port si obtii un sistem complet automat.
Dezavantajul e ca mai trebuie un mic amplificator de putere pentru a putea alimenta motorul la parametrii electrici doriti, plus limitarile motorului (turatie si cuplu mici etc ). GIGI, mai vorbim pe MI.
Telefon: 0721 385365
#19
Postat 18 March 2003 - 08:21 PM
In privinta montajului, pot sa spun ca arata bine ca realizare, dar mai trebuie sa setezi soft-ul, ca ai prea multe colturi la 90 grade... Poti face mai multe tesituri. Daca e trasat manual (desi nu cred, pentru ca ai centrele marcate deja din desen) e bine si asa. Am sa vad daca pot face si eu poze la ce fac eu...
Pentru MPP folosesc un circuit: L6220 ca e mic, ieftin si suficient pentru ce-mi trebuie mie. Iesi mai ieftin decât cu tranzistoare, ca pentru mai mult de 1A ai nevoie cam de 2 tranzistori pe faza sau unul si scump, plus gabaritul si aspectul.
Spor la treaba in continuare! Mai vorbim!
PS. Acum sunt la facultate si e cazul sa mai dau si pe acasa. Mai e si mâine o zi...
Aceasta postare a fost editata de bitex: 18 March 2003 - 08:22 PM
Telefon: 0721 385365
#21
Postat 19 March 2003 - 08:24 AM
bitex, la 17 Mar 2003, 18:46, a spus:
...pai cu cerneala, Bitex?! Tonerul de la lasere sau xerox-uri este de fapt o pulbere metalica ce reactioneaza in campul electromagnetic! Fiecare particula (microsfera) este invelita cu un strat fin de teflon care la trecerea prin cuptor se topeste si se fixeaza de hartie. Principiul functioneaza si cand incalzesti cu fierul de calcat foaia pe suprafata de cupru......cerneala nu o sa se comporte la fel, oricat ai incerca!!!
Aceasta postare a fost editata de Marinaru: 19 March 2003 - 08:26 AM
Cu rabdare si ciocan.
#23
Postat 19 March 2003 - 10:14 AM
bitex, la 19 Mar 2003, 09:38, a spus:
maaaama! Sa vezi ce-ti sterg acu toate mesajele... :)
Cu rabdare si ciocan.
#24
Postat 19 March 2003 - 10:57 AM
Eu cred ca nu prea ne intelegem. Am facut toti aceiasi chestie si cunoastem toate principile de care se vorbeste asa ca ne contrazicem de geba.
Am gresit eu ca trebuia sa borbesc cu bitex pe MI. Noi avem o treaba mai veche de rezolvat cu ceva informatie dar am zis sa afle si cei ce nu stiu nu sa ne certam.
Bitex stiu ca net-ul este plin de informatie dar drept sa-ti spun nu am nici un chef sa atau singur sa caut informatie si sa invat, sti si tu ca unde sunt doi ideile vin mai repede si derpt sa spun imi place la nebunie sa stau pe forumul asta la palavre cu voi.
Eu am foarte mult timp. Nu stiu daca tu mai ai asa mult timp. Poate ne mai intilnim si punem un plan la bataie dinainte. Dupa cum spuneam vreau sa-mi arati cum programezi porturile si sa-mi explici ce sunt toate firele alea la motoare. Sti si tu ca este greu pina prinzi microbul. :)
Poate cind mai vin in politehnica ne vedem si cu marinarul, stam la o aruncatura de bat si nu ne cunoastem.
#26
Postat 19 March 2003 - 04:51 PM
PS. Am arhivat totul, e fresh.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 19 March 2003 - 04:53 PM
Telefon: 0721 385365
#28
Postat 19 March 2003 - 08:51 PM
Un PS pentru cei care vor tine mortis sa-mi dea cu flit mâine, la capitolul PC-uri. Motivele pentru care aleg jafuri de 286, 386:
nu fac nici un fel de zgomot ca n-au ventilatoare pe "procesor", sursa functioneaza bine si fara ventilator ca nu e nimic pe acolo care sa consume ceva, au BIOS-ul cu ceva utilitare in el si e perfect pentru puturosi ca mine, au dimensiuni mici, merg bine si sunt ieftine. Astea sunt doar jumatate din avantaje. Mai vorbim mâine...
Aceasta postare a fost editata de bitex: 19 March 2003 - 08:56 PM
Telefon: 0721 385365
#30
Postat 20 March 2003 - 09:54 AM
Metoda clasica, manuala cu care mai toti am inceput e cunoscuta, si da rezultate bune daca se foloseste ceva care sa nu-ti omoare scula de desenat (sa nu o dizolve, murdareasca etc), esti grabit sau ce-i in cutie nu conteaza,
metoda cu folie de transfer termic merge destul de bine daca ai folia, imprimanta si ceva pretentii de la tine,
metoda cu fotorezist presupune si ea ceva scule si e rentabila daca faci treaba asta destul de des,
metoda gravarii mecanice o exclud din discutie nu ca nu se aplica, dar nu-mi place ideea,
si mai e metoda: dai banu', faci comanda si munceste altul pentru tine.
Merg pe ideea ca in domeniul modelismului se preteaza SMD-urile si e cazul sa trecem la ele din mai multe motive: gabarit, masa, manopera ieftina si precizie.
Daca se lucreaza cu soft dedicat propun utilizatorului sa marcheze inca de la proiectare punctul unde va fi data gaura printr-un cerc gol, pentru ca prin corodare sa se marcheze centrul gaurii fara sa mai fie nevoit sa foloseasca ulterior un punctator pentru marcare, nu e nevoie de temperatura mare si nici timp lung pentru transfer termic (la temperatura normala pentru textile nu folosesc mai mult de 1 minut fierul de calcat) si cu UV inca n-am lucrat dar de prin anii '80 tot fac poze in laborator si cam stiu ce-i aia... In rest nimic.
Pagini românesti de electronica sunt destule dar tot la "link" ajungi in cele din urma, dar dedicate roboticii n-am gasit. Probabil ca sunt. Am vazut destule aplicatii care pot fi folosite in robotica (adevarul e ca aproape orice din electronica merge folosit acolo...).
Mai spune si tu ceva, ca m-am saturat.
Telefon: 0721 385365