Bine ai venit printre noi.
Recomandare:
1. nu mai scrie cu majuscule, este enervant.
2. completeaza la profil si locatia, poate ai noroc sa te contacteze cineva din apropiere, sa iti si arate ce e de facut. Sa ziceam ca e mai greu, asa ca ramanem doar la ce putem explica pe net.
Cauta cu rabdare prin subiectele de la navo, ca gasesti postata schema electrica a unei nave. Cu putina imaginatie o poti folosi la orice fel de model.
Citeste mult legat de domeniu, sa te familiarizezi macar cu termenii.
Nu trebuie sa stii electronica sa faci ce vrei tu, electroica este in interiorul cutiutelor, merge fara sa stii de ea. Ajunge sa cunosti cateva notiuni de baza. Nici eu nu stiu electronica dar ma pricep sa pornesc televizorul si sa ma bucur cascand ochii la el.
Revenim la problema, explic cat pot de simplu.
In principiu ai doua circuite electrice. Primul este unul de forta format dintr-un acumulator "puternic" si motoarele barcii. Aici poti folosi ce vrei sau ce ai, adica ai limite largi. Poti folosi acumulator la 6V cu motorul potrivit, poti merge pe acumulator de 12V si motor pe masura, sau poti urca pana la cat vrei si te tine buzunarul. Pe barca, un "ceva" trebuie sa porneasca motoarele. Acel ceva este fie un releu comandat dupa dorinta, fie un dispozitiv electronic, cu rol de variator de turatie. Ai posibilitatea sa folosesti chiar un releu electromagnetic, un releu electronic sau un variator electronic. Nu mai gasesti releu mecanic in modelism, asa ca uita de el. Raman celelalte doua.
Asa cum s-a mai scris, ESC este prescurtarea pentru variatorul electronic de turatie (de pe la Electronic Speed Control sau Controller, nu stiu exact). Adica e un dispozitiv electronic montat inaintea motorului, care ajuta la modificarea comandata a turatiei, ajuta la schimbarea sensului de rotatie (exista si variatoare care "merg" numai intr-un sens) si in plus, mai poate avea si alte functii. Ideea este ca acest dispozitiv este util sa poti comanda motoarele. El este montat pe circuitul de alimentare al motorului si este comandat de semnalul provenit de la receptor.
Al doilea circuit, este al sistemului de radio control. Aici treburile sunt oarecum "standardizate". Tensiunile de alimentare sunt bature in cuie. Sa zicem ca toata electronica de pe barca merge pe tensiuea provenita de la 4 celule de acumulator 4x1,2V sau maxim 4x1,5V cat s-ar obtine de la niste "baterii" electrice micute, din comert. Adica intre 4,8V si 6V. Cu tensiunea asta faci toata treaba de logica si oarecare actionare.
Asta inseamna ca receptorul trebuie alimentat cu aceasta tensiune. O scoti cel mai simplu din 4 baterii cat degetul (R6), luate din comert, dar o sa constati ca nu e rentabil asa si o sa cauti acumulatori cu un incarcator.
Alimentezi corect, adica tii cont de polaritate (scrie si pe acumulatori si pe receptor) receptorul. In mod similar dar cu numar mai mare de acumulatori trebuie sa alimentezi si emitatorul. Daca le pornesti pe amandoua sa cheama ca ai un sistem de radio comanda (sau radiocontrol) , denumit simplu RC.
La receptor, in conectorii de pe el, poti lega ce vrei sa comanzi. Pentru cazul nostru, poti conecta servomecanisme (servo cum le zicem noi ca e mai simplu) sau ESC-uri. Fiecare conector din receptor este corelat cu o miscare a unei manse de pe statie. Cred ca nu e cazul sa traduc "betisor"...
Dupa ce le conectezi corect, o sa poti realiza cateva comenzi, corelate cu miscarile manselor de pe statie. Servourile vor putea antrena ceva mecanic (sa zicem directie, cuve, sau alte mecanisme) si variatorul va controla direct motorul. Mai exista varianta simpla de releu (intrerupator sau switch) care comanda la modul On/Off, adica tot sau nimic. Merge la lumini sau unde nu te deranjeaza ca alimentarea se face brusc. Si astea daca sunt luate pentru modelism tot in receptor se introdus si comanda ce doresti.
Nu foarte tarziu o sa-ti pui intrebarea: de ce sa nu alimentez si receptorul din acelasi acumulator cu care alimentez si motorul, daca tot am acumulator "mare". In final asa o sa faci. Exista un montaj electronica care iti poate furniza sa zicem 5V, special pentru receptor. Inmodelism cred ca se prescurteaza BEC. Cauta singur de la ce provine prescurtarea, e tot din termenul englezesc... Acest circuit iti furnizeaza o tensiune potrivita pentru receptor si tot ce e legat direct la el, din acumulatorul motorului. Acest dispozitiv poate fi regasit integrat in variatoarele de turatie, sau poate fi achizitionat independent.
Nu cred ca ai inteles tot ce trebuie, este necesar sa te documentezi in liniste, cautand pe net. Nu are nimeni rabdare sa explice chiar tot. Sau ramane varianta sa astepti raspunsurile potrivite, care apar pe parcurs, la intrebari punctuale, daca ai rabdare.
Pe forum, s-a raspuns la toate problemele ridicate de tine, e suficient sa cauti prin subiecte.
Atentie la alimentarea corecta a elementelor. Daca legi direct o baterie la un motor si inversezi polaritatea nu e nici o problema se roteste invers, dar la echipamentul electronic nu incerca asta, ca nu prea are protectie. Adica orice inversare de polaritate la receptor se lasa cu alte cheltuieli. Si orice aliemntare inversa a bateriei "mari" la regulatorul de turatie are acelasi efect. Poti inversa firele care ajung de la variator la motor, dar nu le inversa pe cele de la acumulator la variator.
De regula conectorii nu permit alimentarea inversa. dar ne descurcam noi, nu se poate sa nu reusim candva.
Multa bafta! Cauta schema de care aminteam mai sus.
PS. Era sa uit... Incearca sa renunti la obiceiul nostru transmis genetic de a citi instructiunile de folosire si cartea tehnica a produselor, DUPA ce alimentezi si vezi ca ceva nu merge. Incearca sa o faci inainte, E mai ieftin asa.
Aceasta postare a fost editata de bitex: 11 May 2011 - 04:50 AM