delta cu motor de trabi doresc sfaturi, poze, consiliere
#1
Postat 15 January 2005 - 08:49 AM
doresc sa-mi construiesc un triciclu pt para si delta si sa-l dotez cu motor de trabi pe care-l am deja.intrebari ar fi multe: ce tip de aprindere e mai recomandata(cea originala care implica si baterie,alternator si deci greutate mai mare) sau magnetou(si daca magnetou de care si de unde), cum se face pornirea(demaror, sfoara, elice), reductor(de care, cind, cum), elice(nr pale, diametru, pas), motor(e necesar sa fie comprimat-alezarea chiulaselor-, sa mai tai de pe carter diverse bucati care-s in plus-zic io- ca sa-l usurez, ce carburator, esapament sa folosesc, ce pozitie sa aiba-cu bujiile in sus sau in jos). cam atit deocamdata, dar sigur vor mai apare intrebari pe parcursul lucrarii. sunt convins ca unii ma vor critica ca e mai bine sa cumpar unu gata facut si de firma. perfect de acord cu afirmatia, si mie mi-ar place dar bugetul e limitat.n-am reusit sa pun deoparte de ochii vigilenti ai nevestii decit fo 200e. deci daca ma puteti ajuta cu sfaturi, poze, linkuri, vor fi binevenite si apreciate. :D
#2
Postat 15 January 2005 - 09:21 AM
trabi este un motor care a fost folosit pe vremuri pe la noi. Si acum mai sunt vreo 2-3 care mai paraie cu ele pe capurile patriei. Eu personal m-am ferit de el, chiar si pe vremuri, cand am preferat un TN de motopompa ce era mai greu si mai slab.
La trabi iti trebuie musai reductor. In priza directa pierzi mult din randamnetul elicei. daca ai mijloce de uzinare un reductor cu curele nu e greu de fracut. Se folosea la un moment dat chiar curea de distributie de olcit... O sa intreb trabantistii ce raport au la reductoare, si de ceva planuri pt elice.
E bine sa il usurezi cat se poate, sa nu duci greutate nefolositoare. Un rezonator in loc de toba ar fi f bun, la fel si galeriile lustruite.
O problema a lui trabi este racirea. Ca sa nu pierzi din putere va trebui sa demontezi turbina de racire. insa in cazul asta un cilindru va avea temeperatura mai mare si va avea tendinta sa ancraseze bujia. Asta este o alta problema tipic trabi, cand il tii mult cu gazele in plin ancraseaza bujia. Trebuie incercat cu bujii bune recomand NGK, poate se diminueaza nasoleala.
Pornirea se face la pala... Atentie la degeteeeeee, la pozitia manetei de gaze (aia suplimentara) si cale la roti, musai pilot la comenzi.
Daca il pui cu chiulasele in jos se pupa mai bine reductorul, dar se va ineca mai rapid...
Oricum o sa investesti mute zeci de ore de munca, multi nervi si poate ca rezultatul nou o sa te satisfaca complet. mai ales ca eu nu as pleca cu trabi de la verticala pistei.
BigMotopompaRotax447Rotax503BMW
#3
Postat 15 January 2005 - 09:34 AM
acre era treaba cu esapamnetul de nu ai primit nici un raspuns?
bafta!
Aceasta postare a fost editata de Big: 15 January 2005 - 09:35 AM
#4
Postat 15 January 2005 - 08:04 PM
Multam fain, nene Big ptr toate sfaturile, sigur imi vor fi de folos. Daca iti mai vine fo idee despre subiect, sunt pe faza.
Cit despre pasament, treaba era ca e ruginit, l-am dat la perie si vreau sa-l vopsesc pt un aspect mai placut. Si nu stiu cu ce. Sa-l vopsesc cu bronz de burlane? Parca ar fi mai aratos negru. E de la un MZ34 de 26CP, 315cmc. Taicamiu, ca sa rida de mine zicea sa-l dau cu funingine, ca aia nu se arde ca vopseaua. Daca stii fo solutie mai valabila te rog sa mi-o impartasesti.
Daca raportul raductorului ar fi 1:2, as pute folosi pinioane de distributie de la motoare auto.Cred ca ma voi descurca sa fac un reductor, ideea e ca ar fi bine sa vad unu construit sa nu inventez io roata. Aseara am demontat motoru de trabi pt reparatie. Tre sa recunosc, sunt un pic norocos ca linga mine se repara trabanturi si-s pretin bun cu baietii. Am avut trabi fo 3 ani si n-am avut probleme cu bujiile, ce-i drept nici nu l-am tinut mult cu gazu-n plin. Pt o mai buna racire ma gindeam sa frezez chiulasele pe o latura si sa le rotesc cu 90*. Din cite imi amintesc motoru de trabi are fo 25cp; daca-i scot turbina de racire teoretic mai cistig vreun minz doi, ce zici?
Cam atit pt azi. Revin cu amanunte din atelier. Daca fac rost de un foto digital pun si poze.
Pin-atunci bafta si zboruri frumoase.
Z@Xcumotordetrabi :wub:
#5
Postat 15 January 2005 - 08:39 PM
Reductorul
- daca il faci cu roti dintate de distributie nu cred ca tine schema. Sarcina e mai mare decat pt ce au fost proiectate rotile alea dintate... Poate unul cu curele ar fi ok.
Racirea
-Daca ii faci o priza de aer pt cilindrul anterior si o alta pe cealalta aprte pt cilindrul posterior, rezolvi problema racirii. Important e ca aerul incalzit de primul cilindru sa nu ajunga pe cel de al doilea.
Io zic sa scoti linistit turbina, mai castigi ceva la kile si o martoaga mai lesinata la herghelie! Nu te sfii sa lustruiesti galeriile, ca merita!
Ce aripa ai la motodelta? Triciclu de care?
bigCurios
#6
Postat 16 January 2005 - 10:01 AM
Cit despre aripa, am gindit ca sa am trikele gata cu motoru si elicea montate si atunci ma gindesc si la pene, fulgi si altele asociate.
Mai am o nelamurire referitoare la inmatriculare, ca n-ar fi frumos sa muncesc atit si sa constat ca tre sa-l tin la sol, ca din stiu io ce motive nu poate fi inmatriculat: in timpul constructiei trebuie neaparat sa procur certificat de calitate la materialele folosite(teva, suruburi, electrozi, etc?)? Sau mai exact de ce trebiue sa tin cont pe parcursul lucrarii ca sa nu am probleme la inmatriculare? Sau chiar am fo sansa sa-l inmatriculez?
Mai auzisem ca la unguri s-ar folosi motoare de trabi pt delta(am aflat de www.halley.hu) da acolo nu se vorbeste nimic de acest motor, ei folosesc rotax.
Ptr reductoru de la mz34 am nevoie de curea de transmisie cu 4v, poate stii la cineva prin tara.
#7
Postat 17 January 2005 - 07:52 AM
Daca aflu vreo curea pt MZ-ul tau te claxonez.
bafta!
big
#8
Postat 17 January 2005 - 12:22 PM
Curea am tot cautat in tara, da n-am aflat nicari. Am intrebat la mai multi importatori da n-au.
Am gasit o sursa da e-n franta:http://ulmtechnologie.com/aeroparts/, clik pe zanzottera, a treia coloana din dr, a patra imagine de sus in jos. Initial am zis poate gasesc in tara da daca altfel nu se poate , comandam la frantuji.
Bafta,
Z@xdezamagitdeofertaslabadinromania
#9
Postat 19 January 2005 - 10:15 PM
Adica EU !
Daca pot sa ajut cu ceva ....ORICE .......AJUT
Curea...? As putea sa fac rost de la munca de niscai curele. Aceste curele sunt de la radiatorul de ulei de la CTP (cutia de transmisie principala) de la elicopterul PUMA.
Nu stiu cum as putea sa le spun ...seamana cu alea de olcit (la dimensiuni) dar nu au zimti p ele c au niste V uri pe toata lungimea lor.....5 sau 6 (veuri). Daca ma screm nitzel cred ca as putea sa fac rost si de fulii.
Mai zi de ce ai nevoie ...poate pot sa ajut
O intrebare pt Big: motodelta cu motor de olcit nu merge..? parca am auzit de asa ceva...
PS: daca merge treaba poate ma bag si eu...
BAFTA !
#10
Postat 20 January 2005 - 12:18 AM
Ia curea originala de la zanzotera ca e mai bine. Dai un ban dar stii ca nu-l mai ai!
Eleroane:
a fost o tentativa doua de a pune motor de olcit pe motodelta. Dar si asta era tot pe vremea cand nu aveai de und sa iei un abtibild cu rotax, nu un motor intreg! Rezultatele sunt ... slabe ca e greu si cam puturos, si e greu de adaptat elicea pe el.
big
#11
Postat 20 January 2005 - 07:33 AM
curea cred ca voi comanda in franta, ca doar acolo am gasit.
eleroane, daca zici ce exista ceva curele stai sa-ti povestesc cam ce dimensiuni are ceea ce caut: lungime
(data de catalog)530mm, latime aprox. 32mm(lipseste din latime), are 4 v-uri(ca si 4 curele trapezoidale lipite una linga alta), distanta intre v-uri 8mm, inaltimea unui v 4 mm, grosimea curelei 5-6mm.
un pretin a luat legatura cu un frantuz care are acelasi motor si zice ca se uzau cam des curelele si au modificat pinioanele pt o curea asemanatoare dar mai ieftina si mai usor de gasit. acu daca acea curea de care zici are dimensiuni asemanatoare poate modificam fuliile pt acea curea (eventual alte fulii care sa pastreze raportul).
de-a lungul sapaturilor facute pe tema acestui subiect(delta cu motor de trabi), am descoperit ca inca-s multi in tara care zboara cu asemenea aparate. asa ca inainte de toate incerc sa iau legatura cu cit mai multi zburatori din categoria asta pt a afla amanunte, trucuri de constructie care-mi vor folosi, sa nu fac si eu aceleasi greseli pe care le-au facut ei. poate par oportunist, dar consider ca nu are rost sa inventez eu roata atita timp cit ea exista intr-o gama variata si modernizata(nici cind eram la scoala nu dezvoltam asemenea subiecte; totdeauna incercam sa fac compunerile cit mai scurte si la subiect, acu nu stiu ce-am patit de scriu atita, cred ca entuziasmu :blink: )
era sa uit: multumesc mult pt sprijin, chiar si moral, face foarte bine la PC(personal computer) sa stii ca nu esti singur si ai cu cine schimba citeva idei.
cu stima si respect
Z@X
#12
Postat 20 January 2005 - 10:14 AM
big
#20
Postat 31 January 2005 - 09:53 PM
cureaua aia nu aluneca de acolo, daca fuliile au o cat de mica "descentrare" ? nu era mai eficienta si mai sigura o transmisie cu 2-3 curele trapezoidale si fulii corespunzatoare?
la motorul de trabi (si eu am trabi) exista vreun motiv pt care chiulasele sunt puse diferit?
in parte opusa fuliei, ce este, un magnetou ?
in "plimbarile" mele pe net, am gasit urmatoarea chestie, poate va ajuta cu ceva
http://www.informatiicomerciale.ro/ro/info...a_propulsor.htm
#21
Postat 01 February 2005 - 09:56 AM
pt ca cureaua sa nu alunece de pe rotile dintate, la una din ele se monteaza pe laterale doua discuri cu diametrul mai mare putin decit dantura ca sa dirijeze cureaua si sa nu-i permita sa cada.
in parte opusa fuliei este un magnetou de productie sovietica, nu stiu de pe ce motor, dar inca functioneaza. mi-ar trebui pt el un capac unde se conecteaza fisele bujiilor(am doua da-s cam reparate-lipite). daca are cineva, sunt interesat.
la motorul de trabi chiulasele sunt puse cu aripioarele de racire in curentul de aer generat de elice. in mod normal, pe masina au o alta orientare pt ca motorul e racit de turbina , iar jetul de aer este dirijat de pe lateralul motorului.
linkul pe care l-ai pus e interesant, chiar nu stiam de acele produse.
#22
Postat 01 February 2005 - 12:54 PM
nu am vazut discurile alea mai mari, de aia am intrebat ...
dar nu se reteaza dintii curelei ?
am vazut acum ceva timp la TV, pe undeva prin zona Clujului, un domn mai in varsta, care fusese instructor de zbor, si care pilota un ultrausor (motodeltaplan cu triciclu, sau cum i-o zice..) care avea motor de trabant si reductor cu 3 curele trapezoidale, si mergea fara probleme. de asta am zis de curele trapezoidale....
Aceasta postare a fost editata de Draku: 01 February 2005 - 12:55 PM
#23
Postat 01 February 2005 - 10:00 PM
sau te referi la faptul ca se freaca pe lateral? daca au axele paralele nu-s probleme. si la auto exista saibe de ghidaj pe pinioane sau role de ghidare si nu-s probleme.
da, mai sunt care folosesc motorul de trabi la zbor. unii au montat elicea direct pe axul motorului si astfel au redus din greutatea aparatului de zbor, altii folosesc si reductor cu curea dintata sau curele trapezoidale. se folosesc mai des curele trapezoidale pt ca se prelucreaza mai usor fuliile, se gasesc mai repede curele si sunt mai ieftine.
#27
Postat 03 February 2005 - 09:34 AM
l-am cunoscut pe Dan Cobuz cam acu o saptamina. am avut un schimb de experienta f constructiv (cel putin pt mine) si tinem legatura.
din punctul meu de vedere e un tip deosebit, asa cum ar trebui sa fie toti zburatorii, dar din nefericire orice padure isi are uscaturile ei.
Bigule, o intrebare:
am pus mina pe o elice care s-a folosit la un rotax 447, cu pas variabil la sol; oare cum ar fi indicat sa o folosesc, cu reductor sau fara?
si inca una si ma duc: pe la voi prin zona intereseza pe cineva certificat de radiotelefonie?
mai multe detalii pe rofreefly sau aviatia.
o zi cu soare,
Z@X