Pinioane pentru brushless configuratie optima pentru motoare brushless
#1
Postat 15 July 2010 - 02:38 PM
Eu detin acum un auto model Master Smacker (stiu ca nu e cel mai performant), l-am cumparat doar cu motorul brushed pe el si atat. Am adaugat pe el urmatoarele:
Turnigy Brushless ESC 60A w/ Reverse prog. (v2.2)
TP540-11.5T 3350kv Brushless R/C Car Motor w/sensor
baterie 3 celule LiPo 5000mAh
servo-ul este irelevant in discutia asta dar este luat tot din acelasi loc ca si cele de mai sus
si rotile Reifenset Off-Road CV-10T Carson
hexuri de aluminiu 12mm
Configuratia pinioanelor initiala: pinion motor 22dinti, spur 64dinti
Am ales piesele, trebuie sa recunosc, in primul rand din cauza pretului si apoi a performantelor. Rotile le-am cumparat mai mari pentru ca aceeasi dimensiune o poarta si Royal Flush (truggy-ul de la ansman) si care are 98% identic sasiul cu automodelul meu si m-am gandit ca nu as supra solicita componente ale masinii.
Cu configuratia initiala masina mergea foarte bine doar ca se incalzea motorul destul de tare (asta se intampla prin iarna) motorul ajungea la temperatura ambianta la 55 de grade celsius asa ca am ramas asa, vara insa se incingea si mai tare, la un moment dat incepuse sa iasa fum din motor :unsure:
Am tot citit ca cei care au inlocuit motoarele cu perii cu cele fara perii au modificat si raportul de transmisie m-am gandit sa fac si eu acelasi lucru. am trecut la 24 de dinti la pinionul de pe motor (spurul are 64 de dinti) cu rezultate... medii adica fuge, dar prinde viteza destul de greu insa demaraj deloc, in concluzie fara distractie. Cu aceasta configuratie motorul se incalzeste destul de repejor pana pe la 80 de grade celsius, regulatorul e multumit.
Am trecut din nou pe 22 de dinti si acum regulatorul se incalzeste dupa 5-6 minute de fugareala maxima si intra in protectie.
As vrea sa incerc cu 23 de dinti in speranta ca voi tine mai reci componentele si am parte si de ceva distractie. insa inainte de a achizitiona pinionul... va cer voua parerile.
Cum ar trebui sa fie configuratia optima a pinioanelor?
#2
Postat 15 July 2010 - 02:52 PM
mie mi se pare enorm raportul 22/64, ca sa faci o comparatie eu am la slash 17/90.
bafta.

"That's sooo oshemmm !!!!!"
#3
Postat 15 July 2010 - 02:56 PM
Nu mai duce motorul in temperaturile in care intra in protectie, nu e proiectat sa ajunga acolo si o sa se defecteze (se dezlipeste vreun fir, etc).
Temperatura trebuie sa stea pe la 75 de grade (chit ca asta nu reuseste mai nimeni, din cate am vazut :unsure:)))))) ).
Daca rotile au diametru mai mare (si poate sunt si mai grele, si cateva zeci de grame conteaza aici), iar nu e bine, asta este o cauza a supraincalzirii. S-ar putea sa ai rezultate mai bune cu rotile originale.
Daca modelul accelereaza greu, este overgeared si nu are suficient cuplu.
Singura solutie la aceste probleme este scaderea pinionului pana cand masina accelereaza dupa cum iti place, si motorul ramane in temperatura de maxim 75 de grade.
Bineinteles ca poti incerca si un radiator cu ventilator pe motor, scade un pic temperatura dar nu face minuni. Mai ales daca mergi mai mult de 10-15 minute in forja.
Mint, mai exista o solutie: configurarea ESC-ului:
- scazut timing vreo doua pozitii
- scazut punch la fel
O sa ai un model care accelereaza chiar mai lent decat acum, dar macar nu ia foc :blink:.
--------- LE ----------
andriu, la Jul 15 2010, 03:52 PM, a spus:
bafta.
andriu, Master Smacker este un buggy care are alte rapoarte de demultiplicare decat Slash-ul. Practic Slash-ul are un gearbox cu trei trepte care la buggy lipseste, deci raportul pinion/spur nu este relevant. Ca sa poti face o comparatie trebuie sa calculezi la ambele FDR-ul (Final Drive Ratio).
Aceasta postare a fost editata de ovidiugm: 15 July 2010 - 03:07 PM
#4
Postat 15 July 2010 - 03:04 PM
ovidiugm, la Jul 15 2010, 03:56 PM, a spus:
Nu mai duce motorul in temperaturile in care intra in protectie, nu e proiectat sa ajunga acolo si o sa se defecteze (se dezlipeste vreun fir, etc).
Temperatura trebuie sa stea pe la 75 de grade (chit ca asta nu reuseste mai nimeni, din cate am vazut :unsure:)))))) ).
......
Off-topic:
Pe Blitz temperatura 64-68 C si ai vazut ce fac cu el :blink:
#5
Postat 15 July 2010 - 03:07 PM
deasemenea am sa scad si timingul, daca tin bine minte l-am pus deja al doilea sau al treilea de jos.
inca ceva... care am uitat sa spun, daca tin masina (pe pamant) cu mana si dau sa mearga inainte se aude ca si cand ar scapa niste dinti, de asemenea cand o las libera dar accelerez din prima foarte puternic (in timpul asta masina nu accelereaza) sunetul dispare daca acceleratia este lina. Ma gandesc ca mi s-a tocit diferentialul sau diferentialele, inca nu am desfacut ca sa ma uit.
intr-adevar rotile sunt mai grele, asta e sigur si au si suprafata de contact mai mare. rotile originale le-am schimbat nu pentru ca mi-a placut sa le schimb ci pentru ca sunt ca alea de la drift si daca le pun aproape ca masina nu mai pleaca de pe loc si este foarte putin manevrabila :unsure:.
Aceasta postare a fost editata de radu022003: 15 July 2010 - 03:08 PM
#6
Postat 15 July 2010 - 03:11 PM
radu022003, la Jul 15 2010, 04:07 PM, a spus:
deasemenea am sa scad si timingul, daca tin bine minte l-am pus deja al doilea sau al treilea de jos.
inca ceva... care am uitat sa spun, daca tin masina (pe pamant) cu mana si dau sa mearga inainte se aude ca si cand ar scapa niste dinti, de asemenea cand o las libera dar accelerez din prima foarte puternic (in timpul asta masina nu accelereaza) sunetul dispare daca acceleratia este lina. Ma gandesc ca mi s-a tocit diferentialul sau diferentialele, inca nu am desfacut ca sa ma uit.
intr-adevar rotile sunt mai grele, asta e sigur si au si suprafata de contact mai mare. rotile originale le-am schimbat nu pentru ca mi-a placut sa le schimb ci pentru ca sunt ca alea de la drift si daca le pun aproape ca masina nu mai pleaca de pe loc si este foarte putin manevrabila :unsure:.
sunetul acela nu apare la acceleratii bruste daca folosesc pinionul de 24 de dinti.
@ovidiugm "scazut punch la fel" te referi la agresivitatea acceleratiei?
de aceea ma gandesc ca un pinion de 23 de dinti ar imbunatati situatia.
#7
Postat 15 July 2010 - 03:18 PM
Zgomotul se aude cel mai probabil ca fie s-au uzat diferentialele, fie s-a slabit surubul din ele. Ar trebui sa demontezi tot si sa faci o revizie. Manualul ar trebui sa-ti prezinte modul de reglaj pentru diferentialele tale, ca sa nu mai patineze.
"Scazut Punch" ma refer la setarea "Punch"...scazuta :unsure:.
Uite aici setarile disponibile pentru EZRun:
http://site.hobbypar...ng/ezrun25a.jpg
4. Start Mode (Punch) il pui pe valoarea 2
9. Timing il pui pe valoarea 2
Aceasta postare a fost editata de ovidiugm: 15 July 2010 - 03:19 PM
#9
Postat 15 July 2010 - 03:27 PM
In felul asta o sa ai acceleratie chiar mai buna, dar trebuie sa-ti reglezi diferentialele sa nu mai patineze, altfel risti sa le distrugi permanent! O coroana de diferential topita, cu bilele facand acum parte integranta din ea (si mirosul aferent), nu e o imagine placuta :unsure:.
#11
Postat 15 July 2010 - 07:59 PM
Raportul il poti determina impartind numarul de dinti al spur-ului la cel al pinionului de la motor si totul inmultesti cu raportul diferentialului (lor) sau rotesti efectiv pinionul de pe motor.
Sper sa-te ajute informatiile astea
#12
Postat 16 July 2010 - 07:48 AM
Am desfacut in sfarsit ieri diferentialul de pe spate si pe coroana sunt doi dinti consecutivi care sunt tociti excesiv (asta cred ca o sa atraga o inlocuire a coroanei) in rest totul pare in limite normale.
Ai dreptate gigelm5m3, o sa o iau babeste, manual... nu cred ca gasesc pentru motorul ala, desi am sa caut mai riguros.
Ca sa mai spun si eu odata ce am inteles... raportul final 8:1 ar fi 8 rotatii complete ale pinionului motorului la o rotatie completa a rotii, corect?
Toate informatiile sunt de folos, daca mai cunosc dintre ele nu e nici o suparare (pentru mine) poate nu cunosc altii care citesc.
#13
Postat 16 July 2010 - 09:02 AM
http://www.teamnovak...br_gearing.html
cine stie poate mai are cineva nevoie.
#14
Postat 16 July 2010 - 09:32 AM
Eu am un maverick strada xb care e foarte asemanator cu smackerul tau. Si eu intampinam aceleasi probleme de supraincalzire.
Una din cauza a fost ca apropiam pinionul prea mult de spur si nu avea loc de "joc" si se forta motorul prea mult si imediat se incingea.
Ai grija cand schimbi pinionul de exemplu daca treci de la unu mai mare la unu mai mic sa mai apropii de motor putin motorul sa nu alunece dintii, sau invers daca folosesti un pinion cu mai multi dinti sa nu apese prea tare pe spur pinionul.
Eu am pinion de 17T cu spur de 64T cu un motor de competitie cu perii. Un corally 11T Pro Series. Am pus alaturi de el un cooler de 5V (alimentat la receiver), nici macar direct pe el si sincer isi face treaba, n-am avut nici un fel de probleme cu el, nu se supraincalzeste nu iese fum, eu zic ca functioneaza super ok.
Daca vrei sa omori brushlessul cum trebuie ia-ti un pinion mai mic 15T zic eu si nu o sa ai nici un fel de probleme, plus ca o sa ai demaraj demential.
Bafta
#15
Postat 16 July 2010 - 10:07 AM
mmaacc, la Jul 16 2010, 10:32 AM, a spus:
Eu am un maverick strada xb care e foarte asemanator cu smackerul tau. Si eu intampinam aceleasi probleme de supraincalzire.
Una din cauza a fost ca apropiam pinionul prea mult de spur si nu avea loc de "joc" si se forta motorul prea mult si imediat se incingea.
Ai grija cand schimbi pinionul de exemplu daca treci de la unu mai mare la unu mai mic sa mai apropii de motor putin motorul sa nu alunece dintii, sau invers daca folosesti un pinion cu mai multi dinti sa nu apese prea tare pe spur pinionul.
Eu am pinion de 17T cu spur de 64T cu un motor de competitie cu perii. Un corally 11T Pro Series. Am pus alaturi de el un cooler de 5V (alimentat la receiver), nici macar direct pe el si sincer isi face treaba, n-am avut nici un fel de probleme cu el, nu se supraincalzeste nu iese fum, eu zic ca functioneaza super ok.
Daca vrei sa omori brushlessul cum trebuie ia-ti un pinion mai mic 15T zic eu si nu o sa ai nici un fel de probleme, plus ca o sa ai demaraj demential.
Bafta
ms mult pentru info... eu pun pinionul fata de spur cu o hartie intre ele, asa fac jocul. mi-am adus aminte ca am un pinion de 18T o sa-l pun deseara si sa vad cum e...
Aceasta postare a fost editata de radu022003: 16 July 2010 - 10:09 AM
#16
Postat 16 July 2010 - 12:32 PM
#17
Postat 16 July 2010 - 01:09 PM
Apropo, la pinionul 18T se desurubeaza surubul de fixare dupa 10m de rulare pe teren, si sunt sigur ca l-am strans destul de bine si nu are bataie (la acceleratii mici nu e problema).
#20
Postat 16 July 2010 - 03:24 PM
Sau cauti un pic cu google:
http://www.google.ro/search?client=opera&a...-8&oe=utf-8
La magazinele de bricolaj/constructii etc eu nu am gasit.
#21
Postat 16 July 2010 - 05:22 PM
Daca nu ai un threadlock, la urgenta poti folosi un lac de unghii.
Aceasta postare a fost editata de Zeus: 16 July 2010 - 05:29 PM
#22
Postat 16 July 2010 - 06:53 PM
Zeus, la Jul 16 2010, 06:22 PM, a spus:
Daca nu ai un threadlock, la urgenta poti folosi un lac de unghii.
chiar nu-mi pare rau ca am scris topicul acesta, orice parere aduce cel putin ceva bun in plus.
la lac de unghii nu m-as fi gandit.
pai raportul final de 6/1 l-am obtinut cu pinionul de 18T, banuiesc ca la 22T o sa obtin un ditamai raportul, chiar o sa incerc putin mai tarziu si o sa revin cu datele, asa cum am primit incurajarea de calculare :lol:, am calculat dupa raporul final de 6,5:1 cu formula si mi-ar iesi un raport al diferentialului de 1.8 (in manual nu scrie, de fapt in manual scrie cum sa o asamblezi, din pacate)
De multe ori m-am gandit cum s-ar comporta cu 2WD. Daca as reusi sa fac un ax care sa-mi transmita puterea pe fata, cred ca ar fi ceva distractie, dar nu-i tarziu.
Tot citind pe net am aflat (dupa parerea unora) ca adaugarea dintilor pe spur ar duce la o modificare minora a raportului dar m-ar ajuta sa pot pune fara grija pinioane mai mici... piedica este ca nu stiu un spur care sa se potriveasca la gauri cu cel curent.
Inca ceva, la scurta plimbare cu pinionul 18T, zgomotul dat de uzura diferentialelor nu s-a mai auzit.
#23
Postat 16 July 2010 - 09:29 PM
ovidiugm, la Jul 16 2010, 04:24 PM, a spus:
Sau cauti un pic cu google:
http://www.google.ro/search?client=opera&a...-8&oe=utf-8
La magazinele de bricolaj/constructii etc eu nu am gasit.
Am luat eu din Praktiker asa ceva, firma Nigrin.
#25
Postat 17 July 2010 - 10:10 AM
vezi ca rationemul cum ca ai pune un pinion mai mare la motor 22t in loc 18t iti va creste raportul final (in valoare adica de la 6.5:1 la 8:1 de exemplu) este gresit. Treaba sta putin pe dos. Se imparte numarul de dinti al spus-ului la cel al pinionului de la motor, raportul diferentialelor fiind o constanta.
imparte 78/18 si apoi imparte 78/22 de exmplu dupa care ..de exercitiu inmulteste cu 2 sau 2.25 aste sunt niste valori uzuale de raport al diferentialelor, dar nu sunt batute in cuie. In manualul de asamblare cel putin la tamiya, scrie raportul diferentialelor.
Spor la treaba.
PS daca nu poti pune un pinion mai mic de 18t incearca sa pui un spur mai mare ..daca ai loc.
#26
Postat 17 July 2010 - 12:30 PM
threadlock cu lac de unghii merge de minune, am probat astazi.
cu noul pinion, acceleratia e superba (cu "punch"-ul scazut) dar in cam 15 min de joaca, in care nu am iertat-o prea mult de la blana tot mi-a intrat in protectie ESC-ul si motorul iar a ajuns la 80 de grade.
Masuratorile de temperatura le-am facut continuu la intervale de 3 min cu aproximatie si in medie motorul a stat la 63 de grade celsius (a urcat la 80 de grade dupa o forjala grava).
Urmaresc sa pun un ventilator pe motor dar nu gasesc neam unul de 5-6V.
Banuiesc ca urmatoarea miscare va fi inlocuirea spurului cu unul mai mare de 64 (cat este acum)... va fi necesar sa tai din sasiu ca sa intre spurul mai mare si sa o acopar acolo cu ceva dar... asta e, daca pretul e mic, imbunatatirile sunt multe.
dupa calculele mele
x=dintii spurului nou
8=FDR conform tabelului pe care l-am gasit
(x/18)*1.8=8 rezulta un spur nou cu 80 de dinti si un raport de 4.4.
Banuiesc ca noul spur imi va aduce racoare in ESC, motor si suflet. ;)
Mai ramane o singura intrebare cum sa fac sa nu cumpar toate spururile de pe piata pana se potriveste unu la ce am eu acolo. si ma refer la gaurile de prindere de pe piesa 125000228.
#27
Postat 17 July 2010 - 01:20 PM
#28
Postat 17 July 2010 - 05:40 PM
am vazut un spur de 81 pe multira*ce pentru hpi, daca altcineva nu detine un asemenea spur ca sa-mi poata comunica dimensiunile diametrelor si distantele dintre gaurile de prindere o sa fac o incercare.
#29
Postat 19 July 2010 - 09:32 AM
Ai mare grija la modulul pinionului si al spur-ului (acel 48 pitch sau 64). In legatura cu poze ta vad acolo si diferentialul. Poti imparti numarul de dinti al coroanei diferentialului la cel ar rotii conice care vine in contact cu el si acela ar fi raportul diferentialului, sper sa nu gresesc. O sa studiez cand ajung acasa si-ti zic.
#30
Postat 19 July 2010 - 11:46 AM